Levetiden på en elbil

Startet av hELgenen, søn 22. okt 2023, kl. 10:45

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Daniel_0007 på tir 24. okt 2023, kl. 12:41Denne er relevant her, ser ut som elbilmekk kan skifte noen celler for halve prisen men fortsatt ganske mye for nesten 10 år gammel bil. Tesla sa den trenger ny batteri pakke til 120 000.

Synes det er litt irrelevant da den omhandler gårdagens biler - ikke dagens.
Det jeg hadde håpet på var mer avklaringer mhp design,teknisk valg osv man gjør på dagens nye biler som vil ha betydning for levetiden. Det jeg er tenker f.eks spesifikt på  er jo nettopp dette at en del produsenter ønsker å bruke batteriet som en integrert del av selve konstruksjonen (f.eks Tesla), mens andre går motsatt vei og fokuserer på at batteriet skal være enkelt å bytte ut (Nio). Hvilke konsekvenser får dette grepet for levetiden på elbilen?

Det kan også være andre tekniske valg ulike produsenter gjør som påvirker levetiden ut over selve batterihåndteringen også. Og det kan være at selv om en elbil kan kjøres 500.000 km før den går rett vest - så er det ikke sikkert den kan kjøres 1000 km i året i 20 år...Det er mange ukjente parametere her i et marked i rivende utvikling som gjør at levetiden på elbiler føles uavklart. Det snodige er at når BMW i3 i sin tid ble demontert av Munro så satt jeg igjen med en følelse av at her hadde man en bil som skulle vare. Den var konstruert i et materiale som skulle holde lenge - de hadde moduler som lett lot seg bytte ut osv...Det føltes rett og slett som et trygt bilvalg for mange år fremover.
Så har det skjedd mye siden den gang som drar elbilene i retning av slik mobiler blir konstruert - nemlig som en bruk og kast artikkel. Nå har mobilmarkedet snudd litt og det har kommet motreaksjoner mot f.eks måten Apple lager sine mobiler på - f.eks fairphone - men vi er ikke der på elbiler ennå

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på tir 24. okt 2023, kl. 15:00Det jeg er tenker f.eks spesifikt på  er jo nettopp dette at en del produsenter ønsker å bruke batteriet som en integrert del av selve konstruksjonen (f.eks Tesla), mens andre går motsatt vei og fokuserer på at batteriet skal være enkelt å bytte ut (Nio). Hvilke konsekvenser får dette grepet for levetiden på elbilen?

Interessant diskusjon. Utbyttbart batteri er jo helt klart en fordel, men Nio sin Baas er i mine øyne oppskriften på kort levetid. Hvem gidder vel å betale månedsleie på batterier på en 10 år gammel bil? Og det er i hvertfall uaktuelt å kjøpe ut batteriet på en gammel bil! Batteribytte er kult, men med dagens ladefart ser jeg ikke helt poenget.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

geear

Tesla var i gang med batteribytter lenge før Nio, men anså det som et blindspor og avsluttet prosessen med byttestasjoner osv. 90 sekunder på Model S:

https://youtu.be/H5V0vL3nnHY?si=f5XZIZz6A6HoaZ-d

Merce

Sitat fra: Rosstopher på tir 24. okt 2023, kl. 18:10Interessant diskusjon. Utbyttbart batteri er jo helt klart en fordel, men Nio sin Baas er i mine øyne oppskriften på kort levetid. Hvem gidder vel å betale månedsleie på batterier på en 10 år gammel bil? Og det er i hvertfall uaktuelt å kjøpe ut batteriet på en gammel bil! Batteribytte er kult, men med dagens ladefart ser jeg ikke helt poenget.
Nettopp det med utskiftbart batteri kan jo sees på som en fordel med en eldre bil.. Få er vel lystne på å risikere å måtte bytte et slitent batteri til 3-4-5-600.000,-  :(

RJK

Sitat fra: Merce på tir 24. okt 2023, kl. 19:02
Sitat fra: Rosstopher på tir 24. okt 2023, kl. 18:10Interessant diskusjon. Utbyttbart batteri er jo helt klart en fordel, men Nio sin Baas er i mine øyne oppskriften på kort levetid. Hvem gidder vel å betale månedsleie på batterier på en 10 år gammel bil? Og det er i hvertfall uaktuelt å kjøpe ut batteriet på en gammel bil! Batteribytte er kult, men med dagens ladefart ser jeg ikke helt poenget.
Nettopp det med utskiftbart batteri kan jo sees på som en fordel med en eldre bil.. Få er vel lystne på å risikere å måtte bytte et slitent batteri til 3-4-5-600.000,-  :(
Forventer du virkelig at batteriene skal doble og triple i pris? Tesla sitt 100 kWh batteri koster vel i dag ca 180 K inkludert jobb, riktignok med innbytte av gammelt batteri i den prisen.

Jeg vil tro det er mer sannsynlig at batteriene vil halveres i pris innen få år, om man sammenligner likt i antall kroner per kWh. Og etterhvert kanskje halveres igjen når man mer eller mindre klarer seg med resirkulasjon av bestanddelene i batteriene.

Det forventes jo at man etterhvert må ha ca 10 % nye materialer, mens resten kommer fra gjenvinning av materialer og bestanddeler.

Uansett, de skal nok godt ned i pris ettersom man øker produksjonen pga stordriftsfordeler, samt at produsentene og blir flinkere og batteriene får bedre kjemi. Og etterhvert med faststoffbatterier som ikke krever den samme sikringen som dagens batterier.
Bosted Oslo

Merce

Vel, Audi (Møller) skulle ha 560.000 for batteribytte på en etron....

RJK

Sitat fra: Merce på tir 24. okt 2023, kl. 19:47Vel, Audi (Møller) skulle ha 560.000 for batteribytte på en etron....
Like greit å bytte bil OG bilmerke i samme slengen da!

8)

Fasan for noen blodpriser!
Bosted Oslo

Radial

Litt av grunnen til alle problemene man ser på S/X rundt korrosjon og vanninntrengning kunne fint vært unngått med litt mer prevantivt og øremerket vedlikehold for å unngå dette.
Om så senking av batteriet på 5års kontroll, for å sjekke for korrosjon og utbedring FØR det går galt.

Vedlikehold av elbil selges ofte inn som noe man ikke lenger trenger tenke så mye på...bare bytte bremsevæske, kjølevæske, smøre bremser og ta en titt på datamaskinen om bilen rapporterer om noe humbug eller software oppdateringer.
Spesielt Tesla har ikke engang KRAV til vedlikehold, og det som er anbefalt av vedlikehold vil ikke kunne forhindre hverken korrosjon eller vanninntrengning i batteriet.

De andre merkene har stort sett årlig service, ett par av punktene er ofte sjekk av batteri/kraftelektronikk... Men hva de ser etter er noe annet, og at man må skjønne at korrosjon+vann+batteri/kraftelektronikk= verdiforringelse og potensiell katastrofe og virkelig anbefale utbedring til kunden.

Men alt som bør gjøres, og ikke MÅ gjøres der og da, gir de fleste f**n i, man selger gjerne bilen før det er blitt ett problem.

Gamle biler på bensin og diesel, kan de fleste med 10 tommeltotter, verktøykasse og en nevenyttig relasjon ofte drifte helt fint ,og veldig rimelig...men må man bruke verksteder blir det katastrofalt dyrt.

Men igjen bør man ikke lenger ha 10 tommeltotter når man skal vedlikeholde 400/800v DC eller kraftelektronikk, dette blir rett og slett noe som man må ha utdanning på for å håndtere trygt. Derfor blir det færre som vil kunne fikse disse når de blir gamle,og bilene vil derfor måtte gå på dynga før dagens fossile alternativer havner der.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

torerik

Sitat fra: Radial på tir 24. okt 2023, kl. 22:08Men igjen bør man ikke lenger ha 10 tommeltotter når man skal vedlikeholde 400/800v DC eller kraftelektronikk, dette blir rett og slett noe som man må ha utdanning på for å håndtere trygt. Derfor blir det færre som vil kunne fikse disse når de blir gamle,og bilene vil derfor måtte gå på dynga før dagens fossile alternativer havner der.
Det er et viktig poeng. Kommer til å bli vanskelig å selge elbiler med «litt som må tas», slik gjerne gamle fossilbiler selges.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

turfsurf

Sitat fra: Radial på tir 24. okt 2023, kl. 22:08Gamle biler på bensin og diesel, kan de fleste med 10 tommeltotter, verktøykasse og en nevenyttig relasjon ofte drifte helt fint ,og veldig rimelig...men må man bruke verksteder blir det katastrofalt dyrt.

Dette var kanskje tilfelle før, men dagens fossilbiler (ikke minst hybrider) er like kompliserte om ikke mere enn elbiler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på ons 25. okt 2023, kl. 05:26
Sitat fra: Radial på tir 24. okt 2023, kl. 22:08Gamle biler på bensin og diesel, kan de fleste med 10 tommeltotter, verktøykasse og en nevenyttig relasjon ofte drifte helt fint ,og veldig rimelig...men må man bruke verksteder blir det katastrofalt dyrt.

Dette var kanskje tilfelle før, men dagens fossilbiler (ikke minst hybrider) er like kompliserte om ikke mere enn elbiler.

Hybrider er nok desidert værst. Både høyspent DC og drivstoff i samme pakke... Disse vil ikke leve lenge, selv om Toyota hybrider går langt og lenge.

Men en moderne diesel/bensin i dag er ikke sååå komplisert, og den er heller ikke "farlig" slik 400/800v DC er.
Men man må ha skikkelig diagnose apparat.

Problemet slik jeg ser det er "høyspent" systemer, man ser spesielt jo filmene til Grufman AB, at feil på drivverk/batteri er ganske ressurskrevende å fikse på og at man må ha massevis av utstyr for å gjøre ting trygt.
Ikke noe for Ola dunk i garasjen en sen lørdagskveld.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på ons 25. okt 2023, kl. 05:37Men en moderne diesel/bensin i dag er ikke sååå komplisert, og den er heller ikke "farlig" slik 400/800v DC er.

De færreste feil involverer «høyspent». Og du mener Ola Dunk har diagnoseapparat i garasjen?

Jeg tipper de eldre bilene blir fikset av tredjepart når det gjelder elektronikk, så kan hjemmemekkerne styre med hjul og karosseri som vanlig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på ons 25. okt 2023, kl. 08:05
Sitat fra: Radial på ons 25. okt 2023, kl. 05:37Men en moderne diesel/bensin i dag er ikke sååå komplisert, og den er heller ikke "farlig" slik 400/800v DC er.

De færreste feil involverer «høyspent». Og du mener Ola Dunk har diagnoseapparat i garasjen?

Jeg tipper de eldre bilene blir fikset av tredjepart når det gjelder elektronikk, så kan hjemmemekkerne styre med hjul og karosseri som vanlig.

Nettopp. Har skrudd mye bil opp igjennom men holdt meg unna girkasse- og motor-overhalinger...Folk får nok kunnskap om høyspenning og batteri etterhvert som bilene blir slik at man kan finne ut av det selv uten å risikere å brenne en halv million og helsa. Det meste vil ligger på Youtube...

Når det gjelder batteri og kostnader så er vel de batteriene Tesla setter inn i brukte bilen brukte som er fikset opp. Du kan med andre ord får et batteri som er mer overall redusert enn det du leverte med en defekt celle. Audi sitt, nevnt over, var vel helt nytt da de ikke monterer brukt..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

geear

Problemet er når de første bilene, der privatpersoner har fikla med batteripakken, tar fyr. Da kommer det forbud og alle muligheter for sånt fjernes. Og så blir vi enda mer hverdagskriminelle.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA