Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

kjøpe EL6 eller ES8

Startet av SolEL, torsdag 26. oktober 2023, klokken 17:41

« forrige - neste »

SolEL

De koster nå ca like mye, spørs på ekstra utstyr. Hva er det beste kjøpet ?
Pros og cons

BubbaJoFet

#1
Hadde tenkt meg om mange ganger. Som ES8 Signature edition eier kan jeg vanskelig anbefale NIO.
Det tror jeg du vil finne at få eiere gjør.

Men er du bestemt, vil jeg anbefale deg sterkt å ikke inngå en BaaS avtale, BaaS som produkt kunne blitt en god fleksibel løsning som gir verdi, sånn den er nå er det kun en hybrid leasing modell hvor du betaler for batteriet til «evig» tid. Bilen vil være tilnærmet umulig å selge brukt med BaaS når de inkluderte kW timene er borte. Ett batteribytte med 90 kWh «påfylt» vil koste 460 kr, 100 kroner i gebyr 90*4 kr i strøm.
Du lader hos Tesla for litt over 300 kroner for samme mengde strøm.

Hvilken er bilene som er best spørs på hva du prioriterer. ES8 har komfort og plass til alt og nyttelast tilpasset størrelsen. Jeg tok signature edition fordi da fikk jeg med 600 kWh i måneden og 6 inkluderte bytter. Hvis ikke ville jeg ha tatt standard edition, selv om jeg liker HUD og bruker massasje i setene ofte.

EL6 er 20 cm kortere hvor så og si alt er bagasjerom som ofres. Batteripakkene gjør at alle NIOer har nesten samme akselavstand. Men du får en oppdatert bil med godt infortainment system og pent interiør. Komforten er dårligere siden luftfjæring ble fjernet ved den nye modellen. Jeg hadde kjøpt med full komfortpakke bak, massasjen er god i NIO og verdt de 6 tusen ekstra. Oppvarmet frontrute område ved viskerne er ett must. Ellers hadde jeg ikke lagt på mer utstyr.

Men igjen, vil ikke anbefale en NIO til noen.
Skal du ha en komfortabel bil, se på Hyundai Ioniq 5, brukt Etron, EQC.

SolEL

Det er trist at du er misfornøyd med Nio. Slik jeg forstår vil det også fremover våre 2 gratis batteribytter per mnd. Men man må betale for strømmen. Ikke enig at baas blir problem når bil skal selges, tvert i mot. Baas er en garanti mot batteriproblemer. Hvem vil ha en brukt ev med dagen batterier som har gått ut på garanti. Sitat:
"Tesla-eier advarer mot bilen. Måtte ut med 180.000 kroner for batteri" se
www.msn.com/nb-no/okonomi/nyheter/tesla-eier-advarer-mot-bilen-måtte-ut-med-180000-kroner-for-batteri/ar-AA1iDT3y

Trodde at det var fordi Nio satte ned prisen på Es8 med 120 tusen kr var hovedårsaken til deres sinne.

BubbaJoFet

#3
Nei, jeg betalte tilnærmet det samme for bilen, som den koster ny nå, så prisen har lite å si for de ufordøyde kundene NIO har. Standard edition er rundt 30k billigere enn ved lansering, men moms gjør signature edition tilnærmet likt priset.

ES8 er ikke skikket for norsk klima, i fjor vinter var en eller flere av dørene min kilt fast mellom november og mars, konstant.

Vi er lovet mye, fått ingenting og løgnene bare fortsetter. Denne måneden kom NIO med en løsning på fleksibel batteristørrelse, som innbærer en permanent nedgradering og visning av bil hos vegvesenet. Dessverre er endring av batterikjemi koblet til reparasjon eller gjenoppbygging av kjøretøy, det har det vært siden 2014. NIO hevder at en gang i 2024 skal en kunne midlertidig øke batteristørrelsen mot ett vederlag, bare det er ikke mulig i henhold til kjøretøysforskriften, du har endret kjemi og du må vise bilen og få nytt vognkort. Det finnes ikke spor av dialog mellom NIO og samferdselsdepartementet om temat, her kunne NIO bedt (som bransjeaktører ofte gjør) om en endring eller dispensasjon da batteribytte i NIOs tilfelle ikke dreier seg om en reparasjon.

NIO visste om dette i 2021 og har løyet om fleksibiliteten siden.
I tillegg har du fastfrosne vindusvisker, farlig neddugging av frontrute, bolter på batteriet som fryser fast, 12V batteri som må byttes årlig. Og ikke minst 15 bytte stasjoner som mangler. Det er åpnet 2 stk i år, med denne farten nåes 20 i 2030.

Det er derfor vi er sinte, og hvorfor NIO må selge biler produsert før juni 2022 sterkt rabattert. ES8 produsert etter juni 2022 har Alder plattformen, som NIO også har lovet men ikke leverer til Norge.

For ET7 er det januar 2023, facelift versjonen blir ikke tatt inn til Europa

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA