Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av nyere brukt elbil - hjelp :)

Startet av sfinxern, søndag 08. oktober 2023, klokken 18:54

« forrige - neste »

sfinxern

Hei!

Jeg har hatt en Tesla Model S i 5år - solgte den i vinter før garanti gikk ut. Har siden kjørt i en gammel fossilbil i påvente om å finne en ny elbil.

Og med den økonomiske situasjonen i Norge nå, så er det definitivt kjøpers marked og det tyter jo elbiler på markedet hele tiden og prisene presses ned. Så nå er det ekstremt mye å velge i!

Jeg var veldig fornøyd med min Model S, men har behov for en bil som er litt mer praktisk og spesielt da jeg har hatt et savn av hengerfeste. Jeg drar litt campingvogn i sommerhalvåret - ikke mye, så derfor har jeg ønsket elbil med litt rekkevidde for dette formålet, ikke at det betyr all verden.

Jeg har vurdert ny Model Y Performance, men jeg er ikke spesielt glad i byggekvaliteten til Tesla, lakk, manglende sensorer, radar, at alt skal gå via kameraene osv. Seter ikke de beste. Så Tesla er nok ute av vurderingen denne gangen.

Jeg har hele tiden hatt sansen for Audi e-tron, men pga pris, så har jeg ikke tenkt på denne igjen før nå nylig da 55 versjonen begynner å bli bra priset! Samtidig liker jeg godt EQC også. Begge disse kan trekke 1800kg som er veldig bra. Og den siste tiden har jeg også sett litt på ID4 GTX. Den kan bare trekke 1200kg, men det er et kompromiss jeg er villig til å ta. Det er fordeler og ulemper med alle.

Budsjett er maks 500, men lavere jo bedre hvis jeg kan gjøre et godt kjøp. Har sett mange 2020/2021 modeller av e-tron og EQC som er svært godt utstyrt til under 500. Det må jo være et godt kjøp nå! Som fortsatt også er innenfor nybilgaranti.

Og i samme prisklasse (under 500) får jeg også en enda nyere ID4 GTX med mye utstyr. Men jeg har ingen kjennskap til ID4 i det hele tatt. Men den har jo egentlig alt utstyr som jeg er ute etter. Kanskje har den bedre rekkevidde også enn både e-tron og EQC? De er jo større og tyngre biler og er nok mer premium enn ID4 GTX.

Kjenner heller ikke til infotainment systemene til disse bilene. En ting jeg likte svært godt med Tesla var appen og mulighet til å varme bil, seter og ratt når jeg ville. Har hørt at ikke alt er like intuitivt på e-tron, EQC og ID4? Men det er kanskje ryddet opp i nå?

Jeg har funnet noen veldig fine e-tron, EQC og ID4 innenfor budsjett. Men sliter veldig med et valg. Jeg har ikke prøvd alle de ulike, så det bør nok gjøres for å få et bedre inntrykk. Men totalt sett så virker det som om ID4 GTX gir den beste totalpakken; nyere bil, lavere km, lengre garanti, god rekkevidde (?), alt nødvendig utstyr.

På den andre siden så er jo e-tron og EQC mer premium - men det kan vel også innebære at de er dyrere å ha på service, reparere, mer utstyr som kan gi mer potensielt problemer osv.
Det er klart at både e-tron og EQC har jo hatt et enormt prisfall hvis vi ser på 2020 modeller. Så får jo veldig mye bil for pengene der også. ID4 GTX er jo nyere og har nok ikke hatt det største verditapet enda.

Sikkert flere enn meg som har vurdert disse bilene og kan gi noen betraktninger på andre fordeler / ulemper som jeg ikke har sett :).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

RJK

Med mindre du snakker nye Audi Q8 e-Tron som har fått langt bedre rekkevidde, så ville jeg vært litt skeptisk til en e-tron og dens allerede noe svake rekkevidde. Fra 307 til 446 km WLTP, og endel lavere i litt hastighet, så går den jo ikke spesielt langt i utgangspunktet. Den vinner selvsagt endel igjen på rask lading.

Med en tilhenger på kroken, og spesielt om dette ewr en stor campingvogn med stort areale mot vinden og kanskje og dobbel boogie, så blir du antageligvis veldig god venn med ladestasjoner. Og da er det jo litt kjedelig at det virker som det er litt så som så med om akkurat DIN bil får til å lade.

Jeg har sett noen e-tron med store problemer med å få ladet, men så sett andre biler og til og med andre e-trons klare å koble seg til samme laderen uten problemer.

Jeg skulle til å hinte deg om at nye TMS har nå støtte for 1500 kg på kroken, så må ikke ha TMX, TM3 eller TMY, selv om problemene du tydeligvis har opplevd, virker å være langt mer fraværende på TM3 og TMY, for TM3 spesielt på de som har vært produsert i Shanghai. Freemont-produserte biler, inkludert TMS og TMX, har det værtt lang mer "issues" med, så jeg vil faktisk anbefale deg å sjekke opp TMY likevel.

Men vil du helst ikke, så er altså både Q4 e-Tron og søsknene/trillingene/firlingene ID.4 og Skoda Enyaq og etterhvert også den langt kulere Seat Tavascan absolutt gode alternativer. Bra med plass, og det har trekker greit med last. Det har riktignok vært noe tull og problemer med Software, men visstnok langt bedre for de som har versjon 3.2 og nyere installert.

Ellers er jo og KIA EV6 og Ioniq 5 veldig greie alternativer, med lynrask lading pga 800V-systemer og med V2L som en fin bonus, der du faktisk kan bruke dette til å gi strøm til campingvogna en natt eller to om du vil free-campe utenom campingplasser.

Vær dog obs på at disse har noe lav nyttelast, som kan være problematisk om dere er familie på 4. Kanskje greit for familie på 3, om ikke ungene er små og lette.

Ellers får Nio og Xpeng gode skussmål, men de kjenner jeg litt mindre til. Og de er og Kina-biler, som er greit å være klar over om du har noen preferanser om å unngå slike.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sfinxern

Hei og takk for svar.

Jeg snakker om e-tron rundt 2019-2021 mod. Og GTX rundt 22 mod. Makspris for mitt budsjett er 500, helst lavere, men kan gå med opp til 500.
Så da utgår en del biler du viser til. Og vil heller ikke ha Kina-bil av personlige preferanser.

Så det står mellom e-tron 55 (19-21mod), EQC (19-20mod), GTX (22mod).

Kjører ikke veldig mye med vogn som sagt, så det er ikke det viktigste argumentet. Og den er relativt liten og nett, så litt ekstra lading også i de tider er uproblematisk.

Men e-tron 55 har vel en OK rekkevidde? Eller er EQC bedre? Og GTX har vel bedre rekkevidde enn begge disse antar jeg?

Sånn umiddelbart så virker GTX som det mest fornuftige valget - totalpakken tatt i betraktning, nyere bil, lavere km, lengre garanti, mye utstyr. Selv om e-tron 55 tiltaler veldig, men er som sagt redd for dyrere feil/mangler og verkstedregninger enn på GTX. GTX er jo en enklere bil på mange måter.

EQC er også fristende, må si jeg liker den godt, men kanskje på vei til å bli litt utdatert den også.

Veldig usikker som sagt, men akkurat i skrivende stund heller jeg kanskje mot GTX selv om den har lavere tilhengervekt og kanskje litt mindre premium enn de andre alternativene. Men jeg liker utseende, utstyr osv. Virker som en god totalpakke hvis rekkevidden er god.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

RJK

På papiret er de vel noe mer jevngode på rekkevidde, men EQC er mer aerodynamisk, og kommer seg dit med et mindre batteri. Den taper heller ikke så mye rekkevidde på motorvei. EQC 400 har oppgitt 417 km rekkevidde, samme som e-tron 55 hadde,før en liten oppgradering. Da økte Audien til 436 km.

GTX er 4WD, så der vil den i likhet med andre 4WD-biler, levere på lavere rekkevidde enn 2WD-versjoner av samme bilene. Derimot Sportback-versjonene som er mer aerodynamiske, vil levere lengre rekkevidde igjen.

På Teslabjørn sine 1000 km challenge kommer riktignok EQC frem på lengre tid enn både e-tron 55 og e-tron 55 Black Edition. På andre rekkeviddetester, ser det ut som Audien sitt høye forbruk gjør at den sliter mer med å levere på rekkevidde, men den tar det som sagt igjen på langt raskere lading.

Ja, om det ikke er en stor campingvogn, så vil jo bilen fort ta unna for endel av lufta som ville truffet hengeren, med mindre den har høyt skap. Det gjør at den kanskje ikke taper så mye som den noe nettere EQC'en.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

- ID.4 vil gi deg en litt nyere bil med lavere forbruk og bedre rekkevidde
- EQC er vel den mest komfortable av disse (ihvertfall støymessig), men samtidig litt trang innvendig.
- E-tron gir deg mest plass, full luftfjæring og bra komfort. Ulempen er høyest forbruk. Har ikke hatt problemer med hurtiglading av vår -21 etron, har prøvde Eviny, Mer, Recharge, Ionity og Tesla.


Trenger du den ekstra rekkevidden til ID.4 velger du den. Kan du leve med høyere forbruk og 15-20% lavere rekkevidde velger du e-tron.

Er støy ekstremt viktig, og du kan leve med dårlig plass og lavere ladefart velger du EQC.

Glemte å si at ID.4 er ekstremt kjedelig å kjøre, e-tron er litt båtete, og EQC litt bedre og sprekere enn e-tron. Men her er det subjektive preferanser som teller.

Personlig synes jeg interiøret til ID.4 diskvalifiserer av seg selv, men det er ihvertfall subjektivt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sikkert lurt å prøve de ulike alternativene, så vil nok noen diskvalifisere seg selv. Er vel gode biler alle sammen på hver sin måte. Kan for øvrig skrive under på at Model Y reparasjonsmessig er noe helt annet enn Model S, etter min erfaring. 0 feil på Model Y så langt....

Ser for meg at selv om Model Y knuser alle de nevnte bilene på rekkevidde på kjøring uten campingvogn, så kan det være ganske annerledes med campingvogn, siden Teslaen har mindre batteri, og optimalisert på kjøring uten campingvogn, i tillegg til å være veldig aerodynamisk og effektiv. Men med campingvogn på så er ikke ulempen e-tron/EQC ved å være en murstein på 2,5 tonn like stor...da lager den bare et fint dragsug for campingvognen, og den prosentvise økningen i vogntogets vekt er lavere, sånn at de større batteriene fort kan hjelpe til med å redusere rekkeviddegapet...mange ord om en bil du ikke vil ha.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Har hatt EQC og kan skrive under på at det er en komfortabel bil. Likte den veldig godt, men den ble bittelitt for snau størrelsesmessig for oss. Med mindre en trenger SUV bakkeklaring er det få ankepunkter. Vinter-rekkevidden lider mer enn tilsvarende biler, det er verd å merke seg. Bør være mulig å gjøre gode kjøp på EQC nå!
E-tron har mer plass. Jeg fikk ikke helt godfølelsen, men har ikke eid en over tid så jeg skal ikke uttale meg for bastant om den. Mulig å gjøre gode kjøp på den også!

Y`en har jeg selv droppet da den faller igjennom på for mange av kravene mine til en bil. 

GTX har jeg kjøpt flere av og den leverer for oss best på det meste. All basic er på plass, som matrix-lys, akseptabel støydemping, komfortabelt understell, head-up, telefon-integrasjon med AA/Carplay etc.
Ser du nevner det med oppvarming av ratt, seter osv. Det gjør bilen automatisk utfra utetemp, og du kan justere nivå for ratt/setevarme. Det er ikke noe en trenger tenke spesielt på, for det kan en stille inn i appen at skal gjøres automatisk.
Rekkevidden på GTX vil jeg nok anslå at er noe bedre enn EQC og E-tron, men E-tron leverer en veldig god ladekurve på lynlader. Bedre enn EQC og GTX.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Balaklava

Vi hadde leasing som gikk ut og budsjett på 500 og deromkring. Ikke voldsomme rekkevidde eller plasskrav, men henger og 4wd ville vi ha. Og jeg ville ha assistentsystemer som gjør at jeg kan bytte snus uten å risikere livet. Vi kjøper bil som vi regner med å ha til den går til resirkulering, dvs i mange år. Etter å ha vurdert alle mulige biler endte vi på at vi ville ha litt hverdagsluksus og komfort. Prøvekjørte EQC og da trengte vi ikke å lure på hvilken bil vi ville ha lengre.

Fant en 1886 med alt av utstyr hos forhandler. Norsk, en eier, mobilitetsgaranti opprettholdt (alle servicer tatt hos Bertel O Steen), godt holdt med Drop- of behandling fra ny, og vedlikeholdt hele veien. Gått 56000km, 430 000,-. Har fulgt litt med på prisene de siste ukene og det jeg tenkte var en usedvanlig god pris for 5-6 uker siden er nå "vanlig" pris, de er fortsatt på vei ned.

Ut fra forum og FB grupper ser det ut til å være få problemer med bilen. MBUX var uvant i starten, men veldig innholdsrikt og mye funksjonalitet. Appen fungerer som ei kule, ser at en del klager på FB gruppa, men tror nok det har like mye med telefon/nettverk å gjøre som noe annet.

Helt nydelig bil å kjøre. Assistentsystemer bare virker som de skal. Kjørelys av en annen verden ifht hva vi har hatt før. Stille, stille og stille i bilen. Stereo med godlyd som gir smil om munnen, seter med massasje osv, osv. Det er nesten som en er mer uthvilt når en kommer frem enn en var når en startet kjøreturen ;-).

Vi er begge 50+, har hatt elbil i 5 år, men er ikke veldig "teknologi- ivrige" ang tafseskjerm og interiør uten knapper og spaker. EQC gir på en måte begge deler. Du kan sette deg rett inn og kjøre som i hvilken som helst bil, samtidig er den proppfull av teknologi og løsninger via "tafseskjerm" og app.

Og pluss i boka, for oss som skal ha bilen etter garantiutløp, mange verksted som har spesialisert seg på MB uten å være en del av forhandlernettverket. Så det bør være mulig å få konkurranse på pris på evt fremtidige reperasjoner.

daktari

#8
Etron lader best av disse. Men de har kompliserte motor/gir-konstruksjoner, og luftfjæring kan bli dyrt etter 5 år. Ikke feilfrie de heller.

Jeg opplever ID.4 som en mer moderne og bedre plattform, men etron med mye utstyr (skinndashboard osv) er mer luksus. En etron med manuelle seter blir etter min mening kjedeligere enn ID.4 med alt utstyr. Eldre etron mangler rattvarme.

Må nevnes at ID.4-appen funker veldig bra, enkel å bruke. Du i kan varme bilen. Starte stoppe lading. Lage ruter, se hvor bilen er. Men ikke låse opp bilen.
Etron sin app var veldig ustabil da jeg brukte den frem til 2021.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 20. oktober 2023, klokken 15:32Etron sin app var veldig ustabil da jeg brukte den frem til 2021.
Fungerer rimelig greit nå, men er litt treg å oppdatere. Pluss for at de har Apple Watch app.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil

Dersom man vil handle økonomisk, så kan man regne på alternavet med å bruke gammel fossil trekkvogn, når man trenger trekkvogn, og kjøre elektrisk ellers.

RJK

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 21. oktober 2023, klokken 14:13Dersom man vil handle økonomisk, så kan man regne på alternavet med å bruke gammel fossil trekkvogn, når man trenger trekkvogn, og kjøre elektrisk ellers.
Fordrer jo at man har plass til 2 biler. Ikke alle som har det. Mange som setter bort vogna på vinterlagring, fordi man ikke selv har plass å ha den stående.

En annen sak er jo at bortsett fra rekkevidden med vogn på slep, så er jo det meste mer behagelig med en moderne elektrisk trekkvogn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BubbaJoFet

Med mindre du trenger stor innvendig plass, KIA EV6 trekker 1800 kg og er ganske så bra utstyrt. Det er vel noe rot med GT-Line utstyrsnivået og halvleder mangel, så man må sjekke utstyrslisten. Ioniq 5 trekker 1500 KG og er vel mer uniforme i sine utstyrsnivå. Sistnevnt er svært komfortabel men har problemer med nyttelast. EV6 har noen kilo mer å putte i bagasjen. Hvorvidt de har fikset varmeproblemene i batteriet vet jeg ikke, men begge søsknene slet litt med riktig batteritemperatur og lading ved lansering. 

Electric cars in Norway

#13
Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:30Med mindre du trenger stor innvendig plass, KIA EV6 trekker 1800 kg og er ganske så bra utstyrt. Det er vel noe rot med GT-Line utstyrsnivået og halvleder mangel, så man må sjekke utstyrslisten. Ioniq 5 trekker 1500 KG og er vel mer uniforme i sine utstyrsnivå. Sistnevnt er svært komfortabel men har problemer med nyttelast. EV6 har noen kilo mer å putte i bagasjen. Hvorvidt de har fikset varmeproblemene i batteriet vet jeg ikke, men begge søsknene slet litt med riktig batteritemperatur og lading ved lansering.
Bubba :+1: Enig.

Når det gjelder battery fix på KIA EV6 så er det under kontroll, har jeg hørt....var innom BOS i forrige uke og da hørte jeg dette...nå er det bare ICCU som de har recall på...

Bra YT på dette med ICCU, lenke under til forum og YT:

https://www.kiaevforums.com/threads/ev6-iccu-recall-discussion.8731/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA