En gul lithium Think på Orkanger som har mistet matlysten men fått den tilbake!

Startet av Marsto, fredag 27. oktober 2023, klokken 07:00

« forrige - neste »

Warlock

Jeg tror det går mye i etymologi og API GL-4+-olje.  :angel:  8)

Marsto

Hei igjen folkens. Legger ved en videosnutt i .mov format. På min pc måtte jeg laste den ned først å så åpne i windows mediaplayer. Dette avslutter vel den artige historien med Thinken på Orkanger. Mange takk til alle som har bidratt i denne saken. :-)
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Think lithium

Warlock

Warlock

Rettelse:
En gul lithium Think på Orkanger som har mistet fått igjen matlysten.

;D  ;D

Marsto

Sitat fra: Warlock på mandag 15. april 2024, klokken 11:56Rettelse:
En gul lithium Think på Orkanger som har mistet fått igjen matlysten.

;D  ;D
Da er den korrigert i overskrift. :+1:

Marsto

Thinken på Orkanger har blitt lokalt berømt. Vi arrangerte et Think treff tidligere i uka og det ble en flott begivenhet hvor lokal avisa dukket opp og skrev en artikkel. Thinken går som ei klokke fremdeles og vi i Trondheim Thinkers er veldig glad for det. 

Marsto

Her er et bilde til fra Orkanger treffet hvor vi fikk besøk av Thinkere fra Sveits. Det ble 7 kjørbare Think City samlet og det har vi aldri sett her i Trøndelag. Nå får vi håpe på et enda større Think treff en gang i fremtiden. 

worry

Ja, der gjorde dere en knall jobb!  :+1:

Bra driv blant gjenværende Think-eiere for tiden. De som fortsatt henger med må jo være superentusiaster.  :)

Ikke så lenge til neste stortreff. Lillehammer i september. Må prøve å kjøre dit.
Think lithium

Marsto

Ja,ja Da har det gått ett år med Orkanger Thinken i drift. Men, igår tikket en melding inn om at den har fått den store skjelven. Den rister bare og vil ikke gå. Det har vi hørt før her på forumet og umiddelbart går mistanken til at elmotor ikke får tilstrekkelig og kontrollert strøm ut på sine 3 faser. Den sterkeste mistanken går igjen til TIM modul og tilhørende kontrollerkort. Sist var Semicron IGBT og kontroller kortet helt svartsvidd. Vi har ikke vært der å tatt en diagnose enda men håper vi får til det i nær fremtid. Det må håpes på at det ikke er så ille som sist fordi den melder bare Power Limit nå. Sist så var det et helt juletre med rød trekant, skiftenøkkel og power limit. Dette kontroll kortet for TIM er, slik vi har diskutert det her i Trøndelag, kanskje det vanskeligste å finne erstatninger for sammen med Mlec kortet. Ny oppdatering kommer når vi vet mer om Orkanger Thinkens manglende matlyst for tiden.

worry

Ojoj. Dette har blitt det store spøkelse for oss. Slår til når vi minst aner det.

Men bilen er i de beste hender, så jeg krysser fingre for at dere løser det.

Det store spørsmålet gjenstår; hvorfor skjer det?
Think lithium

Marsto

Hei worry, ja det er jaggu ikke godt å vite, nei. Vår gode expert fra nabobygda til Orkanger kjørte en tur og tok en Savvycan diagnose og det er ikke noe som idikerer at det er TIM, men bilen har den store skjelven, ja. I Savvycan ser alt normalt ut, egentlig. Har du noen gang sett en diagnoserapport hvor man med sikkerhet kan se at det er Tim som gir problemer?
Edit: Det konkluderes her i Trøndelag at Savvycan signalet sier lite om TIM er iorden eller ikke. Det er kun et signal om at TIM ønskes påslått og ikke at det reelt er noe feil med modulen. Ja, ja, Savvycan er tydeligvis ikke oppe å går på faktiske problemer men mer at signalene er det som vurderes der. Slik jeg ser det er da Savvycan ikke istand til å detektere hvis TIM controller kortet er svidd med tilhørende komponenter. Da er det bare å spørre videre om noen vet hvordan TIM modulen kan diagnostiseres eller er det faktisk sånn at man må ut med hele PCU for å se på kortet med en fysisk sjekk? Siste spørsmål fra meg: Er det mulig å lese ut fra Chas om problemer med TIM modul? I den siste tiden er det ikke mulig å få Chas opp å går på min og flere andres PC`er. Opplever flere dette? 

worry

Hei,
Vanskelig det her gitt. Det blir et stort problem etter hvert som reservedeler forsvinner.

Jeg har et par eksempler, som dessverre ikke hjelper i feilsøkingen.

Bildet under viser en diagnose jeg gjorde på en bil som ikke ville starte. Dvs batteriet prøvde å koble til, grønt ok-lys kom på i et kort sekund, for så å skru seg av igjen. Husker ikke om det kom noen feillys etterpå. Det er bekreftet TIM-feil. Kretskortet er tatt ut, ingen synlige feil.
Det er satt inn et brukt kort. Nå starter bilen uten feilmeldinger, men vil ikke dra. Der står vi foreløpig.

En annen bil tilhørende en kompis døde i løpet av natten på lading. Ble kjørt til en offentlig ladestasjon, ladet med overgang til original Think-ledning. Da bilen skulle hentes, ville den ikke bevege seg. Starter, dvs grønt lys og batteriet klikker som normalt. Ingen feillys og ingen feil avlest i TechCentre. TIM-feil bekreftet. Synlig komponentfeil på kortet, slik vi har sett bilder av tidligere. Fikk tak i brukt kort og bilen går nå.
Think lithium

Marsto

Ja, med det her er absolutt ikke dårlig. På bildet ditt fra Think Tech Center ser man ihverfall at TIM modul har en kritisk feil. Det er også en kode til venstre som refererer til Chas så nå tror jeg vi bør ta en ny diagnose med Tech Center og Chas, hvis vi før den til å virke, for å sjekke hva de programmene sier. Flotte greier, vi prøver igjen når vi får tid til å ta en tur til Orkanger.

Marsto

Hei igjen worry. Da har vi vært en tur ut til Orkanger og sjekket opp med Think Tech Center. Her er bilde av resultatet og det er som du viste oss ingen tvil om at TIM modul har en feil. Vi kan nå stole på at hvis vi finner denne feilen i Tech center er det bare å sette igang å skru ut PCU. Mange takk for veldig viktig input på dette viktige temaet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA