Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kampanje Q8 e-tron 55

Startet av torerik, mandag 25. september 2023, klokken 00:40

« forrige - neste »

elektro

#15
Sitat fra: torerik på tirsdag 26. september 2023, klokken 00:29Q8 e-tron 55 ble i alle fall mye mer aktuell for oss med denne kampanjen. Og ja, det skal sikkert «selges ut» eldre modeller før Q6 kommer. Men det gjør da ingenting, Q8 er en flott bil. Med «rett» utstyr ser jeg den blir litt dyrere, men stadig godt under 900k. Det er langt billigere enn tilbudet jeg fikk på iX40(!), som jo har langt mindre batteri/rekkevidde.

Merk at iX 40 vel heller ikke har luftfjæring som standard, det er gull verdt på elbiler for å håndtere vekten. Uten å ofre hverken kjøreegenskaper, komfort eller fremkommelighet. Jeg synes gamle e-tron 55 kjører MYE bedre enn iX 40. Rumpa henger liksom ikke med over ujevnheter og bilen krenger mer.. iX 50 og 60 er nok en annen historie. De har jeg ikke kjørt.

Eneste jeg har å utsette på iX ellers er ellers at man må bort på skjermen for å justere avstand til forankjørende bil i ACC, samt at bagasjeplassen virker dårligere enn i e-tron. Hvor den faktisk er brukbar hvis man fjerner reservehjulholderen under gulvet og utnytter alle hulrom, samt tar ut dekkrep. settet i frunken og bruker all plassen til bagasje. (Disse tingene kan man putte i div. hulrom bak. Krok og slepetau har jeg alltid lett tilgjengelig, men trenger man egentlig jekk?)

EDIT: Men når prisen er vesentlig lavere på Q8 er det egentlig en no-brainer. Hvor mange hundre tusen skal man betale for at iX er "mer moderne" eller "mer ekte elbil"? I den grad iX 50 har bedre rekkevidde/ladehastighet, så er det ikke noen forskjell i praksis.. Det er bare på papiret, eller på YouTube. Det man kan vurdere er 20-tommers hjul både på sommer og vinter. Mitt inntrykk er at de er merkbart snillere med forbruket enn 21- eller gud forby 22-tommerne.

Dersom man føler for- og har anledning til å vente på Q6 er jo det en litt annen sak.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

torerik

Det blir i alle fall en prøvekjøring tenker jeg, så får man jo sammenlignet med iX40 også (allerede prøvd den). Blir spennende.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

turfsurf

Sitat fra: torerik på tirsdag 26. september 2023, klokken 19:20Det blir i alle fall en prøvekjøring tenker jeg, så får man jo sammenlignet med iX40 også (allerede prøvd den). Blir spennende.
Hvis man får Q8 55 og iX40 til ca samme pris er det walkover for Q8 IMO. Bare den ekstra rekkevidden og luftfjæringen teller såpass mye.  Alt det andre er såpass små forskjeller at det ikke veier opp. IX40 bør ikke koste mere enn Q8 50 nogenlunde likt utstyrt mtp luftfjæring på Q8.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Midt i blinken med samtidig test. 2019 vs 2024.
Tl,dw 225 miles 100-0 vs 290 miles. 65 miles forskjell.

Nye Q8 55 var ørlite mindre effektiv enn 2019 med 86 kWh oppgradering, på tross av høyere standard lufttrykk.  Er også litt mindre komfy den nye.

Siden den lader tregere over 90% så mener de at vanlig nok blir vel så kjapp på langtur, i praksis vil man stoppe lading på 90 og taper da ytterligere litt.

EQE suv kjørt samtidig gikk litt lengre men har jo mindre batteri enn Q8 og er dermed vesentlig billigere i drift.

https://youtu.be/mcVOj-KOK04?si=9jACKib5pU4u-bXu
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 26. september 2023, klokken 23:36Nye Q8 55 var ørlite mindre effektiv enn 2019 med 86 kWh oppgradering, på tross av høyere standard lufttrykk.  Er også litt mindre komfy den nye.

Siden den lader tregere over 90% så mener de at vanlig nok blir vel så kjapp på langtur, i praksis vil man stoppe lading på 90 og taper da ytterligere litt.

Rart den var mindre effektiv, siden Q8 skal ha fått bedre aerodynamikk.

Argumentet med 90% var rart, siden Q8 kan lade til 77% og komme like langt. Lader 2019 modellen til 100% like fort som 2024 modellen til 77%?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Den har vel 20kwt større batteri, så om de ikke har gjort noe som helst med drivlinjen er den vel en del tyngre og bruker litt mer i like tester. Ganske skuffende ja.

Orbit

Her er ladekurvene fra Fastned lagt oppå hverandre. Gjennomsnittseffekt 10%-77% på Q8 55 (grønn kurve) er noe høyere, men ikke mye forskjellig fra 8%-90% på gamle 55 (blå kurve). Begge deler tilsvarer 71 kWh ladet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Da er EQE suv publisert, på samme dagen gikk den 304 miles /486 km i 110 km/h flat motorvei, med 90 kWh netto.

Q8 55 har 16 kWh mer netto men gikk 14 miles/22 km kortere.

Så vesentlig mer effektiv enn Q8 der altså. Synd EQE suv ikke er på kampanje også...

https://youtu.be/SaEeFQd7IiY?si=SZTOjCiqAZCv1wLE
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 27. september 2023, klokken 22:40Da er EQE suv publisert, på samme dagen gikk den 304 miles /486 km i 110 km/h flat motorvei, med 90 kWh netto.

Q8 55 har 16 kWh mer netto men gikk 14 miles/22 km kortere.

Så vesentlig mer effektiv enn Q8 der altså. Synd EQE suv ikke er på kampanje også...
Er vel bare å se på bilene så skjønner man jo det. I tillegg er vel ikke EQE permanent AWD som Q8? Skjønner ikke hvorfor Audi har tatt det valget.

Men EQE har vel vesentlig mindre bagasjeplass?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Håvar

520(580) liter oppgitt mot  569l i Q8, så noen ekstrem forskjell i faktisk  bagasjeplass kan det ikke være.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

turfsurf

Hm, kanskje det er sedan EQE jeg husker som har lite bagasjerom da.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

torerik

Sitat fra: daktari på tirsdag 26. september 2023, klokken 23:36Midt i blinken med samtidig test. 2019 vs 2024.
Tl,dw 225 miles 100-0 vs 290 miles. 65 miles forskjell.

Nye Q8 55 var ørlite mindre effektiv enn 2019 med 86 kWh oppgradering, på tross av høyere standard lufttrykk.  Er også litt mindre komfy den nye.

Siden den lader tregere over 90% så mener de at vanlig nok blir vel så kjapp på langtur, i praksis vil man stoppe lading på 90 og taper da ytterligere litt.

EQE suv kjørt samtidig gikk litt lengre men har jo mindre batteri enn Q8 og er dermed vesentlig billigere i drift.

https://youtu.be/mcVOj-KOK04?si=9jACKib5pU4u-bXu
Super interessant video, takk for link. Hvordan ville det vært med en f.eks. 2022 e-tron 55 mot Q8 55 tror dere? Får jo et pent og godt utstyrt eksemplar for ca. 600k. Hvis det er noenlunde likt blir det 250-300k for 65 miles (105 km) ekstra. Blir riktignok kortere garantiperiode og kanskje 30k km på telleren, men altså... Det er mye penger mellom her.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

daktari

Bjørn Nyland fikk jo samme resultater i grunn, den såkalte forbedringen i effektivitet er neppe tilstede mer enn på desimalnivå.

Så ja, et kupp på en fullutsyrt gammel modell må være et vesentlig bedre kjøp enn en Q8, særlig mtp at det ikke er interiørendringer (samme lille skjermen og relativt trangt til så stor bil, stivere dempere, samme kompliserte transmisjon som før.

Eneste som taler for Q8 i mine øyne er større batteri som jo i beste fall gir 10+ mil ekstra hvis man klarer holde seg under 2 kWh/mil.

https://youtu.be/pbsqsq2oiPA?si=3sHANNQp56Rxq3TX
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA