Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ryggelys

Startet av minim, torsdag 05. oktober 2023, klokken 22:33

« forrige - neste »

minim

Vurderer å montere 1-2 arbeidslamper som ryggelys på kona. Typen i lenken under. Hvor henter dere som har gjort dette strøm i fra? Kan rele strøm hentes fra original ryggelys uten å trigge feilkoder? De er snakk om en tidlig 2019 mod om det spiller inn.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/arbeidsbelysning/arbeidsbelysning-led-30-w-2000045168
-vw multivan

RJK

#1
Skal de jobbe som ryggelys, må du vel koble den inn på samme kabel som ryggelyset går på, så de automatisk skal gå på.

Eller ser du for deg å manuelt slå de på når du har behov for ekstra lys? Da kan du koble de inn noe før reléet som styrer hvilke lys som skal gå på når. Da trenger den bare 12V-tilkobling.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

minim

Ryggelys mener du vel? Jeg vet hvordan man gjør det tradisjonelt, men spørsmålet var om det går uten å gi feilkoder siden mange nye biler trenger en CAN boks for ekstralys nå for å ikke gi feilkoder. Det var også om det finst fast 12V der bak å hente ut eller om en må hente fra batteriet fremme.
-vw multivan

RJK

Sitat fra: minim på fredag 06. oktober 2023, klokken 09:23Ryggelys mener du vel? Jeg vet hvordan man gjør det tradisjonelt, men spørsmålet var om det går uten å gi feilkoder siden mange nye biler trenger en CAN boks for ekstralys nå for å ikke gi feilkoder. Det var også om det finst fast 12V der bak å hente ut eller om en må hente fra batteriet fremme.
Hehehe" Takk for påpekingen, den er nå rettet på.

Nei, Kona har ikke noe eget 12V-uttak bake, så du må enten koble deg på en kabel som gir 12V fra dette, eller strekke kabel frem til bilen.

Tror ikke du må endre i CAN bare fordi du henter inn strøm fra en live 12V-ledning, så lenge du ikke gjør funksjonalitetsendringer.

F.eks. må du vel ikke gjøre CAN-endring om du kobler på ledbar fremme, da du i utgangspunktet kobler deg mot fjernlyset, så disse går på eller av samtidig med denne.

Selv ikke når du kobler en bryter i mellom, som gjør deg i stand til å manuelt slå denne av eller på, da du ikke får lyset på om ikke langlysene lyser allerede.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

minim

På en BMW jeg hadde nylig måtte jeg bruke canm8 fremme til signal til lysbjelke siden når jeg koblet den på fjernlys på tradisjonell måte så blinket den, sporadisk pga noe pæresjekk. Canm8 kunne stilles til å hente ryggelys signal også så derfor jeg lurte litt.

Nå hadde jeg en p21 led pære som i lenken under som jeg monterte i original lykten. Den peker feil vei så får nok ikke like bra lys som jeg skulle hatt, men virker som det hjelper likevel. Får prøve når mørket kommer.
https://etoshop.no/produkt/led-paerer/ryggelyspaerer-parklyspaerer-osv/w21w-1156-21w-led-ryggelyspaere
-vw multivan

RJK

Sitat fra: minim på lørdag 07. oktober 2023, klokken 12:08På en BMW jeg hadde nylig måtte jeg bruke canm8 fremme til signal til lysbjelke siden når jeg koblet den på fjernlys på tradisjonell måte så blinket den, sporadisk pga noe pæresjekk. Canm8 kunne stilles til å hente ryggelys signal også så derfor jeg lurte litt.

Nå hadde jeg en p21 led pære som i lenken under som jeg monterte i original lykten. Den peker feil vei så får nok ikke like bra lys som jeg skulle hatt, men virker som det hjelper likevel. Får prøve når mørket kommer.
https://etoshop.no/produkt/led-paerer/ryggelyspaerer-parklyspaerer-osv/w21w-1156-21w-led-ryggelyspaere
Er dette LED lysbar på bil med halogen langlys, eller laserlys? Har vært tilfeller av dette som skyldes at LED-lamper opererer med langt lavere strømforbruk. Man har derfor gjerne måtte sette på noen motstander eller et relé som "narrer" bilen til å tro den trekker mer strøm, og mer like bilens originale lamper. Endel sett kommer med slike i pakken.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

minim

Sitat fra: RJK på lørdag 07. oktober 2023, klokken 18:02
Sitat fra: minim på lørdag 07. oktober 2023, klokken 12:08På en BMW jeg hadde nylig måtte jeg bruke canm8 fremme til signal til lysbjelke siden når jeg koblet den på fjernlys på tradisjonell måte så blinket den, sporadisk pga noe pæresjekk. Canm8 kunne stilles til å hente ryggelys signal også så derfor jeg lurte litt.

Nå hadde jeg en p21 led pære som i lenken under som jeg monterte i original lykten. Den peker feil vei så får nok ikke like bra lys som jeg skulle hatt, men virker som det hjelper likevel. Får prøve når mørket kommer.
https://etoshop.no/produkt/led-paerer/ryggelyspaerer-parklyspaerer-osv/w21w-1156-21w-led-ryggelyspaere
Er dette LED lysbar på bil med halogen langlys, eller laserlys? Har vært tilfeller av dette som skyldes at LED-lamper opererer med langt lavere strømforbruk. Man har derfor gjerne måtte sette på noen motstander eller et relé som "narrer" bilen til å tro den trekker mer strøm, og mer like bilens originale lamper. Endel sett kommer med slike i pakken.

I dette tilfelle var det halogen langlys om jeg husker rett, men det spiller egentlig ingen rolle da original lys besto som originalt. Lasten som lysmodulen til BMW så var lik pluss et rele for ledbar. Jeg hentet baresignal til Led bar fra langlys med rele, men da blitzet den sporadisk pga en pæresjekk mener jeg det var. Gikk ihvertfall ikke å ha det sånn så jeg monterte canm8 å hentet bus signal på langlys ut i fra den i stede.

Det er nå litt avsporing og om ikke kona var dette problemet så blir det koble opp på tradisjonelt vis om ikke den nye Led pæren er bra nok.
-vw multivan

RJK

Sitat fra: minim på lørdag 07. oktober 2023, klokken 19:58
Sitat fra: RJK på lørdag 07. oktober 2023, klokken 18:02
Sitat fra: minim på lørdag 07. oktober 2023, klokken 12:08På en BMW jeg hadde nylig måtte jeg bruke canm8 fremme til signal til lysbjelke siden når jeg koblet den på fjernlys på tradisjonell måte så blinket den, sporadisk pga noe pæresjekk. Canm8 kunne stilles til å hente ryggelys signal også så derfor jeg lurte litt.

Nå hadde jeg en p21 led pære som i lenken under som jeg monterte i original lykten. Den peker feil vei så får nok ikke like bra lys som jeg skulle hatt, men virker som det hjelper likevel. Får prøve når mørket kommer.
https://etoshop.no/produkt/led-paerer/ryggelyspaerer-parklyspaerer-osv/w21w-1156-21w-led-ryggelyspaere
Er dette LED lysbar på bil med halogen langlys, eller laserlys? Har vært tilfeller av dette som skyldes at LED-lamper opererer med langt lavere strømforbruk. Man har derfor gjerne måtte sette på noen motstander eller et relé som "narrer" bilen til å tro den trekker mer strøm, og mer like bilens originale lamper. Endel sett kommer med slike i pakken.

I dette tilfelle var det halogen langlys om jeg husker rett, men det spiller egentlig ingen rolle da original lys besto som originalt. Lasten som lysmodulen til BMW så var lik pluss et rele for ledbar. Jeg hentet baresignal til Led bar fra langlys med rele, men da blitzet den sporadisk pga en pæresjekk mener jeg det var. Gikk ihvertfall ikke å ha det sånn så jeg monterte canm8 å hentet bus signal på langlys ut i fra den i stede.

Det er nå litt avsporing og om ikke kona var dette problemet så blir det koble opp på tradisjonelt vis om ikke den nye Led pæren er bra nok.
Nei, om din Kona har LED-lys som standard, så skal ikke det problemet oppstå.

Kun når som sagt man blander en lystype som trekker mye strø som originalt er på, med LED-lys som opererer på langt lavere strømstyrker.

 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

minim

Da bør dette gå fint. Takk for svar!
-vw multivan

minim

En liten oppdatering om oppgradering fra 21w halogen til 21w led i ryggelyset. Synd jeg ikke tok før bilder, men her er et bilde fra venstre siden som er den med svakest lys og et fra ryggekamera. Tror jammen jeg prøver det så enkelt i noen dager før jeg monterer arbeidslyset da jeg tror dette holder.



-vw multivan

RJK

Sitat fra: minim på lørdag 07. oktober 2023, klokken 20:13Da bør dette gå fint. Takk for svar!
Kom på at baklysene ikke er led på alle modeller, men kanskje bremselyset er det? Men det går vel veldig små strømstyrker der vs nær og fjernlysene. Så det går nok fint.

Bare hyggelig å kunne hjelpe!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: minim på lørdag 07. oktober 2023, klokken 20:39En liten oppdatering om oppgradering fra 21w halogen til 21w led i ryggelyset. Synd jeg ikke tok før bilder, men her er et bilde fra venstre siden som er den med svakest lys og et fra ryggekamera. Tror jammen jeg prøver det så enkelt i noen dager før jeg monterer arbeidslyset da jeg tror dette holder.
Nice, det var en klar forbedring. Bør vel hive meg på å bytte de smålampene. Kan jo få en hel km lengre rekkevidde bare på det!


;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

minim

Sitat fra: RJK på lørdag 07. oktober 2023, klokken 20:48
Sitat fra: minim på lørdag 07. oktober 2023, klokken 20:39En liten oppdatering om oppgradering fra 21w halogen til 21w led i ryggelyset. Synd jeg ikke tok før bilder, men her er et bilde fra venstre siden som er den med svakest lys og et fra ryggekamera. Tror jammen jeg prøver det så enkelt i noen dager før jeg monterer arbeidslyset da jeg tror dette holder.
Nice, det var en klar forbedring. Bør vel hive meg på å bytte de smålampene. Kan jo få en hel km lengre rekkevidde bare på det!


;)

hehe. Dette var dog inget sparetiltak siden ny og gammel pære hadde lik effekt, men det ble mye mer lys i den med LED. Sikkert alderen som er begynt å ta meg, men original ryggelys var ikke nok til å få god oversikt for min del.
-vw multivan

RJK

Sitat fra: minim på lørdag 07. oktober 2023, klokken 21:24
Sitat fra: RJK på lørdag 07. oktober 2023, klokken 20:48
Sitat fra: minim på lørdag 07. oktober 2023, klokken 20:39En liten oppdatering om oppgradering fra 21w halogen til 21w led i ryggelyset. Synd jeg ikke tok før bilder, men her er et bilde fra venstre siden som er den med svakest lys og et fra ryggekamera. Tror jammen jeg prøver det så enkelt i noen dager før jeg monterer arbeidslyset da jeg tror dette holder.
Nice, det var en klar forbedring. Bør vel hive meg på å bytte de smålampene. Kan jo få en hel km lengre rekkevidde bare på det!


;)

hehe. Dette var dog inget sparetiltak siden ny og gammel pære hadde lik effekt, men det ble mye mer lys i den med LED. Sikkert alderen som er begynt å ta meg, men original ryggelys var ikke nok til å få god oversikt for min del.
Klar over at det ikke var sparetiltak. Det var nok min spøk!

Ja, ryggelysene er ikke mye å rope hurra for. Og, muligens bildet lyver litt selv om jeg tviler, men det ser ut som det fjerner mye av det gulrøde i skjermen når det er mørkt. Det ekstra lyset ser ut til også å hjelpe der.

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA