Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En gul lithium Think på Orkanger som har mistet matlysten men fått den tilbake!

Startet av Marsto, fredag 27. oktober 2023, klokken 07:00

« forrige - neste »

bcx238h

Vedlagt noen dokumenter som kan være av interesse for videre undersøkelser...

Vet ikke om de ble lagt ved før. Husker ikke å ha sett dem i denne tråden så langt...

Warlock

Sitat fra: bcx238h på lørdag 02. desember 2023, klokken 21:29Det ser jo bra ut!  :D  :+1:

Har dere fått åpnet den gamle IGBT modulen? Bare for å se skadene i den delen til den første motorfasen?

Delvis, jeg åpnet opp modulen etgodt stykke videre, en det var veldig langt inn til der IGBT sto, og deler var presset inn i plasten fpr å gi bedre feste og kontakt. Jeg pakket det bare sammen igjen  da jeg innså hele enheten lar seg få tak i fremdeles... Mulig jeg ser noe mer på den senere (og mulig styrekortet også).

Warlock

Sitat fra: bcx238h på lørdag 02. desember 2023, klokken 22:19Vedlagt noen dokumenter som kan være av interesse for videre undersøkelser...

Vet ikke om de ble lagt ved før. Husker ikke å ha sett dem i denne tråden så langt...

Takk for dokumenter, hadde nok disse fra før, men mulig andre også vil ha dem, og det er bra med deling :)
Tror jeg har bildet ditt som PDF også:

bcx238h

Forresten... (bare teknisk bidrag, ikke noe mer...)  ;)

Semikron-Danfoss produserer jo fortsatt IGBT moduler og drivere.
Naturligvis ikke lenger den "gamle" løsningen som ble brukt til Think-en.

Men de bruker fortsatt samme design som de kaller her for "High reliability design using sinter technology".

Det nye designet derimot er nok laget for større effekter og de kaller det her for "High Performance Package for eMobility".

Den eneste modulen jeg fant som er fra den gamle linja SKiM63 var denne her.

Det er den eneste "six pack" (dvs. den eneste som kan styre alle tre sinusbølgene på den positive og negative side) med de samme fysiske målene som den som er i Think-ene i dag.
MEN ... den her har en nominell strøm på 300A, den originale IGBT modulen har 400A.
Den nyere modulen tåler 1200V, den gamle 600V.

Likevel må den nye fungerere like bra, siden hovedsikringer er på 200A og batteripakken er på 400V.
Så det er en god sikkerhetsmargin.

Eneste "viktige" forskjellen er temperaturmålingen på den "nyere" IGBT modulen.
Her har dem brukt andre (etter min mening fornuftige) temperaturavhengige motstandere (resistanser).
De ligger på 1000 Ohm ved 25 grader Celsius og 1670 Ohm ved 100 grader Celsius altså PTC - positiv temperatur koeffisent verdi, dvs. temperatur øker -> motstand øker.

Den "gamle" modulen hadde 5000 Ohm ved 25 grader Celsius og 339 Ohm ved 100 grader Celsius altså NTC - negativ temperatur koeffisent verdi, dvs. temperatur øker -> motstand minker.

Så her må altså programkoden "tenke" motsatt vei og naturligvis med andre verdier.

---

Nå jobber jeg jo med frekvensomformere daglig i en del år ... og har fikset maaange i løpet av årene ... om man bruker dem i industrien eller i bilen, så er jo det elektrotekniske det samme, bare konstruksjonen må tilpasses bruksområdet ...

Jeg har utrolig mye lyst til å få tak i en Think motor (gjerne med girkasse) for å koble andre frekvensomformer til ... kanskje også en eller annen brukbar original PCU ... det hadde vært kult å ha det med i undervisningen på skolen ...  :D

Marsto

Sitat fra: bcx238h på mandag 04. desember 2023, klokken 11:03Forresten... (bare teknisk bidrag, ikke noe mer...)  ;)

Semikron-Danfoss produserer jo fortsatt IGBT moduler og drivere.
Naturligvis ikke lenger den "gamle" løsningen som ble brukt til Think-en.

Men de bruker fortsatt samme design som de kaller her for "High reliability design using sinter technology".

Det nye designet derimot er nok laget for større effekter og de kaller det her for "High Performance Package for eMobility".

Den eneste modulen jeg fant som er fra den gamle linja SKiM63 var denne her.

Det er den eneste "six pack" (dvs. den eneste som kan styre alle tre sinusbølgene på den positive og negative side) med de samme fysiske målene som den som er i Think-ene i dag.
MEN ... den her har en nominell strøm på 300A, den originale IGBT modulen har 400A.
Den nyere modulen tåler 1200V, den gamle 600V.

Likevel må den nye fungerere like bra, siden hovedsikringer er på 200A og batteripakken er på 400V.
Så det er en god sikkerhetsmargin.

Eneste "viktige" forskjellen er temperaturmålingen på den "nyere" IGBT modulen.
Her har dem brukt andre (etter min mening fornuftige) temperaturavhengige motstandere (resistanser).
De ligger på 1000 Ohm ved 25 grader Celsius og 1670 Ohm ved 100 grader Celsius altså PTC - positiv temperatur koeffisent verdi, dvs. temperatur øker -> motstand øker.

Den "gamle" modulen hadde 5000 Ohm ved 25 grader Celsius og 339 Ohm ved 100 grader Celsius altså NTC - negativ temperatur koeffisent verdi, dvs. temperatur øker -> motstand minker.

Så her må altså programkoden "tenke" motsatt vei og naturligvis med andre verdier.

---

Nå jobber jeg jo med frekvensomformere daglig i en del år ... og har fikset maaange i løpet av årene ... om man bruker dem i industrien eller i bilen, så er jo det elektrotekniske det samme, bare konstruksjonen må tilpasses bruksområdet ...

Jeg har utrolig mye lyst til å få tak i en Think motor (gjerne med girkasse) for å koble andre frekvensomformer til ... kanskje også en eller annen brukbar original PCU ... det hadde vært kult å ha det med i undervisningen på skolen ...  :D
Veldig interessant det her selv om jeg ikke har mye peiling på hvordan disse systemene virker sammen. Det jeg er mest bekymret for er om det samme skjer igjen når vi monterer sammen og kobler til alt. Det er ingen som har kunnskap eller forklaring på hva som kan være årsaken til at 175A sikringer i batteripakken, TIM modul med styrekort og IGBT skikkelig brent og ac/dc sikring på sikringskort i PCU også brent. Elmotoren blir slik jeg forstår ditt innlegg kontrollert av TIM med IGBT modul og sender strøm til de 3 fasene slik at elmotoren roterer. Vi megget alle faser på motoren og fant ingen isolasjonsproblemer slik den står nå. Kan det likevel tenkes at det er elmotoren som har forårsaket dette selv om den ikke fremstår med isofeil eller må vi se andre steder eller rett og slett gi opp å finne årsaken?     
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

VWspirit

IGBT moduler har jeg flere av så de er ikke problemet. Driver kortet derimot er det verre med. Har i dag mulig tre kort som fungerer, men har to biler som mest sannsynlig står pga. TIM feil.
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

bcx238h

Sitat fra: VWspirit på mandag 04. desember 2023, klokken 14:49IGBT moduler har jeg flere av så de er ikke problemet. Driver kortet derimot er det verre med. Har i dag mulig tre kort som fungerer, men har to biler som mest sannsynlig står pga. TIM feil.

Å ha...skjønner! De driverkortene er nok et tema for seg selv, selv om Semikron-Danfoss har "alt" i produktlisten sin.

Jeg ser jo på demmes sida at du får IGBT moduler i alle fasonger pluss drivkortene. Men utfordringene er jo alltid plassen og kobling av styresignaler... ::)

Når jeg ser på koblingen mellom "hovedkortet" og "driverkortet"...

...gjenkjenner man et system mellom signalene som kommer inn og de som går videre via de fjærekontaktene og ikke minst til de strømtrafoer.

Interessantnok ser jeg bare TO signalledninger fra temperaturfølerne, ikke tre. Men men...

Semikron-Danfoss har andre IGBT-moduler og drivere som sagt...men da må man kanskje trylle litt med plassbehovet.  ;)

Marsto

Hei igjen. Nå har det gått lang tid men vi ønsket å vente med montering av PCU igjen til vinteren var på hell og vårens temperaturer var i gjæringa. Derfor ble det en tur til Orkanger idag med nyreparert PCU fra Warlocks verksted og godt håp om at dette ville fungere. Det gjorde den også tilgangs når vi testet tilkobling av nyreparert PCU og HV batteriet. Bilen lader som normalt og starter som normalt. Om en stund kan vi nok se en Think City på veien igjen. Legger også ved bilde av problem komponentene i PCU som ble levert av VWSpirit og skiftet av Warlock. I tillegg ble to HV sikringer skiftet som også var blåst i batteripakken. Vi kommer med ny oppdatering når alt er klart for prøvekjøring.

Warlock

♪♫♬ Hjulene på Thinken de går rundt og rundt ♬♫♪
♪♫♬ Rundt og rundt ♬♫♪
♪♫♬ Rundt og rundt ♬♫♪
♪♫♬ Hjulene på Thinken de går rundt og rundt ♬♫♪
♪♫♬ Gjennom hele Evjen ♬♫♪

(Og snart gjennom hele Orkdal også)
:P

worry

Fantastisk! Gratulerer.  :+1:  :+1:

For å løse slike feil trengs tydeligvis spesialkompetanse. Og det er digg å se at det meste kan løses når man har kunnskapen.
Men å holde interessen oppe hos de som kan det, for å holde gamle Think-biler på veien, blir en utfordring.
Think lithium

Marsto

Sitat fra: worry på torsdag 11. april 2024, klokken 08:16Fantastisk! Gratulerer.  :+1:  :+1:

For å løse slike feil trengs tydeligvis spesialkompetanse. Og det er digg å se at det meste kan løses når man har kunnskapen.
Men å holde interessen oppe hos de som kan det, for å holde gamle Think-biler på veien, blir en utfordring.

Ja, akkurat. Det må bli litt som alle andre hobbier. Det er viktig å tviholde på sin hobby og det er kanskje enda viktigere å skape et miljø som gjør at man har tilhørighet. Da er dette forumet veldig viktig ihvertfall. Vi her oppe i midtnorge har nå kontakt med flere Think eiere og kaller oss Trondheim Thinkers men det kan vel godt utvides til Trøndelag Thinkers og hvis vi skal klare å holde flest mulig Thinker på veien i hele Norge må vi kanskje prøve å etablere Norway Thinkers, kanskje?

VWspirit

-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Warlock

:+1:

Ja, det er ikke bare noen fra Trondheim eller Trøndelag som har skyld i at OrkangerLynet snart er et rullende gult varselskilt. Vi må nok også rette stor takk til søsterorganisasjonene våre Hammerfest Thinkers, Lofoten Thinkers, og ikke minst til Skjetten Thinkers :D

Til og med en fra underavdelingen Himmerland Thinkers i Danmark Thinkers har fattet nysgjerrighet for denne bilen og bidratt i diskusjonstråden  :+1:

(håper bare jeg ikke jinxer dette nå igjen)

RJK

Hva slags (skitne) tanker er det Skjetten (skjitten) Thinkers tenker mest på?  :o ;D 8)

Suspekt navn, det der...  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA