Og her er resultatet av returen. Narvik-Kløfta, totalt 1.340km.
Startet 1 januar fra Narvik. Turen er kun ca 285km kortere enn Tromsø-Oslo.
Tromsø-Narvik er 249km, og Kløfta-Oslo er 36km.
Kl 19:40. Avgang fra Narvik. Gjenværende rekkevidde rundt 300km. Forvarmet bilen.
Kl 21:52. Ankomst Innhavet. Tok ikke notater av forbruk etc. Lader 30 minutter.
Kl 23:58. Ankomst Fauske. Skal sove over hos søsteren min og fikse en PC dagen etterpå. Velger å ikke koble bilen til lading slik at videre kjøring blir som om jeg bare har kjørt direkte til SC Storjord.
Kl 16:51. Avgang Fauske. Igjen så noterte jeg ikke ned noen tall. Men antar jeg hadde ca 160km gjenværende rekkevidde. Et buffer på ca 10mil siden det er ca 6 mil til SC Storjord.
Kl 17:46. Ankomst SC Storjord. Gjenværende rekkevidde ca 90km. Ikke notert forbruk etc. Lader 30 minutter.
Kl 18:17. Avgang SC Storjord. Gjenværende rekkevidde 271km.
Kl 21:13. Ankomst SC Mosjøen. Gjenværende rekkevidde 33km. Kjørt 205,2km, brukt 45,0kWh og snittforbruk på 219Wh/km. Faktisk var snittforbruket mitt til Mo i Rana på utrolige 199Wh/km til tross for kjøring over Saltfjellet, som viser hvor effektiv regenerativ bremsing er. Elendig sørpeføre mellom Mo i Rana og Mosjøen dro forbruket betraktelig opp.
Kl 21:44. Avgang SC Mosjøen. Gjenværende rekkevidde 245km.
Kl 00:37. Ankomst SC Grong. Gjenværende rekkevidde 7 km. Kjørt 196,0km, brukt 45,3kWh og snittforbruk på 231Wh/km. Elendig sørpeføre fra Mosjøen og et godt stykke dro forbruket til værs. Bufferet på 5 mil ble nesten brukt opp i sin helhet. Men et kvarters lading på Namsskogan kunne gitt 2-3 mil ekstra hvis det hadde vært nødvendig. Legger meg til å sove i bilen. Kl 02:34 ser jeg at bilen nådde 100% SOC og rekkevidde på 380km. (Notification på tlf).
Jeg våkner etter ca 4,5 timer med søvn og kjører videre.
Kl 05:34. Avgang SC Grong. Gjenværende rekkevidde 372km.
Kl 08:39. Ankomst Lade arena. Gjenværende rekkevidde 145km. Kjørt 201,1km, brukt 43,1kWh og snittforbruk på 215Wh/km.
Kl 09:48. Avgang Lade arena. Gjenværende rekkevidde 263km.
Kl 12:37. Ankomst SC Alvdal. Gjenværende rekkevidde 36km. Kjørt 200,0km, brukt 43,4kWh og snittforbruk på 217Wh/km. Lader 30 minutter, men idet jeg skal kjøre så oppdager jeg enorme snømengder i hjulbuene. Så jeg plugger i laderen igjen og bruker 10 minutter på å fjerne snø. På den tiden fikk jeg 3-4mil ekstra på tanken.
Kl 13:18. Avgang SC Alvdal. Gjenværende rekkevidde 261km.
Kl 15:27. Ankomst SC Elverum. Gjenværende rekkevidde 94km. Glemmer å notere ned forbruk etc. Men mener det lå på rundt 187Wh/km.
Kl 15:50. Avgang SC Elverum. Gjenværende rekkevidde 219km.
Kl 17:24. Ankomst Kløfta. Gjenværende rekkevidde 105km. Kjørt 110,0km, brukt 21,8kWh og snittforbruk på 198Wh/km. Lavt forbruk til tross for cruising i 100km/t på motorveien mye av tiden fra der RV3 og E6 møtes. Var en del kø før Minnesund der 2-felts motorvei flettes til 1 felt, men ellers gikk det unna.
Har kjørt bilen som jeg normalt ville kjørt med dieselbilen jeg hadde før.
AC har stått på 20-25 grader avhengig av hvor kaldt det har vært ute. Rangemode avslått. All rekkevidde er oppgitt i Typical.
Denne turen startet kl 19:40 den 1 januar, og jeg kom hjem 3 januar kl 17:24. Altså ca 46 timer.
17 timer opphold hos min søster på Fauske for å sove, fikse PC og få servert middag kan vi trekke fra. Tror hun hadde blitt snurt om jeg kostet rett forbi Fauske uten å stikke innom.

Da er vi nede i ca 29 timer reisetid.
5 timer av disse gikk med til å sove i bilen på SC Grong. Kom dit kl 00:37 og dro derfra kl 05:34 ganske uthvilt.
Da er vi nede i ca 24 timer reisetid (kjøring inklusive lading).
Ladetid var 0,5 time på Innhavet, 0,5 time på Storjord, 0,5 time i Mosjøen, 1 time og 10 minutter på Lade arena (22kW laderen), 40 minutter i Alvdal og 23 minutter i Elverum. Totalt nesten 4 timer lading på turen.
20 timer effektiv kjøring gir en snitthastighet på ca 70km/t for hele turen.
Ikke så verst med tanke på mye 50, 60 og 70-soner underveis, en del
elendig føre og piggfrie dekk.
Gitt den samme snitthastigheten så ville man brukt 4 timer mere på kjøring helt fra Tromsø til Oslo. Man ville ha ladet ca 0,5 time på Setermoen.
Så med lignende forhold og overnatting på Grong ville effektiv kjøring blitt 24 timer og ladetiden 4,5 timer.
Ladetid på Grong kan reduseres til 0,5 time og lading på 22kW i Trondheim kan kuttes helt ut når SC på Klett er operativ.
På godt føre og med piggdekk eller sommerføre burde det da være mulig for Tromsø-Oslo på rundt 24 timer inklusiv lading om man er 2 sjåfører.