Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skilletrafo

Startet av T_Rex, torsdag 02. november 2023, klokken 14:14

« forrige - neste »

T_Rex

Vi har sett litt på skilletrafo, bl.a Victron sin 1-fas 3,6kw, VTX-108-4001 og Noratel 1-fas 3,6kw, Dette for å få litt bedre lading av Zoe -20 modell Hva er forskjellen på disse? Er det mye tap i de?

Det skal evt installeres i eksisterende opplegg hvor det allerede er en Easee ladeboks. Hva kreves av kabel ut fra disse trafoene, 3-leder, 4-ledere?

Hva trengs av vern til disse da? Det er jortdfeilbryter type A i skap på denne kursen

TB

#1
Produsenten bruker å oppgi hvor stort tapet i trafo er. Finnes også lavtapstransformator, de har lavere tap, men koster gjerne noe mer.
Fant eksempel oppgitt for 3 fase hos Noratel:
Standard Noratel 16 kVA 3-fase transformator - tomgangstap: 269 Watt
Lavtap Noratel 16 kVA 3-fase transformator - tomgangstap:   68 Watt

Trafo du planlegger montere er til sammenligning 3,6 kW, der vi kan anta det tilsvarer omlag 3,6 kVA - tapene bør dermed være mindre enn overnevnte tall. Om en bare har en enkelt ladeboks koblet på kursen kan en måte å unngå tomgangstap være å slå av strømmen til trafo med en bryter når bilen ikke lades.

Kabel for enfase blir 3 leder, fase, nøytral og PE.
Vern skal tilpasses etter produsenten sine instruksjoner.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Gazer75

Sitat fra: TB på torsdag 02. november 2023, klokken 17:20Kabel for enfase blir 3 leder, fase, nøytral og PE.
Det er avhengig av om det er TN eller IT nett. For eldre bygg er det IT og då er det jo ikkje nøytral og PE.
2020 e-Golf (2023-)

TB

Frem til trafo vil det være IT nett.

Fra trafo til ladeboks og bil er det TN nett. Trådstarter spør om kabel ut fra enfase trafo.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

T_Rex

TB, takk for utfyllende og fine svar👍

Da kan vi nok bruke eksisterende kabel heldigvis pg slipper å grave opp igjen ut til ladeboks. Det er IT-nett der fra før.

Det er mulig vi går for den som heter VTX-148-4001, kan få tak i en brukt. Håper dermed å få ca 3,6kw ladefart. Kan denne da forankobles en Easee ladeboks?

TB

Uten noen garantier vil jeg anta trafo kan benyttes. Fant ikke datablad for trafo.

Det vil være utførende elektriker som ved hjelp av datablad kan avgjøre om det er mulig å installere, krav til kabler, vern osv.

Det som kan oppstå som en utfordring er Easee ladeboksene sin feil eller manglende dokumentasjon.

Er elektriker som skal utføre arbeidet valgt?

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Fant datablad.. Virker å være egnet denne trafo.

VTX-148-4001 4.0KVA 230V 17.3A 1-Phase 300x145x420 34 Kg

Multi-Purpose design suitable for any isolation application but ideally suited for electric vehicle charging
applications where the installer may not have access to a neutral or earth or areas with poor earthing
(clay or very dry ground).
Ideal for countries with IT Electrical grid system where there is no Neutral (Norway for example)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Helge

#7
Sitat fra: T_Rex på torsdag 02. november 2023, klokken 14:14Vi har sett litt på skilletrafo, bl.a Victron sin 1-fas 3,6kw, VTX-108-4001 og Noratel 1-fas 3,6kw, Dette for å få litt bedre lading av Zoe -20 modell Hva er forskjellen på disse? Er det mye tap i de?

Det skal evt installeres i eksisterende opplegg hvor det allerede er en Easee ladeboks. Hva kreves av kabel ut fra disse trafoene, 3-leder, 4-ledere?

Hva trengs av vern til disse da? Det er jortdfeilbryter type A i skap på denne kursen

VTX-108-4001 er ikke av fabrikatet Victron, men i stedet Vigortronix. Så her blandes det litt med navn på trafo. Vi har 2 ladestasjoner hjemme og den ene er med nettopp Vigortronix skilletrafo og den andre er med Victron som er en mer avansert, kompakt og automatisert skilletrafo med mykstart, temperaturstyrt vifte med mer. Noratel derimot kjenner jeg ikke til, dvs jeg har ikke brukt den typen selv.

Vi har kurs sikringer med jordfeilbryter (jordfeilautomater) for hele huset (inkludert de to separate kursene for ladestasjonene) og det sa elektriker er tilstrekkelig. Vi har den første typen Easee ladestasjon koblet etter hver av de to trafoene og både de og trafoene har fungert fint i hhv. 2 år og 1,5 år nå.

Hele poenget med slike skilletrafoer er jo å lage et "kunstig TN-nett bak skilletrafoen slik at ZOE elbiler aksepterer å lade på husinstallasjoner med 230 V IT-nett. Da kobles 2 faser til på trafoens primærside og så kobles den ene siden av sekundærviklingen til å bli nøytral leder mot ladestasjon og bil.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Radial

Burde man ikke knalle til å legge inn 3fase når man først er i gang?

Zoe har vel støtte for 3fase TN og nesten 22kW effekt?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

TB

#9
Teknisk sett er trefase en fordel. Både for Zoe, men det er også mange nyere biler som støtter trefase lading så lenge nettet er TN. Det er mer standard enn unntak med TN trefase støtte idag.

Ulempen med trefase er kostnader til installasjonen. Det kreves da en trefase trafo, som har høyere kostnad.

Vern i sikringsskapet må være trefaset, kabelen frem til trafo og kabelen mellom trafo og ladeboks må være tilpasset trefaset TN nett.

Samtidighet faktor vil avgjøre om det er nok strøm ledig på hovedsikringen. Trefase vil gi gjevn belastning, men det må likevel være ledig kapasitet. Kan benyttes utstyr som automatisk justerer maksimal ladehastighet. Vil unngå vern løser amtidig som en lager middag.

Oppsummert: Trefase kan være nyttig, spørsmål om nytten oppveier kostnaden?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

T_Rex

Takk for bra og informative svar alle sammen. Fant datablad på VTX-148-4001(Vigortronix) jeg også etterhvert så det er mulig vi går for den, ellers er nok Victron sin et bedre valg men noe høyere pris da.


Sitat fra: Helge på fredag 03. november 2023, klokken 22:51VTX-108-4001 er ikke av fabrikatet Victron, men i stedet Vigortronix. Så her blandes det litt med navn på trafo.
Nei jeg blander ikke men det er mulig det ble litt kommafeil oppi der. Det var 3 stk jeg ramsa opp i starten av tråden😉

Tb: Gode betraktninger ang 3-faset TN nett. I dette tilfellet blir nok kostnadene for høye selv om jeg ser at det absolutt kan være det beste valget

Helge

#11
To bee or not to bee...? Trefase eller ikke trefase? Ja det synes jeg for min del henger veldig sammen med om man har TN nett eller IT nett hjemme. Trefase lading er jo fint mht balansert last/lastfordeling og at man kan oppnå høyere lade effekt (11 eller 22 kW), men må da være villig til å betale for høyere effekt ledd på nettleien.

230 IT nett er en begrensning mht trefase lading da det vel fremdeles nesten bare er Tesla som takler å lade trefase på 230 V IT nett. De fleste andre elbiler må ha 230/400 V TN nett for å kunne lade trefase og det krever en temmelig dyr trafo om denne skal være 11 eller 22 kW og ikke bare 3,6 kW.

Jeg fikk forresten kjøpt en helt ny 3,6 kW Victron skilletrafo til kampanjepris på bare litt over 8 tusen på våren i 2022 mot over 11 tusen som den koster nå. Men jeg så i går at det lå en brukt Vigortronix på FINN til bare 5000  :+1:  Løp og kjøp
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA