Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jekking med garasjejekk

Startet av Haraldm, søndag 22. oktober 2023, klokken 10:25

« forrige - neste »

Haraldm

Hei, hei
Brukermanualen sier ingen ting om hvordan en skal jekke opp bilen, men jeg ser det er to hakk foran og bak ved kanalen som viser jekkepunktene. Vil disse punktene tåle jekking med vanlig garasjejekk? En gummipad vil selvsagt skåne lakken (slipper metall mot metall), men det blir fortsatt veldig mye vekt på et veldig lite punkt. Hva er deres erfaringer med jekking av Ioniq 5?

Roy Aasen


Haraldm

Takk for raskt svar. Nå er Kona en god del lettere enn Ioniq 5, men vi må jo regne med at jekkepunktene er dimensjonert for bilens tyngde.

Ser at gummipad'en i videoen har spor som passer til jekkepunktet. Er sporet bare for å holde ting på plass, eller vil selve sporet også gjøre at belastningen på jekkepunktet fordeles bedre, så jekkingen blir mer skånsom, tro?

Roy Aasen

Da kan enkelt bruke en hockey puck fra biltema. Trenger ikke noe spor. (Spor gjør det enklere å treffe midten på pucken) Har selv hatt Kona og brukt pucken som den er fra butikken. Bare se til at jekken kan rulle fritt.

TB

Jeg har benyttet en "halvmyk" pad - passer på at kanalen treffer midt på jekk / pad. Da lages et spor i pad, og bilen står stødig. Ved de andre hjul er det et spor i pad som en kan bruke om en ønsker.

Etter noe tid går pad tilbake til normal form.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

KenKen

Jeg ringte forhandler med det samme spørsmålet. Jeg nevnte at bilene vanligvis har en liten pil mot de to hakkene du beskriver, og lurte derfor på om disse framdeles kunne brukes ettersom pilene ikke er tilstede. Svaret var "Ja, det går fint". Så det er det jeg har gjort nå i to sesonger. Har ikke opplevd noen problemer, og ser ingen merker der jeg har løftet den.

Haraldm

Da fikk du, KenKen, bedre svar enn meg. På spørsmål til forhandler om jekking, fikk jeg som svar at de helst så at deres verksted skiftet hjul for meg. Da jeg ikke var fornøyd med svaret, sa de at jeg fikk lete opp videoer på YouTube for å få mer svar....


KenKen

Sitat fra: Haraldm på tirsdag 07. november 2023, klokken 18:07Da fikk du, KenKen, bedre svar enn meg. På spørsmål til forhandler om jekking, fikk jeg som svar at de helst så at deres verksted skiftet hjul for meg. Da jeg ikke var fornøyd med svaret, sa de at jeg fikk lete opp videoer på YouTube for å få mer svar....
Å herre... en gylden mulighet til mersalg for dem, tydeligvis...  ::)

moonbuggy

Jeg jekket opp ny ioniq6. Antar den er temmelig lik Ioniq 5 under med samme batteripakke. Jeg la en liten plankebit, ved boltefestene for batteripakken foran/bak. Det gikk veldig greit. Eneste problemet var å "finne" boltene på navet foran som dreide under prosessen, men fant en grei metode. Jekket opp hjulet slik at en bordbit fikk såvidt plass under. Trillet det nye hjulet inn på bordbiten. Da passet høyden og det var enkel sak å ligne opp boltene. Greit å slippe å løfte og justere på samme tid, på kne eller krumbøyd...

Elbil er bedre enn sex

Ioniq 5 har tydelige jekkpunkter, markert med to avrundede hakk opp der flensen er forsterket mtp jekkinng. Plassér jekken mellom de to hakkene, eller sentrer dem slik at de kommer symetrisk på jekkputa/gummien og så good to go. En vanlig garasjejekk som tåler 2,5 T vil jeg anbefale, og med lang arm. Bilen er tung å jekke opp.
Jeg anbefaler også å smøre jekkpunktet med tykt fett, feks Fluid Film Gel BN for å unngå fare for rustangrep senere. Rustbeskyttelsen slites fort bort på jekkpunktene.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA