Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva irriterer deg med Enyaq?

Startet av bjorngb, onsdag 04. oktober 2023, klokken 14:36

« forrige - neste »

bjorngb

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne:
Infotainment brukergrensesnitt:
  • Må trykke "OK" hver gang bilen skrus på hvis infotainment skal brukes. Dette kan unngås ved å legge radiostasjoner som favoritter, og bruke dedikerte knapper på rattet for å bytte - og kjøre med "sort" skjerm. Dette er hvisnok standard på alle Skoda - og vil føre til at jeg aldri kjøper en annen Skoda
  • Menyene er designet for en mye mindre skjerm, og avstand mellom valgene er blåst opp for å "utnytte" skjermflaten
Brukergrensesnitt bil
  • Kan ikke sette standard kjøremodus
  • Må trykke ut av menyer som kjøremodus, klime etc, at de ikke forsvinner etter f.eks 5 eller 10 sek
  • Knapper for klima, dekktrykk, kjøremodus er "vilkårlig plassert". Eks knapp for å resette/sette korrekt dekktrykk er plassert nærmest fører. Hvor ofte brukes denne knappen - kontra kjøremodus eller klima? Knappene har ikke noen følbar identifikasjon (må kikke ned for å se hvor rett knapp er)
Diverse
  • Irriterende inngripen fra bil for å holde fil
  • Når bilen kjører låses dørene. En knapp må trykkes for at utenforstående skal kunne åpne dører - hver gang. Kan ikke skrus av. Vi bor ikke i Mellom-Amerika...
  • HUD ikke integrert med Apple CarPlay - navigasjonshjelpemiddel vises ikke i HUD som ved bruk av "onboard" navigasjon
  • Klimaanlegg må "åpnes" hver gang/tur noen i baksete vil justere klima i baksetet

Legger til litt av det som har irritert meg som andre nevner: ikke mulig å låse opp vil fra app OG at hastighetskontroll på cruisekontrollen ja. Et par steder i distriktet setter bilen opp farten til 90km/t hvor jeg VET at det aldri har vært 90 tidligere. Disse burde vært i opprinnelig post.

De fleste av disse tingene er småting - bortsett fra det første punktet for min del. Jeg lever uten bruk av flere av funksjonene, eller må leve med dem - som å knote i meny under kjøring for at pasasjerer skal kunne justere klima - og at jeg blir minnet på å låse opp dørene hver gang noen ikke kommer inn i bilen...

Hvis det er noen som kan hjelpe å løse noe av dette setter jeg pris på det.  Hva irriterer du deg over på din Enyaq?
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

i3/RSiV

Sitat fra: bjorngb på onsdag 04. oktober 2023, klokken 14:36Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne:
Infotainment brukergrensesnitt:
  • Må trykke "OK" hver gang bilen skrus på hvis infotainment skal brukes.
Brukergrensesnitt bil
  • Kan ikke sette standard kjøremodus
  • Må trykke ut av menyer som kjøremodus, klime etc, at de ikke forsvinner etter f.eks 5 eller 10 sek
Diverse
  • Irriterende inngripen fra bil for å holde fil
  • Når bilen kjører låses dørene. En knapp må trykkes for at utenforstående skal kunne åpne dører - hver gang.



Enig i flere av de du nevner,
og for å legge til, alle sw bugs som de sier det kommer en oppdatering til, men ikke vet når der kommer.

Egil S

I tillegg til det du sier.

At tenningen går av når fører forlater bilen, infotainment o.l. slår seg av.

Det er alt for vanskelig å få aktivert kamera for å få bedre oversikt ved kjøring inn i trange steder, èn fysisk knapp og 3 skjerm trykk for å aktivere kamera med hjelpelinjer, 2 trykk uten auto-parkeringspakke.

Ikke mulighet å låse/låse opp bil fra app. (hadde dette på en 2012 modell BMW for flere år siden)

klimaanlegg er veldig komplisert, er man alene i bilen fungerer ikke sone inndelingen og fører bli kjølt ned samtidig som kupèen varmes opp grunnet manglene regulering i soner ingen sitter i, som gjøre at fører sitter å fryser. Spesielt aktuelt når det er 8-10 grader ute og sol.

knirkelyder fra forstilling når det er vått (mansjetter som gnisser sammen).

Førersete som ikke går til rett posisjon når man setter seg i bilen, må justeres manuelt ca 75% av gangene.

At elektroniske dempere gjør at bilen ikke kan leveres senket slik som Sportline.

Rebound dempingen på demperne bak er for rask som gjør at hekken på bilen går mye opp og ned, er bedre i sport, men ikke godt nok.

Mangel på batterivarming.

litt mye dekkstøy, kunne med fordel være bedre støydempende hjulhus.


2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Martin Eden jr

#3
Har hatt min 80X i snart halvannet år. Har vel nærmest avfunnet meg med at jeg må leve med mange av de irriterende småtingene til jeg selger den om et år eller to... har forsøkt å få forhandler til å fikse ting, men stort sett har de ikke peiling på hva som må gjøres. Det ER småting, og ingen ting som påvirker brukbarheten til bilen til daglig, men som likevel er irriterende. Mine hovedpunkter er:

  • Mangelen på oppdateringer av infotainment som monner. De skryter av OTA, men det er ikke mye som kommer "over the air" - og ingen kan svare på når/om hovedoppdateringer kommer (har fortsatt versjon 3.0 som den hadde da den ble levert)
  • Generell mangel på produktkunnskap hos både forhandler og importør når man forsøker å få svar. Flere ganger må man sitte igjen med "vi vet ikke"
  • Ubrukeligheten til den prediktive cruisekontrollen på grunn av håpløse oppdateringer av kartets hastighetsinformasjon. Men dette er visstnok et problem som gjelder de fleste biler? Utrolig at det ikke legges mer ressurser i dette
  • Stadige feilsymboler som dukker opp i kortere eller lengre tid - som at filholder/nødbrems etc. er ute av funksjon uten særlig grunn. Felles for disse er at de forsvinner av seg selv etter 10 sekunder eller en halv dag... og verkstedet finner ingen feil...
  • Innimellom finner førersetet ut at det skal stille seg inn annerledes av seg selv
  • Oversettelsen av menyvalg til norsk er ofte tvilsom. Eksempel - det kan stå "Lader" som overskrift på et skjermbilde - som om bilen lader, når den vitterlig ikke gjør det - skulle sannsynligvis stå "Lademeny" eller noe slikt. Eksempel 2: Når man har valgt "Klima AV" (når jeg har oppe takluka), må jeg igjen trykke på knappen som heter "Klima av" for å slå det på - logisk, ikke sant?

Lista kunne enkelt vært gjort mye lengre. Det blir vel neppe Skoda neste gang. Synd, for bilen utenom elektronikk-tullet er veldig bra synes jeg.
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Svk

Kjøp Tesla/Byd.
Her virker OTA og infotainment systemet fungerer.
Verdens 2 største EV produsenter
.
Begge scorer bra i ncap
Begge har stort sett billige deler.
Billig service
Er mulig å se noe i ryggekamera

Øyvind.h

Men - veldig lang liste over andre frustrasjoner, så det kan fort bli verre ved bytte.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. oktober 2023, klokken 22:06Men - veldig lang liste over andre frustrasjoner, så det kan fort bli verre ved bytte.....
Det viktigste er vel å prøvekjøre godt, hva som frustrerer er veldig individuelt tenker jeg.

Og så er det jo greit å velge om man skal la seg frustrere eller bare leve med noen ting i bytte for at andre ting er bedre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Martin Eden jr

Ja, det er vel et godt råd å lære seg å leve med en del unoter... bilfabrikkene (særlig de europeiske og japanske) sliter jo å henge med på utviklingen - hvor Tesla og de mange kinesiske presser marginer, - og ofte ligger foran på det IT-tekniske. Da blir det vel verken tid eller penger til å gjennomteste systemer før de slippes.

Jeg har også en eSoul, og hadde før det en Kona i tillegg til Skodaen - og det er atskillig færre frustrasjoner med disse bilene... så sjansen er der for at det kanskje blir en EV5 etterhvert i stedet for Enyaq'en
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

bjorngb

Mitt forsøk på kommunikasjon med Skoda kundeservice:
Kundeservice:
The case has been escalated to our technical team and their answer to your question about disabling the welcome screen at startup is that it is not possible. The reasons for this are:

1) one of the four IAA (Identification, Authentication, Authorization) steps is confirmation of the message on the mentioned screen and

2) GDPR rules.

Mitt svar:
Thank you,

Today my smartphone, smartwatch, earphones, AirTags and other electric BMW car collect data and my position. I have given permission for them to do this. But I do NOT have to press 'OK' every time I use my phone, watch, earphones, AirTag and BMW. Have you guys and girls at Skoda never experienced this? I can recommend it.

I have a good understanding of GDPR, but I can not understand why I as a data subject have to give Skoda as data processor every time I use my car.

In addition, Skoda as a data processor process data even if I as a data subject have not pressed 'OK' when using the vehicle. So if the reason for me to have to press 'OK' every time I use the vehicle, I would assume by not pressing 'OK', I do not give consent for Skoda to process my data, and you are in violation of GDPR.

Can you confirm Skoda process data even if I do not press 'OK' when operating the vehicle? If that is the case, and you clearly need me as data subject to consent before you process my personal data, are you in breach of GDPR when I do not press 'OK'?

Please escalate this not to the technical team, but the legal team, as interpreting GDPR is a legal matter, not a technical one.

Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

bjorngb

Sitat fra: Svk på onsdag 04. oktober 2023, klokken 20:44Kjøp Tesla/Byd.
Her virker OTA og infotainment systemet fungerer.
Verdens 2 største EV produsenter
.
Begge scorer bra i ncap
Begge har stort sett billige deler.
Billig service
Er mulig å se noe i ryggekamera
Jeg hadde mest lyst på Tesla, men med store føtter fant jeg ikke en god sittestilling i modell Y  :(
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

02jan

Ang Travel Assist & filholder, har dette fungert neste eksemplarisk etter kamereoppdatering i sommer på min 2022 80X 3.0.

Langkjøring Oslo Stockholm og hovedveier inn og ut av Oslo fungerer dette så bra at det jeg opplever det som støtte til mer avslappet kjøring. Man må alikevell følge med og lese trafikkbilde for å bestemme selv om man skal overstyre. Feil info rundt lesing av hastighetsskilt var nær fraværende rundt Stockholm mens i Oslo område er det de faste stedene. Veiene der borte har noe mer tydelig feltmaling.  Gikk en del Enyaq taxier i den svenske hovedstad.

Spesielt lange strekninger med middels mye trafikk (og ikke kjent) , behagelig når hastigehten går i 115 - 125 kmt (gps fart).

* ang Tesla Y som nevnt her i Tråden, fikk nylig sitte på en Tesla Y Taxi i bysentrum (Norge), kort tur i sentrum, så begrenset inntrykk. Men jeg satt i baksete, da me hode skallende i taket bak og i taket på siden (vi var 3 i baksete), usikker på materiale hodet lå intill men hardt var det.  Verdens sikreste bil, hva om en bil dulter bort i bilen bak ?

Sikkert noe galt med kroppen min, men sist jeg satt med hode i taket baksete, var som utvokst tennåring på slutten av 80 tallet i en nesten ny (siste årgang) Talbot Solara. Verken faderens Volvo 144, Saab 900 CC eller Ford Scorpio combi coupe eller min egen Audi Coupe GT var jeg i nærheten av å sitte med hode i takstolpe.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Supernullet

#11
Selvsagt er det noen mindre irritasjonsmoment med min Skoda Enyaq også. Men jeg fokuserer mer på alt som er bra, og ofte bedre enn mange andre biler.

Jeg kjører akkurat nå en 4 måneder gammel Tesla Model Y LR Dual Motor i Nord-Norge. Det gjør at jeg gleder meg til å komme hjem igjen til min Skoda Enyaq sørpå. Teslaen er en helt grei bil, men jeg synes Enyaqen er bedre for meg.

Eksempelvis er lysene på Enyaqen mye bedre enn på Teslaen, jeg har kjørt endel i mørket her oppe i nord. Enyaqens Matrix-lys er bedre og mye jevnere. Og ikke minst er Enyaqens utmaskering av forankjørende og motgående trafikk kjempegod ved bruk av fjernlys på "Auto". Enyaqen har lynrask respons på å oppheve maskeringen i det man passerer motgående bil, mens for Teslaen går det mange sekunder før fjernlysene kommer på igjen for fullt etter passering. Det virker som om at Teslaen kun blender ned til ordinære nærlys ved forankjørende eller motgående trafikk, mens Enyaqen maskerer ut annen trafikk.

Det er flere sensorer som hyler i Teslaen på hver kjøretur, og jeg savner lyktespylere og spyler på ryggekameraet. I går kveld var det et temmelig tilsløret skjermbilde bakover da jeg skulle rygge. Der er spyleren på Enyaqens ryggekamera gull verdt.

Og ikke minst setter jeg pris på HUD på frontruten i Enyaqen. Nesten sånn at jeg ikke klarer meg uten lenger. Selvsagt kunne jeg ønske meg enda litt mer info på frontruten, som kjøremodus og batterinivå, men på Teslaen er det ikke noe HUD i det hele tatt!

Teslaen er nok mer "sporty" ved aktiv kjøring, mens Enyaqen synes jeg er bedre på komfort - og den er rask nok (80x). Jeg sitter bedre i Enyaqen, særlig på langkjøring.

Også jeg kan liste opp småting som kanskje kan irritere med Enyaqen, uten at jeg bryr meg så veldig mye om det:
  • Infotainment-systemet bruker for lang til å våkne til live.
  • OTA-oppdateringene som er kommet er kun småjusteringer, og ikke nye programvareversjoner (har fortsatt 3.0).
  • Periodevis får jeg stadige meldinger om nye innstillinger tilgjengelig, ofte fulgt av at førersete er ut av min innstilte posisjon flere ganger påfølgende dager.
  • Jeg har slått av prediktiv cruice-kontroll da denne slår inn på større veier som krysser over tunneler jeg kjører i, og bruker nå kun adaptiv cruice-kontroll.
  • Når jeg kjører på smale svingete veier på vestlandet slår jeg nå av alle kjørefeltassistenter, da jeg vil slippe inngripen når jeg må utenfor hvit-linjen ved møtende trafikk.
  • HUD har flere ganger slått seg av under kjøring, men kommer tilbake igjen etter at bilen har vært slått av i fbm. parkering.
  • Dørhåndtak-sensoren på døren bak førerdøren har sluttet å virke, noe jeg må få rettet hos forhandler.
  • Jeg kunne tenke med en sensor på ladeluken, da jeg flere ganger har glemt å smekke denne igjen etter lading og kjørt avgårde.
  • Og det er sikkert flere småting.

I min Enyaq er det ingen antydning til noen ulyder eller knirking. Som Egil S, legger jeg merke til litt hjulstøy på grov norsk asfalt, men det er uansett veldig mye bedre enn på min forrige bil, en Ford Focus. Alt i alt er jeg meget godt fornøyd men min Enyaq :)
2022  ŠKODA Enyaq iV 80x  (standard SUV-versjon)  -  Race Blue Metallic
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Egil S

Alle biler har jo noe, bilen er grei den altså.

Dessverre ser det ikke ut som Skoda har tatt i bruk profesjonelle i design av HMI (Human Machine Interface) og GUI (Graphical User Interface), ser dette på knapper, heller og skjermbilder.
Det er folk som spesialiserer seg på dette med å designe skjermbilder for å fungere optimalt, for å være behagelig å se på og lett å finnen frem i.
Det ser det ikke ut som de har brukt når de designet denne bilen.

Ang støy.
Jeg har målt støyen i min RS Coupè til 65-70db relativt jevnt over i 70-80km/t uansett vei, med uttak av nylagt asfalt som er 60-62db.
I helgen reiste jeg hjem fra Portugal, fikk da en ID.3 som Uber, denne hadde 60-62db på motorveien i 100kmt, det er mer det jeg forventet.

Knirk er kun når det regner og nær fullt rattutslag, det dukket opp når bilen min var ca 6mnd og 7-8000km.

Jeg gikk jo fra en BMW 5-serie, så jeg hadde gjerne litt høye forventninger til bilen.
Ikke at den sånn sett har skuffet, men jeg hadde aldri sw problemer i BMW, følte også ting var noe mer intuitivt der, ser Skoda ofte har funksjoner som er motsatt som i BMW, som avstandsinstillingen på cruise controllen, turte ikke bruke den for den skulle alt for nærme bilen foran, viste seg at jeg hadde stilt den ikke på å kjøre nærmest mulig bilen foran, som på mine BMW'er var maks avstand.
Helt greit å prøve noe nytt, men tror ikke det blir flere Skodaer på meg, blir nok en Mercedes neste gang, hvis ikke BMW får orden på designet sitt å begynner å lage pene biler igjen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Øyvind.h

Synes egentlig ikke noen produsenter er gjennomført gode på sjåførinteraksjon.
Noe er bra, men så klarer de ikke teste alt og det ender med litt hummer og kanari.
Jeg bytta akkurat fra Samsung til Apple, og selv CarPlay som er skreddersydd for bil har en og annen mangel. Eksempelvis å avbryte en rute er plassert helt oppe til høyre på skjermen. Lengst unna fører. Og i motsetning fra Android kommer ikke ruta opp i HUD.

Jeg har kjørt Enyaq noen ganger den senere tid da en kamerat har kjøpt en. Han har ikke BE lappen så når vi driver med båtopplag og kjører henger så er jeg sjåfør. Komforten med 21 tommer kontra 20 som jeg har på ID4 synes jeg er overraskende god. Relativt stille på motorvei og tar ujevnheter bra, selv med sportsunderstell.

Av irritasjon står lading av 12V godt opp på lista. Vi har begge BlackVue kamera og jeg merker at VAG ikke har helt kontroll, selv om de er bedre enn Kia/Hyundai.
Ut over det er det noen menyer som ikke er intuitive, og et valg i appen jeg har for ID4 som han mangler (husker i farten ikke hva. Når det er sagt - bilen leverer så bra på all basis som komfort, lys, gjennomtenkte løsninger osv at mer perifere ting blir mindre viktig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Martin Eden jr

Sitat fra: 02jan på torsdag 05. oktober 2023, klokken 18:27kamereoppdatering i sommer på min 2022 80X 3.0

Interessant dette med kameraoppdatering. Kom den av seg selv OTA, eller måtte du gjøre noe spesielt?

Ellers er problemet med feil fartsgrense mest framtredende på motorvei hvor det er langt mellom farts-skiltene. Da virker det som om den i stedet henter informasjonen fra det svært lite oppdaterte kartgrunnlaget. Eksempelvis E6 mellom Hamar og Minnesund - flere steder setter den ned farten til 70 i 110-sona. Det var 70-grense så lenge det var veiarbeid her, men det er jo flere år siden nå...
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA