Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

HVORFOR ?? Er det lov å stille spørsmål ??

Startet av ingep, fredag 27. oktober 2023, klokken 08:40

« forrige - neste »

ingep

I en "Fossilbil" med mange bevegelige deler , er det helt klart hvorfor en har service ... Skifte av olje og skifte av diverse filter . Pollenfilter skifter man også i en El-bil , Men HVORFOR skal det skiftes kjølevæske på drivbatteriene ? ... Dette er jo kun ei væske som sirkulerer for å holde temperaturen av batteriene nede ( Og varmen inne i bilen oppe ) Er kvaliteten på utstyret ( delene ) som denne væsken sirkulerer i , så dårlig at den avleirer/ slites ??  Hva er det med kjølevæsken som gjøres at den må skiftes ?? HVA er det denne kjølevæsken består av ?? Er det kun Uttynnet Glycol ?? Hvis den må skiftes pga urenheter , burde det være ett filter som tar seg av dette .... Er dette skifte KUN for å holde verkstedene i gang , og selge egen "spesialvæske" , som Hyundai selvfølgelig vil påpeke skal brukes .... Leste en gang en som uttalte : "Det er ikke så mye å tjene på salg av nybil , det er ettermarkedet det er penger i " .... Er det noen som kan fortelle meg hva som er "feil/ galt" med en kjølevæske som er kjørt 60 000 Km ..... At bremsecalippere demonteres og smøres , er jo forstålig , for de blir jo mye mindre brukt enn på bensin/dieselbiler ..... Fraser som sier " Det står i manualen / Bruksanvisningen " bes frabedt , for DET har jeg sett selv .....

Daniel_0007

Vel hos tesla trenger man ikke å bytte kjølevæske, gamle fosil merker er så vant til å flå kunder på olje skift slik at batteri kjølevæske er den nye olja tydeligvis. Er vel bare koreanerne som er skikkelig sære på kjølevæska på elbiler.
Model 3 2019 LR Rwd

Rosstopher

I alle systemer hvor væske sirkulerer vil væsken etter hvert bli forurenset av materialene den renner gjennom. Uansett kvalitet vil det komme små partikler av metall, plast, etc. i den. På fossilbiler er det også vanlig at den skal byttes hver 60k km, så det tallet i seg selv er ikke hårreisende. Om væsken blir like tilsmusset i et tett system uten de ekstreme variasjonene i temperatur som man får i en fossilbil kan diskuteres.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Eladdin - Elbilfareren

Skal kjølevæske på HI5 byttes på 60k km? Jf min forhandler, Mobile Kjeller, skal den byttes på tid, dvs etter 3 år ved første bytte, og ved 9 år. De skal ha 10-11.000,- for jobben.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Vaduz

Dette gjøres for at Mobile AS skal gidde å selge elbiler, de må jo ha noe å leve av etter oljen de også;)


arthur

Ser ikke sammenhengen mellom den linken og spørsmålet som er stilt i tråden?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Daniel_0007

Sitat fra: Moas på mandag 06. november 2023, klokken 13:03Derfor:
https://www.ao.no/elbilbrann-i-oslo-far-stor-oppmerksomhet-frykt-for-flere-alvorlige-batteribranner/s/5-128-127771

Defekte batteri celler har jo ingenting med kjølevæsken å gjøre, er en kjent feil med feil på produksjon hos lg på en del batteri celler som er årsakene til brann både på kona og bolt.
Model 3 2019 LR Rwd

Moas

Alle brannene førte til at de nye batteriene fikk utskiftbar kjølevæske.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Ørjan

Vil tro at slike væsker mister evnen til å tåle kulde og evnen til å motvirke rust/korrosjon i systemet.
Er vel derfor de skiftes.
Er nok "gode marginer" på skift intervallene så kunne sikkert kjørt en del lenger i distanse og år men mister jo da garanti og tar en risiko..... :-)

Er det dyrt å skifte?
 
Kia Niro EV 2023
Hyundai Ioniq 5 awd 2021
Hyundai Kona EV 2019 (solgt)
Kia e-Niro 2019 (solgt)
E-golf 2017 (solgt)

Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

filtvet

Skiftet kjølevæske på min Prius en gang. Tok vel 15 minutter. Original væske og den var dyr, ca 1500,- for både motor og hybrid. Men da var bilen gått over 250.000 km uten skifte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA