Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

alternativ til Model Y. Større men sammenlignbar rekkevidde og pris

Startet av derwaechter, søndag 15. oktober 2023, klokken 19:36

« forrige - neste »

BubbaJoFet

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. oktober 2023, klokken 15:22Ja, jeg stusser og når det blir foreslått Audi e-tron / Q8 og BYD Tang som forslag på større biler. Når en flekker ut de to gulvplatene i Model Y så er plassen til bagasje svær. Jeg har ikke hattehylle i min Model Y, men den kan en vel uansett ta ut. Er plass til en svær hockey-bag under den bakerste gulvplaten. I tillegg er det plass til 4 handleposer under panseret / bag til.

Hører at ID Buzz skal komme med større batteri, og i lengre utgave. Sånn ellers så ville jeg mest vurdert Kia EV9. Den ser ut til å tikke mange bokser, men dessverre ikke prisboksen....så da står en fort igjen med Xpeng G9....eller en brukt Mercedes EQV 400...

Som du sier har Peugeot og mange andre veldig lite batteri (50kWh), mens EQV har 90kWh.

EQV:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=323863624

BYD Tang får 15 kasser i bagasjerommet med 5 seter i bruk, Model Y 9.
Nå er kanskje ikke trådstarter banantransportør men kofferter er også forholdsvis firkantet.

Etron er en del bredere i kupeen, rundt 10 cm både foran og bak, det er litt om en skal ha to barneseter og plass til en i midten.

Suverin

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 16. oktober 2023, klokken 15:39Du får 75kwh batteri på peugeot men interiør er kjedelig og billig samt veldig tørst forhold til buzz.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=322329851

Interiør er nok kjedeligere ja, men det er veldig mye mer fleksibelt, samt skikkelige seter til alle :) Seter på skinner, som enkelt kan skyves rundt eller fjernes helt. Håper lange buzzen får noe lignende.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

daktari

Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 16. oktober 2023, klokken 20:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. oktober 2023, klokken 15:22Ja, jeg stusser og når det blir foreslått Audi e-tron / Q8 og BYD Tang som forslag på større biler. Når en flekker ut de to gulvplatene i Model Y så er plassen til bagasje svær. Jeg har ikke hattehylle i min Model Y, men den kan en vel uansett ta ut. Er plass til en svær hockey-bag under den bakerste gulvplaten. I tillegg er det plass til 4 handleposer under panseret / bag til.

Hører at ID Buzz skal komme med større batteri, og i lengre utgave. Sånn ellers så ville jeg mest vurdert Kia EV9. Den ser ut til å tikke mange bokser, men dessverre ikke prisboksen....så da står en fort igjen med Xpeng G9....eller en brukt Mercedes EQV 400...

Som du sier har Peugeot og mange andre veldig lite batteri (50kWh), mens EQV har 90kWh.

EQV:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=323863624

BYD Tang får 15 kasser i bagasjerommet med 5 seter i bruk, Model Y 9.
Nå er kanskje ikke trådstarter banantransportør men kofferter er også forholdsvis firkantet.

Etron er en del bredere i kupeen, rundt 10 cm både foran og bak, det er litt om en skal ha to barneseter og plass til en i midten.
Det er bare det at E-tron er 4,91 m lang, mens Y er 4,75. ID.4 er bare 4,58 lang.
Byd Tang gjør det da veldig bra med 4,87 lengde.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

derwaechter

Tusen takk for mange gode svar!
Skal prøve Buzzen og muligens noe av de kinesiske merker også.

Men med informasjonen jeg har per i dag virker nok TMY best. Eller jeg venter litt til for å se hvilke forbedringer VW kommer med neste år.

Tviler dog på at de klarer å matsje Teslas reise- og ladeplanlegging.
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Citroen Berlingo (Diesel) 2010 - 2023

Suverin

Sitat fra: derwaechter på mandag 16. oktober 2023, klokken 22:54Tviler dog på at de klarer å matsje Teslas reise- og ladeplanlegging.

Kjører Android auto med abetterrouteplanner (ABRP) og OBD2-dongle i ene bilen, syns det gjør en vel så bra jobb.

Savner støtt og stadig Android Auto når jeg kjører Teslaen.

Noen av kina-bilene støtter vel kanskje ikke Android auto?
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

daktari

Sitat fra: derwaechter på mandag 16. oktober 2023, klokken 22:54Tusen takk for mange gode svar!
Skal prøve Buzzen og muligens noe av de kinesiske merker også.

Men med informasjonen jeg har per i dag virker nok TMY best. Eller jeg venter litt til for å se hvilke forbedringer VW kommer med neste år.

Tviler dog på at de klarer å matsje Teslas reise- og ladeplanlegging.
Med siste sw på ID.4 så er planleggingen bra.

Viser antatt SOC% ved alle ladesteder og forventet ladetid pg soc før man har nok til å nå neste lading. Tar dog ikke hensyn til høydeforskjell. Det kunne også vært et par klikk færre.

Det er endel konfig-mulighet på hva slags ladere du vil den skal velge blant. Kan lett endre ladestasjoner, og Tesla sine dukker opp også eller kan søkes på.

Kan legge til waypoints, og disse kan flyttes i rekkefølge med dra og slipp. Ellers har man knappen "søk ladere I nærheten" hvis man vil yoloe ladingen.

Det er lett å lage en rute i appen og så sende til bilen. Ligger klar når man setter seg inn.
Nå har appen også støtte for å si fra når lading er stoppet.

Alt i alt er det veldig bra, ikke noe som savnes, kun forbruk vs høydekurve. Detter er v3.5, v4 er sikkert enda bedre.

Bør være andre egenskaper som avgjør kjøp. Android Auto eller Carplay er også et bra tips.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

#21
Føler også at ruteplaneringen i ID bil med programvareversjon 3.5 er tilstrekkelig. Den er ikke perfekt når den mangler beregning av høydeforskjell og må basere seg på veldig varierende ladenettverk utenfor Ionity-land. Men til gjengjeld oppdateres ruteplaneringen i sanntid og gir indikasjon på SOC ved ankomst. Om man vil kan man supplementere med andre navigasjonsapper på trådløs Apple Carplay eller Android Auto, men selv bruker jeg bare Bluetooth. Jeg får også opp informasjon om trafikkflyt på en god måte i kartet, det har vært nyttig i det daglige.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Øyvind.h

Hvis hovedparameter for valg av bil er; rekkevidde, ruteplanlegger og ladenettverk (og selvfølgelig pris) så er Y et veldig godt valg.
Til navigasjon bruker jeg alltid Google maps. Da kan jeg søke opp ruter på telefonen, og når jeg skal kjøre så ligger søket klart i bilen ettersom bilens skjerm speiler telefonen. Hender også jeg drar opp Waze på skjermen for å få oversikt over rapporterte hendelser (mindre hendelser på ruta som kontroller mm).
Bilens navigasjon med rekkevidde-beregning, ladeforslag og SOC ved ankomst brukes ytterst sjeldent da bilen har rekkevidde til å kjøre dit jeg vil, eventuelt dit jeg vil før vi tar pause. Før når det var veldig skralt med ladere og rekkevidden dårligere var det mer viktig. Men det er nok også påvirket av at vi ytterst sjeldent kjører mer enn 25-30 mil. En gang i året kjører vi 40 mil, men det er null problem mtp rekkevidde, og vi hadde fint taklet en hurtiglading om det var nødvendig. Det gjorde vi før med Model S og X når det var færre ladere.

For min del er bil mye mer enn kun rekkevidde og ruteplanlegger. Eksempelvis komfort, gode moderne lys som verdsettes høyt 6 måneder i året, head-up display som er tryggere og enklere enn å se ned på skjermer når en kjører, 360 kamera som dekker bakken fullt ut rundt bilen for enkel parkering, kamera i front slik at en ser nøyaktig hvor fronten er når en parkerer, dører som fungerer problemfritt på vinter, varmetråder i frontruta som tar unna dugg/is nesten umiddelbart osv. Bil er så fryktelig mye mer enn bare rekkevidde. For meg.

Jeg har selv vurdert ID Buzz selv fordi den så kul ut og har veldig god plass. I hvert fall når den kommer med 4wd. Men - den plassen ville vi bare hatt behov for toppen èn gang i året. Da er det mye bedre å kjøpe en litt mindre bil som passer behovet bedre 355 dager i året, enn å kjøpe bil for de siste 10 dagene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: daktari på mandag 16. oktober 2023, klokken 20:33
Sitat fra: turfsurf på mandag 16. oktober 2023, klokken 19:26
Sitat fra: daktari på mandag 16. oktober 2023, klokken 18:19Verdt å ta en titt på en klassiker.
Ja, hvis man pakker i bananbokser er det jo det.
For de som gidder du  kikke så kunne man sett disse store rommene alle er fornøyd med. Han får 2 kasser ned i det, men det lave taket/coupeform ødelegger der det kunne gått inn 2 til.
Du får si hva du vil, men Y rommer ekstremt mye uten å begynne å demontere noe isopor og andre ting som gjør at man kommer rett ned til "stålet". Jeg har ei ganske stor tysk stasjonsvogn som har 560 liter bagasjeplass i et omtrent firkantet bagasjerom, som er mer enn e-tron og EQC, men Y har plass til MYE mer uten å blokkere utsynet i speilet. Når man tar med frunken så er den faktisk helt rå på plass i forhold til utvendig størrelse.

derwaechter

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 08:51Til navigasjon bruker jeg alltid Google maps. Da kan jeg søke opp ruter på telefonen, og når jeg skal kjøre så ligger søket klart i bilen ettersom bilens skjerm speiler telefonen. Hender også jeg drar opp Waze på skjermen for å få oversikt over rapporterte hendelser (mindre hendelser på ruta som kontroller mm).

Funker denne speilingen med både Android og Iphone. Har nemlig begge i familien :-)
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Citroen Berlingo (Diesel) 2010 - 2023

derwaechter

Takk igjen for tilbakemeldinger om rute- og ladeplanlegging. Visste ikke at bl.a. VW hadde kommet så langt.

Må nok prøvekjøre en del til.


Sitat fra: daktari på mandag 16. oktober 2023, klokken 23:18Med siste sw på ID.4 så er planleggingen bra.

Viser antatt SOC% ved alle ladesteder og forventet ladetid pg soc før man har nok til å nå neste lading. Tar dog ikke hensyn til høydeforskjell. Det kunne også vært et par klikk færre.

Det er endel konfig-mulighet på hva slags ladere du vil den skal velge blant. Kan lett endre ladestasjoner, og Tesla sine dukker opp også eller kan søkes på.

Viser Teslaen også alle andre ladestasjonen med informasjon som f.eks. tilgjengelighet, eller bare sine egne?
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Citroen Berlingo (Diesel) 2010 - 2023

Øyvind.h

Sitat fra: derwaechter på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 13:26
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 08:51Til navigasjon bruker jeg alltid Google maps. Da kan jeg søke opp ruter på telefonen, og når jeg skal kjøre så ligger søket klart i bilen ettersom bilens skjerm speiler telefonen. Hender også jeg drar opp Waze på skjermen for å få oversikt over rapporterte hendelser (mindre hendelser på ruta som kontroller mm).

Funker denne speilingen med både Android og Iphone. Har nemlig begge i familien :-)

Jepp. Begge deler fungerer (Android auto og Carplay), trådløst. Går automatisk når du setter deg inn i bilen så du får tilgang til Google maps, spotify, Podme, Storytel, Waze og andre apper en måtte ønske og som støttes av AA/Carplay.
Bilens OS blir sånn sett mindre viktig, for du speiler telefonen din.

Vil du gå all in laster du ned A better routeplanner og kobler den opp mot odb dongel og abonnement der. Da får du veldig bra ruteplanlegger som også tar høyde for batteri og mulighet for å gjøre mye rart. Jeg har testet det på noen turer og det fungerte bra, men litt knot og som nevnt over ikke så viktig for meg lenger da rekkevidden er såpass god og laderdekningen er blitt såpass bra. Og det var tilbake i tid når daværende bil ikke støttet SOC ved ankomst destinasjon, noe flere nå gjør (inkludert nåværende bil).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vaduz

Det der er nok litt mer for de spesielt interesserte. Minner meg om Apple/android diskusjoner, de fleste vil bare ha noe som alltid funker og ikke krever at man setter seg inn i noe som helst (tesla) mens andre liker å «mekke» litt selv. Jeg er definitivt i Apple/Tesla kategorien, hater tredjepart software, trådløse koblinger som ikke alltid funker og ladeapper. 18 år gamle meg var motsatt.

Suverin

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 16:51Det der er nok litt mer for de spesielt interesserte. Minner meg om Apple/android diskusjoner, de fleste vil bare ha noe som alltid funker og ikke krever at man setter seg inn i noe som helst (tesla) mens andre liker å «mekke» litt selv. Jeg er definitivt i Apple/Tesla kategorien, hater tredjepart software, trådløse koblinger som ikke alltid funker og ladeapper. 18 år gamle meg var motsatt.

Android auto bare fungerer, og det er lite og ingenting å sette seg inn i. Kan du bruke telefonen din, kan du bruke AA (og Apple Carplay).

Fordelen er at det blir likt i alle biler som støtter det. (som er veldig mange).

Når man begynner med obd-dongle og slikt begynner det å bli mer for de spesielt interesserte :)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Øyvind.h

Var sikkert odb og a better route planner det ble siktet til ja. AA og CarPlay går automatisk og er ens egen telefon rett på skjermen. Med navigasjon, Spotify etc. Så det er nesten enklere enn proprietære system i bilen. Alle bilprodusentene støtter dette nå.
Når bilens navi uansett håndterer ladestopp, rekkevidde utfra forbruk osv har de mye av det samme som Tesla tidligere var alene om.

Og det er jo veldig bra at en nå kam velge bil utfra egne preferanser. For en del år siden var det bare ett merke som fikk til elbil, men den tiden er for lengst forbi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA