Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

sims

Jeg byttet fra 2014 S85 til 2017 S90D AP2.0 nylig. I vinter tenkte jeg ikke mye på forskjell i rekkevidde, mulig 90Den var marginalt bedre. Nå i sommervarmen er forbruket sjokkerende lavt: Kjørte Oslo - Bergen igår over Hardangervidda - range mode off, aircon på 18C, utetemp opp mot 30C. Forbruk? 152wh/km, altså 74kwh på 485km. Mao ville strekningen vært godt innafor uten lading. Fulgte trafikken, men godt antall «friske forbikjøringer» og fin fart over fjellet. Full bil.
Andre som ser tilsvarende?

Jeronan

I have similar usage with our Model S 75D now. Aircon on 18C.  Drove 200km (including 160km at 100-110km/h on E6) yesterday with average usage of around 160Wh/km. :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rolf Gjerdsjø

Min erfaring er også den at Model S er veldig økonomisk på langkjøring. Har kjørt strekningen Saggrenda (Kongsberg) - Landfalløya (Drammen), cirka 5 mil strekning i påsken med forbruk på 120 Wh/km. Med vinterhjul, helt normal kjøring, men gjennomvarm bil. Da snakker vi nesten Ioniq-tall!
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

OlaM

Lurer på hva en Ioniq gjør under lignende forhold. Kanskje man kan installere et hamsterhjul som range extender?
'21 3LR

Pondus1

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 03. juli 2018, klokken 00:17
Min erfaring er også den at Model S er veldig økonomisk på langkjøring. Har kjørt strekningen Saggrenda (Kongsberg) - Landfalløya (Drammen), cirka 5 mil strekning i påsken med forbruk på 120 Wh/km. Med vinterhjul, helt normal kjøring, men gjennomvarm bil. Da snakker vi nesten Ioniq-tall!

Det er jo en betydelig høydeforskjell her da...

1000kwh

Kjører som regel på 150~160 wh/km på langkjøring, full bil og med ac. Da også med en del motorvei.

Det er en veldig effektiv bil tatt størrelsen i betrakning.

turfsurf

Sitat fra: sims på mandag 02. juli 2018, klokken 10:11
Jeg byttet fra 2014 S85 til 2017 S90D AP2.0 nylig. I vinter tenkte jeg ikke mye på forskjell i rekkevidde, mulig 90Den var marginalt bedre. Nå i sommervarmen er forbruket sjokkerende lavt: Kjørte Oslo - Bergen igår over Hardangervidda - range mode off, aircon på 18C, utetemp opp mot 30C. Forbruk? 152wh/km, altså 74kwh på 485km.
D modellene, og spesielt nyere facelift er vesentlig mere effektive på godt føre (typisk sommer). Motorene er mere effektive, og kraftelektronikken har og blitt forbedret.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

Kjører faktisk vår godt innkjørte P85 med 19" hjul på rundt 150Wh/km så lenge det er tørr asfalt og hastigheter 70-90. 85D`en får vi 200Wh/km ut av i konstant 120-130km/t med samme hjulene som nå står på P85`en. Skal muligens sørover i sommer så jeg får testet det samme med 21". Min spådom er at det vil være en viss forskjell, men at den blir mindre jo fortere man kjører siden luftmotstanden vil dominere. I lavere hastigheter vil forskjell i rullemotstanden synes bedre pga lav luftmotstand.

Med 21" oppsettet hender det seg at jeg kjører under 160Wh/km på 85D under samme forutsetninger som P85 over.

19" oppsettet består av PH Turbin II med ET35 og 8,5" bredde. 245/45-19 Landsail 588UHP.
21" oppsettet består av Vossen VFS-1 med Lexani LX-20. ET30 9" bredde foran med 245/35-21 og ET38 10,5" bredde bak med 285/30-21.

Joachim@sancon.no

Min 75D med 4 i bilen og stappfull trunk og frunk på vei på ferie. Synest dette er bra ved kjøring med snitt fart på 120km/t. Ikke gjort noe forsøk på pen kjøring. Kjøpt på AP så å si hele turen.

Jejl

Kjørte Stavanger- Oslo over fjellet med vår snart 5 år gamle P85 og brukte totalt 107% på litt over 46 mil. Et kjapt dobesøk kombinert med sc gav all strømmen vi trengte. Stort sett 26-32 grader ute og 20 grader i kupeen. Kjørte forbi alle vi klarte og sparte ikke på noe. Det er neppe noe problem å kjøre denne turen uten lading dersom vi skulle gått inn for det, men hvorfor skulle vi gidde det.

Knuti

Kjørte min S75D med 21" turbine hjul fra des 2017 fra Våga til Holmestrand i dag. 156 wh/km snitt over 35 mil. Mange forbikjøringer og 130 kmt på E18 fra Lier til Holmestrand.
Skal prøve samme turen motsatt vei neste uke, så skal bli spennende å sammenligne.
Blå S75D bestilt 28/9

GOS

Kjørte tur retur hytta i nærheten av Akdsal -Haugastøl (Hardangervidda) , 520 km, og brukte 79.2 kwh mens Canbus viser at jeg har 77.9 kwh tilgjengelig til bruk
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

turfsurf

Sitat fra: GOS på tirsdag 10. juli 2018, klokken 20:56
Høye temperaturer gjør underverk med forbruket på Goodyear dekkene.
Det husker jeg fra vår S85 og, Goodyear dekkene likte veldig godt varme sommerdager.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

Tror du har fått "golden sample" av batteriene. De nyeste 85 hadde jo 78-79 som nye, mens de tidlige hadde et par kWh mindre som ny.

Tuxedo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. juli 2018, klokken 21:12
Sitat fra: GOS på tirsdag 10. juli 2018, klokken 20:56
Høye temperaturer gjør underverk med forbruket på Goodyear dekkene.
Det husker jeg fra vår S85 og, Goodyear dekkene likte veldig godt varme sommerdager.
Temperatur har også betydning for luftmotstanden. Å gå fra 10 til 25 grader C innebærer ca 5% reduksjon av luftmotstand.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA