Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Øggen

Veit ikke. Men stiller du langt ned Amp'en så går det på vanlig stikk. Er vel for å holde kundene der lengre :-/

sims

Kjørte tur/retur Oslo - Gaustatoppen 1.mai (opp til parkeringen ved taubanen) uten lading. Totalt 370km, 191wh/km, tkm 404 ved start og tkm 30 ved slutt. Hadde akkurat byttet til standard 19" sommerdekk og synes forbruket var litt høyere enn
ventet. Fantastisk skidag!


ofn

Man leser av og til både her på forumet og spesielt andre steder at TMS ikke er så egnet for langturer pga lang ladetid. Tenkte derfor å sjekke hvor lang tid ekstra jeg bruker på en for meg typisk dagskjøretur i Sør-Norge med TMS kontra det jeg ville gjort i en fossilbil. Kjørte strekningen

Gjerdset (Rauma kommune, mellom Molde og Åndalsnes) - Bergen (597,8 km)
via Dombås SC, Valdresflya, Filefjell og Aurland SC.

Dette er samme rute som jeg ville valgt med fossilbil, i hvertfall nå når Trollstigen er stengt. Slipper fergene langs kystveien E39.

Info
Originale 19" sommer-/helårsdekk og felger, dekktrykk 48 psi.
Alene i bil pluss skiutstyr og diverse bagasje.
Normal kjøring, 0-15 km/t over fartsgrense.
Sludd i starten av turen og litt vått mot slutten, ellers tørt og fint.

Dro fra Gjerdset kl 12:41. Batteri ladet til ca 90% SOC.

Gjerdset (50 moh) - Dombås SC (650 moh):
Kjørelengde 126,5 km - kjøretid 1 t 40 min - snittforbruk 205 Wh/km - resterende rekkevidde 212 tkm

Lading Dombås SC: 24 min

Dombås (650 moh) - Aurland SC (50 moh):
Kjørelengde 294,4 km - kjøretid 3 t 48 min - snittforbruk 158 Wh/km -resterende rekkevidde 67 tkm

Lading Aurland SC: 21 min

Aurland SC (50 moh) - Bergen (50 moh):
Kjørelengde 176,9 km - kjøretid 2 t 22 min - snittforbruk 172 Wh/km - resterende rekkevidde 58 tkm

Oppsummert:
Effektiv kjøretid: 7 t 50 min
Ladetid: 45 min
Tid totalt: 8 t 35 min
Antall km totalt: 597,8 km
Snittforbruk for hele turen: 172 Wh/km

Kostnad med TMS: 0 kr. (Ladet gratis hos broderen)
Alternativ kostnad med den gamle Hiacen: 14*60 + 43 + 20 kr = 903 kr (drivstoff pluss bompenger)
Sparte tilsvarende på oppovertur  :) (Ladet på jobben før jeg dro)

Jeg brukte altså 45 min på lading og hadde meget god margin mtp rekkevidde for å nå alle mine ladepunkt. Jeg ville uansett hatt minst ett stopp og helst to for pissing, litt spising, sjekke sms/mail, strekke på beina. Så mindre pause enn 30 min ville jeg ikke hatt selv med den gamle fossilbilen. De eventuelt 15 min ekstra ladetid med TMS har kroppen bare godt av og timesbetalingen er jo rimelig god så det føles ikke som noen stor ulempe for min del.

Denne ruten er representativ for min kjøring som stort sett er på hele Vestlandet og dalstroka innenfor. Her er hastighetene relativt lave så man kjører veldig lenge på "full tank", så ladetid blir kort i forhold til kjøretid når man nytter SC. Bor man i Statene eller på Kontinentet, eller i Oslo-området for den del, så vil man sikkert ha et annet forhold mellom ladetid og kjøretid, men i Norge blir den uansett ganske lav.

Det fine med elbil er at alle kan bli fornøyd. Som eier av elbil kan man få lang rekkevidde om man ønsker det ved å lære seg en økonomisk kjørestil, bruke dekk med lav rullemotstand, ha høyt nok dekktrykk, bevisst bruk av varmeanlegg, forvarming av batteri om vinteren, range mode, unngå takboks osv.

Er man kritisk til elbil kan man også få veldig lav rekkevidde om man er ute etter det ved uøkonomisk kjøring, ukritisk bruk av klimaanlegg, ingen forvarming av batteri, ikke range mode, osv (f.eks AutoBild, NY Times, Topgear...).

Mange forstår ikke at det er elmotorens overlegne effektivitet i forhold til forbrenningsmotoren (3 ganger så effektiv) som gjør at bruk at klimaanlegg, takboks osv relativt sett reduserer rekkevidden mer for en elbil enn for en fossilbil.

Bildene viser turen i kronologisk rekkefølge fra ankomst Dombås til tunet Bergen.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Felice

#184
Hei

Kjørte tur/retur Sarpsborg - Gardermoen på tirsdag. Det var ikke ledig ladeplass på Gardermoen, så det ble en vel spennende retur. Hadde Typical range 385 ved start. Avstand t/r 274,8 km. Marsfart ca 115 km/t på motorveien. 5 grader, regn, viskere, lys, temp på 20 grader inne.

Satt med kalkulatoren på vei hjem, og tilpasset farten slik at jeg akkurat skulle komme hjem med 0 i rest. Reelt forbruk på veien hjem ble Typical * 1,434. Farten var da 111 km/t - med CC.

Syns snitt forbruket er høyt! P85 med 21' dekk. Se vedlagt bilde!


Cowboystrekk

Så litt høyt ut ja. Hvor mange prosent på batteriet ved start? Du ville nok sett en 10% reduksjon i forbruk bare ved å bytte til 19'. 5 psi ekstra dekktrykk gir også noen prosent lengre rekkevidde.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

NilsG

Og hadde farten vært lovlig så hadde det også gjort underverker for forbruket.....  ::)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Muffinman

Sitat fra: Felice på torsdag 08. mai 2014, klokken 15:10
Hei

Kjørte tur/retur Sarpsborg - Gardermoen på tirsdag. Det var ikke ledig ladeplass på Gardermoen, så det ble en vel spennende retur. Hadde Typical range 385 ved start. Avstand t/r 274,8 km. Marsfart ca 115 km/t på motorveien. 5 grader, regn, viskere, lys, temp på 20 grader inne.

Satt med kalkulatoren på vei hjem, og tilpasset farten slik at jeg akkurat skulle komme hjem med 0 i rest. Reelt forbruk på veien hjem ble Typical * 1,434. Farten var da 111 km/t - med CC.

Syns snitt forbruket er høyt! P85 med 21' dekk. Se vedlagt bilde!


Helt normalt. Hadde ikke nubbesjans til å komme under 240 på min på så lave temperaturer, selv med vesentlig lavere hastighet. Conti-dekkene later til å rulle veldig mye tyngre når det er kaldt. Med 15 grader kommer jeg fort ned mot 180, og bikker gjerne under 200 med frisk kjøring. Moralen er at det er ingen vits i å bytte til sommerdekk før man er nødt. Jeg kommer til å kjøre med R2 til mai neste år.

D.O

#188
Startet med 402km altså så godt som fullladet. Forbruk på 64,7kwh på 328,3km og 52km igjen i følge display.  Typical er ca 2kwh pr mil, hvilket vil si at 52km=10,4kwh
Brukt 64,7kwh + resterende 10,4kwh= 75,1kwh. Er det fortsatt reserve etter 0km resterende slik det var før sw5,9?

Og kjørt distanse 328,3km + resterende 52km = 380,3km. Start var 402km, altså mangler ca 20km/4kwh. Bilen hadde ikke stått stille lengre en maks 30sek, (inkludert en brems og gass inne samtidig aks)slik at allt forbruk burde ha blitt med  ???

Forøvrig er dette tur retur Brønnysund-Mosjøen, 0-8'C og både snø, sterk vind, sol, tørr veibane, våt veibane, så allt av vær på turen.  Mye svinger og opp og ned på store deler av strekkningen.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

jkirkebo

Sitat fra: Felice på torsdag 08. mai 2014, klokken 15:10
Hei

Kjørte tur/retur Sarpsborg - Gardermoen på tirsdag. Det var ikke ledig ladeplass på Gardermoen, så det ble en vel spennende retur. Hadde Typical range 385 ved start. Avstand t/r 274,8 km. Marsfart ca 115 km/t på motorveien. 5 grader, regn, viskere, lys, temp på 20 grader inne.

Satt med kalkulatoren på vei hjem, og tilpasset farten slik at jeg akkurat skulle komme hjem med 0 i rest. Reelt forbruk på veien hjem ble Typical * 1,434. Farten var da 111 km/t - med CC.

Syns snitt forbruket er høyt! P85 med 21' dekk. Se vedlagt bilde!

257Wh/km i 115km/t, 5 grader pluss og regn med 21" dekk er nok det man bør forvente. Dropp ned til 100km/t så synker forbruket straks til rundt 220-230Wh/km under samme forhold.

Det burde nok kommet opp noen 22kW ladestolper på korttidsparkeringen på Gardermoen. Betal for parkering + en krone minuttet til Fortum eller lignende for 22kW lading, det hadde vært et ok tilbud.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

trygvelo

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. mai 2014, klokken 17:38
Sitat fra: Felice på torsdag 08. mai 2014, klokken 15:10
Hei

Kjørte tur/retur Sarpsborg - Gardermoen på tirsdag. Det var ikke ledig ladeplass på Gardermoen, så det ble en vel spennende retur. Hadde Typical range 385 ved start. Avstand t/r 274,8 km. Marsfart ca 115 km/t på motorveien. 5 grader, regn, viskere, lys, temp på 20 grader inne.

Satt med kalkulatoren på vei hjem, og tilpasset farten slik at jeg akkurat skulle komme hjem med 0 i rest. Reelt forbruk på veien hjem ble Typical * 1,434. Farten var da 111 km/t - med CC.

Syns snitt forbruket er høyt! P85 med 21' dekk. Se vedlagt bilde!

257Wh/km i 115km/t, 5 grader pluss og regn med 21" dekk er nok det man bør forvente. Dropp ned til 100km/t så synker forbruket straks til rundt 220-230Wh/km under samme forhold.

Det der er helt normalt ja. Jeg kjørte selv Halden Råde med 105 på cc idag morges. 4 grader, lett regn, 21" P85+ felg/dekk. Snitt på 246 Wh/km med rangemode og da var faktisk 10 av 43 km i 70 sone.

Sense

Visste ikke at forbruket var så høyt med 21 tommers.
Glad jeg har valgt 19.
I samme fart på motorvei bruker jeg ca. 15% over typical.

MartinezSC

@Sense
Føret spiller en viktig rolle her. Mye rullemotstand i våt veibane ;)

trygvelo

Sitat fra: Sense på fredag 09. mai 2014, klokken 00:19
Visste ikke at forbruket var så høyt med 21 tommers.
Glad jeg har valgt 19.
I samme fart på motorvei bruker jeg ca. 15% over typical.

I motorveihastighet 100+ har jeg inntrykk av at 21"+ hjulene bruker det samme eller noe mindre enn 19" med Nokian R2, jeg hadde i hvert fall ikke noe særlig lavere forbruk med R2 på samme distanse og føre. Jeg tipper at den økte diameteren på 21" bakhjulene hjelper litt fordi det holder turtallet litt lavere i samme fart og at luftmotstanden minsker noe pga. at bilen får en viss "rake" (altså at fronten er litt lavere enn bak, en vanlig måte å minske luftmotstanden på).

Men i lavere fart og med mye kupert terreng bruker jeg en god del mer med 21".

fonberg

170 km med to fulle bagasjerom, fem voksne i bilen og en sykkel på taket. 8 mil hver vei langs E6 hvor jeg fulgte trafikken, pluss ca ei mil småkjøring. Tørr asfalt, ubetydelig vind. Std. 19" med 45 psi. Snittforbruk 210 wh/km.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA