Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Teslaeier

Sitat fra: Mippen på mandag 21. april 2014, klokken 10:44
Ser ikke om dette er nevnt før,men jeg lurer på en ting angående rekkevidde på tms. Jeg har en leaf og der regner bilen ut rekkevidden ut i fra energibruk på sist tur, Temperatur og batterinivå. Siden jeg for eksempel har en litt lang bakke opp til huset mitt så viser alltid rekkevidden min kortere enn det jeg kan klare å kjøre. Motsatt hvis jeg har kjørt ned fra fjellet og lader viser rekkevidden lengre enn det jeg kan klare å kjøre. Stort sett så stemmer rekkevidden greit men klarte nesten å havne i knipe i helgen på grunn av jeg hadde kjørt 3 mil med svak nedstigning. Da trodde bilen jeg kunne kjøre 3 mil lengre enn det jeg faktisk kunne på langtur. Hvordan virker dette på tms?

I energi appen kan du se energiforbruket ditt i sanntid. Du kan da se hvor langt du kan komme med forbruket du har akkurat nå ved å velge instant (til høyre opp i bildet) eller hvor langt du kan komme med gjennomsnittsforbruk siste 10, 25 eller 50 km ved å velge average.
Beklager elendig bilde, men det er det beste jeg har her.


jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 21. april 2014, klokken 14:03
Så bygger vel bilen opp reserven på 5KWh ved visning av 0 gjenstående rekkevidde, slik at om man starter på fullading og  bruker 200wh/km så vil tkm minke litt fortere enn tilbakelagt distanse.

Det stemmer. Jeg fører litt statistikk på dette og gjennomsnittet ligger på 187Wh pr. nedtelte tkm. Altså, om man ligger på 187Wh/km vil typical telle ned akkurat likt som utkjørt distanse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

noto

Er dette endret med FW 5.9? Har inntrykk av at reservetanken er krympet, men har ikke sjekket systematisk.

trygvelo

Sitat fra: Teslaeier på mandag 21. april 2014, klokken 12:38
Kjørte tur retur Moss - Hafjell i påsken.
2 voksne og 2 barn. Trunk og frunk stappa full av bagasje.
Kjørte om skarnes. Fulgte trafikken som gikk i fartsgrensa +/- 10.
Forbruk ca. 150 wh/km begge veier.
Kjørte helt uten å tenke på forbruk, men litt mer avslappet enn vanlig. Var faktisk mye mer behagelig å bare følge trafikken enn å banne etter alle sinkene og mase etter å komme forbi.

Utrolig bra, tror ikke jeg noen gang kommer til å se sånne tall, da må det gå gjevnt i 60-70 i rimelig flatt terreng i hvert fall.

Teslaeier

Sitat fra: trygvelo på mandag 21. april 2014, klokken 22:10
Sitat fra: Teslaeier på mandag 21. april 2014, klokken 12:38
Kjørte tur retur Moss - Hafjell i påsken.
2 voksne og 2 barn. Trunk og frunk stappa full av bagasje.
Kjørte om skarnes. Fulgte trafikken som gikk i fartsgrensa +/- 10.
Forbruk ca. 150 wh/km begge veier.
Kjørte helt uten å tenke på forbruk, men litt mer avslappet enn vanlig. Var faktisk mye mer behagelig å bare følge trafikken enn å banne etter alle sinkene og mase etter å komme forbi.

Utrolig bra, tror ikke jeg noen gang kommer til å se sånne tall, da må det gå gjevnt i 60-70 i rimelig flatt terreng i hvert fall.

Ble litt overrasket selv. Det var første "langtur" med bilen. Hadde ventet et forbruk på rundt 200-220 wh/km som er der jeg ligger til vanlig. Gjorde som sagt ikke noe spesielt for å spare strøm under veis. Har pendlet Moss Oslo en periode. Lå da alltid over 200 wh/km. Er nok en litt hissigere trafikant på vei til og fra jobb enn når jeg er på kosetur med familien. Også var det nok ideelle forhold på denne turen. Passe temperatur og bare veier.

janmb

Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. april 2014, klokken 20:02
Sitat fra: Muffinman på mandag 21. april 2014, klokken 14:03
Så bygger vel bilen opp reserven på 5KWh ved visning av 0 gjenstående rekkevidde, slik at om man starter på fullading og  bruker 200wh/km så vil tkm minke litt fortere enn tilbakelagt distanse.

Det stemmer. Jeg fører litt statistikk på dette og gjennomsnittet ligger på 187Wh pr. nedtelte tkm. Altså, om man ligger på 187Wh/km vil typical telle ned akkurat likt som utkjørt distanse.

Har testet en del på dette selv. Skal være den første til å innrømme at mine målinger kan være upresise, men det virker som forbrukstallet der typical "stemmer" ligger høyere enn 187. Hadde en tur nylig på omkring 10 mil, med snitt på 185. Da var jeg rimelig tydelig på rett side av typical range (saktere nedtelling av range enn utkjørt) - mer enn bare en forskjell på 2 wh/km skulle tilsi.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

EvenSteven

Har også merket betydelig lavere forbruk den siste uken. Kjørte søndag fra Sjusjøen til Jessheim - Gamleveien Via Gjøvik på 146wh/km. Brukte 21,9kw totalt på 15 mil.
Så dette var over all forventning og viser potensiale i bilen om man kjører jevnt i  70-80 km/t, med lite vind samt god ute temp.  ;D
Tesla S P85+ sølv

turfsurf

Sitat fra: EvenSteven på tirsdag 22. april 2014, klokken 09:05
Har også merket betydelig lavere forbruk den siste uken. Kjørte søndag fra Sjusjøen til Jessheim - Gamleveien Via Gjøvik på 146wh/km. Brukte 21,9kw totalt på 15 mil.
Så dette var over all forventning og viser potensiale i bilen om man kjører jevnt i  70-80 km/t, med lite vind samt god ute temp.  ;D

Virker som om ute temperatur har mye å si, fra før påske med ett par pluss til etter påske med 10-15 pluss, så har forbruket droppet med 10-15%. Kjørte en tur på ca 4 mil, med litt start/stopp gjennom Tønsberg og innom en butikk, og endte på under 160Wh/km
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cowboystrekk

#128
Har kjørt mange langturer nå og har funnet ut at med 60-batteriet så er reel rekkevidde 31-39 mil i temperaturer under 10 C, mulig dette blir bedre til sommeren, vil tro det. Wattmeteret sier alltid 145-185 :)

På turer hvor jeg har oppnådd 34-36 mil så har jeg slått klima av, men temp har vært 0-10 C så det har vært greit temp inne i bil allikevel.

Jeg kjører alltid med ECO på og 18 C på klimaanlegget, holdet i massevis for meg da jeg ikke liker særlig varm bil :) Har litt ekstra luft i dekkene. Ser at forbruket øker med ca 5% pr ekstra person jeg har i bilen. Når jeg kjører alene kommer jeg lett opp mot 40 mil, men faller fort ned mot 30 om vi er 3-4 voksne i bilen pluss bagasje.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

#129
Sitat fra: janmb på tirsdag 22. april 2014, klokken 08:15
Har testet en del på dette selv. Skal være den første til å innrømme at mine målinger kan være upresise, men det virker som forbrukstallet der typical "stemmer" ligger høyere enn 187. Hadde en tur nylig på omkring 10 mil, med snitt på 185. Da var jeg rimelig tydelig på rett side av typical range (saktere nedtelling av range enn utkjørt) - mer enn bare en forskjell på 2 wh/km skulle tilsi.

Mine målinger varierer også litt, 187 er snittet. I går kjørte jeg 281km fra Lillehammer og hjem. bilen rapporterte 47,6kWh brukt, startet med 314tkm og endte på 54tkm. 47600/(314/54)=183Wh/tkm på denne turen faktisk.

Turen fra hytta til Lillehammer (62km) hadde derimot et forbruk på 9,3kWh, start på 207tkm og slutt på 159tkm. 9300/(207-159)=194Wh/tkm.

Forskjellen mellom disse er at turen fra hytta til Lillehammer inkluderer store mengder regen ned fra fjellet. 9km med ca.30kW kontinuerlig pluss et par bratte bakker til. Turen fra Lillehammer og hjem inkluderer nesten ikke regen i det hele tatt. Min erfaring er jo mer regen, jo høyere Wh/tkm. Det kan derfor virke som at det er litt feilkilder ved beregningen av tap i regen-prosessen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janmb

Mulig det forklarer noe av mine målinger også - kjører en god del småkjøring og kupert slik at jeg har en relativt stor og viktig andel regen. Ettersom det fikk din måling opp på 194 er det ikke så langt igjen til de 200 jeg stort sett ligger på.

Regner med du mente 47600 / ( 314 - 54 ).

Jeg er også litt usikker på hvor mye jeg stoler på triptellerens rapporterte energiforbruk. Å synse noe om det basert på egen observasjon blir hvertfall altfor upresist til å brukes til noe som helst.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Carjac

S60 R2 dekk. Klima avslått. Range mode på. Kjørte i dag tur/retur Oppegård-Sandefjord. Totalt 293,3 km. Rest: 86 km Totalt 379,3 km ( + reserve )
Kjørte i fartsgrense bortsett fra nye E18. Kjørte da i 95 km i timen.
Snitt forbruk 151w km.
Merker at forbruket går mye ned i 70 km strekning.



Er meget godt fornøyd med rekkevidde :-)

bb

Sitat fra: Carjac på søndag 27. april 2014, klokken 23:01
S60 R2 dekk. Klima avslått. Range mode på. Kjørte i dag tur/retur Oppegård-Sandefjord. Totalt 293,3 km. Rest: 86 km Totalt 379,3 km ( + reserve )
Kjørte i fartsgrense bortsett fra nye E18. Kjørte da i 95 km i timen.
Snitt forbruk 151w km.
Jeg ser flere her rapporterer lavt forbruk når våren kommer. Jeg har selv vært nede i 160-170 Wh/km under normale hastigheter og med over 15 grader i luften.

Da jeg var hos Tesla Bergen før påske fikk jeg sett på loggen fra min Tesla (noe som bare teknikerne har tilgang til). Der så jeg at varme utgjorde 10 % mens framdrift utgjorde 90 %. Med snittforbruk på ca. 200-210 Wh/km i normale hastigheter på vinterføre så burde det tilsi at jeg får 180 Wh/km på sommeren.

Men nå får jeg altså lavere forbruk enn det. Min teori er at de 10 % til varme kun gjelder for varme i kupéen. Mulig ytterligere 10 % gikk til batterivarmeren. Denne ble ikke displayet i stolpediagrammet. Hadde den blitt vist ville nok framdrift ha falt ned på ca. 80 %.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

fonberg

Jeg har ligget på 180-200 wh/km på alle langturer i vinter, med r2 og ingenting på taket. Våt vei øker forbruket til 200, tørr vei = ca 180. Fredag kjørte jeg første tur med GY RSA2, fra Trondheim med litt småkjøring i byen først, deretter via Hjerkinn og Ringebufjellet til SC på Lillehammer, altså en tur med ganske mange høydemeter. Startet med 100% batteri / 403 km typical, og hadde igjen 40 km batteri etter 360 km kjøring. Dette med fire menn og fulle bagasjerom, og som sagt nye sommerdekk. Lå jevnt 10-20 over, Range mode på men ingen utpreget sparekjøring. Typical var altså spot on på denne turen, men regner med forbruket går ned litt når dekkene blir litt mer brukt. Å gå ut fra rekkevidde på 400 km bør være ok for min kjørestil.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Øyvind.h

Sitat fra: bb på søndag 27. april 2014, klokken 23:55
Sitat fra: Carjac på søndag 27. april 2014, klokken 23:01
S60 R2 dekk. Klima avslått. Range mode på. Kjørte i dag tur/retur Oppegård-Sandefjord. Totalt 293,3 km. Rest: 86 km Totalt 379,3 km ( + reserve )
Kjørte i fartsgrense bortsett fra nye E18. Kjørte da i 95 km i timen.
Snitt forbruk 151w km.
Jeg ser flere her rapporterer lavt forbruk når våren kommer. Jeg har selv vært nede i 160-170 Wh/km under normale hastigheter og med over 15 grader i luften.

Da jeg var hos Tesla Bergen før påske fikk jeg sett på loggen fra min Tesla (noe som bare teknikerne har tilgang til). Der så jeg at varme utgjorde 10 % mens framdrift utgjorde 90 %. Med snittforbruk på ca. 200-210 Wh/km i normale hastigheter på vinterføre så burde det tilsi at jeg får 180 Wh/km på sommeren.

Men nå får jeg altså lavere forbruk enn det. Min teori er at de 10 % til varme kun gjelder for varme i kupéen. Mulig ytterligere 10 % gikk til batterivarmeren. Denne ble ikke displayet i stolpediagrammet. Hadde den blitt vist ville nok framdrift ha falt ned på ca. 80 %.
Ikke glem at luftmotstanden synker med økende temperatur, så vinterstid har du altså kupevarme, batterivarme, luftmotstand og normalt mer fuktige veier som driver forbruket opp :)
I tillegg kjører vel du på piggdekk vinterstid?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA