Mulige Dekkdimensjoner på i3 120 aH

Startet av Mort54, torsdag 05. oktober 2023, klokken 15:23

« forrige - neste »

Mort54

Dette har sikkert vært oppe før,men jeg har nettopp kjøpt en fully charge i3. Den har 20" sommerdekk 155/60 foran og 175/55 bak.
Den forrige i3 jeg eide (2015) hadde 19" hjul med høyere profil. (Jeg husker det var forskjell på felgene foran og bak på den også (oppdaget da jeg monterte de feil  ::) )

Så spørsmål 1.er: Finnes det dekkdimensjon for 20" med mer gummi?(høyere profil)
Spørsmål 2: Det er vel ikke noe i veien for å kjøpe 4 19" sommerfelger maken til den forrige 2015 modellen min? Finnes mange til salgs på Finn.

RJK

Når du går opp i dimensjon på felg, så må du ned på dmensjon på "gummien", altså lavere profil, for at oppsettet skal holde seg innenfor max 5 % avvik på rulleomkretsen.

Hjulene er dessuten så slanke, at jeg tror det er veldig liten sjanse for å finne avvikende dekkstørrelser som utfordrer dette forholdet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mort54

Sitat fra: RJK på torsdag 05. oktober 2023, klokken 16:00Hjulene er dessuten så slanke, at jeg tror det er veldig liten sjanse for å finne avvikende dekkstørrelser som utfordrer dette forholdet.

Antok det jeg også. Da er det kun felgbytte til 19" som er alternativet hvis en vil ha mer gummi.   

Orbit

På 19" er det også to alternativer bak, som begge gir (omtrent) like mye gummihøyde (105-108 mm): 175/60R19 og 155/70R19. De smalere 155-dekkene bør også settes på felger med 5" bredde, dvs det som oftest selges som et vinterfelgsett. BMW leverte 19x5-felger kombinert med 155/70R19 på alle fire som sommerhjul på innstegsmodell med "kumlokkfelger", men det var lite solgt i Norge. 155 bak gir nok litt mindre stiv bakaksel, men samtidig langt fra så myk som du får på vinterdekk i samme dimensjon. Den store fordelen med fire like hjul er at du kan rotere dekk foran/bak og få mye jevnere slitasje.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mort54

moonbuggy

Jeg irriterte meg over økt forbruk og støy på 20" sommerhjul, og kjøpte i sommer 4 billige kumlokk og satte på 155/70 R19 på alle.
Litt vanskelig å bedømme støy, når dekk også er nye, men synes nivået er lavere. Forbruket er litt lavere og merker ingen endringer i kjøreegenskaper.
I tillegg kan jeg sjonglere felgene som jeg vil uten tanke på bak og foran, herlig ;)
Personlig har jeg heller ingen ting i mot kumlokkene. De passer bilen, og er vel felgene som ble kontruert til bilen i utgangspunktet...

Klykken

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 12. oktober 2023, klokken 15:24De passer bilen, og er vel felgene som ble kontruert til bilen i utgangspunktet..
Alle felger du får fra BMW er konstruert til bilen :) Men at det er kumlokkene som gir høyest rekkevidde er nok riktig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

Bare for å spørre, det er felg 1 du kaller kumlokkene?
Det er vel like lite åpninger i felg 4 ser det ut til.
Har egentlig ikke sett så mange av felg 3 på veien heller.

TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

moonbuggy

Den største fordelen med felg1, kumlokk er lik dimensjon på alle hjul og man trenger ikke tenke for og bakhjul.
Felg4 er vel bare 20" med ulik dimensjon foran og bak. Etter min mening, unødvendig surr på denne bilen, og mistenker mest visuelle hensyn. Mange syrlige kommentarer om "sykkeldekk" på gamle i3...

Orbit

Du kan også få like felger (19"x5") og dekk foran og bak med nr 2 og 3, dersom en holder tunga rett i munnen. Det er solgt fire (!!) forskjellige versjoner av hver av disse, med likt utseende. De finnes både som 5" og 5,5" felger (siste for bruk bak), i tillegg til at det de første årene også var forskjell på venstre- og høyre-felger for at eikemønsteret skulle se likt ut i forhold til kjøreretningen på begge sider. 19"x5,5" kan bare brukes bak, mens 19"x5" kan brukes i alle hjørner.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mort54

Nå når november nærmer seg er det ikke no problem da vinterdekkene er på 4 like 19" type 2. Men tror jeg skal sjekke Finn før vårskifte og se om jeg kan kjøpe/bytte mine 20 tommere til 19 rundt om. Som noen sier, bare tull med større og ulike dekk på denne bilen.
Forøvrig, en utrolig god nummer to bil. Og med det siste batteriet er den blitt den mest brukte bilen i familien,

Autowinder

Det er også lavere forbruk med 19'' enn 20'' hjul også. 😉
Forøvrig er det en fantastisk bil med siste batteri, temmelig sikker på at den kommer til å holde seg brukbart godt i pris fremover.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Mort54

Sitat fra: Autowinder på søndag 15. oktober 2023, klokken 11:46Det er også lavere forbruk med 19'' enn 20'' hjul også. 😉
Forøvrig er det en fantastisk bil med siste batteri, temmelig sikker på at den kommer til å holde seg brukbart godt i pris fremover.

;)  Da blir det 4x19 på sommerdekka også. En får 4 pene kumlokk for ned mot 2000 på Finn. Med salg av 20" felgene betaler jeg bare for nye dekk og de er rimeligere og enklere og finne.

moonbuggy

:+1: Det gjorde jeg i sommer. Fant 4 kulokk for en tusenlapp på finn. Solgte 20" tommerne med halvslitte dekk(felg 4 over) og kjøpte nye. De har ikke engang rulleretning, som en ekstra bonus...

Mort54

Sitat fra: moonbuggy på mandag 16. oktober 2023, klokken 21:24:+1: Det gjorde jeg i sommer. Fant 4 kulokk for en tusenlapp på finn. Solgte 20" tommerne med halvslitte dekk(felg 4 over) og kjøpte nye. De har ikke engang rulleretning, som en ekstra bonus...

:+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA