Ampera eller ZOE

Startet av Toppscorer, mandag 25. september 2023, klokken 21:40

« forrige - neste »

Toppscorer

Skal kjøpe bil til/med "ungene" de kjører ikke ukentlige langturer, men ønsker en bil med 300km++
Budsjett på rundt 200k: Bilen de har i dag er 2022 mod med bra utstyr( men kort kjørelengde), så litt godt vant.
Har pr nå sett på Ampera 2019 og ZOE 2020 begge topp/nyeste modeller. Er jo store plusser og minuser med disse, som mangler på VP og App og treg ladning hjemme på ZOE. Har ladeboks. Eller bør vi se på 208 eller Corsa? Et viktig poeng er vedlikeholdskostnaden da de er studenter... :)  :)   

RJK

Hvorfor ikke se på en Kona, e-Soul eller e-Niro?

2019-2020-modell får du vel for noe nært 200 K,  har raskere lading og minst like lang rekkevidde som Ampera-E, som uansett er litt i "limbo-land" pga at Stellantis-Opel mistenker jeg ikke helt ser på den som "dems" bil.

Corsa/208 er fine biler, men kan og vurdere "storebrødrene" e2008 og Mokka-e om man tror de "lillebrødrene" kan bli litt for små.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Toppscorer

Får du Kona, e-Soul eller e-Niro til den prisen med over 300km?
Ser at nye soul har over 400km men er litt dyre.

edyrli

Kan bare kommentere på Zoe da jeg ikke kjenner de andre like godt. Zoe har 22kw hjemmelading om du har TN nett. Appen er dårlig med funker ok. Bilen har varmepumpe. Såvidt jeg vet har 2020 fortsatt problemer med dårlig Ac kompressor og svakt hjuloppheng. Dvs knekte fjører ødelagte link stag og bærekuler.
Skal man ha lave vedlikeholds kostnader er det vel lite som slår leaf.
2020 SEAT Mii Electric
2017 Mitsubishi Outlander PHEV
1996 Suzuki LS-650 Savage

TB

#4
Budsjettet på 200k gjør en må enten redusere rekkevidden, eller kjøpe en eldre bil.

I følge prisene på finn kan Hyundai Kona electric 2019 være et godt alternativ om en går litt over 200k.
Har opp mot 500 km rekkevidde, fremdriftsbatteriet er byttet på garanti og bilene er under 5 år, garanti igjen.
App kom først i 2020, så om det er viktig faller Kona bort.

Samme gjelder også Opel Ampera 2019, der er app støtten fjernet og batteri byttet på garanti. Bilene er mindre enn 5 år, så de har garanti.

Zoe er fin om en har TN nett og ikke sakte lader andre steder. Hurtiglading fungerer på den nye Zoe
Å benytte Zoe på IT nett er ikke like praktisk, da må isolasjonstransformator på plass.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

TB

Sitat fra: edyrli på mandag 25. september 2023, klokken 23:32Skal man ha lave vedlikeholds kostnader er det vel lite som slår leaf.
Leaf er en god og rimelig bil - ingen tvil om det.

Om en ofte benytter hurtiglading kan Leaf være upraktisk pga. Chademo. Nå er det mange som aldri benytter hurtiglader, så skal ikke overdramatisere, bare viktig å være klar over forskjellen.

https://elbil.no/vaer-grei-med-nissan-leaf-sjaforene-denne-uka/
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

RJK

Sitat fra: Toppscorer på mandag 25. september 2023, klokken 23:18Får du Kona, e-Soul eller e-Niro til den prisen med over 300km?
Ser at nye soul har over 400km men er litt dyre.
Finner ihvertfall noen Kona på finn med dette søket, som riktignok ikke er filtrert på batteristørrelse men rekkevidde:

https://www.finn.no/car/used/search.html?driving_range_from=400&model=1.772.2000438&model=1.777.2000459&model=1.777.2000300&price_to=220000&sales_form=1&sort=YEAR_DESC&year_from=2019&year_to=2021

Som antydet i tråden, så kan det kanskje være en idé å se om man kan strekke budsjettet litt. Første søket er satt 220 K (men flere kom under 200 K), siden man må regne med at det bør være rom for litt pruting. Setter jeg opp til 250 K, så blir det straks flere treff:

https://www.finn.no/car/used/search.html?driving_range_from=400&model=1.772.2000438&model=1.777.2000459&model=1.777.2000300&price_to=250000&sales_form=1&sort=YEAR_DESC&year_from=2019&year_to=2021

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA