Think TechCentre

Startet av Warlock, lørdag 04. november 2023, klokken 19:32

« forrige - neste »

Warlock

Det er noe på gang ute i den vide verden.
Noen har hacket/patcet/fikset en driverfil til TechCentre som gjør det mulig å bruke en mer generell adapter som støtter J2534-protokollen.
https://github.com/hrmnc/J2534DllLoader

Eksempelvis støtter jo PCAN adapteret vårt denne protokollen som passtrough (egen pakke fra PEAK man kan installere), men PCAN adapteret har ikke K-linje som brukes til enkelte ting som nøkkelprogrammering(?). Derfor tenkte jeg å prøve litt forskjellige Kina-adaptre og se om noe funker tilfredsstillende.

Derimot det som slo meg var at jeg må ha en svært tidlig variant av TechCentre, 1.0.3 fra 5. desember 2008... (Det står under settings-fanen). Er det det alle dere andre også har, eller finnes det noe nyere? Har en følelse av at den jeg har sett Marsto bruke har flere faner eller enheter?

worry

Hei,
Dette jo veldig spennende. Det adapteret har jo vært "the holy grail" lenge, og noe mange har prøvd å få tak i.

Jeg har nå fått låne en slik original dings, og håper den hjelper meg i feilsøking på den bilen som hadde pcu'en full av vann/korrosjon. Men jada, jeg skal prøve med chas også. :-)

Men spørsmålet: i FB-forumet linkes det til filer her: http://think.albatrossindustries.com/Th!nk/
En mappe der heter online updates. Er det den som må til for å få versjon 2.0.3?
Eller har dere en egen filpakke for den versjonen?

Think lithium

worry

Det gikk bra. 298Mb. Tusen takk!
Hva slags pc/windows er det best å kjøre dette på?
Think lithium

Warlock

Sitat fra: Marsto på søndag 05. november 2023, klokken 09:49Denne brukes på en gammel bærbar med winXP. Jeg tenker Warlock kommer på ganske snart og kan si mer om den kan kjøres på andre plattformer.

ja, tror jeg også.
Fikk den til å kjøre på Windows 10 uten særlig problemer. Den gir noen "script error" ved oppstart, men det er fordi den prøver å gå til think.no og ifdnzact.com (?!?)   som åpenbart ikke er det den forventer skal være der :P

Har sjekket litt, og J2534DllLoader.dll (den som byttes ut) er identisk mellom versjon 1.0.3 og 2.0.3 så det er bra. Configfilen som skal endres har dog litt forskjellig struktur, men jeg skal teste litt og se hva jeg får til. Hadde vært veldig geit å slippe å kjøre noen form for virtuell pc for hver program man skal bruke :P

worry

Takk. Skal prøve meg på dette om ikke så alt for lenge. Har noen eldre pc'er liggende.
Think lithium

Warlock

:+1:

Think TechCenter virker med PCAN-adapteret og med den kinensike klonen nevnt i en annen tråd (CANable basert enhet) om man installerer 2.0.3 som Marsto delte litt lengre opp, kopierer inn J2534DllLauncher.dll fra linken i første post
(eller her: https://www.dropbox.com/scl/fi/gme4sm9n3u06bonkwv4h8/J2534DllLoader.dll?rlkey=ky20frni133sy3d5qo02gjx58&dl=0 )

Sist men ikke minst må man endre en linje i THINKDiagnostics.exe.config til:

<add key="PassThruName" value="PCANPT32"/>

(eller laste ned ferdig endret fil her: https://www.dropbox.com/scl/fi/yal3dif5ne0rw6121xyzd/THINKDiagnostics.exe.config?rlkey=kw9xcxpcx4c2rk2tzzy3mwf44&dl=0 )

Man må også ha installert J2534 passtrough softwaren fra Peak
https://www.peak-system.com/PCAN-PassThru-API.405.0.html?&L=1

Dette vil selvsakt ikke virke for ting som trenger K-linje, ikke bare CAN tilkopling, siden PCAN-adapteret ikke fysisk har K-linje så vidt jeg vet, men på sikt finner vi vel et billig og godt egnet kinaadapter for dette. Det eneste jeg tror bruker det er nøkkelprogrammering...

Jeg har ennå ikke testet dette fullt ut, men det jeg har testet har fungert både med PCAN (og CANable PCAN klonen)

worry

Hei,
Jeg følger spent med på denne. Men forstår fint lite av det datatekniske, foreløpig. :-)
Programmering av nøkkel, og VCU, er noe vi børe kunne få til. Det beste hadde vel vært å få bort noen slike ting som gjør det klundrete å bytte deler mellom biler.
Et behov som også kan dukke opp hos meg er å sette ABS-enheten i et modus for å få ut luft fra denne.
Think lithium

worry

Hei igjen. Føler meg stokk dum når jeg skal prøve å få pc'n til å kjøre programmet. Jeg trenger hjelp, med teskje.  :P

Jeg skal altså kjøre TechCentre med en original Think-boks (Omitec). Må jeg gjøre noe mer enn å legge inn i følge den wordfila som ligger med programpakka?
Det funker ikke. Programmet starter ikke. Har prøvd tre eldre pc'er, med win10, win7 og winXP. Står det forklart noe sted det dere skriver om å bytte ut dll osv? Eller gjelder det bare om man skal bruke PEAK-adapteret?
Think lithium

Warlock

jeg vil anta du må legge inn driverfilene for Omitec adapteret også, det bør ligge en innstallasjonsfil der en plass for den. Kjører du "setup" skal den legge inn rett automagisk. Så det skal holde om man følger det som står i word-fila du nevner.

Om du går til "Device manager" vil du se om enheten dukker opp en plass når du plugger den inn. Den skal dukke opp enten som en "unknown unit" med rødt kryss på, eller noe under CAN eller communication eller noe i den dur som en Omitec 3G VCI (eller lignende).
Er det rødt kryss er ikke enheten gjenkjent.

Adapteret må være plugget inn og gjenkjent i det du starter TechCenter.

Om du går for å installere den versjonen av TechCenter Marsto delte, ser det ut til at den virker på alle versjoner av windows, så da trenger du ikke være bekymret for det. (Den eldre versjonen virker kun på 32bit windows systemer ser det ut til). Benytt den versjonen som ligger under "Release_2010_05_07_V2.0.3"

Bytte av dll-fil og slikt er kun for bruk med andre adaptere ja...

worry

Takk. Da må jeg bare prøve igjen.

Det så for meg ut som om driveren for 3G VCI installerte seg selv, før jeg koblet adapteret til bil og pc. Jeg prøvde å oppdatere driveren og pekte på riktig mappe, men fikk beskjed om den beste allerede var der. Det fungerte altså ikke slik det står i word-dokumentet. Der står det at driveren skal installeres første gang adapteret tilkobles.

Problemet er at selve programmet ikke starter, eller lukker seg igjen med beskjed om at noe har gått feil.
Think lithium

Warlock

Ja, slik krasj av TechCentre skjer i alle fall med 2008 versjonen (v 1.0.3) når man kjører det på en 64bits versjon av windows. Men den fra 2010 (v 2.0.3) ser ut til å virke uansett, så prøv den :)

Warlock

Det har dukket opp en enda nyere vesjon av TechCenter, last ned før den forsvinner...
https://hrmnc.github.io/2023/11/16/Installing-Think-Diagnostics.html

worry

Hei. Takk, har lastet ned.  :+1:
Vet du, eller andre, om det er praktiske forskjeller på disse versjonene?
Think lithium

Warlock

Den siste versjonen skal være laget for å kunne bruke mange forskjellige adaptere, i motsettning til de versjonene vi har hatt til nå, der det må litt mer hacking/knoting til for å få til det samme. Utover det er det med en "changelog" med versjonene (som jeg ikke har tatt meg tid til å skumme gjennom ennå)

Men fra 1.0.3 til 2.0.3 ble f.eks støtte for Gen2 PCU inkludert, så antar det er relativt vesentlig ;)

Warlock

Scannet hele katalogen med 2 forskjellige virus-scannere nå ("Cisco Secure Endpiont" og "Malwarebytes") og de reagerte i alle fall ikke.
Man kan selvsakt aldri være helt sikker, men kan det være en falsk positiv, eller bare at Windows ikke vil du skal innstallere programvare fra en ukjent aktør? (de kan nok ikke verifisere noe fra Think)
(Jeg skal sjekke litt mer, jeg har ikke kommet meg helt til installeringen selv :/ )

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA