Gode råd er dyre. Rådyrene er gode. Nødbrems virker dårlig

Startet av Mobileum, lør 30. sep 2023, kl. 00:56

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: daktari på lør 30. sep 2023, kl. 20:51
Sitat fra: geear på lør 30. sep 2023, kl. 12:32Men her var AP aktiv. Da skulle den bremset for å unngå sammenstøt, enten det nødbrems eller ei!
Og det er dette som er interessant, vi vet fra før at AP bremser pent ned for en bil i fin fart, men den bremser ikke hvis bilen står stille midt i kjørefeltet.
Tror ikke EuroNcap tester dette, men mulig Thatcham research gjør det?
Det var dette jeg skrev. Utrolig at det er så vanskelig å innrømme at AP svikter.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på man 02. okt 2023, kl. 16:07
Sitat fra: daktari på lør 30. sep 2023, kl. 20:51Og det er dette som er interessant, vi vet fra før at AP bremser pent ned for en bil i fin fart, men den bremser ikke hvis bilen står stille midt i kjørefeltet.
Tror ikke EuroNcap tester dette, men mulig Thatcham research gjør det?
Det var dette jeg skrev. Utrolig at det er så vanskelig å innrømme at AP svikter.
Det er jo dette Handyman er uenig i: "men den bremser ikke hvis bilen står stille midt i kjørefeltet". Han sier at det ikke stemmer. Hvis det er det han har opplevd så må han vel få si det. Det er jo du som påstår at dette kategorisk skjer, og som da ikke stemmer siden Handyman har opplevd det motsatte. Da får du i så fall hoste opp bevis på det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nihon

Sitat fra: daktari på man 02. okt 2023, kl. 15:39
Sitat fra: Nihon på man 02. okt 2023, kl. 12:13
Sitat fra: daktari på man 02. okt 2023, kl. 10:57
Sitat fra: Nihon på man 02. okt 2023, kl. 10:23Jeg klarte ikke å se dyret i den videoen før den sto i veibanen og jeg vil tippe at Tesla Vision ikke klarte det heller og dyret var i bevegelse så det å argumentere at AP ikke ser stillestående ting basert på det blir feil.

Tesla Vision virker ved at den prøver å gjennskjenne ting som den er trent på som betyr at den vil virke mye bedre hvis du har et kjøretøy eller en person foran deg enn et rådyr.

Jeg vedder på at din VW er mer blind på stillestående biler enn en Tesla, men jeg tipper du vil si at VW er feilfri og alt er perfekt.
Godt mulig Tesla Vision er bedre enn før. Tør du kjøre med bind for øya på motorveien?

Jeg synes min ID.4 bremser senere enn jeg ville gjort inn mot en kø, kanskje det er en innstilling.
Noen ganger vil den stoppe når man kjører alene og så kommer til en bil/hindring, andre ganger ikke.
Jeg har derimot fått anti-krasj-varsel for fotgjenger, (uten brems), når fortgjenger går raskt på tvers av fortau. Noen ganger ikke. Ikke møtt dyr på veien.

På mine videoer av AP så ser du hvordan den noen ganger ikke registrerer køen ved avkjøringsrampen og noen ganger registrerer den. Hva avgjør?

Hvorfor skal jeg kjøre med bind for øya når AP er på L2 nivå?

Hadde du kjørt med bind for øya i din VW? Hvis ikke hvorfor?

Bilens systemer som er i dagens biler er ment som en assistense og ikke for å ta over kjøringen fullt.
Bra, men da er det kanskje ikke så vanskelig å innrømme at AP ikke kan stoles på?

Kan du fortelle meg hvor jeg har sagt at AP kan stoles på eller er feilfri?
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

turfsurf

Sitat fra: daktari på man 02. okt 2023, kl. 15:38Formuleringen kunne vært mer presis, den stopper jo i kø når bilen den følger etter stopper, men tråden handlet om en plutselig hindring, f eks bil på motorvei, sperrebil med pil, bil etter bakketopp o.l. Det fremgår av konteksten og behøver ikke presiseres.
Dette er i beste fall upresist. De gangene den ikke bremser for sperringer og slikt er når den ligger rett bak en annen bil som foretar ett feltskifte - typisk ved innsnevringer på motorvei. Det er rett og slett software som er for treg til å nå å stoppe bilen i slike tilfeller.

"Plutselige" hindringer er og en rar definisjon. Dukker noe "plutselig" opp foran en annen bil vil ingen biler nå å aktivere nødbrems.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

SitatJeg har ALDRI påstått at AP på generell basis ALLTID bremser for stillestående biler midt i kjørefeltet. Jeg har skrevet at MIN ERFARING er at den alltid har stoppet, fordi den aldri så langt har feilet FOR MEG. Jeg har også skrevet veldig tydelig at det er flere tilfeller av at AP har feilet på dette. Har du virkelig så store problemer med å se nyansene her?
IMO: Du sier vel at din bil alltid stanser, men sier samtidig at du vet at den ikke gjør det for alle? I såfall synes iallfall jeg din informasjon er av noe begrenset verdi. Ikke annet enn at det tydeligvis er forskjell på Tesla-biler, og at vi ikke kan gjøre noe med det. 

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på man 02. okt 2023, kl. 16:32
SitatJeg har ALDRI påstått at AP på generell basis ALLTID bremser for stillestående biler midt i kjørefeltet. Jeg har skrevet at MIN ERFARING er at den alltid har stoppet, fordi den aldri så langt har feilet FOR MEG. Jeg har også skrevet veldig tydelig at det er flere tilfeller av at AP har feilet på dette. Har du virkelig så store problemer med å se nyansene her?
IMO: Du sier vel at din bil alltid stanser, men sier samtidig at du vet at den ikke gjør det for alle? I såfall synes iallfall jeg din informasjon er av noe begrenset verdi. Ikke annet enn at det tydeligvis er forskjell på Tesla-biler, og at vi ikke kan gjøre noe med det.
Han sier ikke det, han sier at hans bil alltid har stanset (dvs frem til nå), ikke at den alltid vil stanse som du impliserer. Nyanser, men vesentlige. Og det er jo ikke av begrenset verdi når daktari hevder at den aldri stanser.

Handyman

Sitat fra: turfsurf på man 02. okt 2023, kl. 16:48
Han sier ikke det, han sier at hans bil alltid har stanset (dvs frem til nå), ikke at den alltid vil stanse som du impliserer. Nyanser, men vesentlige. Og det er jo ikke av begrenset verdi når daktari hevder at den aldri stanser.
Takk. Det er godt det er noen som forstår!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Han sier ikke det, han sier at hans bil alltid har stanset (dvs frem til nå), ikke at den alltid vil stanse som du impliserer.Nyanser, men vesentlige. Og det er jo ikke av begrenset verdi når daktari hevder at den aldri stanser.
Litt grammatikk_

Preteritum: han/hun/det/De stanset
Presens: han/hun/det/De stanser
Presens futurum: han/hun/det/De vil/skal stanse 

Det er du som impliserer feil. Helt uten nyanser!

😆

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

daktari

Jeg har ikke skrevet at den aldri stanser. Se innlegget mitt på side 1.

N=1 fortellinger fra en sabla fornøyd eier er verdiløse. Det er faktisk direkte misvisende og potensielt farlig for andre godtroende folk som ikke har brukt AP.

Interessant nok så virker det som både Handy og Nihon er enig om at AP ikke kan stoles på, selv om det fortsatt er uklart om det er kun formelle årsaker til dette, (level 2-stempelet) eller egenskaper ved systemet.

Mine I-Pace videoer

daktari

Sitat fra: Nihon på man 02. okt 2023, kl. 16:17
Sitat fra: daktari på man 02. okt 2023, kl. 15:39
Sitat fra: Nihon på man 02. okt 2023, kl. 12:13
Sitat fra: daktari på man 02. okt 2023, kl. 10:57
Sitat fra: Nihon på man 02. okt 2023, kl. 10:23Jeg klarte ikke å se dyret i den videoen før den sto i veibanen og jeg vil tippe at Tesla Vision ikke klarte det heller og dyret var i bevegelse så det å argumentere at AP ikke ser stillestående ting basert på det blir feil.

Tesla Vision virker ved at den prøver å gjennskjenne ting som den er trent på som betyr at den vil virke mye bedre hvis du har et kjøretøy eller en person foran deg enn et rådyr.

Jeg vedder på at din VW er mer blind på stillestående biler enn en Tesla, men jeg tipper du vil si at VW er feilfri og alt er perfekt.
Godt mulig Tesla Vision er bedre enn før. Tør du kjøre med bind for øya på motorveien?

Jeg synes min ID.4 bremser senere enn jeg ville gjort inn mot en kø, kanskje det er en innstilling.
Noen ganger vil den stoppe når man kjører alene og så kommer til en bil/hindring, andre ganger ikke.
Jeg har derimot fått anti-krasj-varsel for fotgjenger, (uten brems), når fortgjenger går raskt på tvers av fortau. Noen ganger ikke. Ikke møtt dyr på veien.

På mine videoer av AP så ser du hvordan den noen ganger ikke registrerer køen ved avkjøringsrampen og noen ganger registrerer den. Hva avgjør?

Hvorfor skal jeg kjøre med bind for øya når AP er på L2 nivå?

Hadde du kjørt med bind for øya i din VW? Hvis ikke hvorfor?

Bilens systemer som er i dagens biler er ment som en assistense og ikke for å ta over kjøringen fullt.
Bra, men da er det kanskje ikke så vanskelig å innrømme at AP ikke kan stoles på?

Kan du fortelle meg hvor jeg har sagt at AP kan stoles på eller er feilfri?
Hva er det du mener egentlig, med dine innlegg her? Vil AP stoppe trygt alltid?

Du har tillagt meg meninger, forsøkt å avspore tråden, slengt dritt om VW. Hvorfor?

Så hadde du en ide om at Tesla Vision ikke er trent opp på rådyr, men derimot så er den trent opp på bilder av biler og naturligvis vil stoppe for dem. Men, det vet vi jo dessverre at ikke alltid skjer, så da er vi like langt.
Mine I-Pace videoer

RJK

Nå har denne diskusjonen gått over endel innlegg.

Er det en mulighet å komme seg vekk fra denne flisespikke-diskusjonen som de siste innleggene fremstår som, og gå tilbake til noe som minner om en matnyttig diskusjon for oss andre?

På forhånd takk!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på man 02. okt 2023, kl. 23:43Nå har denne diskusjonen gått over endel innlegg.

Er det en mulighet å komme seg vekk fra denne flisespikke-diskusjonen som de siste innleggene fremstår som, og gå tilbake til noe som minner om en matnyttig diskusjon for oss andre?

På forhånd takk!
Usikkert. Da vi begynte å diskutere om det var en svakhet med AP som gjorde at bilen ikke bremset, da skar det seg, er visst ikke lov å diskutere sånne kjetterske tanker.
Mine I-Pace videoer

RJK

Sitat fra: daktari på man 02. okt 2023, kl. 23:48
Sitat fra: RJK på man 02. okt 2023, kl. 23:43Nå har denne diskusjonen gått over endel innlegg.

På forhånd takk!
Usikkert. Da vi begynte å diskutere om det var en svakhet med AP som gjorde at bilen ikke bremset, da skar det seg, er visst ikke lov å diskutere sånne kjetterske tanker.
Ja, fikk det med meg. Men da kan vi prøve å gå videre. Det ser ut som dere ihvertfall landet på enighet om at det er L2-system, og man må alltid være klar til å overta kontroll, da bilen KAN feile på å bremse ned i tide.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Nihon

Sitat fra: RJK på man 02. okt 2023, kl. 23:54
Sitat fra: daktari på man 02. okt 2023, kl. 23:48

På forhånd takk!
Ja, fikk det med meg. Men da kan vi prøve å gå videre. Det ser ut som dere ihvertfall landet på enighet om at det er L2-system, og man må alltid være klar til å overta kontroll, da bilen KAN feile på å bremse ned i tide.

Bingo, men noen er mer ute etter å lage storm i et vannglass.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

sjokomelk

På forhånd takk!
Don't feed the trolls. Noen er fortsatt sure fordi de hadde urealistiske forhåpninger til at Model S-en deres skulle være selvkjørende opp Maridalsveien i løpet av den korte tiden de eide den for mange år siden. Og det er det samme sure oppgulpet i alle tråder overalt hele tiden fortsatt mange år etterpå.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA