AWD til under 400'

Startet av lars667, mandag 09. oktober 2023, klokken 13:51

« forrige - neste »

lars667

Heisann.

Samboer vil oppgradere elbil med AWD, etter å ha kjørt e-golf et par år. Selv har jeg TMY LR. Maks budsjett er 400k inkl omreg. Bilen må kunne ta et par hunder i bagasjen ved behov, men det blir ikke for langturene. De fikk plass i e-golfen bak grind.

Rekkevidde bør være minst 30-40 mil.

Garanti bør ikke være nært oppbrukt.

Lys må være gode, hun sliter litt med mørkesyn. E-golfen sine lykter er tilfredsstillende, det samme er TMY sine.

Har sett på Marvel R Performance, IONIQ5 AWD, Mach-e SR AWD og Polestar 2 AWD så langt. Sistnevnte to kommer tidvis inn under 400k, men med en del km. Ford har vel bare garanti opp til 100'.

Marvel R P så ut som det opplagte valget, men ser nå at den ikke har AWD i revers? Det var nesten så jeg ikke trodde hva jeg leste...

Tar gjerne innspill og anbefalinger. Vil ha lave driftsomkostninger. Ble også litt skremt av årlig service på MG, det virker veldig overdrevet på en elbil.

Vi har såvidt vært borti IONIQ5. Samboer er ikke så glad i utseendet, men det kan jo gå...

Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

vinterdekk

Marvel R er akkurat satt ned 50K og det er kampanje med vinterhjul inkludert.

https://www.elbil24.no/nyheter/slar-av-50000-kroner/80315682

Vet ikke hvor stort problem det er at Performance bare har firhjulsdrift framover og bakhjulsdrift bakover. Hvor ofte rygger man opp bakker?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Nå vet jeg ikke hvordan dere organiserer økonomien og eierskap av f.eks. bil. Men ville det vært en idé å snu på flisa?

Altså om dama har størst behov for "familiebilen", hvorfor ikke benytte sjansen til å skaffe deg selv en snerten liten plugg av en bil som ikke trenger å fylle de samme kravene?

F.eks. er jo TM3 som er ett eller to år gammel, et valg som kunne vært aktuelt for en som er fornøyd med sin Tesla. Eller hva med en snerten sak som en e-Corsa eller e-208?

Sånn kan dere jo komme enten billigere ut av det, eller få en nyere bil for de samme kronene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Syklist

Ja, fornuftig forslag fra RJK. Brukt TM3 eller dersom begge trenger plass, kjøpe en brukt Model Y RWD og bytte når samboeren trenger 4WD.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

lars667

Sitat fra: vinterdekk på mandag 09. oktober 2023, klokken 14:36Marvel R er akkurat satt ned 50K og det er kampanje med vinterhjul inkludert.

https://www.elbil24.no/nyheter/slar-av-50000-kroner/80315682

Vet ikke hvor stort problem det er at Performance bare har firhjulsdrift framover og bakhjulsdrift bakover. Hvor ofte rygger man opp bakker?

Vi har forsåvidt en nesten ny MG på radaren til 380' inkl piggdekk, og ikke langt unna, som er innafor budsjett. Usikker på den awd-en. Til vanlig er det jo ikke noe problem, men den dagen en kjører litt ut og sporer ut mot grøfta og må rygge seg innpå igjen. Bor grisgrendt til osv, og etter tungt snøfall er det nyttig å kunne dra seg ut begge veier. Når det er sagt, så er det såpass lenge mellom hver gang, og da er sannsynligvis hjelpen ikke langt unna...
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

Sitat fra: RJK på mandag 09. oktober 2023, klokken 14:42Nå vet jeg ikke hvordan dere organiserer økonomien og eierskap av f.eks. bil. Men ville det vært en idé å snu på flisa?

Altså om dama har størst behov for "familiebilen", hvorfor ikke benytte sjansen til å skaffe deg selv en snerten liten plugg av en bil som ikke trenger å fylle de samme kravene?

F.eks. er jo TM3 som er ett eller to år gammel, et valg som kunne vært aktuelt for en som er fornøyd med sin Tesla. Eller hva med en snerten sak som en e-Corsa eller e-208?

Sånn kan dere jo komme enten billigere ut av det, eller få en nyere bil for de samme kronene.

Ikke uenig i dette, men begge må ha AWD (vi bor slik til, dette er der ingen skulle tru-land midt i skogen etter mange bratte bakker, mye "rassbæillføre" og alt det der). Samboer vil helst ha så liten som mulig bil, og synes Teslaen er for stiv. Er også ikke helt rett tidspunkt å selge Teslaen på for mitt vedkommende, og blir mye wheeling og dealing for å få til. Og vi har ganske separat økonomi, så terskelen er litt høy for å gjøre det på denne måten. Er ikke gratis å skifte bil lenger heller, selv med el.

Edit: Vi hadde en TM3 før Y-en. Da hadde vi bare 1 hund, og hun kunne sitte i baksetet. Nå må vi ha plass til dem i bagasjen.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

ToWalkOrDrive

Mener å ha lest at Audi e-tron og Mercedes EQC har bra fjører. Ser at en e-tron kan komme helt ned i 350.000 om det ikke er noe humbug.... Både god plass til hund og har vel bra lys...hvis ikke er det jo fantastiske LED-bar som kan kjøpes for under 8.000 ferdig montert.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=316789939&showContactInfo=true
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 09:18Mener å ha lest at Audi e-tron og Mercedes EQC har bra fjører. Ser at en e-tron kan komme helt ned i 350.000 om det ikke er noe humbug.... Både god plass til hund og har vel bra lys...hvis ikke er det jo fantastiske LED-bar som kan kjøpes for under 8.000 ferdig montert.

EQC har luft kun bak, mens e-tron har full luft og høydereguleting.

Begge har bra lys, men jeg mener EQC hadde noe «høyere» lysbilde da jeg testet den. Uansett er de ikke på nivå med en bra ledbar.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lars667

Jeg er redd for service-og verkstedutgifter på Audi, for å være helt ærlig. Garanti opphører ved 100kkm, og de bilene som er under 400 nærmer seg faretruende. Har hørt litt av hvert om de første E-tronene. Mye verkstedbesøk :-\

LED-bar kan løse fjernlys-utfordringen ved f. eks. IONIQ5, som har veldig dårlige lys.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

ToWalkOrDrive

#9
Sitat fra: lars667 på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 10:48Jeg er redd for service-og verkstedutgifter på Audi, for å være helt ærlig. Garanti opphører ved 100kkm, og de bilene som er under 400 nærmer seg faretruende. Har hørt litt av hvert om de første E-tronene. Mye verkstedbesøk :-\

LED-bar kan løse fjernlys-utfordringen ved f. eks. IONIQ5, som har veldig dårlige lys.

Jeg satte en ganske billig LED-bar på en gammel bil, og ble helt forskjellig..lyser helt enormt. LED-barene har forskjellige egenskaper - noen lyser masse rett frem, mens andre har mye mer spredning til sidene, som er bra med veier som har mye svinger.  https://bilradiospes.no/ekstralys-led/led

Bilen jeg la link på var kjørt under 20.000 km, men ser garantien går ut 02.02.2025 uansett. Kanskje bruktimportert? Uansett, hvis det er mye feil så er det jo ikke så kjekt.
Tesla Model Y                         2021-

Asterix

ID4 GTX? Ser det ligger noen 22-modeller på finn.no som nærmer seg 400.000 kr.

lars667

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 12:15
Sitat fra: lars667 på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 10:48Jeg er redd for service-og verkstedutgifter på Audi, for å være helt ærlig. Garanti opphører ved 100kkm, og de bilene som er under 400 nærmer seg faretruende. Har hørt litt av hvert om de første E-tronene. Mye verkstedbesøk :-\

LED-bar kan løse fjernlys-utfordringen ved f. eks. IONIQ5, som har veldig dårlige lys.

Jeg satte en ganske billig LED-bar på en gammel bil, og ble helt forskjellig..lyser helt enormt. LED-barene har forskjellige egenskaper - noen lyser masse rett frem, mens andre har mye mer spredning til sidene, som er bra med veier som har mye svinger.  https://bilradiospes.no/ekstralys-led/led

Bilen jeg la link på var kjørt under 20.000 km, men ser garantien går ut 02.02.2025 uansett. Kanskje bruktimportert? Uansett, hvis det er mye feil så er det jo ikke så kjekt.

En annen ting med Audi er at de er veldig tørste. Men kan jo være mulig, hvis samboer er komfortabel med så stor bil. LED-bar funker fint det, om nærlys er bra.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

Sitat fra: Asterix på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 14:05ID4 GTX? Ser det ligger noen 22-modeller på finn.no som nærmer seg 400.000 kr.

Har sett litt på en til 399,- som er kjørt som pasienttransport. Men har bare igjen 30kkm av garanti.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

turfsurf

Sitat fra: lars667 på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 10:48Jeg er redd for service-og verkstedutgifter på Audi, for å være helt ærlig. Garanti opphører ved 100kkm, og de bilene som er under 400 nærmer seg faretruende. Har hørt litt av hvert om de første E-tronene. Mye verkstedbesøk :-\
Fornuftig tanke det, Audi har dyre deler (43k for å bytte hovedlykt). Men der bør du vel også være forsiktig med Ioniq 5, koreanerne har ikke billige deler de heller.

Vi blir nok heller ikke å beholde vår e-tron ut over garanti tiden, for mye dyrt som kan gå feil, selv om vi liker bilen godt. Men klarer du deg med 30 mil WLTP så er jo disse å få med 3 år og 70kkm gjennværende km under 400k.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 16:35
Sitat fra: lars667 på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 10:48Jeg er redd for service-og verkstedutgifter på Audi, for å være helt ærlig. Garanti opphører ved 100kkm, og de bilene som er under 400 nærmer seg faretruende. Har hørt litt av hvert om de første E-tronene. Mye verkstedbesøk :-\
Fornuftig tanke det, Audi har dyre deler (43k for å bytte hovedlykt). Men der bør du vel også være forsiktig med Ioniq 5, koreanerne har ikke billige deler de heller.

Vi blir nok heller ikke å beholde vår e-tron ut over garanti tiden, for mye dyrt som kan gå feil, selv om vi liker bilen godt. Men klarer du deg med 30 mil WLTP så er jo disse å få med 3 år og 70kkm gjennværende km under 400k.
15K+mva før rabatt for hovedlykt på Kona etter en dult jeg trodde ikke skada noe, men viste seg at det ble sprukket lykteglass som jeg ikke hadde oppdaget. Dumsnill som jeg er til tider, tok vi det ikke til forsikringa, da jeg ikke så noen skader verdt å ta oppgjør på.

Lykta varte lenge nok til at det var for seint å sende inn skademelding da den gikk i svart. Den andre sjåføren kom fra min venstre, ingen vikepliktskilt i krysset, så skyldspørsmålet er klart.

Et "lite" steg opp til den Audi-lykta, men så har jeg ikke "matrix"-lys, selv om det er led.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA