Lading funker ikke

Startet av Siva, lørdag 21. oktober 2023, klokken 15:53

« forrige - neste »

Siva

Hei

Bilen min lader bare en bitteliten stund før den blinker rødt og kutter -
Noen som har noen tips for hva jeg kan gjøre?
Lader på vanlig kontakt - venter på inst av ladestasjon.
Er en 2014 modell

Ikke hatt proble før nå de to siste dagene.
Sist lada den opp til 55 km før den kutta. Idag stoppa den på 22 km 🤔

Orbit

Er det bilen som blinker rødt, eller ladekabelen? Dersom det er bilen, får du kanskje en bedre feilmelding på bilens skjerm. Dersom den ikke er forklarende, trengs diagnose med passende utstyr evt en verkstedtur.

Dersom det er ladekabelen som blinker rødt, er det tre forskjellige statuslamper som alle kan lyse rødt av forskjellige grunner, se bruksanvisning nedenfor.

Sjekk også om bilen kan lade på en ladestasjon, evt hurtiglading, evt hos en nabo. Det kan være feil/svakheter i det elektriske anlegget hos deg.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Siva

Hei og takk for at du svarte #Orbit
Det blinker rundt selve ladeinputn (der det egentlig skal blinke oransje/hvitt)

Jeg får denne beskjeden:
Mains powwer too low
unable to charge
Insufficient power from the electricity mains

Men - har prøvd nabohuset
Har vært på kommunens ladestasjon
har vært hos teslas hurtigladere

Men ingen fungerer det starter - så kobles det av.
Så da er det noe med bilen da vil jeg tro.
har jo nå prøvd 3 ulike kabler

Odinpodin

Prøvd å justere ned lade hastighet i bilen til "redusert"?
ser noen på har reddit har kommentert at problemet er mekanisk og fikset det med å holde kablen til den har startet å lade.

https://www.reddit.com/r/BMWi3/comments/71u12i/mains_power_too_low/

Siva

Sitat fra: Orbit på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:12Er det bilen som blinker rødt, eller ladekabelen? Dersom det er bilen, får du kanskje en bedre feilmelding på bilens skjerm. Dersom den ikke er forklarende, trengs diagnose med passende utstyr evt en verkstedtur.

Dersom det er ladekabelen som blinker rødt, er det tre forskjellige statuslamper som alle kan lyse rødt av forskjellige grunner, se bruksanvisning nedenfor.

Se under 🙂

Sjekk også om bilen kan lade på en ladestasjon, evt hurtiglading, evt hos en nabo. Det kan være feil/svakheter i det elektriske anlegget hos deg.

Siva

Sitat fra: Odinpodin på lørdag 21. oktober 2023, klokken 22:06Prøvd å justere ned lade hastighet i bilen til "redusert"?
ser noen på har reddit har kommentert at problemet er mekanisk og fikset det med å holde kablen til den har startet å lade.

https://www.reddit.com/r/BMWi3/comments/71u12i/mains_power_too_low/

Skal sjekke ut! Takk

Siva

Da er dette prøvd uten hell 😢😢

Electric cars in Norway

Sitat fra: Siva på søndag 22. oktober 2023, klokken 12:09Da er dette prøvd uten hell 😢😢
Da tyder det vel på en defekt enhet som koster noe.... Trist.... Hva ned å ringe verkstedet i morgen og si at du vil ha verksted time og så sier du feilen og hva du har prøvd og spør de om hva de tror det er og et prisoverslag ......

Er du heldig så tenker den personen litt høyt med deg og kansje får du da noen tips....

Senere kan du bare avlyse den verksted timen ;D

Siva

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 22. oktober 2023, klokken 13:21
Sitat fra: Siva på søndag 22. oktober 2023, klokken 12:09Da er dette prøvd uten hell 😢😢
Da tyder det vel på en defekt enhet som koster noe.... Trist.... Hva ned å ringe verkstedet i morgen og si at du vil ha verksted time og så sier du feilen og hva du har prøvd og spør de om hva de tror det er og et prisoverslag ......

Er du heldig så tenker den personen litt høyt med deg og kansje får du da noen tips....

Siva

Sitat fra: Siva på søndag 22. oktober 2023, klokken 14:16
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 22. oktober 2023, klokken 13:21

Ja var dette jeg fryktet - skal ned til en annen nabo no som har el-bil lader og se der - funker ikke det heller så er det noe bilen som er defekt.

Hvor lang garanti har man på sånne ting i en BMWi3?? Batteri f.eks

Orbit

Batteri har åtte års garanti, men tipper feilen sitter et annet sted her.

Siden det er en 2014-modell, vet du om den har vært inne på tilbakekalling for bytte av ladeelektronikk (KLE)? Hvis ikke, er det godt mulig at dette er feilen, og også noe som BMW sannsynligvis fremdeles dekker. Den som var eier i ca 2019-2020 skal ha blitt varslet om dette, gitt BMW kjenner til hvem det er. Det er også noe som skal bli plukket opp automatisk dersom en tar service på BMW-verksted.

Se tidligere tråd her for detaljer: https://elbilforum.no/index.php?topic=52716.0
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Siva

Hei igjen.

Var borte hos en annen nabo og prøvde deres lader - den funka og nå lader bilen 🙈

Men har fortsatt ikke funnet årsaken - så er jeg usikker på om det er ladekabelen for lysene på kanelen lyser som de skal - men kanskje der er selve delen jeg putter inn i bilen som er gåen?

Må ladekabler bestilles eller selges de his forhandler?

Ingeniøren

Du få få opp farten på den ladestasjonen din så ordner det seg nok. Lading bastert på nødlader er strengt tatt ikke lov, kun i nødsfall. Trolig har du en jordfeil.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

RJK

Sitat fra: Siva på søndag 22. oktober 2023, klokken 15:30Hei igjen.

Var borte hos en annen nabo og prøvde deres lader - den funka og nå lader bilen 🙈

Men har fortsatt ikke funnet årsaken - så er jeg usikker på om det er ladekabelen for lysene på kanelen lyser som de skal - men kanskje der er selve delen jeg putter inn i bilen som er gåen?

Må ladekabler bestilles eller selges de his forhandler?

Er dette også en EVSE, altså den med Schuko i enden som skal i veggen?

Ja, du får kjøpt slike hos både Thansen, Bilxtra, Biltema. Jula, Power, Elkjøp, Clas Ohlson og andre som selger bildeler og bilrekvisita. Sannsynligvis vil de ha andre display og feilmeldingsvisninger, og sikkert ikke like detaljert som her.

Vil du ha det, så bør du sjekke på finn.no, finnbildel.no og andre "skraphandlerportaler", men kanskje er det like greit å gå rett til BMW. Vær dog oppmerksom på at om din lader støttet 12A, 14A eller 16A som maks, så vil nye versjoner maks tillate 10A.

Sikkert greit som nødlading, men kanskje bør du få montert en skikkelig Type2-ladeboks først som sist.

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 22. oktober 2023, klokken 16:21Du få få opp farten på den ladestasjonen din så ordner det seg nok. Lading bastert på nødlader er strengt tatt ikke lov, kun i nødsfall. Trolig har du en jordfeil.
Vet du sikkert at hans schuko-kontakt er ulovlig, eller er du åpen for at den er satt opp lovlig da dette fremdeles var mulig?

Jeg synes det er på grensen til ufint å antyde at noen gjør noe ulovlig, når det som sagt er fullt lovlig om den er satt opp til elbillading etter datidens regler. Er en smule mer fornuftig å utgå fra at den er lovlig, men heller oppfordre til at man bytter til sikrere løsning.

Har skrevet dette i flere tråder, men likevel kommer slike uttalelser, mot bedre vitende må jeg anta når man ikke har lært. Jeg er nemlig temmelig overbevist om at akkurat du har vært aktiv i akkurat disse diskusjonene før, og burde være oppdatert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Odinpodin

Bra at det funker nå ;) Men jeg blir litt forvirret, du testet 3 ladekabler, schuko hos naboen og hurtiglader? Men den andre naboen sin ladestasjon/kabel fungerer?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA