Oppgradering av infotainment fra MCU1 til MCU2

Startet av sirus, torsdag 28. september 2023, klokken 10:36

« forrige - neste »

sirus

Hei,
Har noen oppdradert fra MCU1 software fra MCU1 til MCU2? Er det vert å gjøre det for ca. 15000 kr. Blir hastigheten til internet høy nok for å se vidéo på sjermen?

Mobileum

1. Verdi? Det er det bare du som kan bedømme
2. Ja. Iallfall på de som ble levert med MCU2 originalt.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

automat

Jeg har oppgradert fra mcu1 til mcu2 på min X, og opplevelsen av skjermen i bilen er en stor forbedring. Youtubevideoer går fint å spille av. AP 2.5 ble også oppgradert til AP 3.0 (tror det gjelder AP 2.0 også). Man får derved mange av AP-oppdateringene. Hadde generelt et inntrykk av at SW-oppdateringene hadde stoppet opp med MCU1. Mens nå er jeg fortsatt med i sw-loopen. Ikke dårlig på en 6 år gammel bil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sirus

Kan jeg spørre hvor mye du har betalt for oppgraderingen? Jeg har tenkt å gjøre det i utlandet. Må Ap-en oppgraderes i tillegg eller det skjer samtidig?

geear

Er ikke prisen den samme enten du gjør det u Norge eller utenlands? Evt noen prosent forskjell i moms?

Og MCU2 er jo igrunnen obsolete for ganske lenge siden.. spørs hvor lenge oppdateringene varer.

Mobileum

Det tror jeg ikke. Den er vel bare 3-4 år gammel. Ble levert på S/X ut 2019. Når kom MCU3?

Mobileum

automat

Betalte 16800 + 4560 for DAB pluss moms for to år siden. Prisen kan ha blitt justert siden da. Mange dropper DAB og bruker kun Tunein (eller ikke radio i det heletatt).

Er på SW-versjon 2023.32.6 nå. Vet at det ikke er siste, men bilen står på standard sw-oppdatering, ikke tidlig.

Dette blir selvfølgelig veldig subjektivt, men jeg syns AP-oppdateringene virket å ha stoppet opp på et ugunstig utviklingstrinn rundt nyttår 20/21 for AP 2.5. Så ramla det inn forbedringer  etter oppgradering av MCU høsten 2021. Og jeg syns fortsatt det kommer forbedringer. Men jeg kjenner jo ikke utviklingen for AP 2.5 etter sept 21 da.

SW-oppdateringene varer selvfølgelig ikke inn i evigheten, men man kjøper seg noen år ekstra ved å gå for MCU2.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sjokomelk

Alt står pent beskrevet sammen med priser på sidene til Tesla: https://www.tesla.com/no_no/support/infotainment
AP1-biler: 17.000 for MCU
AP2/2.5-biler: 21.000 for MCU
Radio-tilgang for alle: 5.700

MCU2 kom i årsskiftet 2017/2018. MCU3 finnes ikke til "legacy S/X". Den er kun for Palladium S/X og 3/Y.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sirus

Det er riktig at prisen er nesten det samme overalt du gjør det. I den perioden som NOK står veldig svak er det kanskje bedre å gjennomføre det i Norge. Linken med prisen og forklaringen var nyttig, takk for det. Lurer fortsatt på om det er vert å oppgradere bare for å få raskere tilkobling og miste DAB radioen man har på MCU1.

automat

Her tror jeg svaret kan være forskjellig avhengig om man har en AP1 eller AP2.0/2.5 bil.

Tesla har kanskje dyttet litt for mye sw-oppdateringer på AP 2.0/2.5-biler. Mer en hva hw egentlig takler, og skjermen blir kjempetreg. Dashcam f.eks, suger resurser.

Det er jo en grunn til at Tesla oppgraderer AP2.0/2.5 til AP3 når man oppgraderer til MCU2

Siden det ikke har skjedd noen utvikling på AP1-plattformen på lenge, så mistenker jeg at man ikke har samme «treg skjerm» problematikk. Men man vil jo heller ikke få oppgradert funksjonalitet på samme måte som AP2.0/2.5-biler.

Hadde jeg hatt en AP1-bil så tror jeg ikke jeg hadde byttet til MCU2 så lenge skjermen fungerer bra. Men hadde skjermen begynt å lagge (f.eks pga emmc-brikke), så hadde jeg oppgradert til MCU2 fremfor å reparere.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

SabreMan

Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA