Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grønlandsk Think City med fejl: EOC not reached in a long time

Startet av twirk, tirsdag 31. oktober 2023, klokken 14:37

« forrige - neste »

Marsto

Ja, meget for høyt. Det kan være at den resettes hvis du kommer til EOC. Din SOC er kun 51,9 %. Da er det nok lenge til batteriet er fullt og balansert. Du får bare prøve å holde ladestikk innkoblet uavbrutt et par dager til så får vi håpe EOC dukker opp.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

twirk

ok, det vil jeg prøve. Skal lige finde nogle dage hvor jeg ikke skal bruge bilen.

Tak Mr. Marsto  ;D
Think 2010, med Zebra batteripakke. Farve: City Citrus

twirk

Tror du det betyder noget om opladning sker på normal eller fast charge mode?

Lige nu har jeg dobbeltklikket opladeren så den oplader på fast charge
Think 2010, med Zebra batteripakke. Farve: City Citrus

Marsto

Nei, det tror jeg ikke. Den lader opp bare litt raskere. Håper du får bekreftet i Zebramonitor at EOC er registert før du tar ut ladestikket.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

twirk

Think 2010, med Zebra batteripakke. Farve: City Citrus

twirk

Det har været ca. 4 dage nu. Bilen har stået med opladeren til hele tiden.

Jeg har løbende checket med ZebraMonitor.

Bilen er ikke opladet, tvært imod så har SOC bare faldet og der vises en ny fejl. Se foto

Integral SOC er stadig 570,10%
SOC er 12,9%

Fejlen om 'charger not providing current' har jeg aldrig set før. Der er måske noget galt med opladeren?
Think 2010, med Zebra batteripakke. Farve: City Citrus

Marsto

Twirk. Det begynner å bli problematisk å komme videre her. Det ser ut til at bilen har ikke ladet noe på fire dager men spenning er 372.5 V. Det indikerer at du har mye energi på det. 100% kan det se ut som. Kan du sette SOC til 100% nå og se om linje 14 actual battery capacity skifter til nærmere 76 Ah?   På bildet av speedometer med economy pilen til høyre ser det ut som det forbrukes noe energi. Er bilen startet opp på bildet.?

Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Marsto

#22
I Zebra håndbok står det at ved fullladet skal nominell spenning skal være 371V og 76Ah nominell energikapasitet.
I linje 13 står det DOD( Depth of Discharge) = 87.1% Det er 87.1 % utladet batteri. Hvis du setter SOC til 100% forandres disse verdiene også?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

twirk

Jeg skal prøve at sætte SOC til 100% lidt senere i dag.

Actual BAttery Capacity plejer at blive reset til 76Ah når jeg med ZebramMonitor sætter SOC til 100%.

SOC Integral på 571% Det kan da ikke være rigtigt kan det? JEg ved ikke hvad forskellen på SOC og Integral SOC.

Jeg poster et nyt sæt billeder snart.
Think 2010, med Zebra batteripakke. Farve: City Citrus

twirk

Okay. Jeg har nu været nede og tage nogle tal og så resette SOC til 100%.

Du kan se følgende billeder.

Jeg checker ZM med ladekabel tilsluttet og tændt:

SOC 3.00%
DOD 97.00
Actual Battery Capacity 2.3Ah
SOC Integral 567.70%

Jeg afkobler ladestik og resetter SOC med ZebraMonitor:

SOC 100%
DOD 0.00%
Actual Battery Capacity 76Ah
SOC Integral 100%

Så slukker jeg bilen en gang og tænder den derefter med nøglen igen:

SOC 99.9%
DOD 0.1
Actual Battery Capacity 76Ah
SOC Integral 664.60%


Jeg studser virkelig over SOC Integral...
Think 2010, med Zebra batteripakke. Farve: City Citrus

Marsto

Det er virkelig noe å stusse over, ja. Kan du nå kjøre bilen som normalt? Klarer du 100km eller mer før lading igjen? 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

twirk

Jeg kan køre bilen som normalt, ja.

Jeg tror ikke jeg kan køre over 100km på en ladning her om vinteren. Jeg mener det var sidste vinter hvor jeg testede hvor langt jeg kunne køre på en ladning og det var 85km. Jeg fik kørt 145km på en ladning om sommeren, men igen,  vi taler sidste år.

Tror du det er en god ide at køre bilen nu indtil jeg har nået tæt på SOC 0%, og så resette SOC til 100% uden at oplade. Og gentage det indtil bilens batteri bliver helt tømt og stopper med at køre? Jeg tænker om det kan hjælpe med at få Integral SOC til at falde ned til et normalt niveau.
Think 2010, med Zebra batteripakke. Farve: City Citrus

Warlock

Jeg har tenkt litt på hvordan den integrerer seg frem til en SOC. det må være Ampere inn/ut over tid (de to aksene på en graf der arealet under kurven blir integralet). Om du til stadighet stiller SOC vil nok integrated SOC bli forvirret, og om den ikke får med seg alt av tap, og tallet vil stadig øke. Det er noen andre scenarioer hvor den kan hente info fra reell SOC når den når (settes) til 100% feks, men her er jeg mer usikker på hvordan det kan være satt opp. Kanskje den uansett settes til 100% ved EOC også. Vet vi egentlig om denne verdien brukes til noe som helst, eller om det er en "red herring" vi jager nå?

Jeg har sikker spurt noe lignende før, men ha skjer om du lader opp til 100% setter den ned til 95% og prøver lade igjen (og gjentar dette flere ganger), det motsatte at hva du foreslo egentlig. Tar den da mer og mer lading?
Synes det virker litt skummelt å dra den lavere og lavere med å stille den opp når den er nær null, men mulig det går fint på Zebra, jeg har lite erfaring med den batteritypen... Meget mulig går det helt bra, og på slutten fryser batteriet seg slik det skal.

twirk

jeg har ikke forsøgt mig på den måde du foreslår. Det skal jeg måske prøve.

Ja jeg vil også være nervøs om jeg skader batteriet ved at køre batteriet HELT fladt.
Think 2010, med Zebra batteripakke. Farve: City Citrus

Marsto

God ide Warlock kommer med. Jeg mener å ha lest et sted at hvis du oppnår EOC vil alt resettes.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA