Enyaq 80x til 420 tusen? Godt tilbud?

Startet av Elektro12, lørdag 28. oktober 2023, klokken 07:45

« forrige - neste »

Elektro12

Flere forhandlere selger disse ukene ut en del Enyaq 80x (4WD, 77 kwh) for 419 tusen med krok, serviceavtale og 2 sett 19" hjul.

De mangler Pluss-pakke (Matrix++), el.bakluke, har ikke varme i noen seter eller ratt, ikke Keyless på dørene, avanserte assistentsystemer.

Hva tenker folket om "dealen"? Prisen er jo god, men er det for mange kameler å svelge?

Vurderer å kjøpe en og bruke en varmepute som setevarme på kalde dager og heller leve med litt mindre utstyr - men at man får rekkevidde, krok og full pakke for rett over 420?

Jeg kan ikke se andre Enyaq 4WD under 500 lapper. Ny 85x med 2 sett hjul, krok og keyless landet ut på ca 525-530. Da får man også mer hk, rekkevidde, software 4.0+ osv... matrix, el.bakluke.

Billig-modellen kan leases i 3år/45 000 km for 207 000. Ikke så galt?

https://gromstad-arendal.skoda.no/biler/modeller/enyaq2/

Electric cars in Norway

80x til den prisen er god deal mener jeg...løp å kjøp ......og det er uansett hvor tørt det blir i halsen av alle kamelhårene...det kan jo uansett skylles ned i magen med en god halvliter øl av godt merke  ;D

men jeg er enkel der...sitter ikke å lurer på hva jeg ikke fikk med når jeg har kjøpt....er det hjort så er det hjort....ikke elg der altså...... 

Elektro12

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 28. oktober 2023, klokken 08:0880x til den prisen er god deal mener jeg...løp å kjøp ......og det er uansett hvor tørt det blir i halsen av alle kamelhårene...det kan jo uansett skylles ned i magen med en god halvliter øl av godt merke  ;D

men jeg er enkel der...sitter ikke å lurer på hva jeg ikke fikk med når jeg har kjøpt....er det hjort så er det hjort....ikke elg der altså......

Ja, jeg er også litt der. Tenker en stor SUV med rekkevidde og AWD ikke kan tape seg så enormt på 2-3 år selv uten setevarme og keyless.

Mitt alternativ er en fossil-bruktbil, men da er man fort på 200 lapper for noe greit fra 2017 med 70 000 km på telleren. Og regner man drivstoff over 3-5 år så fremstår en ny, trygg Enyaq til 420 laken med trekk på alle 4 og 5 år garanti som en ganske god deal.

For meg er det viktigste:
- 4 WD og 1.2 tonn på krok
- Ryggekamera og sensorer
- Rekkevidde.
- Gode lykter selv om det er standard LED uten automatisk dimming av fjernlys.

Alternativet er å kjøpe f.eks. brukt ID4 GTX til 480 tusen som er 1 år gammel, men har keyless og matrix.

vinterdekk

Jeg hadde glatt hoppet på dette om jeg hadde valget i dag. Er mye annet å bruke penger på enn bil i disse dyrtider.

På min ID.4 har jeg ikke brukt setevarmer ennå og vi har hatt minusgrader/nullgrader siden midten av oktober. Men rattvarmer har vært veldig god å ha og jeg ville savnet å ikke ha det.

Autodim finnes som tillegg i programvare-butikken for LED-lysene hos VW, vet ikke om det samme gjelder hos Skoda.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Elektro12

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 28. oktober 2023, klokken 09:30Jeg hadde glatt hoppet på dette om jeg hadde valget i dag. Er mye annet å bruke penger på enn bil i disse dyrtider.

På min ID.4 har jeg ikke brukt setevarmer ennå og vi har hatt minusgrader/nullgrader siden midten av oktober. Men rattvarmer har vært veldig god å ha og jeg ville savnet å ikke ha det.

Autodim finnes som tillegg i programvare-butikken for LED-lysene hos VW, vet ikke om det samme gjelder hos Skoda.

Takk for tips. Ser ut som det er et valg å kjøpe utenom ja, litt snodig og ikke tilgjengelig til alle biler virker det som, men skal sjekke.

Fort mer aktuelt hvis autodimming av fjernlys er mulig - føles litt 1993 å dimme manuelt når man har hatt auto.

Moas

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 28. oktober 2023, klokken 09:30Jeg hadde glatt hoppet på dette om jeg hadde valget i dag. Er mye annet å bruke penger på enn bil i disse dyrtider.

Enig, etter å ha hatt rattvarme en stund, så er det ihvertfall en ting som er på "må ha lista" neste gang ny bil kjøpes
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Elektro12

Sitat fra: Moas på lørdag 28. oktober 2023, klokken 13:55

Enig, etter å ha hatt rattvarme en stund, så er det ihvertfall en ting som er på "må ha lista" neste gang ny bil kjøpes

Deilig med varme, men kjekt å spare 100+ tusen også.

turfsurf

Man får igjen en god del av pengene når man selger bilen igjen  (gitt man ikke har bilen i 5+ år da). 20% ekstra for en bil jeg er fornøyd med vs en bil som irriterer meg er en nobrainer for meg ihvertfall. Manglende varme i setene er jo helt...

Forutsetter selvfølgelig at at økonomien ikke blir strekt ubehagelig langt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Lar man seg irritere så er det naturligvis ikke bilen man skal kjøpe. Er veldig fornøyd med en semi enkelt utstyrt VAG bil, men jeg hadde også forberedt meg i tre år og var blitt ganske sikker på prioriteringene mine den dagen jeg signerte. Man må kjenne litt på det selv for det er ikke for andre man kjøper bilen.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Elektro12

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 28. oktober 2023, klokken 22:08Lar man seg irritere så er det naturligvis ikke bilen man skal kjøpe. Er veldig fornøyd med en semi enkelt utstyrt VAG bil, men jeg hadde også forberedt meg i tre år og var blitt ganske sikker på prioriteringene mine den dagen jeg signerte. Man må kjenne litt på det selv for det er ikke for andre man kjøper bilen.

Når bilen forvarmer før man skal avsted på jobb og kan forvarmes er ikke behovet for varme i stumpen så stort. Og en enkel løsning er en varmeput på 12V til 199 kroner som brukes på det kaldere dagene.

Jeg er ikke uenig i at det er topp å bli fornøyd, men 419 tusen er ganske grei deal på en 4WD og jeg er personlig ikke så bilopptatt utover at jeg ønsker sikkerhet og fremkommelighet. Jeg er ikke blant de som "koser seg" med å ha omsatt 700 000 i en bil på 4 hjul. :)

En tanke midt i det hele er hvor mye bilene som ikke er 2024-modeller fra ID.4/Enyaq vil falle i pris når 2024-begynner å komme. Enyaq 2024 med ny infotainment og nye motorer+++ - samt nesten alt utstyr koster jo "bare" ca 525-530.

Time vill shåw.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Elektro12 på søndag 29. oktober 2023, klokken 06:42
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 28. oktober 2023, klokken 22:08Lar man seg irritere så er det naturligvis ikke bilen man skal kjøpe. Er veldig fornøyd med en semi enkelt utstyrt VAG bil, men jeg hadde også forberedt meg i tre år og var blitt ganske sikker på prioriteringene mine den dagen jeg signerte. Man må kjenne litt på det selv for det er ikke for andre man kjøper bilen.

Når bilen forvarmer før man skal avsted på jobb og kan forvarmes er ikke behovet for varme i stumpen så stort. Og en enkel løsning er en varmeput på 12V til 199 kroner som brukes på det kaldere dagene.

Jeg er ikke uenig i at det er topp å bli fornøyd, men 419 tusen er ganske grei deal på en 4WD og jeg er personlig ikke så bilopptatt utover at jeg ønsker sikkerhet og fremkommelighet. Jeg er ikke blant de som "koser seg" med å ha omsatt 700 000 i en bil på 4 hjul. :)

En tanke midt i det hele er hvor mye bilene som ikke er 2024-modeller fra ID.4/Enyaq vil falle i pris når 2024-begynner å komme. Enyaq 2024 med ny infotainment og nye motorer+++ - samt nesten alt utstyr koster jo "bare" ca 525-530.

Time vill shåw.

Denne varmeputa til 179 på BT er knallgo... har hatt mange slike i mange kjøretøy både til bil på bilvei&skogs&båten&camping&jaktSUV......

Løp&kjøp bil&BTvarmepute...👍 &80x=kongebil

Elektro12

Det kan virke som du og jeg er progammert likt (Electric cars in Norway) økonomisk. :D

Jeg har dog sett på et alternativ med bryter for 3 nivåer på ledningen. Da kan man f.eks. bruke 2 puter på likt uten å overbelaste 12V-utgangen. ;) Trenger ikke å steke bakenden, mer det å kunne få en liten lunk etter en dag på ski f.eks.

turfsurf

Sitat fra: Elektro12 på søndag 29. oktober 2023, klokken 06:42Når bilen forvarmer før man skal avsted på jobb og kan forvarmes er ikke behovet for varme i stumpen så stort. Og en enkel løsning er en varmeput på 12V til 199 kroner som brukes på det kaldere dagene.

Her er det jo ikke snakk om 700k vs 400k. Forskjellen er på rundt 20%, man får en nyere bil, slipper tredjeparts ræl i bilen og får ellers en bedre utstyrt og generelt forbedret bil. Og når man selger den sitter man igjen med mere penger.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elektro12

Sitat fra: turfsurf på søndag 29. oktober 2023, klokken 08:59
Sitat fra: Elektro12 på søndag 29. oktober 2023, klokken 06:42Når bilen forvarmer før man skal avsted på jobb og kan forvarmes er ikke behovet for varme i stumpen så stort. Og en enkel løsning er en varmeput på 12V til 199 kroner som brukes på det kaldere dagene.

Her er det jo ikke snakk om 700k vs 400k. Forskjellen er på rundt 20%, man får en nyere bil, slipper tredjeparts ræl i bilen og får ellers en bedre utstyrt og generelt forbedret bil. Og når man selger den sitter man igjen med mere penger.

Ikke uenig med deg heller. Ift. f.eks. Tesla er Enyaq ganske prisgunstig nå. (4WD med ganske full pakke for 530 vs 570 på Tesla MY LR)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA