Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte USA batteri til engelsk eller japansk batteri

Startet av Raffen, tirsdag 03. oktober 2023, klokken 18:31

« forrige - neste »

Raffen

Hei
Jeg skal kjøpe brukt batteri til min Nissan leaf 2014 amerikansk type.
 Kan jeg bytte til engelsk eller japansk batteri da dette er enklere å finne brukt.

TB

Det er flere tråder om batteribytte i Leaf.
Eksempel på en lengre tråd:
https://elbilforum.no/index.php?topic=15319.0

Se også websiden og youtube videoer som Dala´s EV Repair har laget:
https://dalasevrepair.fi

Se også nettsidene til Muxsan:
https://www.muxsan.com/English/products.html
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Trekkoppbil

Trur nok at forskjellene går på årgang og om batteriet har varmer eller ikke, og at produksjonsland ikke har så mye å si. Men de japanskproduserte var egne årganger.

Japansk type er nok ensbetydene med 2011- og 2012-modellene. 2011- og 2012-modellene som blei solgt i europa og USA, var produsert i Japa, og de har vin som begynner på J. Amerikanske 2013 kom i prod i Tennessee i slutten av 2012, og kjennetegnes med vin som begynner på 1. Europeisk 2013 kom i prod i mitten av 2013 og begynner på S.
Jeg tviler på at du ønsker å gå over til ett eldre batteri som de japanske. De tålte ikke ikke høye temperaturer så godt, og det kom bedringer i kjemien i løpet av årene 2013 og 2014.
Du finner histoier på nettet fra bilister som bytter til nyere batterier, og det finnes løsninger for det. Å bytte til eldre kan bli litt mer utradisjonellt.

Versjonsforskjeller:
  • Her er overikt over ulike versjoner batterier til Leaf:
    https://www.youtube.com/watch?v=hpgv-dY-q6M
  • Kablingen kan variere. 2011 og 2012 hadde ptc-varmer for vannbåren varme,og batteriet hadde nok uttak til den.
  • Det er forskjell på type 1 og type 2 batterier. Du ser hva du har, om du åpner dekselet foran baksetet for å se på strømbryteren. Type 1-batteri har tjukk kladd, mens type 2 har tynnere. Jeg har ikke oversikt over om 2014 hadde type 1 eller type 2. Type 2 batteriet kom også  i retrofit-utgave til erstatte gamle batterier. Nissan USA bytta batteri på ganske mange sørstatsbiler, på kapasitetsgarantien.
  • USA-modelene blei solgt med varmepakke i alle stater fra og med 2012 i flere år. Derfor har du batteri med varmekappe. Den europeiske modellen blei solgt uten varmepakke i de fleste europeiske land. Ikke sett inn batteri fra bil uten varmekappe, da det vil gi deg problemer


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA