En gul lithium Think på Orkanger som har mistet matlysten men fått den tilbake!

Startet av Marsto, fredag 27. oktober 2023, klokken 07:00

« forrige - neste »

Marsto

Hei igjen godtfolk. Vi i Trondheim Thinkers har vært på besøk hos en gul Think på Orkanger som ikke vil starte. Når vi setter på tenning kommer det opp kun power limit. Ingen høyspent feil eller rød skiftenøkkel. Den ser ut til å være i god stand og har et nesten fulladet lithium batteri. Når vi kobler på diaganose får vi opp "secondary contactor A and B fault or fuse". Det vi lurer på her er om det faktisk er en gått sikring eller om det er noe annet med kontaktorene. Har noen sett inni sikringsrekka og vet hva slags sikringer som ligger i midtdeler i batterikassa? Den sitter sammen med kontaktorene. Legger ved et bilde som forklarer det som ligger der og på bildet kan man se en boks som heter "HV mains fuse block" Er dette sikringer som han ryke og som er utskiftbare?   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

bcx238h

Det er smeltesikringer i batterikassa som kan skiftes. Skal finne bilder etter min overhaling i sommer.

Marsto

Hei bcx328h. Mange takk for perfekt info. Skal se på din post om overhalinga. Vi snakket om at du hadde mye informasjon om dette å kunne ta direkte kontakt, men vi tenkte også akkurat denne feilen kan være fin å legge ut på forumet. Vi har ihvertfall konkludert med at batteriet må ned å ting må fysisk sjekker her. Har du vært borti eller hørt om at smeltesikringene har røket noen gang?

bcx238h

Sitat fra: Marsto på fredag 27. oktober 2023, klokken 07:32Har du vært borti eller hørt om at smeltesikringene har røket noen gang?
Det har jeg faktisk hørt om før og at noen har gått fra 175A til 200A sikringer.

Marsto

Helt topp. Fant bildene dine også på side 9 i din post. Linker til din post her for den har enormt med mye nyttig info og bilder av alt.  https://elbilforum.no/index.php?topic=63716.0

Ellers,hjertelig takk for all nyttig info fra Hammerfest ThinkThank. ;)  :+1:

worry

Kult. Alltid noe nytt å lære. :+1:

Tror jeg må måle over de der før jeg setter sammen batteriet jeg sveiser på nå.
Think lithium

bcx238h

Sitat fra: Marsto på fredag 27. oktober 2023, klokken 08:05Helt topp. Fant bildene dine også på side 9 i din post. Linker til din post her for den har enormt med mye nyttig info og bilder av alt.  https://elbilforum.no/index.php?topic=63716.0

Ellers,hjertelig takk for all nyttig info fra Hammerfest ThinkThank. ;)  :+1:

Bare hyggelig! Det ser ut som at det er ganske stive priser for de der... :o

Marsto

Idag ble det en ny tur til Orkanger for å sjekke batteripakken som nå er demontert ut. Den er i meget god stand med knapt nok noe rustangrep på batterikassen. Den er også helt tørr og fin.
Vi testet høyspent sikringene og begge var brutt. Dette hadde vi tatt høyde for og tenkte å prøve en test av sikringer/kontaktorer ved å kjøpe noen billige sikringer på Biltema kun for testing om sikringer holder og kontaktorer slår inn som normalt. De monterte vi og testen gikk helt utmerket. Kontaktorene slår inn som normalt og holder en stund. De rimelige sikringene fra Biltema klarer belastningen også helt utmerket. Vi fikk opp et par nye feilmeldinger på høyspent etter dette. Det er System ISO error og System external ISO error. Dette tror vi er årsaken til at kontaktorene kobler fra batteripakken etter noen minutter. Det er så langt vi kom idag og hvis noen har feilsøkt feilmeldinger med ISO error på en Enerdel bil hadde det vært flott med en tilbakemelding.

worry

Hei,
Den batterikassa som jeg prøver å fikse for tiden var også helt tørr å se til da jeg åpnet den. Ingen tegn til fukt under plastlokkene eller oppå kretskortene. Allikevel var det vann i bunnen av kassa.
Foreløpig har jeg ikke kommet dit at jeg kan teste om jordfeilen er borte, men håper jo det.
Think lithium

Warlock

Da har vi vært en tur til på Orkanger og beskuet den fine Thinken.

Den har som kjent External ISO feil.
Lokket i front av PCU er tatt av, og kablene til motoren ble skrudd løs og megget enkeltvis mot gods. Ingen jordingsfeil var målbar der (>1GOhm isolering på 1000V). Vi prøvde også stare bilen med disse kablene frakoplet, og det var fremdeles External ISO fault.

Skrudde løs og testet kablingen ned til batterikassa (den var ikke plugget på) ingen isolasjonsfeil der heller.

Et tidligere forsøk på å starte bilen (få lukket kontaktorene) i batteriet uten at HV-kabelen var plugget i viste seg at det ikke gikk. I dag, ved nærmere inspeksjon, viser det seg at EPO-kretsen går innom tilkoplingspluggen. (Marsto vil her sikkert poste noen bilder). Ved å ta av en kopling og "kortslutte" to ledninger kan man fake tilkopling her (to lilla/hvite ledere kan koples sammen med en liten "jumper" kabel). Dett gjorde vi kunne sette på tenninga på bilen, kontaktorene lukket seg, og vi kunne se etter om de fremdeles var ISO-feilmeldinger. Det var det ikke! Så da har vi enkelt kunne eliminere at det er noe i batterikassa :)

Vi mener feilen nå må ligge i PCU, selv om den så tørr og fin ut. Neste blir å demontere den.
Jeg skrev en gang en lengre forklaring på dette, linket her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=15115.msg235980#msg235980

Ellers får vi bla litt i bilder og dokumenter, og på forumet etter hvordan det ser ut inne i PCU :)

Marsto

Sitat fra: Warlock på fredag 10. november 2023, klokken 15:29Da har vi vært en tur til på Orkanger og beskuet den fine Thinken.

Den har som kjent External ISO feil.
Lokket i front av PCU er tatt av, og kablene til motoren ble skrudd løs og megget enkeltvis mot gods. Ingen jordingsfeil var målbar der (>1GOhm isolering på 1000V). Vi prøvde også stare bilen med disse kablene frakoplet, og det var fremdeles External ISO fault.

Skrudde løs og testet kablingen ned til batterikassa (den var ikke plugget på) ingen isolasjonsfeil der heller.

Et tidligere forsøk på å starte bilen (få lukket kontaktorene) i batteriet uten at HV-kabelen var plugget i viste seg at det ikke gikk. I dag, ved nærmere inspeksjon, viser det seg at EPO-kretsen går innom tilkoplingspluggen. (Marsto vil her sikkert poste noen bilder). Ved å ta av en kopling og "kostslutte to ledninger kan man fake tilkopling her (to lilla ledere kan koples sammen med en liten "jumper" kabel). Dett gjorde vi kunne sette på tenninga på bilen, kontaktorene lukket seg, og vi kunne se etter om de fremdeles var ISO-feilmeldinger. Det var det ikke! Så da har vi enkelt kunne eliminere at det er noe i batterikassa :)

Vi mener feilen nå må ligge i PCU, selv om den så tørr og fin ut. Neste blir å demontere den.
Jeg skrev en gang en lengre forklaring på dette, linket her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=15115.msg235980#msg235980

Ellers får vi bla litt i bilder og dokumenter, og på forumet etter hvordan det ser ut inne i PCU :)

Jada Det var en veldig lærerik tur og som Warlock sier greide vi å isolere feilen til å ligge i PCU. EPO kretsen går via HV pluggen i batteriet. Her er bilder av tilkoblingen på innsiden av batterilokket. Vi koblet bare fra kontakten merket P1 og brukte en jumper kabel mellom terminalene for å lure BMS til å tro at HV pluggen var tilkoblet. Når vi testet dette hadde vi kun tilkoblet signal kabel inn på batteripakken fra PCU. Da kan man sette på tenning og bilen tror alt er tilkoblet. Summert opp er det derfor fullt mulig å isolere HV feil til enten batteripakken, PCU eller elmotor. 

worry

Bra jobb!  :+1:
Dette er altså en intern del av EPO-kretsen, inne i batteriet? Og vises derfor ikke på Think sin tegning av kretsen?
Think lithium

Warlock

Jepp, helt riktig.

Den står faktisk nevnt i teksten om EPO-kretsen (som vi alle igjen bare skumleste, utenom Marsto denne gangen). Og av en eller annen grunn glemmer man det som står i den, så vi fant det ut med å lure på hva som kunne gjøre at bilen visste at HV kabelen ikke var plugget i allerede før vi prøvde lukke kontaktorene. Etter lett inspeksjon av pluggen i kassa måtte jo det der være en "kortsluttningssensor" av noe slag...

worry

Flinke! Det lønner seg å koble inn hjernen når man skal gjøre noe.  ;D

Men jeg også går rundt her og tenker. Kan det være at jordfeilen er i ladeledningen? Altså fra kontakten og inn til PCU? Ikke ukjent at den strømpa er full av vann. Og irr i kontaktene på PCU'en.
Think lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA