Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den store varmepumpesamtalen.

Startet av turfsurf, lørdag 23. september 2023, klokken 09:59

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. september 2023, klokken 09:49Det forbruket du kommer med her er jo utrolig lavt. Vi har 185 m2 og bruker fort 20.000 kwh eksl. elbil lading inkl. vedfyring. Huset er oppført etter TEK-07 og målinger viser at det er svært tett (0.6) - og varmtvannsforbruket ligger på 2500 kwh pr år (har smarthus og måler varmtvannsbereder). Men vi har et klima her som kanskje betyr en del? Det har f.eks allerede vært minus om natten og det er veldig fuktig ute med tåke hver morgen hvilket har gjort at varmepumpen allerede er startet opp for sesongen. Jeg tror dette med ulikt klima betyr mye,mye mer enn hva mange kanskje tror. Jeg finner ingen annen forklaring på vårt høye forbruk. Når jeg sitter med måleresultatet fra tetthetsmåling samt har stålkontroll på varmtvannet - så er det jo bare en stor synder igjen...og det er oppvarming.
Ja, klimaet vil jo ha mye å si for forbruket, men der spiller jo ting som isolering, varmegjenvinning og slikt en stor rolle. Bygger man ett nytt godt isolert hus, med gjenvinning av varme fra varmtvann og bergvarmepumpe så bør man bruke veldig lite varme til oppvarming.

Vårt forbruk forklares jo og med bruk av tre paller ved til oppvarming om vinteren, korte dusjer, ikke bruk av tørketrommel og generelt ett øye på unødvendig sløsing av energi. Vi var vel under 2000kWh på varmtvann, med fire og til tider fem i huset.

Til gjengjeld har vi ett hus med vegger og vinduer som lekker varme som en sil, men godt isolert tak.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

02jan

Ja klima betyr mye for hvor mye energi det går med i løpet av et år. 
Jeg har et typisk 50 talls hus 200 BRA bygget av lokal snekker 1951. hvor jeg tok kostnaden med å oppgradere maks uten å bygge om. Dette var for ca 20 år siden (ny kledning, utforing, glava i gulv kaldloft, vinduer og pigging utskifting av masse med drenerende, sperrer og leka/xps i gunn og kjeller vegg utv.) investert ca 1,5 mill av egen lomme i dagens pengeverdi.

Bygget av lokal snekker med lokalt trevirke (gran), alt tremateriale holder fortsatt høy standard, blyant signaturen fra snekkeren fra 1951 synes godt i trebjelken på loftet og alle takstoler og undertak ser omtrent nytt ut forsatt.

Etter at jeg droppet å bruke avansert varmepumpe som støyet mye i mitt klima (kaldt), så har vi kun 2 old school Siemens panelovner i 1 etg. Og ingen varme oppe unntak av
Varmekabel bad. Her har jeg (elektriker) nå fjernet automatisk tempstyring og satt inn manuell regulator.

Uten elbillading ligger vi nå på 20.000kwt i året, med vedfyring på de aller kaldeste døgn (ca 10 i året -25 -35).

Siden Norge har gått med på å klassifiser vannkarftstrøm som et av de mest forurensende energklder, så ligger huset mitt på energikarakter G.

For å oppfylle de nye kravene som kommer blir jeg nødt til å rive ned huset og få noen til å sette opp nytt moderne lavenergi hus. De pengene finnes selvfølgelig ikke i min lomme.  På en annen side vil jeg estimere at huset vill kunne  bestå slik det er i 2 eller 3 generasjoner til får behov for noe større en vanlig vedlikehold og da hovedsakelig av en handy huseier med egeninsats.

Var forrige helg i en by ca 1 time fra Brussel(Belgia), der var det helt normalt å kunne sitte ute i shorts tskjorte langt ut på kveld, så antar at vintrene er kortere og mildere der. Så også at det var mange hus/boligere med vesentlig enklere isolasjonsmateriale en det som mitt hus har.

Så før noen maser mer om at 2 lagsvindu og 20 cm isolasjon i vegg ikke er gidkjent her, vil jeg ha dokumentasjon på at 50 talls hus i tyskland, nedland, belgia bruker mindre energi en mitt når det er -20 ute.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

turfsurf

Sitat fra: 02jan på lørdag 23. september 2023, klokken 12:39Etter at jeg droppet å bruke avansert varmepumpe som støyet mye i mitt klima (kaldt), så har vi kun 2 old school Siemens panelovner i 1 etg. Og ingen varme oppe unntak av
Varmekabel bad. Her har jeg (elektriker) nå fjernet automatisk tempstyring og satt inn manuell regulator.

Uten elbillading ligger vi nå på 20.000kwt i året, med vedfyring på de aller kaldeste døgn (ca 10 i året -25 -35).

Med varmepumpe hadde du vel halvert strømforbruket ditt (eks elbil)?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

^ Eller ikke gjort en vesentlig forskjell som hos meg...det kommer alt an på hvor mye av ditt oppvarmings behov du dekker med VP. Har du f.eks en del gulvvarme andre steder så hjelper det ikke en dri.,
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

02jan

Med 6.3 kw pumpe til 25' i 2011 penger + 13k for ny kurs, lå vi på rundt 25.kr i året uten elbil. Da med MYE støy nattestid vinter + masse jobb med å slite ut rygg ned å flytte på is og kondensvann fra husvegg og terasse.

Passer sikkert fint for de som bor i kysstrøk her i landet, men bor på 230 moh.

Måtte i tillegg fyre med ved når tempen ute lå på under 15 i dagesvis.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

arthur

Å halvere strømforbruket ved å installere varmepumpe blir nok vanskelig siden oppvarming står for rundt halvparten av strømforbruket.

Det har vel også vært "dokumentert" at de som installerer varmepumpe øker temperaturen i huset slik at besparelsen blir marginal, men gir bedre komfort.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 02jan på lørdag 23. september 2023, klokken 15:27Med 6.3 kw pumpe til 25' i 2011 penger + 13k for ny kurs, lå vi på rundt 25.kr i året uten elbil. Da med MYE støy nattestid vinter + masse jobb med å slite ut rygg ned å flytte på is og kondensvann fra husvegg og terasse.

Passer sikkert fint for de som bor i kysstrøk her i landet, men bor på 230 moh.

Måtte i tillegg fyre med ved når tempen ute lå på under 15 i dagesvis.

Sikkert forskjell på fabrikater, men har tidligere lest at de som sliter med kondens har hatt god erfaring med varmepumpehus, til tross for at enkelte varmepumpefabrikanter sier du ikke skal ha det.

Jeg har laget mitt eget ekstra rommelige hus, og har god erfaring med det. Om en likevel skulle slite med ising er det råd for det og:
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på lørdag 23. september 2023, klokken 15:52Å halvere strømforbruket ved å installere varmepumpe blir nok vanskelig siden oppvarming står for rundt halvparten av strømforbruket.

Det har vel også vært "dokumentert" at de som installerer varmepumpe øker temperaturen i huset slik at besparelsen blir marginal, men gir bedre komfort.

Det er jo noe positivt og ved at oldemor kan legge fra seg ullpleddet og skru opp temperaturen fra 8 til 21 grader.

Siden en varmepumpe fort gir 4 ganger så mye varme som en panelovn med samme mengde energi så har veldig mange funnet investeringen lønnsom og, særlig med strømpris og nettleie som er nå.

Men er en pensjonist som hugger ved selv, og holder ovnen varm hele dagen så klarer en seg uten.

https://www.huseierne.no/nyheter/varmepumpe-et-lonnsomt-lavterskeltiltak/

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 23. september 2023, klokken 16:24
Sitat fra: arthur på lørdag 23. september 2023, klokken 15:52Å halvere strømforbruket ved å installere varmepumpe blir nok vanskelig siden oppvarming står for rundt halvparten av strømforbruket.

Det er jo noe positivt og ved at oldemor kan legge fra seg ullpleddet og skru opp temperaturen fra 8 til 21 grader.

Jada, joda, jada, joda. Her viser du, nok en gang, en helt enestående evne til å ta poenget, gratulerer.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Det er en misforståelse at varmepumper gjør at en øker varmen. Den holder nok folk på nivået de pleier. Det som derimot skjer er at noen øker komforten med kjøling om sommeren, som for noen utjevner mye eller deler av gevinsten.

Ferry

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 23. september 2023, klokken 20:35Det er en misforståelse at varmepumper gjør at en øker varmen. Den holder nok folk på nivået de pleier. Det som derimot skjer er at noen øker komforten med kjøling om sommeren, som for noen utjevner mye eller deler av gevinsten.

Jeg bruker en energimåler på varmepumpa. Det er ikke mye som trengs for å kjøle ned noen få grader. Og med sommerlige energipriser blir det ikke mye penger ut av det. Men det handler jo om komfort, ja. I mitt tilfelle utgjør det forskjellen på om øveretasjen kan brukes eller ei på varme sommerdager. Store vindusflater mot sør og vest. Moderne hus (TEK10) som holder seg varmt lenge.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på lørdag 23. september 2023, klokken 19:26
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 23. september 2023, klokken 16:24

Jada, joda, jada, joda. Her viser du, nok en gang, en helt enestående evne til å ta poenget, gratulerer.

Vel, ettersom din "dokumentert" står i hermetegn så regner jeg med at det er basert på gamle varmepumper fra en forskning publisert i 2016, hvor folk økte temperaturen fra 19 til 23 grader? Den gang da strømmen var nesten gratis? Den gang varmepumpene slet mye mer i kaldt vær?

Dersom du ser på en moderne Toshiba varmepumpe f.eks., som jeg kjøpte i huset for et par år siden, så er det helt utrolig hvor mye strøm en sparer, til og med sammenlignet med eldre varmepumper. Dette underbygges av det Huseierne skriver og andre som ikke har eierinteresser i varmepumpebutikker. Dagens varmepumper har og smarte funksjoner som nattsenking og helgesenking (om en reiser vekk i helgene). I tillegg er folk mer bevisst på å skru ned temperaturen når de er bortreist pga strømprisen. I tillegg så har varmepumpeprisene steget lite i pris. Så, aldri har det vært mer lønnsomt å kjøpe en god varmepumpe, noe kalkulatorer viser. Den viser ikke hvor mange grader du kan heve temperaturen i huset med for å gå i null, men den tid hvor folk ruslet rundt i speedo i 25 grader rundt i huset er nok forbi uansett. Folk er mye mer bevisst på strømforbruk enn før.
https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/2053-varmepumpekalkulator

Du viser vel nok en gang at du lever i fortiden - ting er faktisk litt annerledes nå. Alt, faktisk.

arthur

"Nå lurer du sikkert på hva det koster for varmepumpe-service. Prisene ligger et sted mellom 1.500 og 2.500 kroner for luft-til-luft-varmepumper, oftest mellom 1.900 og 2.500. For de andre typene er det snakk om priser fra 2.500 kroner og oppover."

https://www.boligsmart.no/guide/varmepumpe-service

Sjekket tre forskjellige leverandør av varmepumpe for et års tid siden og klarte ikke å få prisen ned til 25.000 ferdig installert inkludert elektriker.

AT folk øker innetemperaturen med en varmepumpe gjelder nok også i 2023 og hver grad øker vel forbruket med fem prosent hevdes det, se pkt. 5:

https://www.motkraft.no/artikler/spare-strom-32-tips-stromsparing.

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Radial

Varmepumpe-service var nesten ikke verdt papiret til regninga engang.

Blåste og skylla filteret på innedelen (gjør jeg jo selv hver 14'e dag), så over utedelen, og sjekka at alle spjeld gikk i alle retninger.

Sjekke trykk på gassen? Neh, virker'n så virker'n sa han... jiises, det ble med det besøket. 2490kr takk.

Måtte selv demontere hele sjiiten for å få rensa vifta til innerdelen (kast), og skaffe egene saker for å få rensa registreret.
Utedelen spyla jeg med hageslangen og ser en million ganger bedre ut.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ingeniøren

Sitat fra: Radial på mandag 25. september 2023, klokken 19:36Varmepumpe-service var nesten ikke verdt papiret til regninga engang.

Blåste og skylla filteret på innedelen (gjør jeg jo selv hver 14'e dag), så over utedelen, og sjekka at alle spjeld gikk i alle retninger.

Sjekke trykk på gassen? Neh, virker'n så virker'n sa han... jiises, det ble med det besøket. 2490kr takk.

Måtte selv demontere hele sjiiten for å få rensa vifta til innerdelen (kast), og skaffe egene saker for å få rensa registreret.
Utedelen spyla jeg med hageslangen og ser en million ganger bedre ut.

Trist, men håper det ikke er representativt. Har hatt service 3 ganger og alle ganger har de gjort en bra jobb inkl vask av trommel og sjekk av effekt mm.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA