"Populær Tesla kan bli forbudt for unge sjåfører". Hva mener du? Poll

Startet av Mobileum, søn 05. nov 2023, kl. 09:24

« forrige - neste »

Mobileum

Populær Tesla kan bli forbudt for unge sjåfører.

Et nytt førerkortdirektiv er på trappene i EU. Hvis det blir banket gjennom, vil det kunne få store konsekvenser for ferske bilister i Norge.

Det kan nemlig bli aktuelt å dele det vanlige førerkortet - kalt klasse B - inn i B og B+, hvor kun B+ gir adgang til å kjøre biler over 1800 kg. For å få B+ må du i tillegg være fylt 21 år og hatt «lappen» i mer enn to år.

https://www.nettavisen.no/okonomi/popular-tesla-kan-bli-forbudt-for-unge-sjaforer/s/5-95-1427377
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

førategangtesla

Jeg kan ikke se hva du spør om i avstemningen.

Men mange nye biler veier over 1800 kg i dag og det burde da være bedre at en ung og ny sjåfør kjører i en ny og trygg bil med mange førerassistent-systemer som kan hjelpe med til å kjøre tryggest mulig mener jeg.

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

geear

Fremstår meningsløst for meg, men mulig jeg ikke forstår hele bildet/saken. I praksis ender det med at man som familie med en Model Y ender i den situasjonen at barna ikke kan kjøre familiebilen. Plassargumentet faller vel når mange 18-åringer da må kjøpe egen bil.

Skulle det vært noe burde det vært å begrense tillatt effekt per vekt, og det kan man få til via apper/innstillinger i nyere biler.

daktari

Blir det forbud mot 16-åring i traktor også?

Jeg kan forsåvidt forstå kombo ung alder og mye motor, men ikke vekt.

Og hva med militæret som lar 18-åringer ta lappen på lastebil og kjøre tanks? De flyr vel jetfly før de er 20 også.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

Sitat fra: daktari på søn 05. nov 2023, kl. 10:56Blir det forbud mot 16-åring i traktor også?

Jeg kan forsåvidt forstå kombo ung alder og mye motor, men ikke vekt.

Og hva med militæret som lar 18-åringer ta lappen på lastebil og kjøre tanks? De flyr vel jetfly før de er 20 også.

Bøndene får alltid unntak...Sånn er det bare

Rosstopher

Det betyr at man kan kjøre både lastebil og traktor før man kan kjøre familiebilen... Hørtes ikke så fornuftig ut, nei.

Hadde kanskje gitt mening hvis det var enten 21 år eller ekstra opplæring. Altså at man kan ta den kortere, lettere, billigere opplæringen hvis man bare skal kjøre små biler og legge på litt dersom det er viktig å kjøre tyngre biler fra dag 1.

Nå har ikke jeg studert statistikken så jeg vet ikke om tunge biler er overrepresentert i ulykker med unge sjåfører.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

turfsurf

Sitat fra: geear på søn 05. nov 2023, kl. 10:18Skulle det vært noe burde det vært å begrense tillatt effekt per vekt, og det kan man få til via apper/innstillinger i nyere biler.
Burde vel vært en kombinasjon. Er jo ikke tvil om at en SUV på 2,8t er farligere i trafikken enn en hatchback på 1,3t.

Akselerasjon / farts -potensialet er jo den andre siden av saken, fartskomponenten bidrar jo eksponensielt i så måte, og dermed burde toppfart være det største fokuset.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på søn 05. nov 2023, kl. 11:21Det betyr at man kan kjøre både lastebil og traktor før man kan kjøre familiebilen... Hørtes ikke så fornuftig ut, nei.

Har blitt presset ut av veien av møtende traktor som kom over gulstripa i høyresving ført av en yngre gutt i godt driv, så ja, det er ikke fornuftig.

IMO burde ikke så unge sjåfører flott lov til å kjøre traktor på offentlig vei.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Veldig smart å lage regler som gjør at nyutdannede håndverkere, mekanikere osv. ikke kan kjøre firmabiler (varebiler) med nødvendig utstyr og verktøy i lærlingtida eller de første 1-2 åra i jobb...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Håvar

Vektbegrensningen sparker beina under alt for manges behov.
Sett heller en makseffekt slik det er på MC, feks 150 kW eller 100 kW/tonn. Da faller de fleste "normale" biler innenfor.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Litt morsomt hvis dette hadde gått gjennom, men kan aldri tro de aksepterer dette forslaget til EU-regel. Om de i stedet for hadde valgt effekt, så har jo Model Y så mange hestekrefter at resultatet hadde blitt akkurat likt. Men på Model Y er det vel noe som heter Valet Mode, hvor eieren av bilen kan begrense maksimal hastighet, så da kan en f.eks. sette maks fart til 130km/t for å luke ut den galneste kjøringen. Veldig mange som etterhvert har en dyrere elbil/familieelbil, og så en "blikkboks" av bil nr 2, som e-up eller Yaris.

En kan jo ramse opp så sykt mange argumenter hvorfor maksvekt på 1800kg er feil. Er jo stort sett bare nye biler i Norge som kommer over den vekten (i tillegg til de største SUV-ene), og kjennetegnet er jo at de gjerne har avanserte hjelpesystemer som stopper bilen fra å treffe hindringer, de bremser kjappere enn gamle biler osv.

Tror jeg ville tatt med egg og dratt til Stortinget og protestert om de vedtok dette. Litt sånn Same-style.

I Norge er det en del "aleneulykker" pga svingete veier, glatt føre og uerfarne sjåfører. Da er det jo litt synd å fjerne deformasjonssoner og 14 airbager, og låne ungdommen "lette biler".

Får nok kjøpe en sånn til poden.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: turfsurf på søn 05. nov 2023, kl. 13:40
Sitat fra: geear på søn 05. nov 2023, kl. 10:18Skulle det vært noe burde det vært å begrense tillatt effekt per vekt, og det kan man få til via apper/innstillinger i nyere biler.
Burde vel vært en kombinasjon. Er jo ikke tvil om at en SUV på 2,8t er farligere i trafikken enn en hatchback på 1,3t.

Akselerasjon / farts -potensialet er jo den andre siden av saken, fartskomponenten bidrar jo eksponensielt i så måte, og dermed burde toppfart være det største fokuset.
Ikke uenig, men det er et enormt stort antall familiebiler som faller utenfor ved en grense på 1800 kg. Faktisk lite sannsynlig at jeg finner en bil på under 1800 kg, med de egenskapene jeg trenger i en familiebil.

torerik

Sitat fra: daktari på søn 05. nov 2023, kl. 10:56Jeg kan forsåvidt forstå kombo ung alder og mye motor, men ikke vekt.
Enig, det ville gitt mer mening. Det ville også vært i tråd med andre fremkomstmiddel som MC og fritidsbåter.

Men praktisk ville det ikke vært...

Når det er sagt, med all teknologien som finnes i nye biler, og med mye uvettig kjøring - spesielt blant unge - så er det bare et spørsmål om tid før denne type begrensninger kommer.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

THE

Sitat fra: torerik på man 06. nov 2023, kl. 11:04
Sitat fra: daktari på søn 05. nov 2023, kl. 10:56Jeg kan forsåvidt forstå kombo ung alder og mye motor, men ikke vekt.
Enig, det ville gitt mer mening. Det ville også vært i tråd med andre fremkomstmiddel som MC og fritidsbåter.

Men praktisk ville det ikke vært...

Når det er sagt, med all teknologien som finnes i nye biler, og med mye uvettig kjøring - spesielt blant unge - så er det bare et spørsmål om tid før denne type begrensninger kommer.

Slik forslaget er nå så blir det en tulleregel. Blir ikke mye tryggere om ungdommen heller kjøper noe slikt for å komme under 1800kg grensa: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=323461022. Om det kommer regler basert på effekt, effekt/kg, krav om at bil må ha ESP eller andre regler kan jo være, men et forbud basert på egenvekt av bil vil rett og slett framstå som idioti.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA