Service nå når årlig service ikke er en greie

Startet av saphran, fredag 06. oktober 2023, klokken 19:00

« forrige - neste »

Mobileum

Jeg må definitivt ha kjøpt feil bil hvis jeg årlig bør ta en grundig test av den til en pris av 3-4.000.-. Jeg har iallfall fint klart meg uten i flere ti-år.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Nihon

Sitat fra: Mobileum på torsdag 26. oktober 2023, klokken 17:03Jeg må definitivt ha kjøpt feil bil hvis jeg årlig bør ta en grundig test av den til en pris av 3-4.000.-. Jeg har iallfall fint klart meg uten i flere ti-år.

Hadde du hatt min 3er så hadde du gladelig betalt det hvert år. Bare på de to første månedene etter at jeg fikk den så måtte den inn på service flere ganger enn en Mazda 3 iløpet av 4 år som jeg hadde før.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Mobileum

Hadde det hjulpet med en betalt sjekk som fortalte deg at noe er feil? Feilen blir jo ikke borte, og må rettes.

Handyman

Her lukter jeg mye panikk og krisemaksimering, og lite rasjonell fagkunnskap.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Mobileum på torsdag 26. oktober 2023, klokken 17:03Jeg må definitivt ha kjøpt feil bil hvis jeg årlig bør ta en grundig test av den til en pris av 3-4.000.-. Jeg har iallfall fint klart meg uten i flere ti-år.
Er ikke det at du må ha en så dyr test hvert år, var bare poenget at om du absolutt vil ha en årlig test der du får gått gjennom bilen, så er denne langt bedre enn PKK-testen pga alt det PKK-testen ikke inneholder.

Som antydet i mitt svar over, så finner du nok andre tester som ikke er like komplette, men samtidig dekker de viktige tingene på en bedre måte enn PKK. F.eks. PKK sjekker om bremsene er OK per nå, den sier egentlig ikke så mye om tilstanden om 3 månedene.

F.eks. sjekkes bremsene for om de er ok og innenfor kravene nå, men den sier ikke nødvendigvis at du er i ferd med å nærme deg utslitte bremser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

saphran

Vel, for å svare meg selv så bestilte jeg en kontroll av bilen (2,5 år nå, kjørt 30 000).

De fant da at frontbremsene hadde en materialfeil (løsnet) og byttet dem på garanti, tok bremseservice og skiftet luftfilter. Ellers ingen feil oppdaget, men det ble heller ikke spesifisert hva de ellers sjekket (det hadde vært greit å ta med).

Ca. 4000 kr ble regningen.

OlaM

'21 3LR

jlan

I forbindelse med en garantireparasjon i dag sa kundemottaker: Vi må avtale en time en annen dag for å justere bakluken, og så må vi se på bremsene dine. Jeg sa OK til det, men så etterpå i appen at det var snakk om en rutinemessig smøring av bremsene, for min regning. Dette utførte jeg i november da jeg byttet hjul, så jeg har vanskelig for å tro at det var basert på et reelt behov. Jeg tror rett og slett de har litt lite å gjøre, og prøver å selge inn ekstraarbeid. Det var også bare to dagers ventetid. Det som er greit er at man kan godkjenne hver deljobb for seg i appen. Og bilen kan leveres og hentes utenom åpningstid, uten nøkkeldropp.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Stjerneglis

Det er bare å kansellere bremsejobben i appen hvis du ikke ønsker å få dette utført.

Jeg opplevde det motsatte i fjor våres da Tesla sa at bilen ikke trengte bremseservice etter 2 vintre... Kanskje de hadde for mye å gjøre da :D
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Moas

Sitat fra: jlan på mandag 22. januar 2024, klokken 10:51Og bilen kan leveres og hentes utenom åpningstid, uten nøkkeldropp.
Er du sikker? Jeg får opp betalings-varsel-gebyr ved for sen henting, altså hvis bilen hentes etter kontortid hos min lokale Tesla punkt.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Mobileum

Kanskje ikke alle SuCer har fått dette implementert. Virker iallfall både i Porsgrunn og Tønsberg. Trenger heller ikke å levere nøkkel ved innlevering.

RJK

Sitat fra: Moas på tirsdag 23. januar 2024, klokken 12:45
Sitat fra: jlan på mandag 22. januar 2024, klokken 10:51Og bilen kan leveres og hentes utenom åpningstid, uten nøkkeldropp.
Er du sikker? Jeg får opp betalings-varsel-gebyr ved for sen henting, altså hvis bilen hentes etter kontortid hos min lokale Tesla punkt.
Har du forsøkt å avtale dette med ditt lokale Service-verksted?
Bosted Oslo

Handyman

Er du sikker?
Gjorde det i Kristiansand i går. Min erfaring beskrevet i en annen post:

Eller må jeg si at jeg er svært imponert over hele opplevelsen med innmelding av problem, oppfølging før innlevering (både meldinger og telefonsamtaler), valg av time, kommunikasjon i ettertid  (både meldinger og telefonsamtale).
Ikke minst at jeg kunne levere bilen og hente lånebilen på vei hjem fra jobb kvelden før. Ikke behov for å være der i åpningstiden. Ingen levering eller henting av nøkkelkort.
Lånebilen dukket opp i appen straks jeg hadde parkert min bil utenfor Tesla. Jeg kunne åpne bilen med mobilen min i lomma. Min profil var aktiv og jeg kunne kjøre avgårde med alle innstillinger slik jeg vil ha dem.
Rett og slett i en klasse for seg selv.

https://elbilforum.no/index.php?topic=66074.msg1127457#msg1127457
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Moas

Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:46
ja, ingen info og ingen lånebil. Plutselig beskjed en dag om å hente bilen eller betale for parkering etter stengetid.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

RJK

Sitat fra: Moas på tirsdag 23. januar 2024, klokken 16:52
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:46
ja, ingen info og ingen lånebil. Plutselig beskjed en dag om å hente bilen eller betale for parkering etter stengetid.
Lukter jo dårlig kundebehandling å være så striks om man uansett betaler gjennom app/konto, eller det er slikt som tas på garanti.

Kan jo selvsagt være et sted som har lite parkeringsplasser tilgjengelig slik at det påvirker service og verksted-logistikken for andre kunder.

Vil du dele hvilket SC dette gjelder?
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA