Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til dere med fargevalget Quicksilver

Startet av itje, tirsdag 03. oktober 2023, klokken 06:11

« forrige - neste »

itje

Hei, vi har best. en TMY med fargen Quicksilver, som er helt nydelig. Men jeg lurer litt på hvordan er erfaringer med en slik farge?
2019 Tesla Model ≡ AWD, Midnight Silver, FSD, 18" Aero, Black premium. Levert: 30.03.19 - "Konebil"

2024 Tesla Model Y RWD, Deep Blue Metallic,, 19'' Gemini, Black premium. Best. 02 10.23. Bekreftet levering: 26.10.23

Klykken

Lyse gråfarger er veldig tilgivende i form av at riper ikke vises særlig godt, og skitt blir bedre kamuflert - men det betyr ikke at du kan skippe vasken for det.

Det kan hende noen vil fortelle deg at "lakken er tykkere hvis du velger den og den fargen" men det er bare bullshit. Lakken er i snitt like tykk uansett hvilken farge du velger hos Tesla, altså et sted mellom 100 og 150mμ - som er bransjestandard. Tidligere (2018/2019) var det litt ymse du kunne få, og langt under pari, men nå har dette altså blitt godt og vel så det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

Thalgar

Quicksilver er sannsynlegvis Teslas mest "brukarvenlege" farge, kanskje saman med Midnight Silver. Som sagt visast riper (spesielt mikroriper) lite, og det same gjeld støv og anna skit. Veldig nøgd etter å ha kome frå svart, som var motsett ;)
Model Y LR Quicksilver, 2023

itje

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 09:01Quicksilver er sannsynlegvis Teslas mest "brukarvenlege" farge, kanskje saman med Midnight Silver. Som sagt visast riper (spesielt mikroriper) lite, og det same gjeld støv og anna skit. Veldig nøgd etter å ha kome frå svart, som var motsett ;)
Høres bra ut :)
Jeg har Midnight Gray TM3 fra før (som skal beholdes) og er fornøyd med fargen, men hadde lyst å endre på den nye, så for meg var det kun Quicksilver ev blå som var aktuelt.

Uansett, gleder meg som en unge på julaften til å få den levert :)
2019 Tesla Model ≡ AWD, Midnight Silver, FSD, 18" Aero, Black premium. Levert: 30.03.19 - "Konebil"

2024 Tesla Model Y RWD, Deep Blue Metallic,, 19'' Gemini, Black premium. Best. 02 10.23. Bekreftet levering: 26.10.23

petersv

hELgenen

Sølv er vanskeligst å lakkere pent dersom det dukker opp en liten bulk eller noe som skal utbedres. Så det er en ulempe med den fargen også

geear

Jeg styrer unna hvit og sølv bil kun fordi omlakkering av et panel omtrent aldri blir 100 % nyansematch. Ser som regel helt forferdelig ut på litt avstand. Det kan hende at quicksilver er mørk nok til at den ikke er så utfordrende, men tror fort den kan være utfordrende.

Når det refereres til brukervennlig så er nok midnight silver bedre enn quicksilver, fordi midnight silver er enda mørkere, mer koksgrå.

Handyman

Sitat fra: geear på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 18:29Jeg styrer unna hvit og sølv bil kun fordi omlakkering av et panel omtrent aldri blir 100 % nyansematch. Ser som regel helt forferdelig ut på litt avstand. Det kan hende at quicksilver er mørk nok til at den ikke er så utfordrende, men tror fort den kan være utfordrende.

Når det refereres til brukervennlig så er nok midnight silver bedre enn quicksilver, fordi midnight silver er enda mørkere, mer koksgrå.
Sitat fra: geear på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 18:29Jeg styrer unna hvit og sølv bil kun fordi omlakkering av et panel omtrent aldri blir 100 % nyansematch. Ser som regel helt forferdelig ut på litt avstand. Det kan hende at quicksilver er mørk nok til at den ikke er så utfordrende, men tror fort den kan være utfordrende.

Hadde midnight silver på TM3en og der syntes riper i klarlaggen godt. Skitt var også overraskende synlig.
Har nå hvit (litt ufrivillig) men er overasket over hvor lettvint det er.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

itje

Høres ut som erfaringene, og meningene, er blandet om de forskjellige fargene. Men det handler vel mest om hva farge en liker best.

Uansett, et skikkelig tykt lag med skitt skjuler det meste av riper.

Kanskje det burde lages et fargealternativ som bare heter Dirty, basert på lokasjon :) Og her i Rogaland hadde det kanskje blitt en wetlook'ïsh strøsand/strøsalt aktig brun/grå tone :p

geear

Sitat fra: Handyman på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 21:38

Hadde midnight silver på TM3en og der syntes riper i klarlaggen godt. Skitt var også overraskende synlig.
Har nå hvit (litt ufrivillig) men er overasket over hvor lettvint det er.
Ja, hvit har sine fordeler, har man for eksempel lagt en bonevoks som blir hvit så er det forferdelig på alle mørke biler, alle ripene blir hvite streker som viser enormt godt - utenom på hvit bil. Problemet med hvit er ved omlakkering, og at det ofte også er synlige fargenyanser mellom plastdeler og metalldeler, selv fra fabrikk.

Sort er udiskutabelt den verste Tesla-fargen hva riper angår... men også i mine øyne den peneste om man klarer å holde den..  :laugh:

Klykken

Sitat fra: geear på onsdag 04. oktober 2023, klokken 15:55Ja, hvit har sine fordeler, har man for eksempel lagt en bonevoks som blir hvit så er det forferdelig på alle mørke biler, alle ripene blir hvite streker som viser enormt godt - utenom på hvit bil.
(overflødig) voks skal buffes av. Hvis ikke får du slike merker.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

geear

... og jeg som trodde det var meningen å kjøre rundt med hvit bil.  ::)

Klykken

Ja, er så mye rart rundt omkring at det kan hende noen tror det. Folk tror jo polish og voks er det samme, så...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA