Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte dekk - tips

Startet av bobakka, fredag 06. oktober 2023, klokken 18:22

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 13. oktober 2023, klokken 06:13Orginale BMW felger trenger ikke holdes oppe for å skues fast. De hviler på sentrerings ringen på navet.
Det gjelder vel de fleste nye biler nå om dagen? Kan være litt vanskelig å treffe helt riktig da.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Ikke egentlig om dekkskift, men om vurdering rundt det å skifte dekk før de er utslitt. I artikkel i Broom, så viser det seg at 8 år gamle testvinnerdekk er tilsvarende gode som nye billigmerker.

Så om du vurderer å bytte vinterdekkene fordi de begynner å bli gamle, men vil "kjipe ned" pga prisen, så sparer du mer og sannsynligvis ikke taper noe, på å beholde premiumdekkene du allerede har.

PS! De har ikke skrevet noe om hvordan de brukte dekkene har blitt oppbevart, noe som kan ha stort utslag på hvor bra "dine" dekk er. Dekk som er blitt oppbevart mørkt, tørt og i jevn, kjølig temperatur, klarer seg nok langt bedre enn de som hives under verandaen, der vær og vind får påvirke de.

https://www.tv2.no/broom/ny-test-brukte-dekk-like-bra-som-nye/16127515/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Oddaa

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 13. oktober 2023, klokken 06:13Jeg bruker denne. Fungerer fint. Har kjøpt denne hos Biltema Jack pad Ø 100 mm
Art.nr. 15-041  https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/jack-pad-o-100-mm-2000047039
Til å entre hjulbolter fungerer det fint med en liten forlenger på 17mm koppen. Orginale BMW felger trenger ikke holdes oppe for å skues fast. De hviler på sentrerings ringen på navet.
Brukte samme jack pad, men syntes det var litt ubehagelig å løfte bare mot den plastkanten på jekkfestet, så tilpasset kloss ville vært å foretrekke.

Alle felger bør/ må vel være tilpasset navet om så det er med løse sentreringsringer?

Fikk også testet tyverialarmen og nedlasting av opptak via appen 😉, men det blir nok dekkhotell av plasshensyn innen neste sesong.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Kansellert bestilling 2025 EX90

moonbuggy

Jeg vet ikke om det bare er jeg som surrer, jeg treffer med bolthullene og felg på senternavet greit noen ganger, andre ganger ikke, med vriding av felg på navet - ramler av navet, ny runde.
Det ante meg, det man påstår om gamle vinterdekk. Har alltid hatt mistanke om at bransjen vil ha oss til å bytte oftere enn vi  trenger.

bobakka

Skiftet dekk i helgen og gikk overraskende lett.
Kjøpte en 3 tonns jekk på Jula type Meek og den passet rett på gummiholderen.
Trykket inn luftfjøringsknappen i 7 sekunder da den blinket grønt - antok at den da var slått ov.
Jekket opp og skrudde av.
De nye dekkene fikk jeg løftet opp på senternavet hvor den satt ganske stabilt til jeg vridd felgen så den passet til skruene.
Skrudde til og senket.

Jeg hadde ikke merket dekkene og fant ut at på venstre side hadde jeg byttet foran og bak, mens på høyre satt de slik de gjorde forrige gang. De var 2.1 kg foran og 2.4 bak. Jeg fylte på luft til 2.4 foran og 2.7 bak.

Noen som har noen anbefalinger på om dekk skal bytte plass for hver sesong - dvs. enten holde plasseringen eller bytte aksel. Det jeg gjorde med å bytte på den ene siden, men ikke den andre er vel ikke anbefalt da rullediameter kan være ulik pga ulike slitasje og det liker ikke elektronikken.

Hva med lufttrykket - nominelt er det 2.3 foran og 2.5 bak - men har en i3 som først ble slitt på sidene - og kommer til å øke lufttrykket på den også over det nominelle.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

turfsurf

Sitat fra: bobakka på søndag 05. november 2023, klokken 12:57Noen som har noen anbefalinger på om dekk skal bytte plass for hver sesong - dvs. enten holde plasseringen eller bytte aksel. Det jeg gjorde med å bytte på den ene siden, men ikke den andre er vel ikke anbefalt da rullediameter kan være ulik pga ulike slitasje og det liker ikke elektronikken.
Det kommer jo an på hva man prioriterer. Man skal alltid sette de med best spor foran m.t.p. sikkerhet. Selv flipper jeg aksel hver sesong for å slite ut dekkene jevnt, så bytter jeg heller alle fire litt tidlig. Lenge siden jeg har byttet vinterdekk dog, siden de gjerne holder så lenge at vi rekker å selge bilen :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Best spor bak vel, for å unngå at bakhjula slipper i en sving -> overstyring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på søndag 05. november 2023, klokken 20:37Best spor bak vel, for å unngå at bakhjula slipper i en sving -> overstyring.
Ja, viktigere å unngå bakhjulsladd, enn å sikre styringen /Irony...!

https://www.nrk.no/kultur/beste-vinterdekk-foran-1.1271940
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Det viktigste er uansett å ikke kjøre med utslitte dekk. Om det 6 eller 7mm foran er neppe kritisk for styringen. Hadde jeg hatt ett sett med 6mm og ett med 3mm hadde jeg satt de med 3mm bak og kjørt rett til dekksjappa.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: RJK på mandag 06. november 2023, klokken 00:28
Sitat fra: daktari på søndag 05. november 2023, klokken 20:37Best spor bak vel, for å unngå at bakhjula slipper i en sving -> overstyring.
Ja, viktigere å unngå bakhjulsladd, enn å sikre styringen /Irony...!

https://www.nrk.no/kultur/beste-vinterdekk-foran-1.1271940
Interessante resultater, takk. Da skal jeg oppdatere mitt syn på dette. Ser at både bremselengde og styring blir verre med dårlige dekk foran, men de tester med ESP. Breisladd mer utpreget med dårlige dekk bak.
Rådet om beste dekk bak kan nok passe mye bedre pre-ESP (eller det var alltid feil), bare å se noen videoer fra Nürburgring krasjer anno 1980 der alle personbiler snurrer og ruller om hverandre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

I den tiden hadde også de fleste biler bakhjulsdrift og ingen antiskrens, ikke engang traction control. Det skal veldig mye til for å snurre med forhjulstrekk, og også de fleste biler med firehjulstrekk uten provokasjon, og nå med antiskrenssystemer er det nesten ikke mulig å få det til uten å skru av noe.

Selv kjører jeg ofte med de beste dekkene bak fordi jeg sliter mest bakdekk, og skifter posisjon årlig slik at de som regel er omtrent likt slitt, da betyr det minimalt om det er ørlite mer på bakhjulene første del av sesongen.

Dessverre ikke mulig med staggered, da blir det som det blir.

Ingeniøren

Min søster spurte forhandler om hvor de beste dekkene skulle sitte. Han sa at om du er ung så skal de beste bak men om du er godt voksen skal de beste foran  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 06. november 2023, klokken 18:44Min søster spurte forhandler om hvor de beste dekkene skulle sitte. Han sa at om du er ung så skal de beste bak men om du er godt voksen skal de beste foran  :)
Bør være omvendt proporsjonalt med alderen på kjøretøyet!

;)

Da de første bilene med fremhjulsdrift kom, så var det største marerittet å miste styring der, for da hadde man fort mistet grep på alle fire, og det var vanskeligere å rette opp enn om hekken slenger litt på en bakhjulsdrevet bil. 

Men som med alt nytt, man må vel egentlig lære å takle endret teknologi, så man har nok lært bedre hvordan skrens på forhjulene skal løses.

Og med ESP og ASB +++ av sikkerhetssystemer som skal hjelpe sjåføren, så blir gjerne problemene mindre helt til man fullstendig bryter "Point of No Return", der det nesten bare går "åt skogen" med indre man har gullhår...

Ja, er det bare litt forskjell, så kan man sette de dårligste dekkene på bake, for å få mer jevn slitasje.

Men der forskjellen er så stor at det ene hjulparet begynner å bli klar for utskiftning, mens det andre kan klare flere sesonger til, så bør nok de "gode" dekkene foran!

Og spesielt for vinterdekkene, så gjelder det å kjøpe kvalitet. På sommeren er det litt større slingringsmonn da dekkene ofte er laget for langt større hastigheter enn hva vi lovlig kan kjøre i Norge.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil Fonn

Jeg roterer dekkene på aksel for hver sesong. Da utjevnes slitasje og alle fire dekkene slites jevnt ned og byttes samtidig.  Ser forøvrig ut til at IX sliter dekkene ganske jevnt.
Generelt foretrekker jeg best mønster på foraksel da dette også gir best sikkerhet i forhold til sørpe og vannplaning. Dekkene på fram aksel med best mønster fortrenger da det meste av sørpe og vann og gir bedre grep for de mere slitte dekkene på bak aksel
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

bobakka

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 08. november 2023, klokken 07:55Jeg roterer dekkene på aksel for hver sesong.
Hva mener du? Tar du HF til HB og omvendt og VF til VB og omvendt? Eller bytter du også Venstre og Høyre side på sommerdekk? Vinterdekk har uansett en rulleretning så de skal ikke byttes høyr eog venstre.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA