Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Plutselig dugging i tunell

Startet av Martins1, tirsdag 03. oktober 2023, klokken 13:38

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 22:29
Sitat fra: RJK på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 22:24
Sitat fra: Handyman på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 21:34
Sitat fra: RJK på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 19:17
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 14:06Plutselig dugg i tunnel, er ikke det som oftest på utsiden av ruta?
Kan vel så gjerne være kaldt/nedkjølt luft som trekkes inn av AC, som holder mye fuktighet. Slå på resirkulasjon av luften litt før man kjører inn i tunneler der duggproblemer er vanlig, hjelper gjerne på.

Er jo temperaturforskjell mellom lufta og glasset som får duggen til å slå til, så når kald luft kjøler ned ruta, så er man gjerne der.
Denne kjøper jeg ikke helt, eller så misforstår jeg hva du mener.
Resirkulering øker vanligvis luftfuktigheten i kupeen, mens når den "kalde" utelufta varmes opp i klimaanlegget reduseres den relative luftfuktigheten.
Dugg på innsiden skyldes at innsiden av ruta har lavere temperatur enn kupeluftas duggpunkt. Duggpunktet øker ved økt luftfuktighet, og jo varmere lufta er desto mer fuktighet kan den holde på. 
Dugg på utsiden skydes eksakt samme reakjson. "Kald" rute kommer inn i "varm" fuktig tunnelluft.
Dugg på utsiden fjernes med vindusvisker og oppvarming av ruta. Dugg på innsiden unngås med oppvarming av ruta og lav luftfuktighet (resirk av).
Rutas temperatur avkjøles når den treffer kald uteluft i tunnelen, samtidig som kald luft med høy fuktighet kommer inn i bilen via lufteanlegget, gjerne blåsende rett på ruta. Varmen som man ellers har innvendig, er gjerne satt til nedkjøling.

Ved å sette på resirkulering og/eller sette på varmen i lufteanlegget, så unngår man at ruta avkjøles så kraftig av denne lufta, og vil ha en mer jevn temperatur når den blåses mot vinduet. Og når temperaturen på lufta OG vinduet er jevnere, får man ikke den duggingen like lett.
Det er her jeg ikke henger med. Mener du dugging utvendig eller innvendig? Uansett så må ruta bli kaldere en luftas duggpunkt for at det skal dugge.

Jeg mener først og fremst mot dugging innvendig, som var nevnt som et problem man gjerne opplever.

Men nettopp fordi man ikke blåser så mye kaldluft mot vinduet så det blir kaldt og kaldere enn lufta i tunnelen, så hjelper det faktisk og mot dugging på utsiden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 22:32
Sitat fra: Handyman på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 22:29
Sitat fra: RJK på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 22:24
Sitat fra: Handyman på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 21:34
Sitat fra: RJK på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 19:17
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 14:06Plutselig dugg i tunnel, er ikke det som oftest på utsiden av ruta?
Kan vel så gjerne være kaldt/nedkjølt luft som trekkes inn av AC, som holder mye fuktighet. Slå på resirkulasjon av luften litt før man kjører inn i tunneler der duggproblemer er vanlig, hjelper gjerne på.

Er jo temperaturforskjell mellom lufta og glasset som får duggen til å slå til, så når kald luft kjøler ned ruta, så er man gjerne der.
Denne kjøper jeg ikke helt, eller så misforstår jeg hva du mener.
Resirkulering øker vanligvis luftfuktigheten i kupeen, mens når den "kalde" utelufta varmes opp i klimaanlegget reduseres den relative luftfuktigheten.
Dugg på innsiden skyldes at innsiden av ruta har lavere temperatur enn kupeluftas duggpunkt. Duggpunktet øker ved økt luftfuktighet, og jo varmere lufta er desto mer fuktighet kan den holde på. 
Dugg på utsiden skydes eksakt samme reakjson. "Kald" rute kommer inn i "varm" fuktig tunnelluft.
Dugg på utsiden fjernes med vindusvisker og oppvarming av ruta. Dugg på innsiden unngås med oppvarming av ruta og lav luftfuktighet (resirk av).
Rutas temperatur avkjøles når den treffer kald uteluft i tunnelen, samtidig som kald luft med høy fuktighet kommer inn i bilen via lufteanlegget, gjerne blåsende rett på ruta. Varmen som man ellers har innvendig, er gjerne satt til nedkjøling.

Ved å sette på resirkulering og/eller sette på varmen i lufteanlegget, så unngår man at ruta avkjøles så kraftig av denne lufta, og vil ha en mer jevn temperatur når den blåses mot vinduet. Og når temperaturen på lufta OG vinduet er jevnere, får man ikke den duggingen like lett.
Det er her jeg ikke henger med. Mener du dugging utvendig eller innvendig? Uansett så må ruta bli kaldere en luftas duggpunkt for at det skal dugge.

Jeg mener først og fremst mot dugging innvendig, som var nevnt som et problem man gjerne opplever.

Men nettopp fordi man ikke blåser så mye kaldluft mot vinduet så det blir kaldt og kaldere enn lufta i tunnelen, så hjelper det faktisk og mot dugging på utsiden.
Jeg henger fortsatt ikke med. Men hvis du erfarer at det hjelper, så er det jo absolutt tips som kan prøves.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 22:51
Sitat fra: RJK på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 22:32
Sitat fra: Handyman på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 22:29
Sitat fra: RJK på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 22:24
Sitat fra: Handyman på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 21:34
Sitat fra: RJK på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 19:17
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 14:06Plutselig dugg i tunnel, er ikke det som oftest på utsiden av ruta?
Kan vel så gjerne være kaldt/nedkjølt luft som trekkes inn av AC, som holder mye fuktighet. Slå på resirkulasjon av luften litt før man kjører inn i tunneler der duggproblemer er vanlig, hjelper gjerne på.

Er jo temperaturforskjell mellom lufta og glasset som får duggen til å slå til, så når kald luft kjøler ned ruta, så er man gjerne der.
Denne kjøper jeg ikke helt, eller så misforstår jeg hva du mener.
Resirkulering øker vanligvis luftfuktigheten i kupeen, mens når den "kalde" utelufta varmes opp i klimaanlegget reduseres den relative luftfuktigheten.
Dugg på innsiden skyldes at innsiden av ruta har lavere temperatur enn kupeluftas duggpunkt. Duggpunktet øker ved økt luftfuktighet, og jo varmere lufta er desto mer fuktighet kan den holde på. 
Dugg på utsiden skydes eksakt samme reakjson. "Kald" rute kommer inn i "varm" fuktig tunnelluft.
Dugg på utsiden fjernes med vindusvisker og oppvarming av ruta. Dugg på innsiden unngås med oppvarming av ruta og lav luftfuktighet (resirk av).
Rutas temperatur avkjøles når den treffer kald uteluft i tunnelen, samtidig som kald luft med høy fuktighet kommer inn i bilen via lufteanlegget, gjerne blåsende rett på ruta. Varmen som man ellers har innvendig, er gjerne satt til nedkjøling.

Ved å sette på resirkulering og/eller sette på varmen i lufteanlegget, så unngår man at ruta avkjøles så kraftig av denne lufta, og vil ha en mer jevn temperatur når den blåses mot vinduet. Og når temperaturen på lufta OG vinduet er jevnere, får man ikke den duggingen like lett.
Det er her jeg ikke henger med. Mener du dugging utvendig eller innvendig? Uansett så må ruta bli kaldere en luftas duggpunkt for at det skal dugge.

Jeg mener først og fremst mot dugging innvendig, som var nevnt som et problem man gjerne opplever.

Men nettopp fordi man ikke blåser så mye kaldluft mot vinduet så det blir kaldt og kaldere enn lufta i tunnelen, så hjelper det faktisk og mot dugging på utsiden.
Jeg henger fortsatt ikke med. Men hvis du erfarer at det hjelper, så er det jo absolutt tips som kan prøves.
Bruker det f.eks. hver gang jeg kjører mot tunnelen fra Drammensiden på vei sørover på E18. Helst begge deler om forholdene er spesielt gunstig for dugg-dannelse. Varme på lufta, og resirk på.

Så må man selvsagt slå av resirkulasjon når man er et stykke inni tunnelen for at det ikke skal både bli for varmt, og for at ikke fuktigheten inni bilen skal begynne å gi problemer igjen. Slår av resirk etter ca 200-300 meter når jeg ser at jeg ikke ble neddugget på vei inn.

Er jo kun i det man kjører inn at man får problemet, og det kommer fort om det kommer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Kan ikke huske å ha opplevd dugg på innsiden pga tunnel, i hvert fall ikke brått. Men mulig det bare er så mange år siden at det er glemt.
Dugg på utsiden av ruta har jeg opplevd noen ganger, og det kommer så raskt at det kan oppleves skummelt. Men det fjernes på sekundet med vindusvisker heldigvis.
Kunne faktisk gått galt i en tunnel ved Værnes for mange år siden. Kraftig dugg i tunnelen og jeg så ingenting mens jeg lette etter defroster i leiebilen før jeg bevisst eller ubevisst testa viskerne.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Martins1

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. oktober 2023, klokken 01:08Kan ikke huske å ha opplevd dugg på innsiden pga tunnel, i hvert fall ikke brått. Men mulig det bare er så mange år siden at det er glemt.
Dugg på utsiden av ruta har jeg opplevd noen ganger, og det kommer så raskt at det kan oppleves skummelt. Men det fjernes på sekundet med vindusvisker heldigvis.
Kunne faktisk gått galt i en tunnel ved Værnes for mange år siden. Kraftig dugg i tunnelen og jeg så ingenting mens jeg lette etter defroster i leiebilen før jeg bevisst eller ubevisst testa viskerne.

Lik vår opplevelse dette. Som sagt, noen sveip med vindusvisker fikser duggdannelsen på utsiden, men opplever altså at det dugger på innsiden av bilen i noen av disse tunellene. Det gjelder ikke bare vår Y, men alt av biler vi har kjørt gjennom disse tunellene. Svigers sin EQC til til millionen var ikke noe bedre den heller. Dette er noe som bygger seg opp og ikke kommer plutselig, men det blir merkbart etter hvert. Savner derfor en kjapp løsning med å få luft mot frontruta. Mulig jeg må se på disse sexy-knappene for en løsning. 

Mobileum

#20
Ett eksempel: Hvis bilen har stått ute en natt, luftfuktigheten er nærmere 100%, så dugger det voldsomt fort på innsiden i det øyeblikket duggpunkt-temperatur og temperatur er like. Samme som skjer i en tunnel.

Det blir nærmest garantert tåke ute når de to temperaturene møtes, det er høy fuktighet, og null vind.

Ved tåke på Fornebu brukte man ofte et småfly for å fjerne den. Flyet hadde en kvern under buken som pøste ut tørris. Da fikk man "splittet" de to temperaturene, og tåken forsvant. Krevde da at lufttemperaturen var under null. Resulterte ofte i lett snø...

Hvis temperaturen er over null, må man tilføre varme. Tilbake til UK under krigen, så brukte man lange rekker med oljefat på hver side av rullebanen som kunne fjerntennes. Tåken gikk da over til regn.


Ble litt OT og avsporing. Beklagerr.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

daktari

Sitat fra: Martins1 på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 13:38Vi har nå hatt vår MYLR i et par måneder og er strålende fornøyd. Kjempebil tvers gjennom.

Jeg har nå prøvd å sette meg inn i alt av funksjoner, men jeg finner ikke noen god løsning for situasjoner når det plutselig dugger skikkelig igjen når man for eks kjører inn i en tunell. I vår forrige bil var det en knapp for full blås mot frontruta. I Y'en så er det en "knapp" på skjermen med lignende symbol, men denne var det jaggu ikke mye futt i. Det som fungerer best er å slå av auto på ac og sette maks viftehastighet og luftstrømmen mot frontruta, men dette var drøyt mange trykk. Kona som kjører strekninger med mange tuneller er ikke happy.

Hva gjør dere? tips?
Plutselig dugging i tunnel skjer på utsiden av ruta.
 
Vindusvisker er eneste løsning!

Varme i ruta og speil hjelper også, men mye saktere.

Eks. På steder det skjer er Strømsåstunnelen i Drammen, tunnelene på E6 ut mot Værnes.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: RJK på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 23:01Bruker det f.eks. hver gang jeg kjører mot tunnelen fra Drammensiden på vei sørover på E18. Helst begge deler om forholdene er spesielt gunstig for dugg-dannelse. Varme på lufta, og resirk på.

Så må man selvsagt slå av resirkulasjon når man er et stykke inni tunnelen for at det ikke skal både bli for varmt, og for at ikke fuktigheten inni bilen skal begynne å gi problemer igjen. Slår av resirk etter ca 200-300 meter når jeg ser at jeg ikke ble neddugget på vei inn.

Er jo kun i det man kjører inn at man får problemet, og det kommer fort om det kommer.
OK. Da er det "i mitt hode" den varme lufta som er "medisinen", og ikke resirk. Men resirk gjør at oppvarmingen går noe raskere, så den bidrar kanskje litt indirekte på den måten. Er det slik at du opplever at det ikke hjelper hvis du ikke bruker resirk? 

Når luft varmes opp synker jo relativ luftfuktighet, noe som betyr at "fuktig og kald" uteluft "tørkes" når den varmes opp. Dette påvirker dog kun dugg på innsiden. Dugg på utsiden påvirkes kun av frontrutas temp og kan ikke påvirkres av resirk.

Og som mange andre nevner, ved akutt dugging i tunnel er det viskere som gjelder.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Vedrørende dugg på innsiden av glass skjer dette sjeldnere hvis man vasker innsiden ofte.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Sitat fra: Handyman på onsdag 04. oktober 2023, klokken 11:06
Sitat fra: RJK på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 23:01Bruker det f.eks. hver gang jeg kjører mot tunnelen fra Drammensiden på vei sørover på E18. Helst begge deler om forholdene er spesielt gunstig for dugg-dannelse. Varme på lufta, og resirk på.

Så må man selvsagt slå av resirkulasjon når man er et stykke inni tunnelen for at det ikke skal både bli for varmt, og for at ikke fuktigheten inni bilen skal begynne å gi problemer igjen. Slår av resirk etter ca 200-300 meter når jeg ser at jeg ikke ble neddugget på vei inn.

Er jo kun i det man kjører inn at man får problemet, og det kommer fort om det kommer.
OK. Da er det "i mitt hode" den varme lufta som er "medisinen", og ikke resirk. Men resirk gjør at oppvarmingen går noe raskere, så den bidrar kanskje litt indirekte på den måten. Er det slik at du opplever at det ikke hjelper hvis du ikke bruker resirk? 

Når luft varmes opp synker jo relativ luftfuktighet, noe som betyr at "fuktig og kald" uteluft "tørkes" når den varmes opp. Dette påvirker dog kun dugg på innsiden. Dugg på utsiden påvirkes kun av frontrutas temp og kan ikke påvirkres av resirk.

Og som mange andre nevner, ved akutt dugging i tunnel er det viskere som gjelder.
Det tar noe lengre tid å fjerne om det kommer, dersom jeg bare bruker varme. Men det er og effektivt for å unngå at problemet i det hele tatt oppstår. Som oftest skjønner man på kjente strekninger når faren for dugg er mest akutt.

Kjører selvsagt på med vindusviskere for å fjerne utvendig dugg samtidig, om det oppstår, men opplever at det også opptrer noe mindre når man har vært i forkant og satt i gang "mottiltakene" litt før man når tunnelåpningen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Martins1

Jeg ser at disse SEXY-buttons'ene lar seg programmere slik at en knapp kan aktivere MAX fan speed. Tror nok det er en løsning fruen blir fornøyd med. Om det går an å programmere knappen til å aktivere kun luftstrøm mot frontruta vet jeg ikke.

Syklist

Talekommando "Fjern dugg" er vel greit nok?
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Martins1

Sitat fra: Syklist på onsdag 04. oktober 2023, klokken 16:26Talekommando "Fjern dugg" er vel greit nok?

Jeg skal ut å kjøre nå straks så det skal testes. Takk for tipset.

ProsjektX

Er litt rart at Tesla som skal være så smarte på SW ikke engang har lagt til auto mulighet for fuktkontroll og resirkulering før man kjører inn i tuneller, til og med Kia / Hyundai gjør jo dette.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Martins1

Sitat fra: ProsjektX på torsdag 05. oktober 2023, klokken 13:19Er litt rart at Tesla som skal være så smarte på SW ikke engang har lagt til auto mulighet for fuktkontroll og resirkulering før man kjører inn i tuneller, til og med Kia / Hyundai gjør jo dette.

Det er en automatisk avduggingsfunksjon, men den gjorde ikke mye ut av seg når det begynte å dugge inn i tunellen. Hadde den fungert som ønsket så hadde jo denne slått inn med full effekt umiddelbart ved slike scenarioer som beskrevet i denne tråden - uten et eneste knappetrykk. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA