Levetiden på en elbil

Startet av hELgenen, søndag 22. oktober 2023, klokken 10:45

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Exit elbil på fredag 27. oktober 2023, klokken 15:43Fossil VS elbil:
Motor mot motor,
Bensintank m/bensinpumpe mot kjørebatteriet med også mye elektronikk inne i batteriet,
AirCon mot AirCon
Varmeregister mot varmepumpe og PTC
Girkasse mot reduksjonsgir
Dynamo mot DC/DC-konverter
Bensinlokk m/påfyllingsrør mot ombordlader

LOL, du sammenligner kompleksiteten i fossilmotorer med en enkel elmotor?    Og virkelig, kompleksiteten i en 8-9 trinns automatkasse eller CVT kasse mot ett enkelt reduksjonsgir?

Aircondition er jo en enveis varmepumpe, og varmepumpen i elbiler tar seg av aircondition.

Og hvor er eksosanlegg på elbiler? Eller turbo (utenom på lokket til Taycan)?

Kostnaden på deler til elbiler vil rase når "economics of scale" slår inn.

Batterier har allerede falt med 90% i pris på ti år. Batterier, kraftelektronikk og elbilmotorer er fremdeles i ett høyt utviklingstempo, i motsetning til fossilmotorer hvor utviklingen har stoppet opp. Etter hvert vil utviklingstempo gå ned, og da vil kostnadene falle.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Merce

Sitat fra: turfsurf på fredag 27. oktober 2023, klokken 19:51LOL, du sammenligner kompleksiteten i fossilmotorer med en enkel elmotor?    Og virkelig, kompleksiteten i en 8-9 trinns automatkasse eller CVT kasse mot ett enkelt reduksjonsgir?

Aircondition er jo en enveis varmepumpe, og varmepumpen i elbiler tar seg av aircondition.

Batterier har allerede falt med 90% i pris på ti år. Batterier, kraftelektronikk og elbilmotorer er fremdeles i ett høyt utviklingstempo, i motsetning til fossilmotorer hvor utviklingen har stoppet opp. Etter hvert vil utviklingstempo gå ned, og da vil kostnadene falle.

Kompleksiteten spiller mindre rolle, det varer omtrent så lenge som produsenten vil at det skal vare.. Hva får deg til å tro at produsentene tenker annerledes om elbil-komponenter..?

turfsurf

Sitat fra: Merce på fredag 27. oktober 2023, klokken 22:23Kompleksiteten spiller mindre rolle, det varer omtrent så lenge som produsenten vil at det skal vare.. Hva får deg til å tro at produsentene tenker annerledes om elbil-komponenter..?
Det er jo nettopp det, økt kompleksitet fører til høyere kostnader og lavere levetid.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jalla

Artikkel i Finansavisen nå:

Oppgjør mot elbil-boomen
Etterspørselen faller for elbiler, og aksjemarkedet begynner å ta et oppgjør mot boomen.

Relatert til diskusjonen i tråden - bilutleieselskapet Hertz uttalte at de vil bremse kjøpet av elbiler grunnet høye reparasjonskostnader.

https://www.finansavisen.no/finans/2023/10/27/8051289/oppgjor-mot-elbil-boomen

Merce

Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. oktober 2023, klokken 09:51Det er jo nettopp det, økt kompleksitet fører til høyere kostnader og lavere levetid.

Har kjørt bensin/diesel i over 35år og aldri opplevd store problemer med motor, girkasse eller andre "fossil-bil" særegne komponenter. Det er bremser, klima, setevarme, hjuloppheng, fjæring, takluke etc etc som står på min liste.

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: turfsurf på fredag 27. oktober 2023, klokken 19:51
Sitat fra: Exit elbil på fredag 27. oktober 2023, klokken 15:43Fossil VS elbil:
Motor mot motor,
Bensintank m/bensinpumpe mot kjørebatteriet med også mye elektronikk inne i batteriet,
AirCon mot AirCon
Varmeregister mot varmepumpe og PTC
Girkasse mot reduksjonsgir
Dynamo mot DC/DC-konverter
Bensinlokk m/påfyllingsrør mot ombordlader

LOL, du sammenligner kompleksiteten i fossilmotorer med en enkel elmotor?    Og virkelig, kompleksiteten i en 8-9 trinns automatkasse eller CVT kasse mot ett enkelt reduksjonsgir?

Noe sier meg at du ikke skjønte at jeg ikke bedrev sammenligning som sådan, og du skjønte heller ikke at poenget var at en elbil har langt mer ELEKTRONIKK-KOMPONENTER (du vet kanskje: disse bittesmå halvlederne og what not) som skal virke for at bilen skal virke/kjøre sammenlignet med fossilbil, og du skjønte ikke at disse visstnok enorme kostnadene på fossilbiler fint kan inntreffe på en elbil også, men på andre ting som ikke finnes i en fossilbil.
Siden 2010 har eksosanlegg holdt typisk 12-15 år pga bruk av bedre metaller.

NÆÆ... SIER du virkelig at utviklingen av fossilmotor har stoppet opp? (hva ellers, når verdenssamfunnet krever mindre bruk av fossil energi for å bremse global oppvarming...)

Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

02jan

Interessant tråd, og det er på tide noen myndighetsorgan stiller de kritiske spørsmål.   Tar meg selv som eksempel, kjører rundt i bil på 2.2 tonn ,som dekker samme behov for en ICE 1200 kg mellomklassebil.  Får med like mange folk og samme bagasje mengde i min fars Honda Civic tourer fra 2014 - som for øvrig bruker 0.40 liter diesel (målt pr.km /tanking ) vs min BEV på anslag 2,5-3 kwt pr. mil (ink lade tap).

Med store hjul , som slites dobbelt så raskt så ler min far når han hører jeg sitter hjemme og sparer penger til nye dekk, han kjøper sine 16 tommer 205 dekk 1/3 av pris og med dobbel levetid.

Elbilen er utstyrt med vanvittig mye elektronikk, som både griper inn og for å styre helle batteri håndteringen. Det er helt gresk for min del hva de enkelte komponenter koster og om de vil være tilgjengelig i framtid. Er det satt noen karv til levetid på alle disse digitale komponenter ?  5 år ?   
Hvor kan jeg finne informasjon på at disse el komponent bokser ikke har svakhet i design, feks det som er stappet under bilen ,er det godt nok beskyttet for norsk saltlake vinterstid ?   

ICE biler har lenge hatt el komponenter rundt ABS, ESP osv, disse har stort sett vist seg å holde mål og tåle bruk gjennom flere år - men er det stilt noen krav til at alle elkomponenter skal ha en lang levetid og da vøre designet for effektivt bytte/oppgradering ved uhell - eller er det ingen krav rundt dette utover 5 år (Norge).

Har en ICE bil som nå har kjørt lave 230' ved kjøp 65' (Honda CRV) ,som nå er snart 20 år, som jeg kjøpte når den var 5 år og uten garanti, denne har ingen register reim eller kjede, ingen DSG men old-school automat, ingen turbo, fortsatt org.eksosanlegg, hjullager etc, kun vært oljeskift - filter , plugger hver 5 år. AC fungerer fortsatt fint. Jeg har bevist ikke hatt bilen på noen kostbare servicer, da den er designet for å kunne gjøre dette selv. Kostandene har vært bremsklosser/skiver.smøring kallipper og , samt 2 stabstagforinger og fjærene i bakstilling som ikke holdt med en 150'km bruk.

Bilen har god plass, flatt gulv foran og i baksete gulv, 4x4, justerbart baksete skyve forover/bakover, gigantisk bagasjerom (bilen er kompakte 4.6 meter) har henger vekt 1500 kg og ESP og airbagger foran og side airbagger bak.

Førermiljø er intuitivt satt opp, her sitter man og har god plass og oversikt, justering av varmeapperatet (store skruknotter) kan du juster med hansker på hendene og samtidig ha øynene ut av frontruta.  Fysiske Knapper for radio og  CruiceControll plassert i rattet. Her er det ingen touchskjerm å leke seg med under kjøring.

Bilen ble kjøpt skambillig brukt i 2010, da de fleste ville ha Tiguan,X3,Q5 med turbo diesel, DSG, registerreimbytte etc for å få litt ekstra premium. Vi har beholdt Hondaen, som er laget mest mulig funksjonell og driftsikker, denne er nå familiens " Land Rover " og brukes til alt, den høye bakkeklaringen og ballong 16 tommer dekk (205/60), så har dette spart mye skader/slitasje og tåler å brukes.

Selv etter snart 20 år - ingen piping , skjerm som skriker etter oppmerksomhet , rykking i ratt som en fyllekjører eller plutselige bråstopp på motorvei.

Var det miljø og klima dette skulle bidra til ? kom gjerne noe som er mer funksjonelt og enklere (ikke alle disse skjerm greier , assistentsystemene jeg har erfaring med er for meg i beste fall en vits, så unødvendig at alle skal ha disse kostnader dytten ned i bilen).  Lag noe som er ment å vare og mulighet for å reparere enkelt.

(litt slemt skrevet kanskje, men når jeg setter meg inn i BEV bilen min, så blir jeg distrahert og irritert av bilen men i en gammel avarage-Joe Honda er det trivelig å kjøre).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

turfsurf

Sitat fra: Exit elbil på lørdag 28. oktober 2023, klokken 10:38Noe sier meg at du ikke skjønte at jeg ikke bedrev sammenligning som sådan, og du skjønte heller ikke at poenget var at en elbil har langt mer ELEKTRONIKK-KOMPONENTER (du vet kanskje: disse bittesmå halvlederne og what not) som skal virke for at bilen skal virke/kjøre sammenlignet med fossilbil, og du skjønte ikke at disse visstnok enorme kostnadene på fossilbiler fint kan inntreffe på en elbil også, men på andre ting som ikke finnes i en fossilbil.
Så du mener at det er like mange separate elektronikk komponenter i en elbil som der er deler i en typisk fossilbil motor (mener det er typisk 2000 deler)?

Ser frem til en liste. Kan jo selvfølgelig telle battericeller, men hva med funksjonelle, kritiske komponenter?

geear

Jeg tror kanskje til og med det kan være flere frittstående elektronikkomponenter og kabling (som ofte er årsak til feil) i en del fossilbiler kontra tilsvarende utstyrte elbiler.

Fossilbilene har fått elektriske varmeelementer for å få kompensere for treg oppvarming, de har en haug med elektroniske komponenter i motor og drivstoffstyringen, sensorer opp og ned og i mente både i motor, gir og eksos, som ikke finnes på en elbil, de har varmeanlegg på adblue-systemet, de har drivstoffpumper og tankmålere.

Tar man med ladbare hybrider tar det helt av.

Og så kan man se på Tesla som tross mye funksjonalitet og høy ytelse er rimelig enkle konstruksjoner. Mange tyske fossilbiler har mye mer avanserte understell og annen funksjonalitet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA