Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Direkte import av c-zero

Startet av Hamiso, lørdag 24. november 2012, klokken 20:20

« forrige - neste »

Hamiso

Planlegg kjøp av imiev, ion eller c-zero og ser bl.a. på tilbod frå firmaet acar, eller Aker bil i Oslo. Er deg nokon som har erfaring med dette firmaet?
Det ser ut til at dei annonserer bilar som står i Tyskland og som muligens må bestillast. Er det nokon som veit om det er trygt/utan komplikasjonar?
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

Olemann

Sitat fra: Hamiso på lørdag 24. november 2012, klokken 20:20
Planlegg kjøp av imiev, ion eller c-zero og ser bl.a. på tilbod frå firmaet acar, eller Aker bil i Oslo. Er deg nokon som har erfaring med dette firmaet?
Det ser ut til at dei annonserer bilar som står i Tyskland og som muligens må bestillast. Er det nokon som veit om det er trygt/utan komplikasjonar?

Kjenner ikke de firmaene, men dette er antagelig ikke mer utrygt enn annen handel.  Forutsatt selvsagt at du ikke betaler noe forskudd, at du ser/prøver bilen før du skriver kontrakt, og at forhandler besørger alt av import-papir-arbeidet og leverer deg bilen ferdig på norske skilter.  Bl.a. skal norsk vrakpant betales, selv om det ikke er moms eller andre avgifter på el-biler.

Lykke til!

Mr.Zero

Har du fått noen gode tilbud fra norske forhandlere, da...? Zeroer og ioner har blitt solgt for 189'med vinterhjul nå i høst. Litt hard pruting så har du kanskje en for 185'. Kjøper du en importbil, bør prisen være betydelig under norsk pris med tanke på norsk forbrukerkjøpslov, senere salg etc. Uansett er elbil-livet et godt liv - særlig i mildvær! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Elmo

Sitat fra: Hamiso på lørdag 24. november 2012, klokken 20:20
Planlegg kjøp av imiev, ion eller c-zero og ser bl.a. på tilbod frå firmaet acar, eller Aker bil i Oslo. Er deg nokon som har erfaring med dette firmaet?

En lang diskusjon her  Erfaringer med Acar bilselger firma?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Thomas Parsli

Acar har holdt på så lenge at du nok kan anta et kjøpt derfra som trygt.

Det du derimot må vurdere er hva eventuell for skjell i garanti/reklamasjonsrett er verd for deg.

Hvis man først skal kjøpe bruktimportert er det kanskje like greit å gjøre det selv fra en respektabel selger i Tyskland. Det er en tråd eller to om dette på forumet.
Så vidt jeg kan se er det mulig å spare rundt 50.000,- på å gjøre jobben selv, noe som er relativt bra timebetalt.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Peri

Ja, 50 000 kr er mye penger.

Fra mobile24.no ser det ut til at prisene på mange importbiler har falt under 90 000 kr hvis dette er riktig:

http://www.mobile24.no/details.htm?id=171119240&offset=0&source=mob&type=autos&sub_type=&lang=nor
Stavanger / Sandnes
Peugeot iOn 2011

Hamiso

Firmaet tilbyr i hht finn.no c-zero til 150.000,- ferdig reg. Og inkl. vinterdekk. Og det er vel billeg.
Men firmaet svarer ikkje på epost, kun på tlf. Og det stussar eg over.

Firmaet i Sandvika hadde nyleg ute ein bil til 139.000,- i tillegg må det til vinterdekk. Omreg.avg. veit eg ikkje.

Har kikka på dette mobile24. Ny c-zero til 134.000 nkr, estimert pris 139.000 nkr.
Pluss vinterdekk kr. 6-8.000,-?
Men er det alt? Frakt, toll, avgifter? Korleis fungerer dette eigentleg?

Å ikkje ha reklamasjonsrett kan eg leva med. Og for meg ser d ut til at denne bilen blir billegare og billegare, kanskje pga store lager i Europa. Eller? Og dermed kan d kanskje lønna seg å kjøpa frå firma som importerer direkte?
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

foxy

#7
sist jeg var innom mobile.de sist helg var det zero til 90000 til salgs i Frankerike. Som kjent er det ingen avgifter bortsett fra vrakpant ved import.

fraktkostnader via spedisjon kommer vel på ca. 10000kr - do the math...

ref reklamasjon så har du jo fabrikkgaranti.
I-miev 2011
Asker

Bjornt

Med tanke på hvor dyre disse bilene er i Europa, så må det jo være noen som taper grasat med penger ??
90.000 for en ny Elbil skulle en tro ikke er mulig. De fleste jeg så på mobile lå på 20' € og oppover.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Thomas Parsli

#9
90.000 er nok bruktpris og selv brukte trillinger ligger stort sett rundt 16.500 euro (ca 122.000,-) på mobile.de for tiden.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

edyrli

Sånn jeg forstår det så er det sånn at dersom bilen har vært firmabil eller utelebil så kan man trekke fra den tyske momsen på 19 prosent. Stemmer dette og hvordan kan man vite det når man leter etter biler på mobile.de?
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Hamiso

Slik eg har forstått det, så kan ein få trekt frå moms på prisen i f.eks. Tyskland, eller få momsen tilbakebetalt når bilen har forlatt landet. Og så må ein betala moms for bilen i Noreg.

Ser ein Citroen hos eit franskt firma på mobile24, som er den billegaste akkurat nå, til "estimert pris" (kva nå det betyr) 128.000,-, ein bil som er tilsvarande den som er annonsert hos acar (og lurer på om det faktisk er den same bilen, med lik km).

Men det er uklart for meg om dette er netto eller brutto pris, altså om europeisk moms er inkludert i den oppgitte prisen.

Men viss kostnaden altså blir omlag 128.000,-, pluss frakt 10,000,- pluss vinterdekk 8.000,-, (kanskje ein kan få det billegare?) pluss registrering... så blir vel ikkje innsparinga så veldig stor, samanlikna med at eit firma tar heile importjobben og registrering og inkl. vinterdekk, til 150.000,-?

Men altså forutsatt at dette firmaet er til å stola på. Og med mindre det snart dukkar opp bilar i Europa som er endå billegare, som den du såg til 90.000,-

Ein annan ting er at dersom eg hadde hatt råd, skulle eg gjerne gått opp eit hakk til Nissan Leaf. Men det ser ikkje ut til at dei bilane er prisa særleg lågare enn bruktbilar annonsert i Noreg (rundt 200.000,-)

Så det eg trur, er at det er svære lager med særleg Citroen i Europa, som det er vanskar med å få avsetnad for, bortsett frå i Noreg, som har særeigne fordeler for elbil, slik at dei går billegare og billegare.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

edyrli

Slik eg har forstått det, så kan ein få trekt frå moms på prisen i f.eks. Tyskland, eller få momsen tilbakebetalt når bilen har forlatt landet. Og så må ein betala moms for bilen i Noreg.

Men elbil er jo momsfritt!! ??
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Hamiso

Jaha...det var eg ikkje klar over med mi korte erfaring på området...
Så den bilen på mobile.no kostar 128.000,-...og muligens minus fransk moms??
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

henrikmj

Sitat fra: edyrli på fredag 30. november 2012, klokken 13:16
Slik eg har forstått det, så kan ein få trekt frå moms på prisen i f.eks. Tyskland, eller få momsen tilbakebetalt når bilen har forlatt landet. Og så må ein betala moms for bilen i Noreg.

Men elbil er jo momsfritt!! ??

Jeg importerte en Leaf fra Nederland men sjekket regler fra Tyskland og Østerrike også. Ift hvilke avgifter som påløper og kan trekkes fra foregikk det slik:

- Bilen ble betalt inkl moms til forhandler og fikk papirer med spesifisert moms. Dette er de mer fleksible på i Tyskland dersom du har speditørgaranti, mulig forhandler går med på på selge uten at du betaler momsen i det hele tatt.

- Hentet av transportør som ordnet med utførselspapirer (inkl tolldokumenter).

- Betalte registrering og norsk vrakpant (ca 3000 kr ?) når bilen ankom Norge.

- Sendte tollpapirer til forhandler i Nederland som returnerte nederlandsk moms.

Totalsum for bilen ble da momsfri pris i Nederland + frakt + registrering + vrakpant. Merk at om man skal få tilbake moms (i Nederland hvertfall) må bilen være solgt gjennom forhandler og være ny eller eid av firma helt fra den var ny.
Kjører Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA