Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Og jeg som trodde i3 var ganske effektiv tross alt.

Startet av moonbuggy, torsdag 26. oktober 2023, klokken 12:30

« forrige - neste »

moonbuggy

Ble veldig overrasket når jeg testet ut ioniq 6. Kjørte direkte sammenligning rundt i og utenfor Stavanger med min i3 og så med ioniq 6. Jeg brukte samme oppsett. Laveste varme i sete, 18 grader i kupe, og varme i ratt for Ioniq 6.
Snitthastighet rundt 60km/t, noen strekk med 90km/t, i byen lavere.
Snittet på i3 ble 12.9 kwt/100 km for den 60km lange runden i sur østavind og 5 grader.
Den større og tyngre ioniq 6 gjorde runden med utrolige 12.0 kwt/100km.
Jeg visste jo at ioniq 6 har bra tall i høye hastigheter, men trodde i3 ville slått den enkelt med blandet kjøring.
Dengang ei. Ingen av bilene var klimatisert før tur. Begge sto ute i noen timer i samme temperatur før stert.
Jeg forstår nesten ikke at det er mulig....

Autowinder

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Klykken

Trodde ikke det fantes styggere (misforstå meg rett) biler enn i3, men så kom Ioniq 6. Herregud den er grisestygg.
BMW i3 har derimot sjel og er tvers gjennom gjennomført.

Vil tro at i3 vil være mer effektiv i snitt hvis du tar samme runde flere ganger i variert vær og føre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RJK

#3
Sitat fra: Klykken på fredag 27. oktober 2023, klokken 12:38Trodde ikke det fantes styggere (misforstå meg rett) biler enn i3, men så kom Ioniq 6. Herregud den er grisestygg.
BMW i3 har derimot sjel og er tvers gjennom gjennomført.

Vil tro at i3 vil være mer effektiv i snitt hvis du tar samme runde flere ganger i variert vær og føre.
Først, helt uenig i at Ioniq 6 er så fæl. Synes den er kul og pen. Heller ikke i3 er fæl. Spesiell, og sikkert noe man må vennes til, men igjen, en egen form for kulhet. Bl.a. er det mange biler som hermer etter i3 sin stil-løsning med bakvinduet og området bak dette igjen. Så smaken er som baken.

Men hvordan mener du en klump av en bil skal bli mer effektivt enn et såpestykke av en bil, som er laget spesifikt for å være svært effektiv og ha lav luftmotstand. Selv snø og regn vil virke tildels likt med luft når dette såpestykket av en bil beveger seg fremover (og bakover), sammenlignet med den lille klumpen i3 er.

Deet måtte i så tilfelle være under svært gode forhold vær, vind og temperaturmessig, og i så lav fart at luftmotstanden spiller nesten ingen rolle. Da er det vekta og effektiviteten på motorene som avgjør, og der har i3 med sine 11195-1315 kg en fordel mot Ioniq 6 sine 2095 kg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

I3 har elektronikk og motorer fra 3dje generasjons BMW. Dagens er 5te. Hadde i3 fått elektronikk og halv motor fra iX hadde den nok helt greit brukt 10-15% mindre.

Og i3 er mest effektiv som bybil. I 120 bruker den like mye som vår 2013 Model S gjorde.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Klykken på fredag 27. oktober 2023, klokken 12:38Trodde ikke det fantes styggere (misforstå meg rett) biler enn i3, men så kom Ioniq 6. Herregud den er grisestygg.
BMW i3 har derimot sjel og er tvers gjennom gjennomført.

Vil tro at i3 vil være mer effektiv i snitt hvis du tar samme runde flere ganger i variert vær og føre.
i3 er et smykke i forhold til Ioniq 6 og iX. 🫣🤭

Men når det gjelder effektivitet trodde jeg både Ioniq classic, Model 3 og kanskje Y var mer effektive enn Ioniq 6?

turfsurf

Sitat fra: geear på fredag 27. oktober 2023, klokken 20:12Men når det gjelder effektivitet trodde jeg både Ioniq classic, Model 3 og kanskje Y var mer effektive enn Ioniq 6?
Hvis vintertesten til NAF er en indikasjon så stemmer vel det. Ioniq 6 kommer kanskje mere til sin rett på motorvei og i varmere temperaturer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moonbuggy

 Jeg liker kompromissløshet i bil. Derfor falt i3 i smak. Den var et forsøk på å teste grenser i materialvalg og skape en revolusjonerende urban bil. Det ga størrelse og form. Så fokuserte man på vekt og atter vekt. Kostnader kom litt i andre rekke.
I mine øyne, hverken pen eller stygg, bare utrolig funksjonell i forhold til siktemålet, det gjør den "vakker". Litt som Audi A2 var i sin  tid. "Vakker" fordi den var et nesten fullkomment uttrykk for ideen bak, ikke et prangende oversminket salgsobjekt, men avrundet aerodynamisk aluminiums bil for å spare energi.
Ioniq 6 er litt av det samme. Om den er pen spiller egentlig mindre rolle. Funksjonen er å få en god bil med mindre støy og bedre rekkevidde gjennom form.
Det har lykkes veldig bra i mine øyne. Ihvertfall godt nok til at jeg ender opp i ioniq 6.
Egentlig en litt for stor bil for mitt bruk. Men, når støy, kjøreegenskaper og den til og med er mer økonomisk kjørende enn i3 i urbane strøk, ga det seg selv.
Synd at BMW ikke fortsatte med å utvikle småbilen i3. Men, det er historie.

moonbuggy

#8
Sitat fra: turfsurf på fredag 27. oktober 2023, klokken 20:27
Sitat fra: geear på fredag 27. oktober 2023, klokken 20:12Men når det gjelder effektivitet trodde jeg både Ioniq classic, Model 3 og kanskje Y var mer effektive enn Ioniq 6?
Hvis vintertesten til NAF er en indikasjon så stemmer vel det. Ioniq 6 kommer kanskje mere til sin rett på motorvei og i varmere temperaturer.
Det er mulig jeg tar feil, men har NAF allerede vintertestet Ioniq 6?
Jeg trodde de første bilene kom til Norge i vår?

turfsurf

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 28. oktober 2023, klokken 14:57Det er mulig jeg tar feil, men har NAF allerede vintertestet Ioniq 6?
Jeg trodde de første bilene kom til Norge i vår?
Sant, var vel sommertesten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moonbuggy

Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. oktober 2023, klokken 15:05Sant, var vel sommertesten.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. oktober 2023, klokken 15:05
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 28. oktober 2023, klokken 14:57Det er mulig jeg tar feil, men har NAF allerede vintertestet Ioniq 6?
Jeg trodde de første bilene kom til Norge i vår?
Sant, var vel sommertesten.
Det som ergrer/ergret meg mest i i3 i forhold til effektivitet, var knyttet til 2 ting.
1. Manglende rattvarme
2. Umulig å sette ladetak.
Med ratt og setevarme kan man utmerket senke temperaturen i bilen, uten å føle ubehag. Det gir mye bedre effektivitet, særlig på korte turer, når bilen pøser på energi for å varme opp bil og noen også batteri(VAG) til nesten ingen nytte. Turen er over før energien brukt får effekt.
Hvor deilig ville det ikke være om i I3 kunne sette ladetak til 80% og fått både varme i batteri og bil, før man satte seg i bilen. Nå insisterer bilen på å lade til 100% når plugget inn først. Litt dumt for oss som ønsker å bevare best mulig batteri lengst mulig. Da lader man ikke til 100% hver dag... 

turfsurf

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 28. oktober 2023, klokken 15:321. Manglende rattvarme
2. Umulig å sette ladetak.
Rattet til i3 er jo krise i seg selv. Må  være det mest ukomfortable rattet jeg har opplevd i en bil.

Lading styrer jeg via HomeAssistant, så det er ikke noe større problem.

En oppdatert i3 med gen 5 elektronikk, større batteri og AWD hadde vært strøkent.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moonbuggy

Antagelig var det produksjonskost som drepte i3. Langt mer arbeidskrevende med karbon/plast laminat produksjon enn å stanse ut stålplater. Litt trist. Hadde jeg hatt plass, skulle jeg beholdt i3'en også.

Autowinder

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 28. oktober 2023, klokken 14:57Synd at BMW ikke fortsatte med å utvikle småbilen i3. Men, det er historie.
Materialvalg med god holdbarhet og driftssikkerhet med tilsvarende lave kostnader gjør dette til en klassiker fremover. En fryd å kjøres urbant så skal beholdes lenge som bil nr 2 i vår husstand 🙂
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

moonbuggy

#14
 :+1:
I3 fra 2019 med 152k km med svært lite batteritap.
Men, som jeg også husker fra min, så har batteriet bedre kapasitet enn oppgitt som ny. Jeg så var 129ah timer  på min bil som ny. På nettet har jeg sett opptil 136ah som gir nest 49kwt på nytt batteri.
Uansett, batteriet på i3 120ah er sannsynligvis svært bra. Særlig når man tenker størrelsen på batteri, antall ladinger det gir og ikke minst at man lader til 100% nesten hele tiden...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA