AWD til under 400'

Startet av lars667, mandag 09. oktober 2023, klokken 13:51

« forrige - neste »

oStoreBil

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 16. november 2023, klokken 05:54Av mindre biler med 4x4 er det vel bare Tesla Model 3 og MG MG4 (merkelig navnevalg) som man kan gå til en forhandler å prøve nå. Elbilutvalget i 2023 har mye å gå på. :)

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. november 2023, klokken 06:22Har jo Polestar 2 og da.

Vi har vurdert TM3, men ho konemor vil ikke bli katogorisert som Tesla nerd siden vi allerede har en TMX  ::)

Hvilken av de antar dere er mest drivsikre?  :angel:

Radial

MG4 er bygget så billig som det går ann å bygge noe, og alt fra MG ruster no så inni hampen fort (har hatt ZS EV i 2 år).
Ikke får du tak i deler heller, selv vindusviskere er en utfordring.

Mellom MG4 og TM3 er det Tesla all the way for ett relativt enkelt bilhold.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Moas

Sitat fra: Radial på torsdag 16. november 2023, klokken 21:08MG4 er bygget så billig som det går ann å bygge noe, og alt fra MG ruster no så inni hampen fort (har hatt ZS EV i 2 år).

takk for at du er ærlig. MG er da off list
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

oStoreBil

Sitat fra: Moas på torsdag 16. november 2023, klokken 21:11
Sitat fra: Radial på torsdag 16. november 2023, klokken 21:08MG4 er bygget så billig som det går ann å bygge noe, og alt fra MG ruster no så inni hampen fort (har hatt ZS EV i 2 år).

takk for at du er ærlig. MG er da off list

Enig! Takk for deling!

daktari

Sitat fra: oStoreBil på onsdag 15. november 2023, klokken 09:27Henger meg på denne. Konen ønsker en AWD, "liten" (hun elsker e-Golf) og kan sitte slik at hun får god oversikt over fronten (altså se panseret?). Jeg hadde tenkt meg en brukt TM3, men er det andre bedre forsslag? MG?
Tesla 3 er ikke veldig liten, 4,7m lang, samme som en litt eldre Audi A6 eller BMW 5er. ID.4 er 4,58 m så ikke så kort den heller.
Du har jo kommende Ford Explorer på MEB som blir ca 4,46 m. Volvo C40 er 4,44 m.

Merce EQA enda ikke nevnt, 4,46 m.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

oStoreBil

Sitat fra: daktari på torsdag 16. november 2023, klokken 22:17
Sitat fra: oStoreBil på onsdag 15. november 2023, klokken 09:27Henger meg på denne. Konen ønsker en AWD, "liten" (hun elsker e-Golf) og kan sitte slik at hun får god oversikt over fronten (altså se panseret?). Jeg hadde tenkt meg en brukt TM3, men er det andre bedre forsslag? MG?
Tesla 3 er ikke veldig liten, 4,7m lang, samme som en litt eldre Audi A6 eller BMW 5er. ID.4 er 4,58 m så ikke så kort den heller.
Du har jo kommende Ford Explorer på MEB som blir ca 4,46 m. Volvo C40 er 4,44 m.

Merce EQA enda ikke nevnt, 4,46 m.

Godt poeng. Glemte også at hun ikke liker å sitte lavt. TM3 blir vel veldig lavt, stemmer ikke det?

Syklist

Veldig lavt er en overdrivelse. Dersom det hadde vært mulig å sette setet litt lavere, hadde jeg gjort det. (Kan sitte lavere i Corsa-e, og antagelig i e-Golf.)

Sammenliknet med biler folk kjørte fram til 2000 sitter man ikke lavt, men blant SUVer og lastebiler er man jo kanskje lavt nede i en vanlig bil som Model 3.  Prøvekjøring anbefales.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

oStoreBil

Sitat fra: Syklist på fredag 17. november 2023, klokken 08:19Veldig lavt er en overdrivelse. Dersom det hadde vært mulig å sette setet litt lavere, hadde jeg gjort det. (Kan sitte lavere i Corsa-e, og antagelig i e-Golf.)

Sammenliknet med biler folk kjørte fram til 2000 sitter man ikke lavt, men blant SUVer og lastebiler er man jo kanskje lavt nede i en vanlig bil som Model 3.  Prøvekjøring anbefales.

Ja, du har nok rett. Siste bilene vi/hun har kjørt har vært Mercedes b-klasse, TMX, BMW X1 og nå TMX når jeg tenker meg om. Så det oppleves vel som veldig lav når man har kjørt SUVer de siste 10 årene

Radial

Ville anbefale å prøve en A-klasse, den er overraskende høy..men med 4x4 er a-klasse dyrere enn feks Model Y, som er en mye mer praktisk bil igjen...ikke lett🤣
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Det blir sikkert lettere å anbefale noe dersom du sier mer om behov for rekkevidde, ca alder på bilen og prisklasse, og gjerne noe mer om plassbehov.

Virker som det er mange som er glad i sin BMW i3. Eller BMW iX1, om en skal bruke mye penger. Men kvinnelige journalister kåret også Kia e-Niro til "årets bil" (uavhengig av drivlinje) pga blant annet gode seter, praktisk, rett størrelse osv...
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sittestilling i Golf og Model 3 er vel ikke helt ulik. Gulvet er kanskje litt høyere på Teslaen så man sitter med bena litt fremover. Når man kommer fra en suv føles begge de bilene lave. Hvis man derimot får låne en ID.3 sitter man littegrann høyere og oppreist.
Mine I-Pace videoer

daktari

iX1 er outsider, men brukt I-pace er ikke lettsolgt, så der kan du finne et luksus-kupp.
Mine I-Pace videoer

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 09:15iX1 er outsider, men brukt I-pace er ikke lettsolgt, så der kan du finne et luksus-kupp.

Wow, I-Pace til 319.000 med to sett hjul, kjørt 57.500km....virker jo som et kupp...

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=328792527
Tesla Model Y                         2021-

oStoreBil

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 17. november 2023, klokken 09:07

Det blir sikkert lettere å anbefale noe dersom du sier mer om behov for rekkevidde, ca alder på bilen og prisklasse, og gjerne noe mer om plassbehov.

Virker som det er mange som er glad i sin BMW i3. Eller BMW iX1, om en skal bruke mye penger. Men kvinnelige journalister kåret også Kia e-Niro til "årets bil" (uavhengig av drivlinje) pga blant annet gode seter, praktisk, rett størrelse osv...

En AWD, hvor man ikke sitter for lavt. Maks 400k. Helst ikke altfor store skavanker.

Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 09:14Sittestilling i Golf og Model 3 er vel ikke helt ulik. Gulvet er kanskje litt høyere på Teslaen så man sitter med bena litt fremover. Når man kommer fra en suv føles begge de bilene lave. Hvis man derimot får låne en ID.3 sitter man littegrann høyere og oppreist.

ID3 har vel ikke AWD?

Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 09:15iX1 er outsider, men brukt I-pace er ikke lettsolgt, så der kan du finne et luksus-kupp.

iX1 koster vel mer enn 400k?

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 17. november 2023, klokken 11:54

Wow, I-Pace til 319.000 med to sett hjul, kjørt 57.500km....virker jo som et kupp...

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=328792527

Wow! Takk, er det noe spesielt jeg bør være obs på med tanke på en eldre I-Pace?

daktari

I-pace har noen feil som går igjen med 12V batteri. Men kanskje lete etter de med oppdatert infotainment. Ellers finnes en 300-versjon som har færre hk men samme batteri og motorer.
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA