Plutselig deakselrasjon/fantombremsing

Startet av gammalost, ons 27. sep 2023, kl. 08:23

« forrige - neste »

gammalost

Kjørte nylig strekningen Haugesund-Bergen. Her opplevde jeg en form for fantombremsing jeg ikke har vært borti før. Kjørte med ACC i fint vær uten videre mye trafikk.
Plutselig kunne bilen finne på å redusere hastigheten. Dette er ikke typen plutselig bremsing man opplever ved større motgående kjøretøy i svinger ol, men en ren reduksjon av hastighet.
Gikk gjerne fra 80 og ned mot 30. Gjerne på rette og fine strekninger bla i den nye tunnelen med 100km/h hastighet, men også på åpne strekninger ute. Har kjørt denne strekningen flere ganger uten at dette har skjedd. Er dette muligens en bug i siste firmware?

Mobileum

Dette har dessverre vært slik i årevis.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Moas

Sitat fra: gammalost på ons 27. sep 2023, kl. 08:23Plutselig kunne bilen finne på å redusere hastigheten. Dette er ikke typen plutselig bremsing man opplever ved større motgående kjøretøy i svinger ol, men en ren reduksjon av hastighet.
Gikk gjerne fra 80 og ned mot 30. Gjerne på rette og fine strekninger bla i den nye tunnelen med 100km/h hastighet,
Kan det være at software tror at man er på en vei med lavere hastighet når man krysser andre veier?

Det er sjeldent jeg opplever så mye tull med dette i Oslo-området, men når jeg var i mellom-europa med teslaen så opplevde vi faktisk aldri noe tull med verken fart eller fantombremsing. Kanskje lyset påvirker kamera-software også? Dårlig veilys, mer feil?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Mobileum

Mulig. Dette er ett av veldig mange andre forslag på å skjønne hva som skjer. Tesla vet om dette, men har ingen løsning. Første gang rapportert i 2016. Det er "tusenvis" av innlegg om dette bare på dette forumet....

gammalost

Mistenker litt at den kanskje tror jeg er på vei inn i en skarp sving. ACC vil jo automatisk bremse ned litt om den kommer til en skarp sving, som i og for seg er en fin feature. Dette kan muligens forklare tunnelloppførselen da det kan være små og svingete veier "oppå fjellet" der tunnellen går.
Det forklarer dog ikke de andre hendelsene like bra.

Lipslide

Har opplevd det selv etter en av de siste oppdateringene, spesielt om jeg legger meg helt til høyre i 3-felts og de til venstre for meg kjører saktere. Merker også at den har blitt litt "pysete" om man ligger til venstre for å kjøre forbi lastebiler, hender den bremser opp når den er ved siden av lastebil/større kjøretøy.

^ E6

Nihon

Sitat fra: Lipslide på ons 27. sep 2023, kl. 11:43Har opplevd det selv etter en av de siste oppdateringene, spesielt om jeg legger meg helt til høyre i 3-felts og de til venstre for meg kjører saktere. Merker også at den har blitt litt "pysete" om man ligger til venstre for å kjøre forbi lastebiler, hender den bremser opp når den er ved siden av lastebil/større kjøretøy.

^ E6

Den vil ikke kjøre forbi på høyre side, det slik AP er ment til å virke og det er heller ikke lov å gjøre hvis man skal følge reglene 100%.

Fra manualen
Når du kjører i 80 km/t eller fortere, må Model 3 befinne seg i en forbikjøringsfil for å kjøre forbi et kjøretøy. Hvis du ikke befinner deg i en forbikjøringsfil (til høyre for et kjøretøy ved høyrekjøring eller til venstre for et kjøretøy ved venstrekjøring), vil Aktiv Cruise Control forhindre at du kjører forbi andre kjøretøy. I stedet reduserer Model 3 hastigheten til den er lik kjøretøyets hastighet, som om kjøretøyet befant seg i samme fil. Hvis du trykker på gasspedalen for å kjøre forbi et kjøretøy, lar Aktiv Cruise Control deg fortsette å kjøre forbi kjøretøy ved cruising i ikke-forbikjøringsfiler til du enten skifter fil eller avbryter og gjenoppretter kjøring (hvorpå den deretter hindrer deg i å kjøre forbi kjøretøy i ikke-forbikjøringsfiler igjen). Du er ansvarlig for å følge all lokal lovgivning som gjelder forbikjøring av andre trafikanter samt bruk av ikke-forbikjøringsfiler.

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-20F2262F-CDF6-408E-A752-2AD9B0CC2FD6.html
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

OlaM

Sitat fra: gammalost på ons 27. sep 2023, kl. 08:23Gikk gjerne fra 80 og ned mot 30. Gjerne på rette og fine strekninger bla i den nye tunnelen med 100km/h hastighet, men også på åpne strekninger ute. Har kjørt denne strekningen flere ganger uten at dette har skjedd. Er dette muligens en bug i siste firmware?

Generelt så har problemet har vært der hele tiden, men akkurat hvor og når det inntreffer kan flytte på seg etter oppdateringer av kartdata eller firmware. Så har du også ting som "redusert sikt" som man kan få varsel om når man kjører inn i en tunnel, selv om det ikke er dugg eller veldig mørkt. Jeg synes vestlandet er verre enn andre steder, men det er vanskelig å vite sikkert. Tror programvaren håndterer tunneler ganske dårlig og det har vi en og annen av her i vest.
'21 3LR

Lipslide

Sitat fra: Nihon på ons 27. sep 2023, kl. 12:35
Sitat fra: Lipslide på ons 27. sep 2023, kl. 11:43Har opplevd det selv etter en av de siste oppdateringene, spesielt om jeg legger meg helt til høyre i 3-felts og de til venstre for meg kjører saktere. Merker også at den har blitt litt "pysete" om man ligger til venstre for å kjøre forbi lastebiler, hender den bremser opp når den er ved siden av lastebil/større kjøretøy.

^ E6

Den vil ikke kjøre forbi på høyre side, det slik AP er ment til å virke og det er heller ikke lov å gjøre hvis man skal følge reglene 100%.

Fra manualen
Når du kjører i 80 km/t eller fortere, må Model 3 befinne seg i en forbikjøringsfil for å kjøre forbi et kjøretøy. Hvis du ikke befinner deg i en forbikjøringsfil (til høyre for et kjøretøy ved høyrekjøring eller til venstre for et kjøretøy ved venstrekjøring), vil Aktiv Cruise Control forhindre at du kjører forbi andre kjøretøy. I stedet reduserer Model 3 hastigheten til den er lik kjøretøyets hastighet, som om kjøretøyet befant seg i samme fil. Hvis du trykker på gasspedalen for å kjøre forbi et kjøretøy, lar Aktiv Cruise Control deg fortsette å kjøre forbi kjøretøy ved cruising i ikke-forbikjøringsfiler til du enten skifter fil eller avbryter og gjenoppretter kjøring (hvorpå den deretter hindrer deg i å kjøre forbi kjøretøy i ikke-forbikjøringsfiler igjen). Du er ansvarlig for å følge all lokal lovgivning som gjelder forbikjøring av andre trafikanter samt bruk av ikke-forbikjøringsfiler.

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-20F2262F-CDF6-408E-A752-2AD9B0CC2FD6.html
Ser der ja.. RTFM. Har ikke merket noe til det før nå, da jeg har begynt å cruise i høyrefeltet som ingen bruker (men skal bruke). Litt kleint at bilen står på bremsene om det korker seg litt i feltet til venstre.

Orbit

Sitat fra: Nihon på ons 27. sep 2023, kl. 12:35Fra manualen
....

Det ser ut som de ikke har implementert støtte for kollektivfelt, hvor det likevel er lov å passere annen trafikk på høyre side (ref trafikkreglenes §12.1.d).

[Sidespor: I de tilfellene hvor kollketivfelt er i venstre felt (de finnes, men i fåtall), så kan en strengt tatt ikke passere kjøretøy i kollektivfeltet når en selv kjører i et vanlig fil til høyre]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

rullemotstander

Sitat fra: gammalost på ons 27. sep 2023, kl. 08:23Er dette muligens en bug i siste firmware?

Har opplevd det samme etter oppdateringen jeg fikk sist uke. 2023.32.(husker ikke). Ikke normal fantombremsing men bare plutselig at den ville senke farten ned til 20-30 for så å øke igjen. På vei til og fra jobb.

Fikk en oppdatering søndagskveld, 2023.32.6 og bilen oppfører seg normalt igjen.

Mobileum

Vi har vel minst 4 forskjellige typer oppbremsinger. Fantombremsing er vel situasjoner som tildels er uforklarlige, og kommer veldig overraskende. Så har vi de som skjer på smale veier med motgående, store kjøretøyer, forbikjøring av biler som ligger for langt til venstre på motorveier, etc,. Disse kan man til en viss grad forutse. Så er det oppbremsinger på grunn av gale informasjoner fra skiltdatabasen i bilen.  Disse er ikke så kraftige som de foran nevnte, men er totalt uforutsigbare (hvis man da ikke er lokalkjent). Endelig har vi situasjoner hvor et annet kjøretøy krysser veien foran bilen, og den oppfatter dette nærmest som en nødssituasjon til tross for at det er god avstand. Denne tror jeg faktisk jeg har sett en liten forbedring på i den siste versjonen.

Ikke akkurat fantombremsing, men Teslas feilkategorisering av veistandarder. Den siste feilen medfører at det ikke er mulig å øke hastigheten med AP aktiv.

Det er sikkert flere situasjoner også.

olie

Har kjørt samme strekning mye de siste årene. Den nye tunnelen mellom Os og Bergen har blitt bedre, i starten hadde den åpenbart feil kartdata. Men det slår fremdeles inn feil hastighet noen ganger, så den plukker nok av og til opp veien over bakken.

Når det gjelder resten, så syns jeg det ble verre på strekningen mellom Førde og Bømlafjordtunnelen(for de lokalkjente) etter at de gjorde veiarbeid, som jeg tror nå er ferdigstilt. Da endret de jo en del på fartsgrensen, og det virker som om bilen har plukket opp noe av det.

Har ikke hatt store problemer med fantombremsing eller feil fastgrense over Stord.

OlaM

Det er ganske vanlig at veiarbeid tar litt tid å komme inn i kartdataene og også tid å komme ut av det når arbeidet er ferdig. Var verre før når du installerte via minnekort, kanskje til og med betalte for det, så fikk du enkelte steder "permanente" omkjøringer det var veistykker den ikke visste om som du bare måtte leve med.

Det viser et sentralt dilemma med kart. Det har innslag av gammel, utdatert informasjon så snart det er ferdigtegnet. Du kan aldri være helt sikker på at datamaskinen har helt riktig info. Har blitt fintet ut flere ganger av at navien vil rute meg rundt veiarbeid som ikke finnes, neste gang stoler jeg ikke på den men den hadde rett, neste gang går vi rett inn i noe den ikke visste om.
'21 3LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA