Levetiden på en elbil

Startet av hELgenen, søndag 22. oktober 2023, klokken 10:45

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 25. oktober 2023, klokken 09:21
Sitat fra: turfsurf på onsdag 25. oktober 2023, klokken 08:05
Sitat fra: Radial på onsdag 25. oktober 2023, klokken 05:37Men en moderne diesel/bensin i dag er ikke sååå komplisert, og den er heller ikke "farlig" slik 400/800v DC er.
Men man må ha skikkelig diagnose apparat.

De færreste feil involverer «høyspent». Og du mener Ola Dunk har diagnoseapparat i garasjen?

Jeg tipper de eldre bilene blir fikset av tredjepart når det gjelder elektronikk, så kan hjemmemekkerne styre med hjul og karosseri som vanlig.

Nettopp. Har skrudd mye bil opp igjennom men holdt meg unna girkasse- og motor-overhalinger...Folk får nok kunnskap om høyspenning og batteri etterhvert som bilene blir slik at man kan finne ut av det selv uten å risikere å brenne en halv million og helsa. Det meste vil ligger på Youtube...

Når det gjelder batteri og kostnader så er vel de batteriene Tesla setter inn i brukte bilen brukte som er fikset opp. Du kan med andre ord får et batteri som er mer overall redusert enn det du leverte med en defekt celle. Audi sitt, nevnt over, var vel helt nytt da de ikke monterer brukt..
Enn så lenge kan kunden velge fabrikknytt batteri til en noe høyere pris. Da er jo bilen nesten som ny, og det er verdt å bruke penger på å fikse de enklere tingene som hjuloppheng og bremser.

Eneste man ikke er sikret skikkelig mot, er rust i kanaler og bærende elementer, så det må jo definitivt passes på. 

I så måte bør jo bilen kunne trille mange 1000 mil om dette andre tas hensyn til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: RJK på onsdag 25. oktober 2023, klokken 09:46Enn så lenge kan kunden velge fabrikknytt batteri til en noe høyere pris. Da er jo bilen nesten som ny, og det er verdt å bruke penger på å fikse de enklere tingene som hjuloppheng og bremser.

Eneste man ikke er sikret skikkelig mot, er rust i kanaler og bærende elementer, så det må jo definitivt passes på.

I så måte bør jo bilen kunne trille mange 1000 mil om dette andre tas hensyn til.

Jeg hører stadig det argumentetet, at bilen blir som ny av å bytte batteri, men den blir jo ikke det. En 10 år gammel bil er en 10 år gammel bil, både mtp slitasje og at den er utdatert. Interiør, understell, karosseri, drivverk osv. slites jo like mye på en elbil som en fossilbil. Akkurat som at en 10 år gammel fossilbil er 10 år gammel selv om den får ny motor og girkasse. Har aldri noen hørt noen forsvare å bruke 150k+ på nytt drivverk til en gammel fossilbil fordi den "blir som ny".
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

RJK

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 25. oktober 2023, klokken 10:07
Sitat fra: RJK på onsdag 25. oktober 2023, klokken 09:46Enn så lenge kan kunden velge fabrikknytt batteri til en noe høyere pris. Da er jo bilen nesten som ny, og det er verdt å bruke penger på å fikse de enklere tingene som hjuloppheng og bremser.

Jeg hører stadig det argumentetet, at bilen blir som ny av å bytte batteri, men den blir jo ikke det. En 10 år gammel bil er en 10 år gammel bil, både mtp slitasje og at den er utdatert. Interiør, understell, karosseri, drivverk osv. slites jo like mye på en elbil som en fossilbil. Akkurat som at en 10 år gammel fossilbil er 10 år gammel selv om den får ny motor og girkasse. Har aldri noen hørt noen forsvare å bruke 150k+ på nytt drivverk til en gammel fossilbil fordi den "blir som ny".
Problemet med en ice-bil er at om du bytter motoren i en ny, så har du fremdeles girkasse, turbo og en hel del andre andre, dyre komponenter som er utsatt for slitasje.

Mange av komponentene for den elektriske drivlinja skal egentlig ha lite slitasje, men har selvsagt også fare for rust, vanninntrenging og slikt.

Hjuloppheng, styrestag, dempere, bremser etc er relativt "billige" slitasjedeler til sammenligning, og er også noe som man selv kan bytte ut relativt enkelt, eller sette bort til et vanlig verksted.

Av de store tingene er det egentlig rust som er det store spøkelset. Denne kan holdes unna om man sjekker ofte, og er flink med vedlikehold og stell, inkludert rustbeskytte og passe på at det finnes et topplag (f.eks. lakk) som beskytter bart metall.

Jeg ser selvsagt ikke bort fra at enkelte biler sliter med f.eks. sensorer (gjerne rust/irr i ledninger/kontaktpunkter) og at ting som PTC-varmer og kan ta kvelden. Men igjen, mye av dette bør egentlig tåle tidens tann greit. Og de kan ofte skaffes brukt eller rimelig hos ikke-norske leverandører.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

torerik

Sitat fra: geear på onsdag 25. oktober 2023, klokken 09:28Problemet er når de første bilene, der privatpersoner har fikla med batteripakken, tar fyr. Da kommer det forbud og alle muligheter for sånt fjernes. Og så blir vi enda mer hverdagskriminelle.
Jepp, 100% korrekt. Ikke minst vil lobbyister for bilbransjen gjøre sitt ytterste for å beskytte sine inntekter. Siden det typisk er færre komponenter som ryker på en elbil blir det enda viktigere for verkstedene å få de inntektene. Blir ikke overrasket om det kommer flere begrensninger på hobbymekk i fremtiden, med sikkerhet som hovedargument.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Ingeniøren

Sitat fra: torerik på onsdag 25. oktober 2023, klokken 11:19
Sitat fra: geear på onsdag 25. oktober 2023, klokken 09:28Problemet er når de første bilene, der privatpersoner har fikla med batteripakken, tar fyr. Da kommer det forbud og alle muligheter for sånt fjernes. Og så blir vi enda mer hverdagskriminelle.
Jepp, 100% korrekt. Ikke minst vil lobbyister for bilbransjen gjøre sitt ytterste for å beskytte sine inntekter. Siden det typisk er færre komponenter som ryker på en elbil blir det enda viktigere for verkstedene å få de inntektene. Blir ikke overrasket om det kommer flere begrensninger på hobbymekk i fremtiden, med sikkerhet som hovedargument.

Som at det er forbudt å kjøre fortere enn fartsgrensen.... :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

hELgenen

Kan nok være. Jeg hadde første service på min ID.4 for litt siden. Dekkskift og service skulle de ha 9000 kr for.
Av dette var ca 1500 kr dekkskift inkl hotell for dekkene. Sa opp dekkhotell og sa jeg synes prisen var drøy - fikk da justert den ned til 7000 kr. Men dette er uhørte priser på en service som var gjort unna på maks 2 timer. Leverte bilen 0800 og fikk melding rundt kl 10.00 at bilen var klar. Jeg kan ikke huske at fossile biler hadde slike dyre service.  Og det som ble gjort her var vel kun bytte av kupefilter og bremsevæske..
Forstår at verkstedene skal overleve - men det som gjøres på elbiler er jo strengt tatt mye mindre enn på fossiler - og de første årene med ymse elbiler hadde jeg aldri slike dyre service - de var billige og helt i tråd med hva jeg forventet. Så noe er tydeligvis i ferd med å skje mhp service kostnader på elbiler også......

vinterdekk

Man kan ta service på f.eks. Mekonomen langt billigere. Mange har også fått service-avtale inkludert på ny ID.4, da blir det også rimelig service i garanti-tiden hos merkeforhandleren. Jeg har første tre år dekket, og 7000-8000 på andre service er ikke så gærent. Tredje service blir utenfor garanti så da tar jeg muligens servicen ett annet sted på min ID.4.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

torerik

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 25. oktober 2023, klokken 12:22

Nja, hvis det f.eks. kunne bli trøbbel med forsikringen er det vel hakket verre..? Men bare spekulasjon dette, selvsagt.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

torerik

Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. oktober 2023, klokken 16:46Kan nok være. Jeg hadde første service på min ID.4 for litt siden. Dekkskift og service skulle de ha 9000 kr for.
Av dette var ca 1500 kr dekkskift inkl hotell for dekkene. Sa opp dekkhotell og sa jeg synes prisen var drøy - fikk da justert den ned til 7000 kr. Men dette er uhørte priser på en service som var gjort unna på maks 2 timer. Leverte bilen 0800 og fikk melding rundt kl 10.00 at bilen var klar. Jeg kan ikke huske at fossile biler hadde slike dyre service.  Og det som ble gjort her var vel kun bytte av kupefilter og bremsevæske..
Forstår at verkstedene skal overleve - men det som gjøres på elbiler er jo strengt tatt mye mindre enn på fossiler - og de første årene med ymse elbiler hadde jeg aldri slike dyre service - de var billige og helt i tråd med hva jeg forventet. Så noe er tydeligvis i ferd med å skje mhp service kostnader på elbiler også......

Helt enig. Vill pris for to timer standard arbeid. Har aldri måttet betale så mye på mine biler. Brått blir kampanjen til Skoda med 5 års serviceavtale enda bedre?
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Ingeniøren

Sitat fra: torerik på onsdag 25. oktober 2023, klokken 18:34
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 25. oktober 2023, klokken 12:22

Nja, hvis det f.eks. kunne bli trøbbel med forsikringen er det vel hakket verre..? Men bare spekulasjon dette, selvsagt.
Er vel samme greia. Kjører du for fort og drar av kan det og bli avkorting. Bilen legger igjen spor konstant..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

geear

Årsakssammenheng er viktig og må bevises, og det tror jeg er enklere for hjemmemekka batteripakke enn en ulykke, der ulovlig høy fart må bevises, og deretter også at forskjellen mellom ulovlig og lovlig fart utgjorde årsaken til ulykken eller økt omfang/skade. Dette er ikke enkelt.

I tillegg har en ikke en hel bransje stående bak og trykke for å sikre sin egen arbeidsplass, dette er bare å se på hvor vi er med byggeforskriftene, bukken og havresekken.

automat

Sitat fra: Merce på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 19:02
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 18:10Interessant diskusjon. Utbyttbart batteri er jo helt klart en fordel, men Nio sin Baas er i mine øyne oppskriften på kort levetid. Hvem gidder vel å betale månedsleie på batterier på en 10 år gammel bil? Og det er i hvertfall uaktuelt å kjøpe ut batteriet på en gammel bil! Batteribytte er kult, men med dagens ladefart ser jeg ikke helt poenget.
Nettopp det med utskiftbart batteri kan jo sees på som en fordel med en eldre bil.. Få er vel lystne på å risikere å måtte bytte et slitent batteri til 3-4-5-600.000,-  :(

Jeg ser flere ulemper enn fordeler ved Nio's batteribyttesystem i et livsløpsperspektiv. Mangel på betalingsvillighet til å leie batteri til en gammel bil er bil er nevnt. Den samme mangel på betalingsvillighet vil man også møte hvis man snakker om å kjøpe ut et batteri til en gammel bil.

Batterikassas utforming og tilkoblinger er tilpasset og låst til hvordan batteriteknologien var i 2020 (eller når nå enn Nio lanserte løsningen). Utviklingen av batterier går raskt, og Nio vil etter hvert ønske å oppgradere designet. Hvor lenge vil de da beholde en batteribytteløsning som er bakoverkompatibel med dagens biler?

Hvor lenge har Nio forpliktet seg til å tilby batterier? Kan man stole på disse garantiene? Hva skjer hvis Nio trekker seg ut av det europeiske markedet om 5 år?

Man står igjen med et par fordeler (forutsatt at Nio fortsatt tilbyr tjenesten). Så lenge bilens generelle tilstand forsvarer kostnaden ved batterileie, så er man garantert et godt batteri. Hvis man eier batteriet, så vil man spare noen tusen kroner i arbeidskostnader hvis batteriet må byttes. 

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: RJK på onsdag 25. oktober 2023, klokken 11:05
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 25. oktober 2023, klokken 10:07

Problemet med en ice-bil er at om du bytter motoren i en ny, så har du fremdeles girkasse, turbo og en hel del andre andre, dyre komponenter som er utsatt for slitasje.

Mange av komponentene for den elektriske drivlinja skal egentlig ha lite slitasje, men har selvsagt også fare for rust, vanninntrenging og slikt.

Hjuloppheng, styrestag, dempere, bremser etc er relativt "billige" slitasjedeler til sammenligning, og er også noe som man selv kan bytte ut relativt enkelt, eller sette bort til et vanlig verksted.

Av de store tingene er det egentlig rust som er det store spøkelset. Denne kan holdes unna om man sjekker ofte, og er flink med vedlikehold og stell, inkludert rustbeskytte og passe på at det finnes et topplag (f.eks. lakk) som beskytter bart metall.

Jeg ser selvsagt ikke bort fra at enkelte biler sliter med f.eks. sensorer (gjerne rust/irr i ledninger/kontaktpunkter) og at ting som PTC-varmer og kan ta kvelden. Men igjen, mye av dette bør egentlig tåle tidens tann greit. Og de kan ofte skaffes brukt eller rimelig hos ikke-norske leverandører.

Fossil VS elbil:
Motor mot motor,
Bensintank m/bensinpumpe mot kjørebatteriet med også mye elektronikk inne i batteriet,
AirCon mot AirCon
Varmeregister mot varmepumpe og PTC
Girkasse mot reduksjonsgir
Dynamo mot DC/DC-konverter
Bensinlokk m/påfyllingsrør mot ombordlader

Ettersom jeg kan se, er det elbilen som inneholder en hel***s mengde med bittesmå elekronikkomponenter, og ryker en liten-en av alle disse så halter hele bilen. La oss håpe det skjer innenfor garantitiden.

All mekanikken i en fossilbil kan i alle fall vedlikeholdes ved å bytte oljer av god kvalitet jevnlig og hyppig nok, og de fleste turbohavarier skyldes unnasluntret oljeskift.

Ny motor i en nøktern Hyundai Ioniq (classic) - 120.000,- + arbeid. Skulle få fin bensinmotor til den prisen.
Utskifting av ombordlader i en simpel og enkel bil som Mitsu Imiev - 24.000,-. Skulle få fin turbo til den prisen.
Utskifting av klimaanlegget i en simpel e-UP! - 24.000,-
Utskifting av hovedbatteri på en Volvo XC40 Recharge - 367.000,-. Skulle få fin....... for den prisen.
-og dette er nøkterne elbiler. Tallene blir styggere for elbilen jo dyrere den er, naturlig nok.

Selv om disse tingene heldigvis ikke skjer med elbil så altfor ofte (men elbil blir uansett fort ulønnsom å reparere etter garantiutløp) så er det ikke sånn at enhver fossilbil havarerer-i-morgen heller, selv om nyfrelste elbilister har disse fossilbilens bevegelige deler på evig repeat. Det er LANGT fler bittesmå elektronikk-duppeditter i en elbil enn det er bevegelige deler i en fossilbil, og hver- og én av disse bittesmå elektronikk-duppedingsene -kan- svikte, fordi de kan, og det er fint lite vedlikehold som hindrer en svak diode fra å brenne av. En ventilløfter, som er en av disse berømte bevegelige delene i en fossilmotor, går ikke i stykker kun fordi den er bevegelig.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

daktari

Må jo sammenligne elektronikken i en 2023 bensin vs elbil. Det blir likt. Ingen nye biler fra 2023 med forgasser uten ECU og andre computere.

Hvis du vil sammenligne en veteranbil med en moderne bil, ja da er det lettere å mekke på veteranen.
Men det er ikke rett frem gratis når elektronikken svikter på en 1995 5-serie heller.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: daktari på fredag 27. oktober 2023, klokken 16:10Må jo sammenligne elektronikken i en 2023 bensin vs elbil. Det blir likt. Ingen nye biler fra 2023 med forgasser uten ECU og andre computere.

Hvis du vil sammenligne en veteranbil med en moderne bil, ja da er det lettere å mekke på veteranen.
Men det er ikke rett frem gratis når elektronikken svikter på en 1995 5-serie heller.

Ingen fossilbiler har BMS, varmepumpe, ombordlader eller DC/DC-konverter.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA