Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med håndbremsen og EU-kontroll på Nissan Leaf 2017

Startet av Tommy Welle, fredag 13. oktober 2023, klokken 09:53

« forrige - neste »

Tommy Welle

Hei alle sammen,

Jeg har nylig hatt noen frustrerende problemer med håndbremsen(ikke elektrist) på min Nissan Leaf 2017, og jeg lurer på om noen her kan gi meg noen tips eller råd.

For litt tid siden strøk bilen min EU-kontroll på grunn av 0% bremseeffekt på håndbrekket på høyre side. Jeg gjorde mitt beste for å løse problemet ved å smøre og justere vaieren. Etter å ha levert den til etterkontroll, fikk jeg beskjed om at vaieren satt fast og måtte byttes. Verkstedet tilbød seg å gjøre jobben for 8000 kroner, men ikke før i November, dette passet dårlig ettersom vi er avhengige av to biler, og EU fristen er gått ut.

Jeg bestemte meg derfor for å kjøpe en ny vaier og bytte den selv. Etter byttet fungerte vaieren tilsynelatende perfekt; hjulet låste seg som det skulle når håndbrekket ble tråkket inn, og vaieren beveget seg som den skulle (dette ble observert fra baksetet, der vaieren er tilknyttet).

Her er hvor problemene oppstår: Når jeg satt på hjulet og strammet boltene, begynte hjulet å oppføre seg merkelig. Det snurret ikke like jevnt som når bare bremse skiven var på. Det føltes nesten som om noe strammet rundt hjulet og hindret det i å snurre fritt. Interessant nok, da jeg tok av hjulet, begynte skiven å snurre jevnt igjen. Vi løsnet på håndbrekket så alt snurret fint selv med på.

Dette førte til en ny runde med EU-etterkontroll i dag, og dessverre strøk bilen igjen på grunn av manglende bremseeffekt på håndbrekket.

Her er mine to spørsmål:

Hvorfor strøk bilen på EU-kontroll igjen, selv om jeg byttet vaieren? Kan det være at jeg løsnet håndbrekket for mye?

Før jeg satte på hjulet, snurret bremse skiven fint rundt. Men når jeg satt på hjulet, oppsto problemene. Hvorfor skjedde dette, og hvorfor ble det bedre når jeg løsnet håndbrekket? Det virker som om det har betydning om hjulet er på eller av i forhold til hvor fritt det snurrer. Den samme dårlige "snurre effekten" kan også oppstå ved å presse skiven inn for så å snurre bremse skiven.

Jeg ville satt stor pris på all hjelp og råd jeg kan få for å løse dette problemet. Takk på forhånd! 😊

kaiat

Du justerte vel parkeringsbremsen riktig etterpå? Ellers er det jo en tanke at noe ikke helt er montert slik det skulle vært. Jeg har selv surret litt med dette... Har du servicemanualen tilgjengelig?

Tommy Welle

Jeg justerte helt opp til at Håndbrekket tok, deretter justerte jeg 2 hakk ned til hjulet var fritt. Men det er fortsatt friksjon.

kaiat

I følge servicemanualen skal du tilbake 5-6 hakk. Du skal ha låsing på hjulene etter 6-7 klikk på parkeringsbremsen.

I tillegg skal du trekke til parkeringsbremsen 10 ganger med full kraft når kabelen er byttet. Det er også mulig at du må justere selve kabelen, men jeg trengte ikke det når jeg byttet på min.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA