Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trådløs Android Auto og Apple Car-Play

Startet av kjellrt, tirsdag 07. november 2023, klokken 17:58

« forrige - neste »

kjellrt

I informasjonen på den norske Hyundai siden for oktober 2023 oppdateringen skriver Hyundai at vi nå kan kople til trådløs Android Auto eller Apple CarPlay:

https://update.hyundai.com/EU/NO/updateNoticeView/oaGp3N

Jeg får det ikke til å fungere. Er det noen som får det til?
Eller er min IQ 5 registrert i desember 2021 for gammel?

KenKen

Det hadde vært gull med trådløs carplay!
Men gjelder denne oppdateringen for Ioniq 5? Jeg kjenner ikke igjen brukergrensesnittet på bildene. Mulig de har oppdatert hvordan ting ser ut i tillegg til de nye funksjonene, men da synes jeg det er rart det ikke står noe om det.

moonbuggy

Det ser ut som trådløs carplay og android auto kun gjelder for biler med ccNC headunit, ikke Gen5W som vel sitter i ioniq 5 til 2024 modellene?

o.b.lix

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 08. november 2023, klokken 10:39Det ser ut som trådløs carplay og android auto kun gjelder for biler med ccNC headunit, ikke Gen5W som vel sitter i ioniq 5 til 2024 modellene?

Dvs kun nye Kona i skrivende stund
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Suverin

Alternativ: Jeg ble lei av å vente på trådløs AA til vår bil (skulle visstnok komme i en oppdatering "en gang"). Så handlet et lite adapter til noen hundrelapper, plugget i USB-en, og voilá! Fungerer utmerket, kjapp oppstart og null hikke.

Kan kjøpes rett fra Kina, ser også det finnes dyrere alternativer i Norske butikker.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

o.b.lix

Sitat fra: suverin på onsdag 08. november 2023, klokken 10:47Alternativ: Jeg ble lei av å vente på trådløs AA til vår bil (skulle visstnok komme i en oppdatering "en gang"). Så handlet et lite adapter til noen hundrelapper, plugget i USB-en, og voilá! Fungerer utmerket, kjapp oppstart og null hikke.

Kan kjøpes rett fra Kina, ser også det finnes dyrere alternativer i Norske butikker.

Jeg har tidligere brukt Motorola MA1 som som fungerer utmerket bortsett fra ved hver autopass-stasjon fikk den "hikke", som er et kjent problem de ikke fikk orden på, er slik i designet til Google sitt trådløs oppsett.

Hvordan er den fra Ali-Express ved autopass-passeringer?

Min løsning ble å bytte til AAwireless 2023 (kjøpt på ebay, men selges mange plasser) fordi denne kan man via app tvinge til å kommunisere på 2.4 ghz som ikke blir forstyrret av Autopass. Da er denne fantastisk stabil.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

kjellrt

Tusen takk for gode forklaringer og forslag  :)
Det blir nok en AAwireless 2023 på meg.

Suverin

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 08. november 2023, klokken 12:02Hvordan er den fra Ali-Express ved autopass-passeringer?

Det vet jeg faktisk ikke, har bare hatt den en måneds tid, så har ikke hatt noen passeringer på autopass enda :) Men kan rapportere tilbake etter neste helg, da skal den få kjørt seg med x-antall passeringer!
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

aherbjornsen

Jeg kjøpte en slik, og den fungerer glimrende med Android Auto:

https://www.aliexpress.com/item/1005005797338636.html

Har ikke merket noen problemer med den, hverken med AutoPass eller annet. Rask levering var det også, tok 9 dager fra bestilling til den lå i postkassen.

KenKen

Sitat fra: aherbjornsen på onsdag 08. november 2023, klokken 13:21Jeg kjøpte en slik, og den fungerer glimrende med Android Auto:

https://www.aliexpress.com/item/1005005797338636.html

Har ikke merket noen problemer med den, hverken med AutoPass eller annet. Rask levering var det også, tok 9 dager fra bestilling til den lå i postkassen.

Nå snakker vi folkelig pris!  ;D

Hatt den lenge?

Kommer det toll og mva på slike varer i dag?

aherbjornsen

Sitat fra: KenKen på onsdag 08. november 2023, klokken 14:57Nå snakker vi folkelig pris!  ;D

Hatt den lenge?

Kommer det toll og mva på slike varer i dag?
Har hatt den snaut to måneder, og har ikke brukt bilen veldig mye. Men har ikke opplevd noen problemer med den.
Det kommer på mva. (25%). Den blir lagt på av AliExpress når du betaler, så pakken kommer rett fra Kina og i postkassen uten norsk toll etc.

AndersT2

Sitat fra: suverin på onsdag 08. november 2023, klokken 10:47Alternativ: Jeg ble lei av å vente på trådløs AA til vår bil (skulle visstnok komme i en oppdatering "en gang"). Så handlet et lite adapter til noen hundrelapper, plugget i USB-en, og voilá! Fungerer utmerket, kjapp oppstart og null hikke.

Lite obs, bruker man USB musikk, så funker ikke disse adapterne. Har testet selv. Fungerer fint med kablet AA via USB HUB samtidig med harddisk med musikk på.

Har også lenge ønsket trådløs AA, men etter å ha testet det i en leiebil i 1 uke, så holder jeg meg til trådbasert. Mobilen (Samsung S20) brukte mye strøm på de turene, og telefon ble merkbart varm i lommen. Batteriet ble tømt nokså kjapt. Jeg som aldri hurtiglader eller lader telefonen trådløst pga varmen som ødelegger batteriet kjappere, så er ikke det positivt. Når kabel er i, og siden den ikke huriglader, så er det maks 2-4% av batteriet som tappes på samme kjøretur, hvor trådløs AA tappet 30%

stianwp

Jeg har kjøpt en sliktådløs adapter fra Aliexpress. Den fungerer veldig bra, men.
Når bilen er parkert kobler telefonen seg til adapteret. Det vil si at den må få strøm.
Jeg bruker USB kontakten som benyttes til Android Auto. Blir ikke strømmen til denne brutt nårjeg slår av tenningen?

TB

Mulig USB kontakten bruker litt tid før den slår seg av? Har du testet å la bilen stå litt?

Husk også - har du nøkkel i lommen vil bilen "våkne" når du nærmer deg. Om USB kontaktene da aktiveres skal jeg ikke si, men ikke helt utenkelig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: stianwp på onsdag 24. januar 2024, klokken 22:08Jeg har kjøpt en sliktådløs adapter fra Aliexpress. Den fungerer veldig bra, men.
Når bilen er parkert kobler telefonen seg til adapteret. Det vil si at den må få strøm.
Jeg bruker USB kontakten som benyttes til Android Auto. Blir ikke strømmen til denne brutt nårjeg slår av tenningen?

Strøm kuttes vel ikke helt før du åpner døra, om den funker som på Kona. Men har du sjekket at ikke denne har et innebygd batteri som holder liv i den i en viss tid?

Eller har du nettopp avdekket en svakhet i I5, at ting koblet til den porten likevel drar strøm når strømmen skulle vært kuttet, og kan være årsak til flatt 12V-batteri?
Sitat fra: TB på onsdag 24. januar 2024, klokken 22:39Mulig USB kontakten bruker litt tid før den slår seg av? Har du testet å la bilen stå litt?

Husk også - har du nøkkel i lommen vil bilen "våkne" når du nærmer deg. Om USB kontaktene da aktiveres skal jeg ikke si, men ikke helt utenkelig.
Det kan selvsagt være at man lures av dette. Kan jo testes ved å legge fra seg nøkkelen utenfor rekkevidden, men nærme seg bilen med tlf i hånda og se om den kobler til wifi-adapteret.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA