Elendig fjernlysautomatikk

Startet av ProsjektX, tirsdag 10. oktober 2023, klokken 08:11

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 18:05Til dere som bruker auto: Når dere møter biler på mørk vei, venter dere helt til automatikken skrur på fjernlysene eller bruker dere "lyshorn" til automatikken har summet seg?
For meg er det helt uaktuelt å vente ett til to/tre sekuner på fjernlys. Da kjører man jo mange meter praktisk talt i blinde.
Jeg venter vanligvis til lysene slår seg på igjen. Man ser jo uansett strekket frem til bilene møtes. Kun ved spesielle forhold bruker jeg lyshornet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 16:48Lysbildet synes jeg har ett bra lysbilde, og for de som klager på at det er for store / få segment så er det 200 segment pr lykt. I3 har vel fire med Matrix lys, I-Pace ni.
Det er rett over 100 segmenter i matrisen i hver lykt. Innmaten bak linsa i lykta er en modul fra Hella som heter SSL-100.
Men blir interessant å se hva som er i lyktene på Model 3 Highland.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Nihon

Jeg håper de vil aktivere Matrix funksjonen snart. Jeg gikk originalt fra en bil med adaptive Matrix lys til Tesla og det var som å reise 10 år tilbake i tid første gang jeg kjørte på kveldstid.

Nå har jeg bestilt en ny M3, men vurderer å kanslere for å kjøpe noe annet som har bedre lys som også lyser opp i svingene som for eksempel Volvo eller Polestar.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Klykken

Sitat fra: Nihon på onsdag 11. oktober 2023, klokken 09:01Nå har jeg bestilt en ny M3, men vurderer å kanslere for å kjøpe noe annet som har bedre lys som også lyser opp i svingene som for eksempel Volvo eller Polestar.
Hvis det er et viktig punkt for deg så gjør du selvsagt det. Kanskje er gresset grønnere. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 16:48Synes det er litt blandet med disse lysene. Lysbildet synes jeg har ett bra lysbilde, og for de som klager på at det er for store / få segment så er det 200 segment pr lykt. I3 har vel fire med Matrix lys, I-Pace ni.
Ser du ikke de horisontale stripene i lysbildet til Y? Og alt strølyset som lyser opp både rett foran bilen og alle skilter langt fremover selv på nærlys (også garantert korrekt justert). Syns det ser jalla ut, men lysmengden totalt er bra, faktisk blant det bedre av det jeg har vært borti.

Nihon

Sitat fra: Klykken på onsdag 11. oktober 2023, klokken 09:19
Sitat fra: Nihon på onsdag 11. oktober 2023, klokken 09:01Nå har jeg bestilt en ny M3, men vurderer å kanslere for å kjøpe noe annet som har bedre lys som også lyser opp i svingene som for eksempel Volvo eller Polestar.
Hvis det er et viktig punkt for deg så gjør du selvsagt det. Kanskje er gresset grønnere. :)

Det er det som gjør det litt vanskelig å velge.
M3 er veldig morsom å kjøre, navigasjonen er god, fin oversikt over hvor laderne er, veldig nøyaktig estimering av forbruk frem til destinasjonen, lettvint å lade bare å koble til uten å bruke app, RFID eller kort, setene er gode, lagringsplassen mellom setene er stor osv. Teslas største problem er når det kommer til service hvor det er umulig å få snakket med noen og de starter aldri på bilen til avtalt tid eller holder deg oppdatert med hva som skjer.

Skal prøvekjøre en Volvo denne uka og se hvordan den er, men jeg har ikke så høye forhåpninger etter å gått gjennom videoene til Bjørn Nyland hvor han tester diverse Volvo og Polestar.

Klykken

Sitat fra: Nihon på onsdag 11. oktober 2023, klokken 11:58Teslas største problem er når det kommer til service hvor det er umulig å få snakket med noen og de starter aldri på bilen til avtalt tid eller holder deg oppdatert med hva som skjer

Ikke så ofte jeg er på service lenger etter vi skaffet Y, men sist var det mulig å chatte med service etter bestilt time. Da man leverte bilen var det også fremdriftsvisning på appen, og man kunne fortsatt benytte chatten for å stille tilleggsspørsmål. Stort sett kjapp til å svare etter min mening, men det varierer sikkert med hvor servicen tas. For mitt vedkommende er det Steinkjer som er nærmeste servicesenter.

Sitat fra: Nihon på onsdag 11. oktober 2023, klokken 11:58Det er det som gjør det litt vanskelig å velge.
Av de jeg kjenner som har hatt Tesla og gått over til annet merke er det mye "som tas for gitt" med Tesla som man fort merker at de andre ikke har eller er sinnsykt dårlig på. Programvare er noe Tesla er helt rå på og det er der de andre feiler. Du får gi de andre en sjanse og se om du blir fornøyd. :)

Lys har Tesla alltid vært dårlige på, men har kommet seg litt nå da.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Nihon

Sitat fra: Klykken på onsdag 11. oktober 2023, klokken 13:23
Sitat fra: Nihon på onsdag 11. oktober 2023, klokken 11:58Teslas største problem er når det kommer til service hvor det er umulig å få snakket med noen og de starter aldri på bilen til avtalt tid eller holder deg oppdatert med hva som skjer

Ikke så ofte jeg er på service lenger etter vi skaffet Y, men sist var det mulig å chatte med service etter bestilt time. Da man leverte bilen var det også fremdriftsvisning på appen, og man kunne fortsatt benytte chatten for å stille tilleggsspørsmål. Stort sett kjapp til å svare etter min mening, men det varierer sikkert med hvor servicen tas. For mitt vedkommende er det Steinkjer som er nærmeste servicesenter.

Ja. Mulig å følge i appen, men her i Drammen så har jeg flere ganger ikke fått svar på meldinger før flere timer senere. Har også opplevd at bilen blir parkert på plassen for biler som er klar til henting uten at statusen i appen har endret seg til klar ti henting før jeg har gått til Tesla og spurt direkte fordi jeg ikke fikk noen svar via meldinger om hva statusen var. Savner det å kunne ringe et nummer å faktisk få snakket med noen eller at teknikker ringer og spør hvis der er noe de lurer på istedenfor å sette servicen til ferdig og be meg lage en ny service for å gi dem en bedre beskrivelse av problemet.

Sitat fra: Klykken på onsdag 11. oktober 2023, klokken 13:23
Sitat fra: Nihon på onsdag 11. oktober 2023, klokken 11:58Det er det som gjør det litt vanskelig å velge.
Av de jeg kjenner som har hatt Tesla og gått over til annet merke er det mye "som tas for gitt" med Tesla som man fort merker at de andre ikke har eller er sinnsykt dårlig på. Programvare er noe Tesla er helt rå på og det er der de andre feiler. Du får gi de andre en sjanse og se om du blir fornøyd. :)

Lys har Tesla alltid vært dårlige på, men har kommet seg litt nå da.

Er enig i det du sier og merket det veldig fort når jeg prøvekjørte en Ioniq 5 og 6 at det ikke var noe for meg med knotete menyer og for mange knapper overalt. Tipper jeg merker det samme når jeg skal prøvekjøre en Volvo på fredag og at jeg ender opp med å beholde min M3 bestilling.

Tesla kunne ha kommet ganske langt når det kommer til lys hvis de hadde aktivert Matrix funksjonen i lyktene. Flere sier at de ikke har gjort det fordi det ikke er tillat med adaptive lys i USA.

Klykken

Matrix-lys er ikke aktivert fordi det mangler programvare til det, og det er antageligvis ikke noe som prioriteres. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 11. oktober 2023, klokken 10:16
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 16:48Synes det er litt blandet med disse lysene. Lysbildet synes jeg har ett bra lysbilde, og for de som klager på at det er for store / få segment så er det 200 segment pr lykt. I3 har vel fire med Matrix lys, I-Pace ni.
Ser du ikke de horisontale stripene i lysbildet til Y? Og alt strølyset som lyser opp både rett foran bilen og alle skilter langt fremover selv på nærlys (også garantert korrekt justert). Syns det ser jalla ut, men lysmengden totalt er bra, faktisk blant det bedre av det jeg har vært borti.
Ser jo at lysbildet er "hakkete", men kan ikke si at det bryr meg noe. Totalt sett er lysbildet mye bedre enn f.eks på vår I-Pace med "Signature LED Matrix". Minst like bra som på e-tron også.

Men som sagt, matrix funksjonalitet hadde vært greit. Ellers er nytteverdien av matrix litt oppskrytt, det er ikke veldig ofte man får glede av det. Slår seg ikke på med gatelys, dimmer også ned ved tett trafikk. Så har egentlig mest nytte på landevei med middels trafikk. Men kult å se på er det jo...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Klykken på onsdag 11. oktober 2023, klokken 13:57Matrix-lys er ikke aktivert fordi det mangler programvare til det, og det er antageligvis ikke noe som prioriteres. :)
Det er jo bare helt vilt at det ikke pri! Matrix på landeveien er jo helt konge.

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. oktober 2023, klokken 14:36Men som sagt, matrix funksjonalitet hadde vært greit. Ellers er nytteverdien av matrix litt oppskrytt, det er ikke veldig ofte man får glede av det. Slår seg ikke på med gatelys, dimmer også ned ved tett trafikk. Så har egentlig mest nytte på landevei med middels trafikk. Men kult å se på er det jo...

Høh?
Definitivt ikke oppskrytt. Jeg kjører en del på en veistrekning som er tidvis smal, og ganske svingete. Ikke gatelys heller. Mye dyr er det også på den strekningen. Har flere ganger opplevd å få øye på dyr i veikanten da matrix-lysene har lyst opp der mens det har blendet ut enten motgående eller forankjørende biler. På samme området hvor jeg med Y og 3 har opplevd at da naturligvis fjernlysene er avslått helt ved forankjørende eller motgående. Og hvor jeg da med lysautomatikken til Tesla opplever at jeg må vente 5 sekunder fra jeg har passert motgående kjøretøy, til fjernlysene endelig slår seg på igjen. Og det er 5 lange sekunder som i praksis mørklagt.

Så har matrix noe for seg? Definitivt.
Og når jeg nå har vekslet mellom å kjøre en 3'er med Tesla sin antikvariske lysløsning og en Enyaq med matrix, så er jeg ikke ett eneste sekund i tvil om hvilken jeg foretrekker for mørkekjøring. Der vinner Enyaqen 100 av 100 ganger.

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 11. oktober 2023, klokken 18:06Så har matrix noe for seg? Definitivt.
Og når jeg nå har vekslet mellom å kjøre en 3'er med Tesla sin antikvariske lysløsning og en Enyaq med matrix, så er jeg ikke ett eneste sekund i tvil om hvilken jeg foretrekker for mørkekjøring. Der vinner Enyaqen 100 av 100 ganger.
Helt klart at kan man velge mellom matrix og ikke så vil man jo gjerne ha den funksjonen. Nytteverdien er dog veldig avhengig av hvor man ferdes.

Men det er ikke det viktigste med lysene er vel mitt egentlige poeng. Hadde jeg kunnet velge mellom TMY sine ikke-matrix lys og I-Pace sine matrix lys så hadde jeg valgt TMY sine lys 10 av 10 ganger. Dette p.g.a lysbildet, både med nærlys og fjernlys. Nå kjenner jeg ikke lysbildet til Enyaq, så kan godt hende de lyser opp bedre enn på TMY, da er jo valget uansett ikke noe å diskutere.

Og så virker 5 sekund veldig tregt, noe overdrevet eller?

daktari

Matrix funker forskjellig på forskjellige merker.

E-tron sin var en av de svakere, for når det var andre biler hadde den en slags "halvblending" der 1000-meterne var dimmet.

ID.4 har sving på lyktene i tillegg til matrix og er litt kraftigere enn I-pace, som igjen var sterkere enn etron.  Den kjører også full guffe over ca 80/90 km/t uansett om det er gatelys, mens Audi ikke gjorde det.

Audi og iX var derimot sterke når man var alene, men synes ikke ID.4 står noe tilbake. Regner med at Enyaq er like bra.

Jeg synes I-pace sin matrix var bra, men den kunne lyst noe lenger når man var alene.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 11. oktober 2023, klokken 23:37Jeg synes I-pace sin matrix var bra, men den kunne lyst noe lenger når man var alene.
Selve matrix funksjonen med 9 segment var bra, men lysbildet var for flatt. Så når man var på nei ned en bakke så man veldig kort fremover, selv med fjernlys.

Her er TMY mye bedre. E-tron lider av det samme som I-Pace med litt flatt lysbilde. Har ikke testet matrix så mye på e-tron, bare registrert som du sier at den bytter fort ned til nærlys ved gatelys.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA