Hvordan får jeg ut videoer som er lagret på det interne minnet?

Startet av cstromme, tor 28. sep 2023, kl. 19:40

« forrige - neste »

cstromme

Hadde en buss som kjørte på bilen vår (2023 Model X) nå nylig, mens den stod parkert, og det ble fanget opp av Sentry Mode. Hvordan får jeg denne videoen ut av bilen?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

geear

Ta med deg USB sticken fra bilen og putt den i en PC... usikker på om den er i midtkonsoll eller hanskerom i X. Mye er vel gjort bare med å spille av filmen i bilen og ta video av skjermen også.

Mobileum

Hvis den er verdifull, så gjør begge de tingene @geear foreslår. I tilfelle noe går galt.....
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

cstromme

Sitat fra: geear på tor 28. sep 2023, kl. 19:42Ta med deg USB sticken fra bilen og putt den i en PC... usikker på om den er i midtkonsoll eller hanskerom i X. Mye er vel gjort bare med å spille av filmen i bilen og ta video av skjermen også.

Var ikke klar over at det var en USB-stick der. Trodde den lagret på noe internt.

Handyman

Sitat fra: cstromme på lør 30. sep 2023, kl. 00:22
Sitat fra: geear på tor 28. sep 2023, kl. 19:42Ta med deg USB sticken fra bilen og putt den i en PC... usikker på om den er i midtkonsoll eller hanskerom i X. Mye er vel gjort bare med å spille av filmen i bilen og ta video av skjermen også.
Var ikke klar over at det var en USB-stick der. Trodde den lagret på noe internt.
Da er det garantert en del andre ting i manualen du heller ikke har fått med deg ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Fakta: Noen elsker manualer, og noen hater dem....😊🙃

Handyman

Sitat fra: Mobileum på lør 30. sep 2023, kl. 11:01Fakta: Noen elsker manualer, og noen hater dem....😊🙃
Ja, det er uten tvil helt korrekt. Likevel klarer jeg aldri å skjønne at folk ikke gjør et rakst søk i manualen når de lurer på noe. Med online manual "alle steder" kan det ikke bli enklere. Svaret får man faktisl før man rekker å poste spørsmålet i forumet.

Mobileum

En venn av meg er i siste kategori. Han kjørte med nøkkelen i tenningslåsen i sin nye Suzuki i 2 måneder før han spurte meg hvordan han fikk den ut. Men så er også bilen og TVen det mest "tekniske" han eier. Han nektet å kjøpe luft-til-luft varmepumpe fordi selgeren oppfordret han til å lese manualen ;).

Hvis man ikke har et snev av teknisk forståelse, kan det for noen være enklere å få det forklart enn å lese selv.

Dagens manualer består forøvrig (stort sett) av 50% nyttig informasjon. Advarsler er 25%, og ansvarsfraskrivelser resten...

Handyman

Sitat fra: Mobileum på lør 30. sep 2023, kl. 11:40Dagens manualer består forøvrig (stort sett) av 50% nyttig informasjon. Advarsler er 25%, og ansvarsfraskrivelser resten...
Det er derfor det er så utrolig fint å åpne manualen på PCen og trykke Control+F og søke på det man lurer på. Deretter kan man klikke seg gjennom søkeordene uten å måtte lese uvesentlig info og advarsler.

Vil tro vennen din da heller ikke klarer å poste et innlegg på et forum.

geear

Er vel søkbar til og med på skjermen i bilen...

I gamle IRC-dager var ofte svarer RTFM. 😄

Nihon

Sitat fra: Mobileum på lør 30. sep 2023, kl. 11:40En venn av meg er i siste kategori. Han kjørte med nøkkelen i tenningslåsen i sin nye Suzuki i 2 måneder før han spurte meg hvordan han fikk den ut. Men så er også bilen og TVen det mest "tekniske" han eier. Han nektet å kjøpe luft-til-luft varmepumpe fordi selgeren oppfordret han til å lese manualen ;).

Generalt sett så er det litt skremmende at mange kjører rundt i en metallboks på opptil flere tonn i 100 km/h uten å ha satt seg inn i hvordan de viktigste funksjonene til kjøretøyet virker.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

cstromme

Til mitt forsvar så har jeg faktisk lest manualene til alle Teslaene vi har hatt, i tillegg til at jeg kikket på den nå før dette innlegget. Og etter snart 10 år som Tesla-eier og besøk både her, på TMC forums, Teslarati og Electrect flere ganger hver dag vil jeg vel tørre å påstå at jeg er over gjennomsnittet oppdatert på både funksjonene i bilen og hvordan den fungerer. 😆

Men av en eller annen grunn har jeg aldri fått med meg at de nye bilene kommer med en USB-stick i en av USB-portene. Trodde det var en intern lagring som man kunne utvide med en ekstra USB-stick. Jeg sjekket manualen, og den nevnte at man kunne sette inn en USB-stick for å lagre dashcam videoer, men fikk ikke med meg at de siste årene har de kommet med en allerede på plass. Dermed fant jeg naturlig nok ikke noe informasjon om hvordan man henter ut videoer når man ikke har satt inn en USB-stick. 😝

Nihon

Ikke noe ment mot deg direkte, det er lett å ikke få med seg at bilene nå kommer med en USB pinne. Det er ingen informasjon om det fra Tesla når du plukker opp bilen og den er gjemt i hanskerommet.

turfsurf

Sitat fra: Nihon på lør 30. sep 2023, kl. 14:25Generalt sett så er det litt skremmende at mange kjører rundt i en metallboks på opptil flere tonn i 100 km/h uten å ha satt seg inn i hvordan de viktigste funksjonene til kjøretøyet virker.
Nå greier jeg ikke helt å se at å vite hvor dashcam videoene blir lagret er en av de viktigste funksjonene til kjøretøyet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nihon

Sitat fra: turfsurf på søn 01. okt 2023, kl. 09:11
Sitat fra: Nihon på lør 30. sep 2023, kl. 14:25Generalt sett så er det litt skremmende at mange kjører rundt i en metallboks på opptil flere tonn i 100 km/h uten å ha satt seg inn i hvordan de viktigste funksjonene til kjøretøyet virker.
Nå greier jeg ikke helt å se at å vite hvor dashcam videoene blir lagret er en av de viktigste funksjonene til kjøretøyet.

Det var mer ment som en kommentar til innleget under, jeg skal redigere mitt originale innlegg:

Sitat fra: Mobileum på lør 30. sep 2023, kl. 11:40En venn av meg er i siste kategori. Han kjørte med nøkkelen i tenningslåsen i sin nye Suzuki i 2 måneder før han spurte meg hvordan han fikk den ut. Men så er også bilen og TVen det mest "tekniske" han eier. Han nektet å kjøpe luft-til-luft varmepumpe fordi selgeren oppfordret han til å lese manualen ;).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA