Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte USA batteri til engelsk eller japansk batteri

Startet av Raffen, tirsdag 03. oktober 2023, klokken 18:31

« forrige - neste »

Raffen

Hei
Jeg skal kjøpe brukt batteri til min Nissan leaf 2014 amerikansk type.
 Kan jeg bytte til engelsk eller japansk batteri da dette er enklere å finne brukt.

TB

Det er flere tråder om batteribytte i Leaf.
Eksempel på en lengre tråd:
https://elbilforum.no/index.php?topic=15319.0

Se også websiden og youtube videoer som Dala´s EV Repair har laget:
https://dalasevrepair.fi

Se også nettsidene til Muxsan:
https://www.muxsan.com/English/products.html
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trekkoppbil

Trur nok at forskjellene går på årgang og om batteriet har varmer eller ikke, og at produksjonsland ikke har så mye å si. Men de japanskproduserte var egne årganger.

Japansk type er nok ensbetydene med 2011- og 2012-modellene. 2011- og 2012-modellene som blei solgt i europa og USA, var produsert i Japa, og de har vin som begynner på J. Amerikanske 2013 kom i prod i Tennessee i slutten av 2012, og kjennetegnes med vin som begynner på 1. Europeisk 2013 kom i prod i mitten av 2013 og begynner på S.
Jeg tviler på at du ønsker å gå over til ett eldre batteri som de japanske. De tålte ikke ikke høye temperaturer så godt, og det kom bedringer i kjemien i løpet av årene 2013 og 2014.
Du finner histoier på nettet fra bilister som bytter til nyere batterier, og det finnes løsninger for det. Å bytte til eldre kan bli litt mer utradisjonellt.

Versjonsforskjeller:
  • Her er overikt over ulike versjoner batterier til Leaf: https://www.youtube.com/watch?v=hpgv-dY-q6M
  • Kablingen kan variere. 2011 og 2012 hadde ptc-varmer for vannbåren varme,og batteriet hadde nok uttak til den.
  • Det er forskjell på type 1 og type 2 batterier. Du ser hva du har, om du åpner dekselet foran baksetet for å se på strømbryteren. Type 1-batteri har tjukk kladd, mens type 2 har tynnere. Jeg har ikke oversikt over om 2014 hadde type 1 eller type 2. Type 2 batteriet kom også  i retrofit-utgave til erstatte gamle batterier. Nissan USA bytta batteri på ganske mange sørstatsbiler, på kapasitetsgarantien.
  • USA-modelene blei solgt med varmepakke i alle stater fra og med 2012 i flere år. Derfor har du batteri med varmekappe. Den europeiske modellen blei solgt uten varmepakke i de fleste europeiske land. Ikke sett inn batteri fra bil uten varmekappe, da det vil gi deg problemer


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA