Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Citroen ë-C3

Startet av Kires, tirsdag 17. oktober 2023, klokken 15:28

« forrige - neste »

Daruu

Blir spennende å prøve - seiler opp som en het kandidat til å erstatte eup'n!
2020 VW Eup range

ElMarkus

Hva tenker dere om at den ikke har varmepumpe etter det jeg har hørt å lest.
Ikke lag kø, da blir jeg sprø:)

RJK

Dette er vel først og fremst en "bybil", så tenker det ikke gjør allverden. Selvsagt vil den bruke litt mere energi de fleste dager i året under norske temperaturer enn om den hadde hatt varmepumpe.

Men så spørs det om det uansett lønner seg med tanke på merkostnaden på versjonen med varmepumpe, som jeg tror kommer kort tid etter.

På en "alrounder" som både skal opptre som langturbil/feriebil i tillegg til "daily driver", og for de som har litt mere rekkeviddebehov selv på vinteren, så ville jeg ikke valgt noe uten varmepumpe, men på en rimelig bybil som denne, tenker jeg det går veldig fint uten.

Skal man dog bruke den og til ukependling og/eller å dra innom familien på hjemstedet til vanlig, for en enslig eller et barnløst par (ev med en liten en), så ville jeg nok heller valgt versjonen med varmepumpe!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på mandag 11. november 2024, klokken 23:36Dette er vel først og fremst en "bybil", så tenker det ikke gjør allverden. Selvsagt vil den bruke litt mere energi de fleste dager i året under norske temperaturer enn om den hadde hatt varmepumpe.



Ja det er nok en bydel for de fleste men går helt greit å ha på langtur også. Hvertfall med bare 2 i bilen

Moas

#49
Sitat fra: Svein_H på søndag 10. november 2024, klokken 14:45Alle bilprodusenter virker til å skjære litt ekstra ned på utstyrsnivået for å ha en attraktiv pris på grunnmodellen for tia, men akkurat dette virker unødvendig.
Har ikke inntrykk at Norges billigste bil har utstyr skjært ned til beinet akkurat:
https://elbil.no/elbilen-dongfeng-nammi-box-en-kinesisk-eske-til-200-000-kroner/
Den oppgraderte utgaven (217k kr) virker som en utstyrsbombet i forhold til f.eks. VW AG biler i en helt annen prisklasse.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

#50
Sitat fra: Moas på tirsdag 12. november 2024, klokken 09:14
Sitat fra: Svein_H på søndag 10. november 2024, klokken 14:45Alle bilprodusenter virker til å skjære litt ekstra ned på utstyrsnivået for å ha en attraktiv pris på grunnmodellen for tia, men akkurat dette virker unødvendig.
Har ikke inntrykk at Norges billigste bil har utstyr skjært ned til beinet akkurat:
https://elbil.no/elbilen-dongfeng-nammi-box-en-kinesisk-eske-til-200-000-kroner/
Den oppgraderte utgaven (217k kr) virker som en utstyrsbombet i forhold til f.eks. VW AG biler i en helt annen prisklasse.
Kinabil som er statseid = stay away som de sier i eu nå om dagen  ;D

Moas

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 12. november 2024, klokken 18:34Kinabil som er statseid = stay away som de sier i eu nå om dagen  ;D
Problemet med slike politiske argumenter er at dette kaninhullet kan være større enn det man liker. Prøv å si det samme om alle andre Kina produkter du har hjemme, det er vel ikke greit heller, eller hva?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Svein_H

Sitat fra: RJK på mandag 11. november 2024, klokken 23:36Dette er vel først og fremst en "bybil", så tenker det ikke gjør allverden. Selvsagt vil den bruke litt mere energi de fleste dager i året under norske temperaturer enn om den hadde hatt varmepumpe.

Men så spørs det om det uansett lønner seg med tanke på merkostnaden på versjonen med varmepumpe, som jeg tror kommer kort tid etter.

På en "alrounder" som både skal opptre som langturbil/feriebil i tillegg til "daily driver", og for de som har litt mere rekkeviddebehov selv på vinteren, så ville jeg ikke valgt noe uten varmepumpe, men på en rimelig bybil som denne, tenker jeg det går veldig fint uten.

Skal man dog bruke den og til ukependling og/eller å dra innom familien på hjemstedet til vanlig, for en enslig eller et barnløst par (ev med en liten en), så ville jeg nok heller valgt versjonen med varmepumpe!

Ë-c3 kommer vel ikke med varmepumpe i det hele tatt? Eller hvilken versjon er det du tenker på? Mulig vi snakker litt rundt hverandre nå.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på onsdag 13. november 2024, klokken 10:39
Sitat fra: RJK på mandag 11. november 2024, klokken 23:36Dette er vel først og fremst en "bybil", så tenker det ikke gjør allverden. Selvsagt vil den bruke litt mere energi de fleste dager i året under norske temperaturer enn om den hadde hatt varmepumpe.

Men så spørs det om det uansett lønner seg med tanke på merkostnaden på versjonen med varmepumpe, som jeg tror kommer kort tid etter.

På en "alrounder" som både skal opptre som langturbil/feriebil i tillegg til "daily driver", og for de som har litt mere rekkeviddebehov selv på vinteren, så ville jeg ikke valgt noe uten varmepumpe, men på en rimelig bybil som denne, tenker jeg det går veldig fint uten.

Skal man dog bruke den og til ukependling og/eller å dra innom familien på hjemstedet til vanlig, for en enslig eller et barnløst par (ev med en liten en), så ville jeg nok heller valgt versjonen med varmepumpe!

Ë-c3 kommer vel ikke med varmepumpe i det hele tatt? Eller hvilken versjon er det du tenker på? Mulig vi snakker litt rundt hverandre nå.
Nei, ser ikke ut som den kommer med varmepumpe. Mulig jeg har lest feil, for trodde at varmepumpe ble et valg, men ikke nå i starten.

Så da blir jo alternativet ev. en Inster, som har dette på begge sine versjoner, om man mener det er veldig kritisk på en slik by-kjøringsrettet liten "tass" som disse to virker å være!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

#54
Sitat fra: RJK på onsdag 13. november 2024, klokken 12:01
Sitat fra: Svein_H på onsdag 13. november 2024, klokken 10:39
Sitat fra: RJK på mandag 11. november 2024, klokken 23:36Dette er vel først og fremst en "bybil", så tenker det ikke gjør allverden. Selvsagt vil den bruke litt mere energi de fleste dager i året under norske temperaturer enn om den hadde hatt varmepumpe.

Men så spørs det om det uansett lønner seg med tanke på merkostnaden på versjonen med varmepumpe, som jeg tror kommer kort tid etter.

På en "alrounder" som både skal opptre som langturbil/feriebil i tillegg til "daily driver", og for de som har litt mere rekkeviddebehov selv på vinteren, så ville jeg ikke valgt noe uten varmepumpe, men på en rimelig bybil som denne, tenker jeg det går veldig fint uten.

Skal man dog bruke den og til ukependling og/eller å dra innom familien på hjemstedet til vanlig, for en enslig eller et barnløst par (ev med en liten en), så ville jeg nok heller valgt versjonen med varmepumpe!

Ë-c3 kommer vel ikke med varmepumpe i det hele tatt? Eller hvilken versjon er det du tenker på? Mulig vi snakker litt rundt hverandre nå.
Nei, ser ikke ut som den kommer med varmepumpe. Mulig jeg har lest feil, for trodde at varmepumpe ble et valg, men ikke nå i starten.

Så da blir jo alternativet ev. en Inster, som har dette på begge sine versjoner, om man mener det er veldig kritisk på en slik by-kjøringsrettet liten "tass" som disse to virker å være!

Hyundai Inster kan absolutt være en aktuell kandidat ja. Jeg ser at du (og flere andre) omtaler disse som bybiler, og derfor er det ekstra interessant å se hvordan de kan fungere til daglig jobbpendling på 150-ish km t/r. Rekkevidden er én ting, komforten noe helt annet, så jeg gleder meg veldig til prøvekjøringen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

tronde

Sitat fra: RJK på lørdag 24. august 2024, klokken 17:35For krok på bilen, så blir det fort en annen sak. 550 kg er så lite at det er få hengere du kan dra lovlig, kun de med totalvekt maks 750 kg, nyttelast begrenset til diffen mellom egenvekt og de 550 kg som du kan dra. Da er det mer betimelig å spørre om du tenker å frakte sykler, eventuelt bruke denne til å utvide nyttelasten ved å frakte på en bagasjeboks.


Man må holde tunga rett i munnen når det gjelder klasse B og vekter.

Klasse B setter øvre grense på 3500 kg tillatt totalvekt for vogntoget. De 550 kg som bilen kan dra, betyr ingen ting for det tallet.

Nå finnes det et regnummer for e-C3 (EJ46100), og da finner vi at bilen har tillatt totalvekt på 1910 kg. Da har man med klasse B 1590 kg tillatt totalvekt å gå på for hengeren før man passerer 3500 kg.

Det betyr at man lovlig kan hekte på en henger med maks tillatt totalvekt på 1590 kg OG som ikke veier mer enn de 550 kg som bilen lovlig kan dra når hengeren er lastet. En typisk 1300 kg henger har egenvekt på mindre enn 350 kg, så selv de kan lastes lovlig med +/- et par hundre kilo.

De som ikke tror meg, får sjekke EJ46100 med tilgengerkalkulatoren hos vegvesenet.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tilhengerkalkulator/

Det med 750 kg og hengere betyr bare noe hvis bilen i seg selv er så tung at man sprenger 3500 kg-grensen for tillatt vogntogvekt. Da får man den paradoksale situasjonen at man plutselig kan kjøre et vogntog med totalvekt 4250 kg.




RJK

Sitat fra: tronde på lørdag 16. november 2024, klokken 16:09
Sitat fra: RJK på lørdag 24. august 2024, klokken 17:35For krok på bilen, så blir det fort en annen sak. 550 kg er så lite at det er få hengere du kan dra lovlig, kun de med totalvekt maks 750 kg, nyttelast begrenset til diffen mellom egenvekt og de 550 kg som du kan dra. Da er det mer betimelig å spørre om du tenker å frakte sykler, eventuelt bruke denne til å utvide nyttelasten ved å frakte på en bagasjeboks.


Man må holde tunga rett i munnen når det gjelder klasse B og vekter.

Klasse B setter øvre grense på 3500 kg tillatt totalvekt for vogntoget. De 550 kg som bilen kan dra, betyr ingen ting for det tallet.

Nå finnes det et regnummer for e-C3 (EJ46100), og da finner vi at bilen har tillatt totalvekt på 1910 kg. Da har man med klasse B 1590 kg tillatt totalvekt å gå på for hengeren før man passerer 3500 kg.

Det betyr at man lovlig kan hekte på en henger med maks tillatt totalvekt på 1590 kg OG som ikke veier mer enn de 550 kg som bilen lovlig kan dra når hengeren er lastet. En typisk 1300 kg henger har egenvekt på mindre enn 350 kg, så selv de kan lastes lovlig med +/- et par hundre kilo.

De som ikke tror meg, får sjekke EJ46100 med tilgengerkalkulatoren hos vegvesenet.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tilhengerkalkulator/

Det med 750 kg og hengere betyr bare noe hvis bilen i seg selv er så tung at man sprenger 3500 kg-grensen for tillatt vogntogvekt. Da får man den paradoksale situasjonen at man plutselig kan kjøre et vogntog med totalvekt 4250 kg.
Dette har du selvsagt helt rett i, og jeg legger meg flat! Må ha vært trøtt da jeg skrev innlegget.

Det er selvsagt diffen mellom de 3500 kg total vogntogvekt som i utgangspunktet begrenser i forhold til hva man kan dra etter førerkortet.

Bilens totale vogntogvekt og tilhengerkapasitet, justert for egenvekten, begrenser videre hvor tung henger kan være med last.

Dette kan jeg egentlig, selv om innlegget du siterte, viser at det fort er gjort å blingse selv for de som egentlig kan dette!

Heldigvis har man Vegvesenets egen Tilhengerkalkulator som gir en alle svarene innenfor de tre førerkortklassene man har.

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tronde

Sitat fra: RJK på lørdag 16. november 2024, klokken 16:44Heldigvis har man Vegvesenets egen Tilhengerkalkulator som gir en alle svarene innenfor de tre førerkortklassene man har.

:+1:
Kalkulatoren er forsåvidt bra, men den har en veldig stor svakhet - den gir ikke ut svaret hvis bilen er avregistrert. Da sier den bare at man ikke kan dra tilgenger med bilen siden den er avregistrert. Den viser vektene for bilen, men ikke hva tilhengeren kunne vært hvis bilen er registrert.

Dette er dumt for dem som sjekker potensielle bruktbiler som ofte er avregistrert når det er en forhandler som eier bilen. Man kan selvfølgelig sjanse på at objektet har samme data som en registrert bil av samme modell, men hvorfor ikke vise tallene med forbeholdet om registrering?

RJK

Sitat fra: tronde på lørdag 16. november 2024, klokken 17:56
Sitat fra: RJK på lørdag 16. november 2024, klokken 16:44Heldigvis har man Vegvesenets egen Tilhengerkalkulator som gir en alle svarene innenfor de tre førerkortklassene man har.

:+1:
Kalkulatoren er forsåvidt bra, men den har en veldig stor svakhet - den gir ikke ut svaret hvis bilen er avregistrert. Da sier den bare at man ikke kan dra tilgenger med bilen siden den er avregistrert. Den viser vektene for bilen, men ikke hva tilhengeren kunne vært hvis bilen er registrert.

Dette er dumt for dem som sjekker potensielle bruktbiler som ofte er avregistrert når det er en forhandler som eier bilen. Man kan selvfølgelig sjanse på at objektet har samme data som en registrert bil av samme modell, men hvorfor ikke vise tallene med forbeholdet om registrering?
Igjen, enig! ;)

Skulle for så vidt og vært utvidet til å også ta for seg biler som er utenom standardklassen(e) for privatbilistene, for nå får du vel ikke sjekket et bil som går på grønne skilter og/eller vekt over 3 500 kg!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Sitat fra: tronde på lørdag 16. november 2024, klokken 16:09
Sitat fra: RJK på lørdag 24. august 2024, klokken 17:35For krok på bilen, så blir det fort en annen sak. 550 kg er så lite at det er få hengere du kan dra lovlig, kun de med totalvekt maks 750 kg, nyttelast begrenset til diffen mellom egenvekt og de 550 kg som du kan dra. Da er det mer betimelig å spørre om du tenker å frakte sykler, eventuelt bruke denne til å utvide nyttelasten ved å frakte på en bagasjeboks.


Man må holde tunga rett i munnen når det gjelder klasse B og vekter.

Klasse B setter øvre grense på 3500 kg tillatt totalvekt for vogntoget. De 550 kg som bilen kan dra, betyr ingen ting for det tallet.

Nå finnes det et regnummer for e-C3 (EJ46100), og da finner vi at bilen har tillatt totalvekt på 1910 kg. Da har man med klasse B 1590 kg tillatt totalvekt å gå på for hengeren før man passerer 3500 kg.

Det betyr at man lovlig kan hekte på en henger med maks tillatt totalvekt på 1590 kg OG som ikke veier mer enn de 550 kg som bilen lovlig kan dra når hengeren er lastet. En typisk 1300 kg henger har egenvekt på mindre enn 350 kg, så selv de kan lastes lovlig med +/- et par hundre kilo.

De som ikke tror meg, får sjekke EJ46100 med tilgengerkalkulatoren hos vegvesenet.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tilhengerkalkulator/

Det med 750 kg og hengere betyr bare noe hvis bilen i seg selv er så tung at man sprenger 3500 kg-grensen for tillatt vogntogvekt. Da får man den paradoksale situasjonen at man plutselig kan kjøre et vogntog med totalvekt 4250 kg.

Akkurat denne detaljen gikk meg hus forbi, takk for at du poengterte det. Selv har jeg BE og trenger ikke tenke på tillatt totalvekt, kun aktuell totalvekt, men det er uansett viktig å tenke på for mange.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA