Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elendig fjernlysautomatikk

Startet av ProsjektX, tirsdag 10. oktober 2023, klokken 08:11

« forrige - neste »

ProsjektX

Fikk prøvd litt fjernlysautomatikk på tur i Danmark, hvor de er på kjipern og nesten ikke har veibelysning.. Altså for det første så slåes fjernlys på seint etter biler har passert, men det fungerer også skikkelig dårlig da automatikken er "redd for" stolper langs veien med reflekser, slik at når reflekense lyser opp når fjernlys går på så går de ofte fort av igjen, og slik går automatikken av og på av seg selv. Morsomt... I tillegg har automatikken helt angst for røde lys, selv om biler foran befinner seg 100-vis av meter foran, og gjerne også langt ute i svinger slik at de aldri vil blendes.

Så.. hele greia står til stryk hos meg ihvertfall, ubrukelig rett og slett. Selve fjernlyset synes jeg var bra, men automatikken var helt på trynet. Skal det virkelig være sånn?!
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

sjokomelk

Helt normalt. Fjernlysautomatikk er som oftest dårligere enn mennesker til å avgjøre når de skal være på og av. Det er også helt normalt at det tar "tid" før de skrur seg på igjen etter du har passert en bil, da bilen din må være 100% sikker på at det er trygt å skru de på igjen, mens et menneske skrur de på 1 billengde FØR du møter møtende bil. Så for å ikke lage farlige situasjoner og blende andre billister, så er bilen din godt over på den forsiktige siden.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Normalt at det ikke er like bra som menneske, men Tesla sin er allikevel blant fet dårligere. Blender opp og ned i hytt og pine i  bynære strøk, eller hvis det er mye skilter. Andre gjør også dette til en viss grad, men syns Tesla er verst av de jeg har prøvd. Tror også det henger sammen med veldig mye strølys fra lyktene, som heller ikke er bra. Og selv om det er mye lys på Model Y, så er LEDene i matrisen veldig store og få, og man ser de igjen i form av horisontale streker (skygger) i lysbildet.

ProsjektX

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 08:35mens et menneske skrur de på 1 billengde FØR du møter møtende bil
Det er en annen diskusjon men det er noe av det mest irriterende som er lært bort på kjøreskoler de siste årene. alt annet enn å slå på etter at du har passert motgående sjåfør vil blende, selv om du får lyset fra siden.
Uansett, automatikken fungerer betydelig bedre på f.eks Kia og Hyundai, og sikkert de fleste andre merker. Åpenbart at det er store rom for forbedringer her på Tesla... Blir bare litt oppgitt av Tesla hypen, hvor ledende de er på smart SW osv, som åpenbart ikke er riktig.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Handyman

Det du beskriver er nok dessverre normalt. Har ennå tilgode å høre om folk som er fornøyd med fjernlysautomatikk, uansett bilmerke. Tror derfor det er få som bruker dette i Norge. Det som irriterer meg er at fjernlysene alltid går av når man avbryter AP. Noe man gjør ganske ofte på svingete veier. På mørke landeveier vil jeg absolutt beholde fjernlyset på, både før og gjennom svingen.
Det eneste som fungerer bra er Matrix-lys. Denne funksjonen har dessverre ikke Tesla (...ennå?).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 09:02
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 08:35mens et menneske skrur de på 1 billengde FØR du møter møtende bil
Det er en annen diskusjon men det er noe av det mest irriterende som er lært bort på kjøreskoler de siste årene. alt annet enn å slå på etter at du har passert motgående sjåfør vil blende, selv om du får lyset fra siden.
Dette lærte man også for 35 år siden. Blending er en fysisk reaksjon i øyet som gjør at man ser dårligere en stund etter at man har blitt blendet. Man blir ikke BLENDET når man får et kort blink fra siden. Mange synes det er irriterende eller plagsomt, men dersom begge møtende sjåfører gjør det det de har lært, så ser begge mye bedre ved passering.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

suverin

Autmatikken er faktisk latterlig dårlig, vil si ubrukelig.. Både lys- og viskerautomatikk.. Kjørte en 50-milstur med M3-en her om dagen, siste del i mørkret, på smale vestlandsveger, mye tuneller og regn. I løpet av de 500 kilometerene har jeg justert mer manuelt lys og visker enn jeg har gjort på 20.000km med japaneren. Når man i tillegg må benytte to bevegelser for å justere viskeren, hver gang man skal veksle mellom av/på (knapp og så hjul, håper det finnes en enklere måte jeg ikke har funnet ut av enda).

(ps; jeg har M3, ikke MY, men de oppfører seg vel likt på den biten?)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Håvar

#7
Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 09:09
Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 09:02
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 08:35mens et menneske skrur de på 1 billengde FØR du møter møtende bil
Det er en annen diskusjon men det er noe av det mest irriterende som er lært bort på kjøreskoler de siste årene. alt annet enn å slå på etter at du har passert motgående sjåfør vil blende, selv om du får lyset fra siden.
Dette lærte man også for 35 år siden. Blending er en fysisk reaksjon i øyet som gjør at man ser dårligere en stund etter at man har blitt blendet. Man blir ikke BLENDET når man får et kort blink fra siden. Mange synes det er irriterende eller plagsomt, men dersom begge møtende sjåfører gjør det det de har lært, så ser begge mye bedre ved passering.

Dette funker når det er originale langlys på bilen. Men når det er montert ekstralys vil disse ofte gi en lyskjegle som strekker seg langt mot venstre i forhold til det originale lysbildet. Derfor bør de med ledbar/ekstralys vente til passering med å aktivere fjernlys igjen

Ellers støtter jeg kritikken av automatiske fjernlys og viskere. Nå som kveldene har blitt mørke har jeg sluttet å kjøre med automatisk fjernlys. Det er såpass få møtende biler her i nord, selv på E6 , at det blir langt midre fikling med brytere og skjerm ved å kjøre manuelt enn å irritere seg over styringen til automatikken.
Forleden dag valgte jeg også å kjøre 60 km hjem uten AP eller TACC for å slippe den forb@@na tørrviskingen. Argh! Dette gjorde jeg aldri på de forrige bilene med ACC og regnsensor

2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: Håvar på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 10:10
Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 09:09
Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 09:02
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 08:35mens et menneske skrur de på 1 billengde FØR du møter møtende bil
Det er en annen diskusjon men det er noe av det mest irriterende som er lært bort på kjøreskoler de siste årene. alt annet enn å slå på etter at du har passert motgående sjåfør vil blende, selv om du får lyset fra siden.
Dette lærte man også for 35 år siden. Blending er en fysisk reaksjon i øyet som gjør at man ser dårligere en stund etter at man har blitt blendet. Man blir ikke BLENDET når man får et kort blink fra siden. Mange synes det er irriterende eller plagsomt, men dersom begge møtende sjåfører gjør det det de har lært, så ser begge mye bedre ved passering.

Dette funker når det er originale langlys på bilen. Men når det er montert ekstralys vil disse ofte gi en lyskjegle som strekker seg langt mot venstre i forhold til det originale lysbildet. Derfor bør de med ledbar/ekstralys vente til passering med å aktivere fjernlys igjen

Ellers støtter jeg kritikken av automatiske fjernlys og viskere. Nå som kveldene har blitt mørke har jeg sluttet å kjøre med automatisk fjernlys. Det er såpass få møtende biler her i nord, selv på E6 , at det blir langt midre fikling med brytere og skjerm ved å kjøre manuelt enn å irritere seg over styringen til automatikken.
Forleden dag valgte jeg også å kjøre 60 km hjem uten AP eller TACC for å slippe den forb@@na tørrviskingen. Argh! Dette gjorde jeg aldri på de forrige bilene med ACC og regnsensor


Blander man inn en LED-bar, så blir kanskje dette et problem. Men med LED-bar så bør den slås av før man går fra langlys. Hadde vært fantastisk om noen lage en skikkelig funksjon for dette som jobber i 3 etapper.

Men tenker man kan løse det med å skifte tilbake til langlys og LED-bar ved å legge inn en forsinkelse. Dersom de slår seg på om så bare for noen millisekund senere enn langlysene, så hadde man ikke tenkt at dette var et problem.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Synes det er litt blandet med disse lysene. Lysbildet synes jeg har ett bra lysbilde, og for de som klager på at det er for store / få segment så er det 200 segment pr lykt. I3 har vel fire med Matrix lys, I-Pace ni.

Det er trege til å slå seg på, men det synes jeg gjelder alle uten adaptive / matrix.

Fordelen med de er at de slår seg på selv om det er gatelys, i motsetning til det meste av andre biler. Ulempen er at de blender fort ned igjen når de lyser opp større skilt som reflekterer. Så da blir det litt av og på.

Så totalt sett blir det litt sånn bob-bob. Jeg kjører stort sett med automatikk på. Skulle ønsket de implementerte matrix, men har lest rykter om at kameraene er for dårlige til det. Styring av lysene har de jo kontroll på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

førategangtesla

2023 MYP her, jeg kjører stort sett med lysene i auto og det fungerer helt greit nok. Bilen blender ikke motgående trafikk, men som flere skriver så er den litt treg med å skru på fjernlys igjen etter at motgående trafikk har kjørt forbi. Kommer man litt mer urbant og med lyktestolper som lyser opp så blir det litt disco iblant  :laugh: da pleier jeg gjerne å bare skru av selv.

Kunne vært bedre, men det er helt greit nok.

Handyman

Til dere som bruker auto: Når dere møter biler på mørk vei, venter dere helt til automatikken skrur på fjernlysene eller bruker dere "lyshorn" til automatikken har summet seg?
For meg er det helt uaktuelt å vente ett til to/tre sekuner på fjernlys. Da kjører man jo mange meter praktisk talt i blinde.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 18:05Til dere som bruker auto: Når dere møter biler på mørk vei, venter dere helt til automatikken skrur på fjernlysene eller bruker dere "lyshorn" til automatikken har summet seg?
For meg er det helt uaktuelt å vente ett til to/tre sekuner på fjernlys. Da kjører man jo mange meter praktisk talt i blinde.
Som regel kjører jeg på auto, men det kommer veldig an på hvor mørkt det er ute, og føre og forhold ellers. Men Kona, ikke Tesla. Og ja, den er og skrekkelig treg til å skifte tilbake til langlys, og blender ned for det minste lys.

Så den videoen der TeslaBjørn klagde på lysene på en Tesla, husker ikke om det var TMY (tror det) eller TM3. Synes dog han klaga på grunn av feil forståelse for når den skal blende ned, jeg synes den venta stort sett perfekt, og slik jeg ville kjørt om jeg ikke hadde automatikk.

Dog, den var ikke noe tregere enn Kona på å slå på lysene igjen, selv om jeg hadde vært raskere på manuelt...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 17:272023 MYP her, jeg kjører stort sett med lysene i auto og det fungerer helt greit nok. Bilen blender ikke motgående trafikk, men som flere skriver så er den litt treg med å skru på fjernlys igjen etter at motgående trafikk har kjørt forbi. Kommer man litt mer urbant og med lyktestolper som lyser opp så blir det litt disco iblant  :laugh: da pleier jeg gjerne å bare skru av selv.

Kunne vært bedre, men det er helt greit nok.
Min erfaring er at den også kan blende møtende trafikk når det er midtdeler, der den ikke ser lyktene til møtende bil pga autovern..

Ferry

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 17:272023 MYP her, jeg kjører stort sett med lysene i auto og det fungerer helt greit nok.

2023 MY på meg. Syns lysautomatikken fungerer veldig bra. Kommer seg vel an på forventningene, men. Hakket bedre enn 2021 TM3. Men de virker slik som andre her beskriver, blender ned for reflekser, skilter etc. Og trege til å slå seg på igjen. Jeg syns bare ikke det er noe problem. Nærlysene er kraftige nok i seg selv, så jeg ser det jeg trenger inntil fjernlysene kommer på.

Auto vindusvisker derimot, der er det mye å forbedre! Funger bra ca. halvparten av tida.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA