Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utlading av batteri

Startet av Odinpodin, lørdag 14. oktober 2023, klokken 21:04

« forrige - neste »

Odinpodin

Har ett problem på min 2016 i3, fikk varsel om "Utlading av batteri" her i forrige uke, tenkte at dette sikkert er 12v batteriet siden dette fortsatt er orginalt. Så fulladet på Torsdag og alle varsler var borte. Sjekket den igjen idag, da var ladenivået på hovedbatteri 66%, så den har altså tapt seg 34% på to dager.

Er dette forventet om 12v batteriet er ferdig? altså vil den lade fra hovedbatteri om spenningen fra 12v batteri er under ett visst nivå?

Kommer uansett til ringe Sulland på mandag altså, men har noen vært borti noe lignende?

RJK

Sitat fra: Odinpodin på lørdag 14. oktober 2023, klokken 21:04Har ett problem på min 2016 i3, fikk varsel om "Utlading av batteri" her i forrige uke, tenkte at dette sikkert er 12v batteriet siden dette fortsatt er orginalt. Så fulladet på Torsdag og alle varsler var borte. Sjekket den igjen idag, da var ladenivået på hovedbatteri 66%, så den har altså tapt seg 34% på to dager.

Er dette forventet om 12v batteriet er ferdig? altså vil den lade fra hovedbatteri om spenningen fra 12v batteri er under ett visst nivå?

Kommer uansett til ringe Sulland på mandag altså, men har noen vært borti noe lignende?
Altså, ladet du 12V-batteriet, og dette tappet seg 34 % til 66 %, eller blander du mellom 12V-batteriet og Hovedbatteriet/driftsbatteriet, som altså er det bilen bruker til fremdrift?

Er 12V-batteriet lavt, bør du lade det med egen 12V-lader, selv om det normalt skal lade seg opp når du lader hovedbatteriet.

Men om du mener begge batteriene har tømt seg, kan du ha en strømtyv, som du bør finne ut hva er. Altså noe som drar strøm uten at bilen er i gang. Har du koblet til noe nytt utstyr i det siste, som f.eks. en OBD2-enhet, eller noe annet?

Sjekket at alle lys er av og alle dører er lukket ordentlig?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Odinpodin

Snakker om SoC på hovedbatteri, ikke tatt ut og ladet 12v batteriet.

Spørsmålet mitt er om ett dårlig 12v batteri kan være strømtyven i dette tilfellet, eller om det er noe mer alvorlig galt.

RJK

Sitat fra: Odinpodin på lørdag 14. oktober 2023, klokken 21:59Snakker om SoC på hovedbatteri, ikke tatt ut og ladet 12v batteriet.

Spørsmålet mitt er om ett dårlig 12v batteri kan være strømtyven i dette tilfellet, eller om det er noe mer alvorlig galt.
OK, da skjønte jeg mer hva du egentlig spurte om.

Nei, et dårlig 12V-batteri er normalt sett ikke strømtyv for hovedbatteriet, selv om skitt og støv kan få 12V-batteriet til å utlade (krypstrøm over polene).

Så her tror jeg det er noe annet som stjeler strøm. Alternativt at du har fått dårlige celler på hovedbatteriet, som får det til å falle så mye på så kort tid.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Varselet du har fått har jeg bare hørt om i sammenheng med svakt 12V-batteri. Og et 12V-batteri med høy selvutlading, vil også være en indirekte strømtyv, så lenge det lades opp igjen fra fremdriftsbatteriet.

Jeg er ikke sikker på hvor mye 12V vil lades fra hovedbatteriet når bilen ellers er slått av. Den gjør i alle fall lading i 15 minutter etter låst bil, men kanskje lengre dersom 12V ikke klarer å holde spenningen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moonbuggy

#5
Sannsynligvis er bilen aktiv, i perioden. Når bilen er passiv "ON", trekker den endel strøm. Jeg hadde en feil, hvor tilsynelatende alt var normalt, men bilen gikk ikke i dvale. Observert tap var 2-3 kwt tap i døgnet.
Normalt når du låser og forlater bilen, går den i dvale, etter noen minutter. Da kobles strømmen fra de fleste kretsene(12V). Er det en feil et sted, så får kretsene 12V, trekker litt passiv strøm, 12V batteriet lades opp om det trengs. Resultatet er tapping i hovedbatteriet med 2-3kwt i døgnet.
Se tråd: https://elbilforum.no/index.php?topic=12149.1215

Jeg har beskrevet min feil. Du kan slippe ned sikringspanelet og trekke ut rele KL30B for å sjekke over natten. Da kutter du 12V til kretsene og det skal ikke være strømtap.

Som orbit nevner over kan det være 12V batteriets ladebehov som hindrer bilen å gå i dvale.

Ansjosfilet

Jeg har også fått disse feilmeldingene nå på min 2016. Har bestilt time for bytte av 12v batteri. Det er vel på tide nå og regner med alt blir normalt igjen etterpå.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

moonbuggy

Litt synd at BMW er så proprietær og verner det man ikke trenger å verne. Det presser de fleste til BMW verksted for å bytte batteri og mangedobler prisen i forhold til å bytte selv. Verkstedet tar 2000? er det vel, bare for å registrere nytt batteri i bilen. En registrering som ikke tjener noen hensikt. Flere andre elbilmerker har gjort dette helt ukomplisert. Stopp bilen, passiver høyspenning, bytt 12V batteri. Det er det hele.

BMW fører jo dette videre, når man krevde månedsleie for å bruke setevarme i nyere modell. Setevarme man hadde betalt dyrt for gjennom tilvalgspakke. Etter mye pepper i markedet, tok de et skritt tilbake. Men det er altså trenden. 
 

Odinpodin

Takk for innspill, litt interessant å finne ut av hva som forgår når noe går feil.

12v batteriet er bekreftet dårlig, det har hvilespenning under 12v.

Har også gjort en liten test idag, regelmessig sjekket spenningen på 12v batteriet mens bilen skal være i dvale.

Første timen skjer det ingenting, men andre timen, måler jeg ladespenning(boost).Så jeg mistenker at software overvåker spenningen her og lader om spenningen dropper under ett visst nivå for den ikke skal kunne dø helt av ett dårlig batteri.

Virker som det er så enkelt som ett dårlig batteri, men får se hva Sulland sier.

geear

Sitat fra: moonbuggy på søndag 15. oktober 2023, klokken 17:38Litt synd at BMW er så proprietær og verner det man ikke trenger å verne. Det presser de fleste til BMW verksted for å bytte batteri og mangedobler prisen i forhold til å bytte selv. Verkstedet tar 2000? er det vel, bare for å registrere nytt batteri i bilen. En registrering som ikke tjener noen hensikt. Flere andre elbilmerker har gjort dette helt ukomplisert. Stopp bilen, passiver høyspenning, bytt 12V batteri. Det er det hele.
Dette er ikke nytt for i3, sånn har det vært med alle BMWer i snart 20 år nå, men det er ikke rocket science å gjøre hjemme og du får tak i billige interfacer og både BMW sin originale software (ISTA) og mange tredjepartsvarianter for å kode inn at bilen har fått nytt batteri. Tanken fra BMW sin side er at batteriene skal behandles (lades) av bilen avhengig av type og tilstand, at de derfor trenger å vite om det er AGM/blysyre, kapasiteten og alderen/syklusene.

Sitat fra: Odinpodin på søndag 15. oktober 2023, klokken 23:23Takk for innspill, litt interessant å finne ut av hva som forgår når noe går feil.

12v batteriet er bekreftet dårlig, det har hvilespenning under 12v.

Har også gjort en liten test idag, regelmessig sjekket spenningen på 12v batteriet mens bilen skal være i dvale.

Første timen skjer det ingenting, men andre timen, måler jeg ladespenning(boost).Så jeg mistenker at software overvåker spenningen her og lader om spenningen dropper under ett visst nivå for den ikke skal kunne dø helt av ett dårlig batteri.

Virker som det er så enkelt som ett dårlig batteri, men får se hva Sulland sier.
Det kan være en eller flere feil her. Det kan for eksempel være feil på låsesystem/dørbryter/keyless dørhåndtak eller lignende som gjør at bilen ikke slår seg av, og da vil du både tappe strøm fra 12 V og ødelegge dette, i tillegg til at bilen holdes aktiv og må etterfylle 12 V kontinuerlig med DC-DC fra hovedbatteriet...

Odinpodin

12v batteriet er snart 8 år gammelt og problemet startet omtrent samtidig som minusgradene kom, det kan selvsagt være noe annet. Hadde jeg vært helt sikker hadde jeg byttet det selv siden jeg har diagnoseutstyr, men siden bilen er 7 år og 9 måneder vil gjerne ha den inn i tilfellet det skulle være problemer i batteripakken.

Skal oppdatere etter Sulland har sett på den, de skal bytte batteri på fredag.

Klykken

Sitat fra: Odinpodin på mandag 16. oktober 2023, klokken 11:1512v batteriet er snart 8 år gammelt
Litt på siden, men mitt er 10 år gammelt neste år. Billigste og mest driftssikre bilen jeg noen gang har eid! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Odinpodin

Sitat fra: Klykken på mandag 16. oktober 2023, klokken 12:46
Sitat fra: Odinpodin på mandag 16. oktober 2023, klokken 11:1512v batteriet er snart 8 år gammelt
Litt på siden, men mitt er 10 år gammelt neste år. Billigste og mest driftssikre bilen jeg noen gang har eid! :)

Absolutt, desidert det billigste eierskapet jeg har hatt av noen bil også (foreløpig ihvertfall) ;)
Eneste som har vært byttet på bilen er støvkappe på venstre demper og KLE-enhet på tilbakekalling

Autowinder

Er batteriet så vanskelig å bytte selv? Setter man en batterilader med klemmer på batterikablene før en løsner og bytter batteriet, merker da bilen likevel at batteriet er byttet og må kodes?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Klykken

Sitat fra: Autowinder på mandag 16. oktober 2023, klokken 14:46Er batteriet så vanskelig å bytte selv? Setter man en batterilader med klemmer på batterikablene før en løsner og bytter batteriet, merker da bilen likevel at batteriet er byttet og må kodes?
det sies at bilens programvare lader det nye batteriet som om det var gammelt og forkorter derfor levetiden. Programvaren må nullstilles, angivelig. Bullshit spør du meg, og kostnaden for denne nullstillingen hos merkeverksted koster flere batterier alene for min del (mister en dag på jobb bl.a.).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA