Lysstilling

Startet av Nimrad, tirsdag 24. oktober 2023, klokken 12:25

« forrige - neste »

Nimrad

Jeg sendte en serviceforespørsel til Tesla da jeg mistenker at kjørelysene var feilinnstilte. Høyre kjørelys lyser såpass høyt at det når helt opp til bakruta på veldig mange biler på flat vei, noe jeg tenkte var i overkant høyt. Spurte noen andre Teslaeiere som mente det ikke var sånn på deres egne. Svaret jeg fikk fra Tesla var at sånn skal det være i EU. Har dere også såpass store forskjeller?
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Rosstopher

Helt vanlig at lyktene er veldig feilinnstilt. Dette fikser du selv i menyen på bilen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Radial

Snakk om å fikse selv:

Får man ikke justert lysa selv lenger?
Alt er liksom grått på skjermen når man velger det, akkurat som bilen ikke står i Park (som er en av betingelsene).

Man kan "bytte" mellom venstre og høyre lykt i bakgrunnen bak betingelsene, men ingenting skjer med lysa da heller...

Dette var jo kjempe enkelt før den betingelses-menyen dukka opp?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Tomas_v

Jeg hadde Y på service (feil med klima) og plutselig ser i Appen at de vil justere lys, har ikke spurt eller snakket med Tesla om dette.

Nihon

Sitat fra: Radial på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 13:13Snakk om å fikse selv:

Får man ikke justert lysa selv lenger?
Alt er liksom grått på skjermen når man velger det, akkurat som bilen ikke står i Park (som er en av betingelsene).

Man kan "bytte" mellom venstre og høyre lykt i bakgrunnen bak betingelsene, men ingenting skjer med lysa da heller...

Dette var jo kjempe enkelt før den betingelses-menyen dukka opp?

Du må bruke høyre skrollhjul til å justere lyset mens du er i den menyen. Tror det står på skjermen også.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Klykken

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 12:54Helt vanlig at lyktene er veldig feilinnstilt. Dette fikser du selv i menyen på bilen.
Helt vanlig på Tesla, men ikke andre merker.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

petersv

Hadde samme erfaring. Jeg fikk justert mine hos Tesla Rud, drop inn bør gå fint, det tok 5 min.

Rosstopher

Sitat fra: Klykken på torsdag 26. oktober 2023, klokken 08:46
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 12:54Helt vanlig at lyktene er veldig feilinnstilt. Dette fikser du selv i menyen på bilen.
Helt vanlig på Tesla, men ikke andre merker.

Jepp. Skikkelig dårlig at de ikke gidder å justere lyktene før levering, men skikkelig bra at man enkelt kan gjøre det selv.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Lucaria

Finnes det et standardoppsett for dette, f.eks "stå x antall meter fra vegg så skal det lyse opp til x cm" ?

Radial

Sitat fra: Lucaria på torsdag 26. oktober 2023, klokken 13:03Finnes det et standardoppsett for dette, f.eks "stå x antall meter fra vegg så skal det lyse opp til x cm" ?

Ja, det er det. Men man skal egentlig stå ganske langt unna (20-25meter, etter husken) og få ett lysbilde som er veldig stort for hvermannsen å replikere.

Aner ikke hvordan de gjør det på ett verksted, men antar de ikke står sååå langt unna, men har en versjon hvor man kan stå litt nærmere veggen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Lucaria

Noen som kan finne et oppdatert slikt oppsett så våre det takksamt. Jeg har ikke lyst å begynne skru på dette uten å vite hva standarden sier, men jag har veldig lyst å se om jeg er innenfor.

kaistian

Det står i service-manualen søk på  Frontlys – justere – global (veggmetode)
https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/no-no/GUID-694B4797-00C4-4D0E-B912-CD778DB67C0A.html

Radial

Selvsagt, ett apparat er det ja😄

Hadde for meg at sist jeg leverte en bil på EU, så var det tegna noen striper på veggen 5-6meter forran løftebukken, også målte dette apparatet lux eller noe (hadde litt ekstra med lys).
Men det var sikkert bare en quick-check det på veggen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Lucaria

Sitat fra: kaistian på torsdag 26. oktober 2023, klokken 14:11Det står i service-manualen søk på  Frontlys – justere – global (veggmetode)
https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/no-no/GUID-694B4797-00C4-4D0E-B912-CD778DB67C0A.html

Kommer ikke inn på den selv om jeg logger in, står bare error. Er det kjempelangt eller er det mulig å klippe det ut som bilde å legge her?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA