Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EU med nye førerkortbestemmelser

Startet av hELgenen, lørdag 23. september 2023, klokken 09:33

« forrige - neste »

hELgenen

Synes denne saken passer her :

https://dinside.dagbladet.no/motor/kan-fa-store-konsekvenser/80235288

Kort fortalt foreslår man i EU at unge førere under 21 år ikke får kjøre tyngre kjøretøy enn 1800 kg.
I praksis så tvinger man da unge førere over på fossil biler eller elbiler med svært kort rekkevidde. Og sånn sett kan det også tolkes som en beskyttelse av nettopp fossil biler...

Norge har jo null de skulle sagt - og selv om vi hadde noe vi skulle sagt ville vel en stemme imot fra vårt lille land bety nada.

02jan

Fra et EU perspektiv er jo dette logisk.   At en uerfaren/18 åring skal rase lovlig 140-170 kmt ,som er normal hastighet i på høyhastighetsveier de har mellom byene på kontinentet.  Stor forskjell på å bremse opp med en 1200 kg golf 1.6 og en fullastet transporter eller id.4 på 2.5 tonn, spesielt på vått føre.

Jeg setter også spørsmålstegn på at godt voksne sjåfører raser i 180-200 kmt med fullastet med folk - minibusser, jeg synes det er er svært ubehagelig å sitte på i disse hastighetene. Har selv kjørt privat bil på "ræserbane" og formel 1 bane og ofte lavere hastighet da.

* paradoks at kassebiler som sprinter , crafter skal holde 150-160 kmt uansett alder på fører, hva med økning i enerig/forbruk ?

Å nekte en 20 åring kjøre id4 eller Enyaq på Norske veier høres da merkelig ut at man skal akseptere.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA