Think TechCentre

Startet av Warlock, lørdag 04. november 2023, klokken 19:32

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: worry på onsdag 22. januar 2025, klokken 09:26
Sitat fra: Warlock på mandag 20. januar 2025, klokken 23:53Jeg slet vel ikke akkurat med driveren, bare at den måtte installeres mauellt, ellers tror den enheten var en standard usb-hub eller noe?

Jeg skrev en liten forklaring under enheten lengre opp, og en lenke til en testet driver. Jeg har dog ikke testet den mot tech2win, kun mot de programmene vi bruker mot thinkene våre, men det skal ikke være voldsomt med magi for å få dette til å kommunisere om du allerede har fått lagt inn tech2win (og nå etterhvert også får lagt inn driveren)

Jeg kan forsøke å hjelpe til litt om du ikke får til...
Takk Warlock,
Sliter litt med andre ting her nå, men jeg skal prøve en annen pc. Det var ingen reaksjon da jeg koblet adapteret til usb-porten. Så jeg lurte på om det var vanlig. Må det ligge en driver klar for at pc'en skal gjenkjenne at en dings kobles til? Vanligvis ser jeg en reaksjon når noe kobles til.
Mange år sin PNP (Plug'N Play) ble en greie, og det går ut på at drivere lastes inn når ny enhet kobles til. Men ofte har ikke enheten et tilgjengelig område for PNP-drivere, så da må det installeres egne driver, før HW kan gjenkjennes av aktuell PC.

Ofte kan det være fordi driverpakken er for stor, eller at utvikler ikke orker/ønsker å gjøre den PNP-kompatibel av andre årsaker, gjerne økonomiske fordi det kanskje krever en avgift for at den skal bli godkjent.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Warlock

Sitat fra: RJK på onsdag 22. januar 2025, klokken 13:29
Sitat fra: worry på onsdag 22. januar 2025, klokken 09:26
Sitat fra: Warlock på mandag 20. januar 2025, klokken 23:53Jeg slet vel ikke akkurat med driveren, bare at den måtte installeres mauellt, ellers tror den enheten var en standard usb-hub eller noe?

Jeg skrev en liten forklaring under enheten lengre opp, og en lenke til en testet driver. Jeg har dog ikke testet den mot tech2win, kun mot de programmene vi bruker mot thinkene våre, men det skal ikke være voldsomt med magi for å få dette til å kommunisere om du allerede har fått lagt inn tech2win (og nå etterhvert også får lagt inn driveren)

Jeg kan forsøke å hjelpe til litt om du ikke får til...
Takk Warlock,
Sliter litt med andre ting her nå, men jeg skal prøve en annen pc. Det var ingen reaksjon da jeg koblet adapteret til usb-porten. Så jeg lurte på om det var vanlig. Må det ligge en driver klar for at pc'en skal gjenkjenne at en dings kobles til? Vanligvis ser jeg en reaksjon når noe kobles til.
Mange år sin PNP (Plug'N Play) ble en greie, og det går ut på at drivere lastes inn når ny enhet kobles til. Men ofte har ikke enheten et tilgjengelig område for PNP-drivere, så da må det installeres egne driver, før HW kan gjenkjennes av aktuell PC.

Ofte kan det være fordi driverpakken er for stor, eller at utvikler ikke orker/ønsker å gjøre den PNP-kompatibel av andre årsaker, gjerne økonomiske fordi det kanskje krever en avgift for at den skal bli godkjent.

Det stemmer.
For SM2 adapteret lurer jeg på om den enten bare spør første gangen, eller allerede da tror det er et standard RS232-interface den har en driver for (den kjenner igjen chippen) og tar dermed feil.
Jeg linket til en driverpakke for SM2 da jeg listet opp alle adapterne jeg testet, den kan pakkes ut og man kan høyreklikke på .inf-filen og velge "install" for å manuelt legge inn driverne til adapteret om ingenting dukker opp/etterlyses. Etter det burde maskinen kunne liste opp adapteret i programvaren som brukes og finne den som et J2534-interface. Mulig man må stare maskinen på nytt, jeg husker ikke.
Om ma går til "Enhetsbehandling"/"Device manager" på PCen vil man også se hva adapteret blir gjenkjent som eller om maskinen ikke skjønner bæra av det :D

Warlock

Så lenge du tar med deg transponderen vil jo ingen få start på bilen ;)

Men teit at de satte seg fast ja. Hvor mye kostet det å få slipt opp en nøkkel?
Det må vel være en av skivene inni der som ikke roterer tilbake og hekter seg i nøkkelen, så mulig en større mengde låsspray/wd-40 kan hjelpe?

For tynn stålfjær-dirk, har du noen gamle vindusviskere liggende? De hadde tynne og smale metall-striper i seg som vi lagde dirker av i ungdommen, de ble veldig fine og tynne dirker som tålte mye. Ellers er vel BH-spiler ganske populære til slikt (har jeg hørt, kremt)

Kan se hva jeg finner av stash, men beste dirksettet mitt låner fremdeles en kamerat i Oslo...

trunnion

Sitat fra: Warlock på lørdag 09. november 2024, klokken 15:30Drew Technologies MongoosePro JLR
Beskrivelse: En mye brukt J2534 kabel blant annet mot Jaguar, Landrover, Volvo og Toyota.
Tilgjengelighet: Original fra Drew Technologies til ca 3000,- eller kloner fra Kina (aliexpress) til rundt 200,-
Kommunikasjon: CAN, K-Linje
Fungerer mot: BMI, BMS, CDCM, PCU, SRS, VCU
Driver: Pass-thru-driver lett tilgjengelig på nett hos Drew Technoogies. https://www.opusivs.com/support/product-downloads/ (laaaangt ned)
Eventuelle problemer: Skal ha K-linje, men K-linje tester svarer "Not supported" i TechCentre, så kan ikke kommunisere med ABS, EPHS, og GEM. Fixed, now fully working
Løsning: Ingen løsning (ennå) men går helt fint uten?
Eventuelle tilpasninger:
Endring trengs i "C:\Program Files (x86)\Omitec Ltd\THINK TechCentre\THINKDiagnostics.exe.config" under <appSettings> må "3G VCI" fjernes eller kommenteres ut, og to linjer legges til.
  <!-- <add key="PassThruName" value="3G VCI"/> -->
  <add key="PassThruRegistry" value="Drew Technologies Inc. - MongoosePro JLR"/>
  <add key="PassThruName" value="MongoosePro JLR"/>

Hi Warlock,
Since you brought it to my attention on the Facebook page, I looked into the problem and fixed it. It turns out that there are certain J2534 configuration parameters that are defined in the standard, but not intended to be used:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Think TechCentre was trying to set these forbidden parameters and that made the Mongoose driver very upset. I think other J2534 adapters simply ignore the request, but the Mongoose driver is very strict about error handling.

Anyway, I removed these parameters from TechCentre's database. It should not affect other J2534 adapters, since these parameters were not to be used.
Simply replace the attached file (remove the .ov2 suffix) in C:\ProgramData\Omitec Ltd\THINK Diagnostics\Data\Databases
This directory may be different if you're using Windows 7 or older.

Warlock

:+1:

Wow! Nice find there. this is just perfect! I'll play around with it a bit and test the cable again (I actually have several versions of this cable, and use t for other cars as well)

Thank you for letting us know about this :)

Warlock

På lørdag testet vi ut om "Tactrix Inc. - OpenPort 2.0" enheten kunne programmere opp nøkler på en Think som hadde fått byttet PCU. Det gikk helt knirkefritt, så da erklærer jeg den som fullgod erstatter for Omitec-enheten.

(De andre kablene prøvde vi naturlig nok ikke etter at bilen funket, men vil tror at i alle fall SM2- og Mongoose-enhetene vil være i stand til det samme)

(Ja, jeg bruke kinakloner av enhetene)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA